Renault 12 TS [Tidl. bil] 1973
8.265 visninger
|
Oprettet:
Renault 12 TS
Årgang:
1973
Motor:
4 cylindret vandkølet rækkemotor, med sideliggende knastaksel og stødstangsaktiverede ventiler. Boring x slaglængde: 73 x77 mm. Slaglængde: 1289 ccm.
Hestekræfter
Effekt: 60 hk. ved 5.500 o/m.
Moment: 96 nm. ved 3.500 o/m.
Topfart: 154 km/t.
Acc. 0 -100: 12.9 sek.
Moment: 96 nm. ved 3.500 o/m.
Topfart: 154 km/t.
Acc. 0 -100: 12.9 sek.
Fælge
Originale 13" TS stalfælge, med sortmalede felter (rostyle). Men der ligger da også et sæt Crommodora alufælge klar, hvis man skulle få lyst til lidt lir..
Dæk
GoodYear 155/80-13"
Undervogn
Selvbærende karosseri, med langsliggende frontmonteret motor og forhjulstræk.
For: Triangel og tværsvingarme med krængningsstabilisator.
Bag: Stiv bagaksel med reaktionsarme, centralt placeret triangel og skruefjedre og krængningsstabilisator.
For: Triangel og tværsvingarme med krængningsstabilisator.
Bag: Stiv bagaksel med reaktionsarme, centralt placeret triangel og skruefjedre og krængningsstabilisator.
Bilstereo
Der sidder noget rædselsfuldt DEC kassetteradio, og 2 højttalere i dørbklædningen nu. Men jeg skal på loftet, og se om der ikke ligger noget tidstypisk, man kan sætte i vognen i stedet (mener jeg har en lækker Clarion retroradio et sted! ;-)
Styling
Nej da! Men har dog et sæt Gordini fartstriber til at ligge, som nok bliver klistret på vognen - Det er bare så frækt.
Interiør
Sort kabine med racerstole foran. Men der fulgte en pæn grøn/psykadelisk mønstret kabine med, som bliver monteret snarest, da de der racerstole, ikke liige er sagen - de er sgu for smalle, synes jeg!
Ekstra tilbehør
Uha, det er en TSér jo, så den har jo både kølevæskethermometer, omdrejningstæller, aluindfatninger på instrumentbordet... oog 6 hk. mere end standardversionen.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Fed lille frankofil vogn, der efter sigende kun har kørt ca. 160.000 km.
Vognen er kun inde på sin 4 ejer - Først far (Fiskehandler John Matsen) og søn i Kbh, der renoverede, og omlakerede vognen i 1998, for så at sætte den i garage til 2010. Så var den et lille smut om Sydsjælland, hvor vognen blev gjort "roadworthy" igen, efter de mange års stilstand. Og nu er den lille Renå vendt tilbage til storstaden igen, hvor meningen er, at den skal føre en tilbagetrukket tilværelse som hobbybil.
Vognen kører faktisk ganske godt, af at være sådan en "oldsag", og følger fint med, i dagens trafik, og så er den ikke helt uden charme.
R12 blev produceret af Renault imellem 1969 and 1980. Den blev produceret som 4 d. sedan (berline), 5 d. stationcar (break). og som 3 d. (service) van.
R12 blev også licensfremstillet, mange steder rundt om i verden, bl.a. i Rumænien under navnet Dacia, hvor der blev lavet næsten 2 mio. eksemplarer imellem 1969-2004. Derudover blev R12 bygget i Tyrkiet imellem 1971-2000 under navnet Oyak-Renault, og der blev også samlet R12 i Australien, Spanien, Argentina, Colombia, Venezuela, Mexico og i Brasillien, hvor vognen dog blev markedsført under Ford navnet! (Ford Corcel og Ford Del Rey).
Endnu et socialistisk bilejerfællesskab, i delvist Svanbjergklan regi....... For denne gang er det Don B og Svanbjerg Formanden, der er gået sammen, og har købt denne skønne vogn, på 50/50% basis........
Vognen er kun inde på sin 4 ejer - Først far (Fiskehandler John Matsen) og søn i Kbh, der renoverede, og omlakerede vognen i 1998, for så at sætte den i garage til 2010. Så var den et lille smut om Sydsjælland, hvor vognen blev gjort "roadworthy" igen, efter de mange års stilstand. Og nu er den lille Renå vendt tilbage til storstaden igen, hvor meningen er, at den skal føre en tilbagetrukket tilværelse som hobbybil.
Vognen kører faktisk ganske godt, af at være sådan en "oldsag", og følger fint med, i dagens trafik, og så er den ikke helt uden charme.
R12 blev produceret af Renault imellem 1969 and 1980. Den blev produceret som 4 d. sedan (berline), 5 d. stationcar (break). og som 3 d. (service) van.
R12 blev også licensfremstillet, mange steder rundt om i verden, bl.a. i Rumænien under navnet Dacia, hvor der blev lavet næsten 2 mio. eksemplarer imellem 1969-2004. Derudover blev R12 bygget i Tyrkiet imellem 1971-2000 under navnet Oyak-Renault, og der blev også samlet R12 i Australien, Spanien, Argentina, Colombia, Venezuela, Mexico og i Brasillien, hvor vognen dog blev markedsført under Ford navnet! (Ford Corcel og Ford Del Rey).
Endnu et socialistisk bilejerfællesskab, i delvist Svanbjergklan regi....... For denne gang er det Don B og Svanbjerg Formanden, der er gået sammen, og har købt denne skønne vogn, på 50/50% basis........
