{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Renault 12 TS [Tidl. bil] 1973

8.224 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

ForDon  S
Mand | 54 år | Oprettet: 8. sep 2010


Renault 12 TS

Årgang:
1973
Motor:
4 cylindret vandkølet rækkemotor, med sideliggende knastaksel og stødstangsaktiverede ventiler. Boring x slaglængde: 73 x77 mm. Slaglængde: 1289 ccm.
Hestekræfter
Effekt: 60 hk. ved 5.500 o/m.
Moment: 96 nm. ved 3.500 o/m.
Topfart: 154 km/t.
Acc. 0 -100: 12.9 sek.
Fælge
Originale 13" TS stalfælge, med sortmalede felter (rostyle). Men der ligger da også et sæt Crommodora alufælge klar, hvis man skulle få lyst til lidt lir..
Dæk
GoodYear 155/80-13"
Undervogn
Selvbærende karosseri, med langsliggende frontmonteret motor og forhjulstræk.
For: Triangel og tværsvingarme med krængningsstabilisator.
Bag: Stiv bagaksel med reaktionsarme, centralt placeret triangel og skruefjedre og krængningsstabilisator.
Bilstereo
Der sidder noget rædselsfuldt DEC kassetteradio, og 2 højttalere i dørbklædningen nu. Men jeg skal på loftet, og se om der ikke ligger noget tidstypisk, man kan sætte i vognen i stedet (mener jeg har en lækker Clarion retroradio et sted! ;-)
Styling
Nej da! Men har dog et sæt Gordini fartstriber til at ligge, som nok bliver klistret på vognen - Det er bare så frækt.
Interiør
Sort kabine med racerstole foran. Men der fulgte en pæn grøn/psykadelisk mønstret kabine med, som bliver monteret snarest, da de der racerstole, ikke liige er sagen - de er sgu for smalle, synes jeg!
Ekstra tilbehør
Uha, det er en TSér jo, så den har jo både kølevæskethermometer, omdrejningstæller, aluindfatninger på instrumentbordet... oog 6 hk. mere end standardversionen.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Fed lille frankofil vogn, der efter sigende kun har kørt ca. 160.000 km.
Vognen er kun inde på sin 4 ejer - Først far (Fiskehandler John Matsen) og søn i Kbh, der renoverede, og omlakerede vognen i 1998, for så at sætte den i garage til 2010. Så var den et lille smut om Sydsjælland, hvor vognen blev gjort "roadworthy" igen, efter de mange års stilstand. Og nu er den lille Renå vendt tilbage til storstaden igen, hvor meningen er, at den skal føre en tilbagetrukket tilværelse som hobbybil.
Vognen kører faktisk ganske godt, af at være sådan en "oldsag", og følger fint med, i dagens trafik, og så er den ikke helt uden charme.
R12 blev produceret af Renault imellem 1969 and 1980. Den blev produceret som 4 d. sedan (berline), 5 d. stationcar (break). og som 3 d. (service) van.
R12 blev også licensfremstillet, mange steder rundt om i verden, bl.a. i Rumænien under navnet Dacia, hvor der blev lavet næsten 2 mio. eksemplarer imellem 1969-2004. Derudover blev R12 bygget i Tyrkiet imellem 1971-2000 under navnet Oyak-Renault, og der blev også samlet R12 i Australien, Spanien, Argentina, Colombia, Venezuela, Mexico og i Brasillien, hvor vognen dog blev markedsført under Ford navnet! (Ford Corcel og Ford Del Rey).

Endnu et socialistisk bilejerfællesskab, i delvist Svanbjergklan regi....... For denne gang er det Don B og Svanbjerg Formanden, der er gået sammen, og har købt denne skønne vogn, på 50/50% basis........

Vil du se flere Renault 12 TS til salg? Andre Renault eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Renault 12 TS
Annonce