Opel Vectra B 1999
3.338 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
7 Kommentarer
Opel Vectra B
Årgang:
1999
Motor:
• Salgsbetegnelse: 1.8i 16V ecotec
• Motorkode: X18XE1
• Cylindre: 4
• Slagvolumen: 1796 cm³
• Produktions periode (Motor): 1999 - 2000
• Produktions periode (Bil, facelift model): 1999 - 2002
• Motorkode: X18XE1
• Cylindre: 4
• Slagvolumen: 1796 cm³
• Produktions periode (Motor): 1999 - 2000
• Produktions periode (Bil, facelift model): 1999 - 2002
Hestekræfter
• Effekt 85 kW (116 hk) / 5400 omdr.
(Div. Dyno test på nettet siger 130 - 138'ish)
• Moment: 170 Nm / 3600 omdr.
• Topfart: 203 km/t - (220 km/t IRL)
• Km/l: 13,5 (12Km/l IRL)
(Div. Dyno test på nettet siger 130 - 138'ish)
• Moment: 170 Nm / 3600 omdr.
• Topfart: 203 km/t - (220 km/t IRL)
• Km/l: 13,5 (12Km/l IRL)
Fælge
• Sommer: Irmscher sport star (Orig. sæt m. 5 fælge)
8,5" x 18"
Spacer:
10mm for
20mm bag
Sporing:
i500 opsætning
• Vinter: "Race 5 Star" (Orig. T-Hansen :P)
8" x 18"
20mm spacer bag
10 mm spacer for
8,5" x 18"
Spacer:
10mm for
20mm bag
Sporing:
i500 opsætning
• Vinter: "Race 5 Star" (Orig. T-Hansen :P)
8" x 18"
20mm spacer bag
10 mm spacer for
Dæk
• Sommer: Toyo Proxes 205/35 ZR18 81Y
• Vinter: Ukendt
• Vinter: Ukendt
Undervogn
• Komplet powerflex
• FK Gevindundervogn
• FK Gevindundervogn
Bilstereo
• JVC KD-R801
• Ratbetjenings modul (Så knapper på rattet stadig virker).
• Originale højtalere og diskant.
• Hands-free over anlæg.
• Ratbetjenings modul (Så knapper på rattet stadig virker).
• Originale højtalere og diskant.
• Hands-free over anlæg.
Styling
• Hvide side blink
• Sænket 70mm+?
• Tonede ruder
• 18" Alu
• Moddet - Tågelys som kørelys. (Jyde ting.
Pærer i tågelygterne er billigere).
• Sænket 70mm+?
• Tonede ruder
• 18" Alu
• Moddet - Tågelys som kørelys. (Jyde ting.
Pærer i tågelygterne er billigere).
Interiør
• Fartpilot
• 4 x El-ruder
• Dejlig sort kabine. Pæn og velholdt.
• Peppet lidt op med blå dioder i midterkonsol.
• 4 x El-ruder
• Dejlig sort kabine. Pæn og velholdt.
• Peppet lidt op med blå dioder i midterkonsol.
Ekstra tilbehør
• Orig. fartpilot eftermonteret
• Orig. 4 x el-ruder eftermonteret
• Bosch aeroblade visker.
• Osram Nightbreaker pærer.
• Orig. 4 x el-ruder eftermonteret
• Bosch aeroblade visker.
• Osram Nightbreaker pærer.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
• Egenvægt: 1225 kg
• Længde: 448 cm
• Bredde: 171 cm
• Højde: 143 cm
• Venderadius: 11,3 m
• Bagagerumsvolumen med bagsæderne oppe: 550 L
---------------------------------------------------------------------------
X18XE1 - Er en serie produceret "prototype" motor, der blev til, ved en videre udvikling af den oprindelige 1.6 8v - C16XE motor. C16XE begyndte sin karriere med et lotus udviklet topstykke, der opgraderede den aldrende motor til 16 ventiler. GM navngav den X16XE.
Efter mange succesfulde versioner af den grundsten, udviklede GM nu igen.
Blokken blev boret op til 1796cc og skifter midlertidig navn til X18XE(1).
Der udvikles en ny F17 gearkasse, og før man kan nå at finde et "familie navn" til den nye motor, godkendes den med næsten samme data som dens navnebror - X18XE. (115 hk mv.)
Motoren går i produktion, men efter kun12 mdr. Bliver den pludselig erstattet af en "opgraderet" version - Z18XE.
Nu lanceres den "faceliftede" Vectra B.
Mere miljøvenlig, med elektronisk gasstyring og flere hestekræfter. Motorstyring er ikke længere monteret på blokken, men ført ind i karossen, osv.
Jeg skal ikke kunne sige om det er vægten, gearing, eller hele samspillet, men der er noget ved den motor som ikke stemmer...