Renault 12 TS
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Biler: 1 Svar: 1
Poul Bertelsen
41440969
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Biler: 1 Svar: 1
Vil du sælge dine race dem kunne jeg godt bruge
Min er en orange farvet årg. 1975 TL men har en komplet renault TS motor til at stå Min maiel adrasse er pvb@tuknet.dk så ser jeg den når du svarer
Poul Bertelsen
41440969
aug 2006
Følger: 147 Følgere: 142 Biler: 5 Emner: 101 Svar: 726
ellers er det det 21k olympic blue metallic
dec 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
Det er en original renault farve af lidt nyere dato
aug 2006
Følger: 147 Følgere: 142 Biler: 5 Emner: 101 Svar: 726
Prøver at tjekke det på mandag, arbejder nemlig hos en autolaker
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 75
farven ligner en TJ4 - ta et kik på min gamle Nissan
aug 2006
Følger: 147 Følgere: 142 Biler: 5 Emner: 101 Svar: 726
Kunne nemlig godt ligne samme farve som min blå Talbot
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1
Vedr. farvekode kommer jeg sgu lidt til kort, da den er omlakeret af tidligere ejer, for ca. 12 år siden....... Og jeg har ikke, set nogen farvekodemærker nogen steder..... Men jeg ved ikke, om du kan se det på billederne, men der er tale om en metallak, for den snyder lidt, også i virkeligheden, hvor man godt kan forveksle farven, med den "rigtige" franske blå....... Som den egentligt godt måtte have været, for min skyld
aug 2006
Følger: 147 Følgere: 142 Biler: 5 Emner: 101 Svar: 726
F... den er flot, troede ikke der var nogen af dem tilbage
ang. farven, har du evt. en kode/ farve nr.??
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1
Men det var under forrige ejer....... For det var der, jeg så den 1 gang igen, efter den var forsvundet fra "min" p-kælder.....
jan 2003
Følger: 19 Følgere: 25 Biler: 12 Emner: 37 Svar: 656
Det er en fin Renault du har der, pas godt på den. Kan det passe jeg se det i Roskilde for nogle måneder siden?
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 17 Svar: 111
Pas nu godt på den
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1
Dine anskuelser er korrekte. Men Dacia laved 12 modellen længe før Renault stoppede med det. Derudover blev der også lavet R12 kloner i Argentina, Tyrkiet m.v........ Men om klonerne holdt samme "kvalitet" som originalen, se det kan diskuteres
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 75
En høj til den flotte gamle bil.
Jeg mener dog uden at lægge hovedet på blokken, at RENAULT solgte modellen til rumænerne, og at Renault 12 og Dacia er en og samme bil, lidt i stil med at Fiat 124 kom til at hede Lada i Rusland.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 64 Biler: 3 Emner: 200 Svar: 5.884
Der er godt nok mange sjove detaljer på sådan en ældre sag.. Det er dét de unge vil have
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1
Nej vognen var originalt grønmetal. Men den blev malet om i forbindelse med renovering, under tidl. ejer, for ca. 12 år siden..... Men det er samme lak, der er på vognen nu, som på det "støvede" før billede
dec 2006
Følger: 2 Følgere: 8 Biler: 4 Emner: 2 Svar: 668
sjældenhed. flotte vogn
jun 2008
Følger: 56 Følgere: 57 Biler: 1 Emner: 45 Svar: 758
Mine grå har haft et par stykker af dem der og da jeg selv fik køre kort startede op med at køre i dem til jeg fik min egen bil.
Jeg bliver nød til at høre om det er den orginale lak den har i nu?
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Rigtig fin Renault fra dengang det ikke var pinligt at køre fransk.
Jeg kan huske min gamle nabo havde sådan en i en Dacia.
jan 2006
Følger: 63 Følgere: 64 Biler: 5 Emner: 27 Svar: 312
FEDT KLISTERMÆRKE!
Niels
jun 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 221
Den er FEEDDD
Husker godt den stod i en kælder under et ton støv, fantastisk at se den som den er nu - pøj med den...
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1
Umiddelbart er vognen ikke til salg.
Og der kører også en fantasilion af de her biler i Rumænien...... Men dernede kalder de dem for Dacia!.... Og det er jo ikke det samme som en Renault
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 25 Biler: 7 Emner: 87 Svar: 223
Hold da op den ser lækker ud..
HAr den fået ny lakering? eller er den poleret op..
jan 2005
Følger: 25 Følgere: 22 Biler: 6 Emner: 10 Svar: 71
der er millioner i tyrkiet af disse biler heheh
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 106 Svar: 423
Rigtig flot 12 TS
nov 2003
Følger: 38 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 115 Svar: 984
bliver simpelthen nødt til at høre hvad sådan en fin vogn skal koste ?
sep 2003
Følger: 27 Følgere: 28 Biler: 8 Emner: 46 Svar: 139
ENDELIG en ORDENTLIG oprettelse.....
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Svar: 12
Den er virkelig fin flot at den er blevet reddet.
Hvordan kan folk afvise her, der er både masser af billeder og tekst. Skal det være ene kedelige Vw og Audi vi skal se på?
jan 2004
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 8 Emner: 16 Svar: 134
Kender godt de renault 12 fra tyrkiet ???
din er også rigtig flot
sep 2003
Følger: 27 Følgere: 28 Biler: 8 Emner: 46 Svar: 139
Godt den blev reddet....... Jeg kan nemlig godt huske, da den stakkel vogn stod i "min" p-kælder i Valby, og hensmægtede.....