Ford 20m TS 2300S p7a 1968
9.790 visninger
|
Oprettet:
Ford 20m TS 2300S p7a
Årgang:
1968
Motor:
6 cylindret V motor, med centralt liggende knastaksel, og stødstangsaktiverede ventiler.
Boring x slaglængde: 93 x 68,5 mm. Slagvolumen: 2792 ccm.
Motoren stammer oprindeligt fra en Sierra XR4i, hvor insprøjtningen er taget af, og er erstattet af en 40 mm. weber karburator. Og når det er en insprøjtningsmotor, så er knasten lidt skrappere end på en karburatormotor.
Efter sigende, så skulle motoren kun have kørt ca. 70.000 km.
Boring x slaglængde: 93 x 68,5 mm. Slagvolumen: 2792 ccm.
Motoren stammer oprindeligt fra en Sierra XR4i, hvor insprøjtningen er taget af, og er erstattet af en 40 mm. weber karburator. Og når det er en insprøjtningsmotor, så er knasten lidt skrappere end på en karburatormotor.
Efter sigende, så skulle motoren kun have kørt ca. 70.000 km.
Hestekræfter
Tjaeeee.... En almindelig 2800 ccm. motor, den har 135 hk. din. ved 5.700 o/m. og et moment på 216 nm. ved 4.300 o/m. Og så har denne motor vel 140-145 hk. og gøre godt med.
Fælge
5X14" Originale forchromede p7 RS fælge....... De er jo noget smalle/små, efter nutidens standard..... De må vel nærmest ryge i kategorien MARIEKIKS! ;-)
Dæk
185/70-14 GoodYear NCT 5.
Undervogn
For: McPerson fjederben, med krængningsstabilisator, og kuglekredsløbsstyring, med servo fra en Ford 26m. Så den tager hjørnerne uden jeg skal svede ;-)
Bag: Stiv bagaksel, ophængt i halveliptiske bladfjedre.
Selve styretøjet er noget spinkelt, men der er monteret de store bremser fra en 20m RS og 26m - Så den kan altså også godt stoppe igen, hvis det er nødvendigt - Og det er det jo, med en sekser under motorklappen ;-)
Bag: Stiv bagaksel, ophængt i halveliptiske bladfjedre.
Selve styretøjet er noget spinkelt, men der er monteret de store bremser fra en 20m RS og 26m - Så den kan altså også godt stoppe igen, hvis det er nødvendigt - Og det er det jo, med en sekser under motorklappen ;-)
Bilstereo
Blaupunkt CD-radio, der er gemt væk i handskerummet.......... Oog motoren er jo sød musik i sig selv ;-)
Styling
INGEN! Da det jo er topmodellen, fra tysk Ford anno1968!
Lidt snyd er der dog med i spillet, da tidligere ejer har ombygget vognen til RS trim. Så den er med fuld instrumentering og hele svineriet! ;-)
Lidt snyd er der dog med i spillet, da tidligere ejer har ombygget vognen til RS trim. Så den er med fuld instrumentering og hele svineriet! ;-)
Interiør
Kabinen er doneret fra en 26m p7b, og den er flot til vognen, som den står i sort nappa, med stof på siddefladerne, og de lækreste træindlæg på instrumentbord og dørsider. (IKKE nogen Bornholmsk Åndenød her - TAK ;-)
Ekstra tilbehør
Ikke meget, men jeg har dog en ratlås, og der sidder også en jydekrog på "apparatet" ;-)
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Jeg har købt dette skønne vogntøj af en en ældre herre, der efterhånden syntes, det var for meget med 2 biler. Han har ejet vognen siden 1972, hvor han købte den formedelst 32.000 kr. hos Scaniadam på Gladsaxe Møllevej..... Hmmm 32.000 kr. Det var sgu mange penge dengang - For 1.000 kr. mere, kunne han havde købt en FABRIKSNY Ford Taunus. Men i stedet, valgte han en benzinslugende (1 oliekrise var allerede et faktum) udgået model x 2 - ja x 2 - for p7b, var allerede ved at blive afløst af Granada serien, på dette tidspunkt. Men personligt, der kan jeg jo kun takke ham, for hans YPPERLIGE valg af vogntøj ;-)
Jeg kender vognen ganske godt, da jeg har serviceret den for den ældre herre igennem en længere årrække. Og for ca. 8 år siden spurgte jeg ham, om han overvejede at sælge vognen - For i så tilfælde, ville jeg være meget interesseret i at købe den. Han lovede mig, at jeg nok skulle få "første bud" hvis han en dag ville af med vognen, men jeg måtte samtidigt love, at hvis en handel blev aktuel, så skulle jeg også komme og tømme hans kælderrum, for alle delene, han havde samlet til vognen igennem årene..... Og tak skæbne! Der var virkeligt mange "hard to get items" i det kælderrum!
