{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

VW Golf GTI [Tidl. bil] 1991

12.464 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Mathias Boesgaard
Mand | 33 år | Oprettet: 26. maj 2008


VW Golf GTI

Årgang:
1991
Motor:
Volume: 1781 ccm
Boring: 81
Slaglænde: 86,4
Kompression: 10.0.1
Cylindre: 4
Ventiler: 8
KM/L: 12,4
0-100 km/t: 8,3 sek. (fabriksoplysning)
Top hastighed: 191 km/t (fabriksoplysning)

Motor er totalrenoveret ved km. 141.000, hvilket består af følgende:

- Krumtap og plejlstænger afdrejet og afbalanceret.
- Nye hoved - og plejllejer.
- Cylindre honet og stempelringe udskiftet.
- Samtlige pakninger udskiftet.
- Samtlige ventilløftere udskiftet.
- Ny Schrick 272 graders knastaksel.
- Ny 4-2-1 TÜV godkendt bananmanifold/forrør, betrukket i powerwrap.
- K&N indsatsfilter.
- Komplet indkøring på felt.
Hestekræfter
HK: 112 / 5400 RPM
NM: 159 / 4000 RPM

Effekt forøget til 127,3 HK / 170,6 NM / 13,6% på lovlig vis. Læs ovenstående for mere info. Dette giver motoren blot 7,07kg pr. hk at slæbe. Samtidigt har den en smule mere moment end 16V udgaven.

Bilen er blevet testet og justeret på rullefelt ved Bosch, og samtlige hestekræfter samt moment er bibeholdt. Faktisk yder bilen et par ekstra HK samt NM end den bør originalt på papiret.

Den rykker seriøst, og kan formodentlig følge med en PL 129 HK 16V- udgave uden problemer - grundet det glimrende bundtræk. Citroen Saxo 16V VTS kan eksempelvis ikke længere følge med.
Fælge
Til daglig kører bilen på nyrenoverede VW Cup fælge i størrelsen 7,5 x 16". Bilen er dog født med 6 x 15" BBS fælge samt 6 x 14" GTI stålfælge. Begge haves i perfekt stand med nye dæk.
Dæk
VW Cup 16" alufælge:
HP Sport
Størrelse: 205/45 ZR16

BBS GTI 15" alufælge:
Fulda Carat Progresso
Benyttes til vinterkørsel med nye BF GoodRich 195/50
Størrelse: 195/45 ZR 15

VW GTI 14" stålfælge:
Michelin
Størrelse: 185/50 ZR14
Undervogn
Original undervogn, sænket 15 mm fra fabrikken.

Derudover er bilen undervognsbehandlet for at kunne bibeholde den rustfri undervogn.
Bilstereo
Jeg foretrækker at holde bilen helt original, men har dog alligevel valgt at montere lidt af mit bil stereo udstyr.

Der er derfor installeret 2 sæt VIBE Space 5 3D foran. Her er tale om et 3-vejs højttalersystem bestående af 1 x 3" diskant, 1 x 3" mellemtone og 1 x 5,25". Diskanten er monteret hvor der i modeller med manuelt rudehejs sidder vindueoprulningshåndtag.

Lydsystemet er tilkoblet den 5 år gamle prisvindende Pioneer DEH-P77MP. Denne er valgt ud fra det faktum at det er den bedste radio på markedet under kr. 5.000,- og den samtidig passer tidsmæssigt i design og farve til resten af kabinen. Jeg har købt en helt ny front, så også radioen fremstår som ny. Derudover har jeg monteret et Pioneer CD-BTB200 bluetooth carkit. Bunden, loftet og samtlige døre er dæmpet yderst kraftigt med VIBE Antivibe, og er således totalt vibrationsfri.

Til at trække højttalerne har installeret 2 x VIBE Space S4 4-kanals forstærkere i en bi-amping konfiguration. For at kunne anvende denne type forstærkning har jeg modificeret de originale Space delefiltre.

I bagagerummet anvender jeg enten 1 stk. VIBE Space Twin 12 eller 1 stk. VIBE Liteair Optisound 8. Begge i passive modeller. Til at trække dette er monteret 2 x VIBE Space B1 monoblokke.
Styling
Bilen er født med originale store kofangere, i daglig tale kendt som "G60" kofangere. Derudover har bilen originale sorte skærm forøgere og paneler. Både kofangere, skærmforøgere, lister og paneler er blevet professionelt renoveret, så de i dag fremstår 100% som nye.

Bilen er også født med original bagspoiler samt GTI front-underlæbe. Underlæben havde en smule ridser, hvorfor også denne er blevet udskiftet med en ny original.

På bagklappen forefindes originalt sort kantfolie. Til dørene har jeg fremskaffet originalt vertikalt folie af samme type som på bagklappen og monteret dette.

Bilen er født med rød/orange baglygter, jeg har dog købt og monteret originale Hella rød/sort baglygter. Derudover har jeg fået monteret hvide frontblink samt røde sideblink for at holde stilen.

Udstødningen er original og fremstår helt perfekt og rustfri, med en velproportioneret, dyb lyd.
Interiør
Hele kabinen fremstår 99% perfekt og som ny. Dette gælder både sæder såvel som døre, instrumentbræt og himmel. Sæderne har jeg iøvrigt fået professionelt renoveret med nyt skumgummi og opstramning.

Jeg har valgt at investere en smule tid og penge på at skaffe en række fine originale Wolfsburg-edition dele. Delene er særligt udvalgt for at holde den originale stil, og samtidig give bilen et særligt Wolfsburg-udseende. I listen over Wolfsburg dele kan nævnes:

Sorte gulvmåtter med røde kanter og logo.
Sort læder gearknop.
Børstet aluminium doorpins.
Forkromede spejlreguleringsknapper.
Hjulkapsler

Derudover har jeg monteret forkromede instrumentringe, jeg var dog en smule betænkelig ved dette, men resultatet er absolut tilfredsstillende.
Ekstra tilbehør
Board/kørecomputer
Tågelys
Mørke baglygter
Elruder for- og bag
Soltag
Sportsæder
Tagantenne
Servostyring
Centrallås
Skivebremser for- og bag
Motorbundplade
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Komplet med alle manualer, servicebog, papirer osv.
Bilen er importeret Juli 2010, hvor den havde haft 2 ejere (ældre herrer), og blot kørt km. 125.000. Første ejer i Udine, Italien, 2. anden ejer i Stuttgart, Tyskland. Jeg har selv fundet og hentet den i Stuttgart i samråd med Peter Høj Service.

Dags dato har bilen kørt km. 151.000. Her er tale om en af de allersidste tyskproducerede VW Golf MK. II, da bilen er indregisteret første gang 12/1991. Da bilen oprindeligt er solgt i Venedig Italien, er den uden katalysator, hvorfor denne er med 112 HK frem for den tyske 107 HK model. Dertil kan det oplyses at motoren og bilen kører og fremstår som ny.
Bilens samlede købspris forløber sig for over kr. 100.000 fordelt således:

Køb af bil: (4400€) 33.000
Transport til DK: 4.500
Afgift: 10.000
Renovering af kofangere og lister: 5.000
Opstraming/renovering af sæder: 3.000
Undervognsbehandling: 2.000
Motorrenovering: 15.000
Motoroptimering: 15.000
Diverse materialer, special dele osv: 13.000

Total: DKK. 100.500 ... and still counting.

Ja, beløbet er vanvittigt, og nej, du ville ikke have gjort det samme. Til gengæld har du ikke en bil som min.

Vil du se flere VW Golf GTI til salg? Andre VW eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
VW Golf GTI
Annonce