{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

BMW E30 345i turbo - vVfl. 1985

9.860 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Claus M
Mand | 48 år | Oprettet: 5. mar 2009


BMW E30 345i turbo - vVfl.

Årgang:
1985
Motor:
Motoren kommer fra en bmw e23 745i Highline (se galleri). Motoren med koden m106b34 er for mange en lidt speciel og ofte ukendt motorvariant af den klassiske bmw m30 motor, hvor bmw har forsynet blokken med turbo, intercooler, ekstern wastegate, undersmurte stempler, turbo-stempler osv.. Den laver 252 hk og 380 nm standart ved 0,3 bar ladetryk.

Mine motor spec.:
M106b34 bund
CP-stempler m. crom-molybelagte stempelringe
Arp studs ved alle hovedlejer
Org.bmw 745 plejlstænger
Afbalanceret bund
Nye lejer, ringe, termostater og pakninger
Ny generator, batteri, kabler, stelledninger, køler, ekspansionsbeholder, turbo, intercooler,

Toppen:
Org.bmw 745 top
Arp studs topbolte
Org. ventiler, vippere og fjedre.
Nye tændkabler.
Ny rotor, strømfordelerhus, tændrør.

Øvrige modificeringer:
Ombygget til 5 trins manuel.
Svinghjul og kobling fra e28 535i.
Manuel gearkasse fra e34 535i
bundkar og oliepumpe fra e34 535i
Køler fra e28 535i
Ny ekspansionsbeholder - flyttet.
Servobeholder - flyttet.
Oliekøler fra e30 325i - flyttet op for bedre flow.
Viskose blæser fjernet - relæstyret Spald el-blæser monteret
2 bmw benzinpumper.
KKK k27 turbo, modificeret med k29 insug.
Håndlavet rustfri 3½" udstødning m. 2 dæmpere
Rustfri 1,75" wastegate afgang
3½" intercooler rør
Indsugning på modsat side - som Alpina B6/B7
25 mm hks dumpventil

Mangler:
Komplet renoveret topstykke - evt s38 top incl spjælphuse
programerbar motorstyring
Lettet svinghjul.
forstærket kobling.
Lsd spærdiff
6 trins M-gearkasse fre e36 m3
tårnstiver bag
Eibach 20 mm kræningsstabilisator
M tech 1 skørter, for- og bagkofanger - er monteret:)
Recaro LS forsæder - er indkøbt:)
Hestekræfter
Pt Original opsætning fra e23 745i
dvs. 0,3 bar ladetryk og 252hk og 380 nm.

Målet er...
Cirka 500 hk og 700 nm
Fælge
Bilen er monteret med Hartge 3 split fælge, design E - 8,5 x 17"
Dæk
Michelin Pilot 205/40-17 i for.
Billige dæk i størrelsen 225/40-17 i bag:
Undervogn
Komplet 325mm bremseombygning til 5 huls undervogn fra 300mm.de

Komplet 5 huls undervogn
For: e46 M3 325mm flydende skiver, Porsche 911 kaliber
Bag; e46 328 294mm skiver, Porsche 911 kaliber.
KW 3 gevindundervogn
Powerflex Polyuethan bøsninger for og bag.

188 mm e28 bagtøj - LSD spær er ikke monteret endnu!
Tårnlejer for: Excentriste fra e36 3,2
Tårnlejer bag: Forstærket version fra e36 + stålskive i top
Hartge tårnstiver for
e32 750'er bremsecylinder

Bilstereo
Alpine headunit
Alpine forstærker
Alpine v12 Forstærker
Alpine 6x9" højtalere i bag
Boston bas - 2 stk 10"
Styling
e30 "Old School style"
Bmw'en er en 85'er og oprindelig født 320i og derfor det tyskerne selv kalder for en vVFL (Vor VorFaceLift). Dette indbærer:
forlygter unden linse, små baglyger, andre tågelygter, crom kofangere, crom lister ved døre, side-, for og bagrude samt nogle andre eksteriør farver osv. osv..

De fleste ser bilen som grå, men bilens farve hedder Cirrus blau metal og er ret sjælden for bmw e30 og for andre bmw'er iøvrigt. Jeg har holdt bilen i den originale stil med orange blink og uden en masse plastik lir, led lys, smarte antenner osv. osv. Emblemerne var desværre spartlet til da jeg købte bilen. Ændrer det senere til den originale stil. Udover, at bilen som vVfl efterhånden er sjælden i sig selv, er bilen uden soltag, hvilket er lavet i få eksemplarer, men perfekt til mig, da bilen bliver mere stiv. Derudover er den lyseblå metal farve helt perfekt til mig og i min optik helt kanon med chrom og sort:)

Øvrige ændringer:
Som mit projekt har udviklet sig har jeg efterhånden fået ombygget den til en Original M-tech 1. Det startede med bagspilen var billig til salg i Vejen (vest for Kolding) og nu har jeg også fundet begge kofangere i tyskland samt et par sjældne originale e30 Recaro sæder i Alpina design til for og bag - med tilhørende sort læder dørsider. Sæderne er, mig bekendt, også en option kun til vVFL, så jeg Kunne ikke lade være da jeg fandt dem på nettet:) Derudover har bilen fået sorte DE-lygter og sorte nyrer.
Alt i alt følger bilen min opskrift til en cool bmw: "Mærke" fælge (Act, Hartge, Alpina osv..) stor motor og godt sænket. Så original så mulig - indtil man åbner hjelmen:)
Interiør
Original M-tech 1 rat
Ombygget til el-ruder
Lade-, olie- og benzintryksur i kardanboks
Sorte læder dørsider, Recaro/Alpina sæder og har endelig fundet en hattehylle med rullegardin:) Det hører sig til..
Ekstra tilbehør
Styrker ved bilen
En turboladet e30'er er vel tæt på den ultimative drengedrøm!..
Det bliver Aldrig umoderne.
Svagheder ved bilen
Der mangler altid lige det sidste:)
Bemærkninger
Ny m106 motor er monteret.
Hele ombygningen kan ses i mit galleri...
På vej: Synet, godkendt og afgift betalt

Øvrige biler...
Bmw e30 325i touring 5 trins manuel - 171 hk
Bmw e30 325i sedan 4 trins automatik - 171 hk
Bmw e61 545i touring 6 trins manuel - 333 hk (solgt den 1.8.2021)
Bmw e39 M5 sedan 6 trins manuel - 400 hk
Alpina e61 B5s touring 6 trins automatik - 534 hk
Range Rover sport V8 twinturbo diesel - 272 hk (solgt den 1.9.2019)
BMW G05 x5m Competition, 8 trins automatik - 625 hk
Nissan Patrol y160 3,3 ltr turbodiesel - 110 hk

Vil du se flere BMW E30 345i turbo - vVfl. til salg? Andre BMW eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
BMW E30 345i turbo - vVfl.
Annonce