P7a modellen blev kun bygget i 10 måneder, da modellen ikke solgte særligt godt. Ja den var vel nærmest det, man kan kalde en fiasko! For Opel gav Ford baghjul i salgsstatistikkerne! Og DET kunne man jo IKKE have, nede i Køln, så man skyndte sig at redesigne de ydre karosseriplader, så de faldt mere i publikums smag - Og vupti, så havde man pludselig p7b modellen, der blev lanceret i august 1968, og var langt mere salgbar, og så lignede salgstatistikkerne sig selv igen ;-)
Jeg kender vognen ganske godt, da jeg har serviceret den for den ældre herre igennem en længere årrække. Og for ca. 8 år siden spurgte jeg ham, om han overvejede at sælge vognen - For i så tilfælde, ville jeg være meget interesseret i at købe den. Han lovede mig, at jeg nok skulle få "første bud" hvis han en dag ville af med vognen, men jeg måtte samtidigt love, at hvis en handel blev aktuel, så skulle jeg også komme og tømme hans kælderrum, for alle delene, han havde samlet til vognen igennem årene..... Og tak skæbne! Der var virkeligt mange "hard to get items" i det kælderrum!
P7a modellen blev kun bygget i 10 måneder, da modellen ikke solgte særligt godt. Ja den var vel nærmest det, man kan kalde en fiasko! For Opel gav Ford baghjul i salgsstatistikkerne! Og DET kunne man jo IKKE have, nede i Køln, så man skyndte sig at redesigne de ydre karosseriplader, så de faldt mere i publikums smag - Og vupti, så havde man pludselig p7b modellen, der blev lanceret i august 1968, og var langt mere salgbar, og så lignede salgstatistikkerne sig selv igen ;-)
Ford 20m TS 2300S p7a
mar 2006
Følger: 2601 Følgere: 2170 Biler: 55 Emner: 415 Svar: 4.946
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.312
jul 2006
Følger: 98 Følgere: 103 Biler: 3 Emner: 43 Svar: 161
Hej Morten,
Tak for tippet ang. ruderne, indtil videre har jeg jo hugget en op og der skar vi ruderne ud, ligesom på nyere biler.
Men er dog lidt skeptisk ved at skulle sætte nye ruder i min egen, men det bånd kan man måske købe i metermål?
okt 2007
Følger: 105 Følgere: 89 Biler: 5 Svar: 30
fine ford høj kig evt forbi mine biler har en fiat fra 62
jan 2003
Følger: 19 Følgere: 25 Biler: 12 Emner: 37 Svar: 656
Det er da set værre....
nov 2007
Følger: 11 Følgere: 11 Biler: 1
Det ser sgu godt ud, og enu engang tak for hjulene.
okt 2003
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 3
der er den jo....... :0)
Tillykke med vognen......
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 17 Svar: 111
Jeg regnede nu heller ikke med at det var dig der havde sat det i. Der dukker vel et originalt op en gang, jeg skal nok holde øje...
jun 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 221
Man skulle tro du byggede museum - endnu en fed vogn i stalden.
Telløkk´med den
sep 2003
Følger: 27 Følgere: 28 Biler: 8 Emner: 46 Svar: 139
Den sparer sgu da på dråberne Peddersen......... Den kører jo hele tiden ned ad bakkke!
Tillykke med "apparatet"
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 21 Biler: 6 Emner: 19 Svar: 54
jesper jeg har sku ikke det org rat
gad godt og ha et har kun til b modellen
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 17 Svar: 111
Meeen det rat der???
feb 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 19
okt 2009
Følger: 54 Følgere: 56 Biler: 6 Emner: 55 Svar: 1.056
Super flot klassikker du har dig der mester...
Kig forbi min vogn...
apr 2010
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 73
Fin oprettelse :).