Det er svært at få helt konkrete data på X18XE1, da der tilsyneladende er stor uenighed eller måske findes mange udgaver.
Graver man lidt rundt efter specifikationer og dyno-run, møder man udgaver af X18XE1 fra 90hk, op til 136+hk.
Alle er umiddelbart identiske af både type og udseende.
• Længde: 448 cm
• Bredde: 171 cm
• Højde: 143 cm
• Venderadius: 11,3 m
• Bagagerumsvolumen med bagsæderne oppe: 550 L
---------------------------------------------------------------------------
X18XE1 - Er en serie produceret "prototype" motor, der blev til, ved en videre udvikling af den oprindelige 1.6 8v - C16XE motor. C16XE begyndte sin karriere med et lotus udviklet topstykke, der opgraderede den aldrende motor til 16 ventiler. GM navngav den X16XE.
Efter mange succesfulde versioner af den grundsten, udviklede GM nu igen.
Blokken blev boret op til 1796cc og skifter midlertidig navn til X18XE(1).
Der udvikles en ny F17 gearkasse, og før man kan nå at finde et "familie navn" til den nye motor, godkendes den med næsten samme data som dens navnebror - X18XE. (115 hk mv.)
Motoren går i produktion, men efter kun12 mdr. Bliver den pludselig erstattet af en "opgraderet" version - Z18XE.
Nu lanceres den "faceliftede" Vectra B.
Mere miljøvenlig, med elektronisk gasstyring og flere hestekræfter. Motorstyring er ikke længere monteret på blokken, men ført ind i karossen, osv.
Jeg skal ikke kunne sige om det er vægten, gearing, eller hele samspillet, men der er noget ved den motor som ikke stemmer...
Det er svært at få helt konkrete data på X18XE1, da der tilsyneladende er stor uenighed eller måske findes mange udgaver.
Graver man lidt rundt efter specifikationer og dyno-run, møder man udgaver af X18XE1 fra 90hk, op til 136+hk.
Alle er umiddelbart identiske af både type og udseende.
Opel Vectra B
aug 2004
Følger: 54 Følgere: 52 Biler: 3 Emner: 300 Svar: 921
Se min opel under min profil:)
Lasse
jul 2011
Følger: 49 Følgere: 46 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 38
Fin vectra b du har dig der høj giv kig forbi min
apr 2004
Følger: 85 Følgere: 89 Biler: 4 Emner: 111 Svar: 529
Nåå på den måde hehe..
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 6 Emner: 157 Svar: 1.045
Heine H > Nej, det er en ganske almindelig forbrændings motor. (haha :P)
VB fås med tre forskellige 1,8 motorer. x18xe, x18xe1 og z18xe. De to sidste er "small block" hvorfor gearkasse mm. ikke passer fra den gamle x18xe der er "big block". x18xe er ikke at finde i facelift modellerne fra fabrikken. (Så vidt jeg ved).
Jeg vil mene det er smag og behag. Det afhænger af årgang og hvor fiks du er på fingerne. Personligt vil jeg ikke bytte x18xe1 for den gamle x18xe eller den nyere z18xe. Til trods for den er mindre pålidelig end de to andre.
x18xe er noget sløv i forhold til den her (ikke mindst fordi den vejer mere), og den nyere z18xe har e-gas, hvilket mange ikke er helt tilfredse med, da gas respons er lidt tøvende. Z18xe har så 125hk i stedet for 116, og det er dog et lille plus, men er man ude efter hk hvorfor så ikke bare gå 2,2 eller v6? henholdsvis 150/170 hk.
x18xe1 er kendt for med årene at få problemer med ECU'en. Personligt har jeg aldrig oplevet det og hælder til at det nok oftere er ledningsnettet den er gal med. Her har jeg gennem årene rettet mange fejl på x18xe1 motorer, der ellers stod overfor udskifting af ECU. Så kan man jo tro hvad man vil..
Er man lidt fiks på fingerne, kan styre en lodekolbe og bruge sin fornuft, så er det her den bedste motor efter min mening. Ellers skal man finde en af de to andre.
Tigger > Jeg takker mange gange. Betyder altid lidt mere når det er folk fra OP der kigger ind.
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.783
fin vb og nogle fandens flotte billeder
apr 2004
Følger: 85 Følgere: 89 Biler: 4 Emner: 111 Svar: 529
Er det en lorte motor der ligger i den faceliftet?
aug 2007
Følger: 88 Følgere: 88 Biler: 8 Emner: 207 Svar: 2.213
tak for de fine ord din vectra er også velholdt
min var ikke så velholdt da jeg fik den har haft den skildt ad og malet den om og rengjordt hele kabinen