Talbot Samba 1.1 LS [Tidl. bil] 1985
8.692 visninger
|
Oprettet:
Talbot Samba 1.1 LS
Årgang:
1985
Motor:
4 cylindret tværliggende rækkemotor, der sammenbygget med gearkassen - lidt i stil med Mascotén. Motoren er skråtstillet 72 grader bagover, så toppen af motoren, faktisk vender ind mod torpedopladen. Kædetrukket overliggende knastaksel
Boring 72 mm. Slaglængde 69 mm. Slagvolumen 1.124 ccm.
Boring 72 mm. Slaglængde 69 mm. Slagvolumen 1.124 ccm.
Hestekræfter
50 hk. DIN. v. 4800 o/min.
85 nm. v. 2.800 o/min.
Litereffekt 44,5 hk. pr. l. slagvolumen.
Topfart 143 km/t.
Acc. 0-100 km/t. 18,2 sek.
Økonomi 16-20 km/l.
85 nm. v. 2.800 o/min.
Litereffekt 44,5 hk. pr. l. slagvolumen.
Topfart 143 km/t.
Acc. 0-100 km/t. 18,2 sek.
Økonomi 16-20 km/l.
Fælge
4,5 x 13" original stålfælge.
Dæk
135/80-13 Barum.
Undervogn
For: McPerson skruefjederben. tværsvingarm og krængningsstabilisator.
Bag: Langsgående svingarme med skruefjedre, krængningsstabilisator og teleskopstøddæmpere.
Bag: Langsgående svingarme med skruefjedre, krængningsstabilisator og teleskopstøddæmpere.
Bilstereo
Tidstypisk/originalt Clarion M622 radio/cass. afspiller (ikke på billedet - endnu), der var et originalt ekstratilbehør, man kunne tilvælge, når man underskrev slutsedlen hor sin Peugeot/Talbot forhandler. Og så nogle Sony højttalere, der er lagt løst ind på aflæggehylden under instrumentbrættet (af tidligere ejer)...... Jeg har netop købt det manglende højtalergitter, til montering i sidepanelet foran, så nu skal jeg have fundet nogle passende kvalitets højttalere, så det kommer til at se helt originalt ud - og samtidigt spille rimeligt - Clarion VIRKER bare - selvom det er vintage! ;-)
Styling
Intet, den står ganske original, som da den forlod SIMCA fabrikken i Poissy! Og det bliver den ved med.
Interiør
Originalt, og rimeligt fint, i noget sart lyst stof, man er lidt bange for skal sprække, når man sætter sig..... Jeg overvejer et tidstypisk overtræk, selvom sæderne er ganske pæne.
Ekstra tilbehør
INTET! Udover den fastmonterede specialtændrørsnøgle i motorrummet. Og så lige et par krompynteringe (fra Biltema) på fælgene - Ja et lille "fejltrin" i forhold til originalstilen, men jeg forsvarer mig med, at de var standard på GL og visse udstyrsmodeller, der ikke blev markedsført i DK.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Fin og lidt særegen (UDEN at være så Citroén-sær! ;-) frankophil økoracer fra midtfirserne. Som jeg mest har købt, fordi jeg synes det ville være synd, hvis den kom i de forkerte hænder, da den er så uspoleret som den nu er (den har kun kørt 91.000 km. d. 10/1-2011).
Jeg er (såvidt vides) kun den 4 ejer af vognen, der blev solgt fra ny af, af aut. forhandler A/S Anders Møller i Stege, hvor den blev indreg. med reg. nr. LT 40180. 1 ejer var en ældre herre, der beholdt vognen indtil ca. år 2002. Hvorefter vognen blev solgt, til en Simca entusiast på Falster, der mest havde vognen opstaldet, uden den var indregistreret. I efteråret 2010, blev vognen så endelig hevet ud af sin tornerosesøvn, da den blev solgt til en anden Simca entusiast i Grindsted, der manglede et sjovt køretøj til sin datter, der netop havde fået kørekort. Vognen blev klargjort til syn, og gik igennem uden problemer i okt. 2010. Datteren fandt dog hurtigt ud af, af forsikringsselskaber er grumme pengeafpressere, når man kun er 18 år. Så hun valgte hurtig, at sætte vognen til salg igen. Og der kommer jeg ind i billedet, da jeg fandt ud af, at jeg bare blev nød til, at eje sådan en Samba ;-). Så søndag d. 9/1-2011, der tog junior og jeg til det mørke, med det offentlige, og købte og hjemførte vognen - i den vildeste SALT-SAMBA! Men dagen efter, blev vognen behørigt vasket og skyllet af for vejsalt, og er nu hensat i den varme garage, indtil foråret melder sig - For Talbot/Simca og vejsalt, er en DÅÅÅRLIG kombination ;-)
Talbot/Simca er der nok nogen der spørger nu. Jo ser du - historien er som følger:
1970
Simca omdøbes til Chrysler France og Chrysler ejer nu 96% af Simca. Chrysler France (Simca) og Chrysler United Kingdom (Sunbeam) samles i et nyt selskab - Chrysler Europe.
1978
På grund af store økonomiske problemer hjemme i USA, så vælger Chrysler af sælge Chrysler Europe til Peugeot S.A.
1979
Chrysler-navnet kan ikke længere bruges, da amerikanerne har taget det med sig hjem. Navneporteføljen i selskabet gennemgås og navnet "Talbot" findes frem. Et navn som vækker genkendelse på både de anglofile og frankophile markeder. En perfekt erstatning for både Simca og Sunbeam-navnene...eller?
1980
Alle modeller markedsføres som Talbot-Simca eller Talbot-Sunbeam.
Valmet Automotive i Uusikaupunki, Finland begynder produktion af Horizon, 1510 og Solara. Frem til 1985 fremstilles 31.978 Talbot i Finland
1981
Automobiles Talbot er nu navnet på de samlede aktiviteter i Frankrig, Storbritannien og Spanien. Simca og Sunbeam-navnene bortfalder helt og den tidligere Sunbeam-fabrik i Linwood, Skotland lukker.
1983
Automobiles Talbot integreres i et nyt selskab Peugeot-Talbot S.A.
1985
Modellen som senere skulle blive den sidste Simca præsenteres. Talbot Arizona er navnet ved præsentationen, men en sidste-øjebliks-beslutning hos PSA´s ledelse får bilen omdøbt til Peugeot 309
1986
De sidste Horizon og Solara-modeller ruller af samlebåndet fra den spanske Talbot-fabrik i Madrid. Året forinden har de sidste tilsvarende modeller forladt Poissy-fabrikken
1987
De sidste Samba-modeller ruller af samlebåndet fra fabrikken i Poissy.
Efter Talbot..?
Fabrikken i Poissy fortsætter med produktion af 309´eren frem til 1993. Herefter står det på Peugeot 306 frem til 2002. Fra 1998 kommer Peugeot 206 til.
I dag bygges Peugeot 207 og Peugeot 1007 sideløbende på fabrikken, og det daglige output ligger på ca. 1500 biler - faktisk ca. 20% lavere end i midten af 1970´erne hvor Simca 1100 og Simca 1307/08 toppede på salgslisterne!
Og hvis du billedgoogler navne "Talbot" så får du lov til at se nogle af de FEDESTE haute de couture LUKSUS biler, fra før 2 verdenskrig! - Og i ærlighedens navn, så havde PSA versionerne, lidt svært ved at leve op til det image, da der mest var tale om "bread and butter" modeller.
Nyprisen i 1985 var 76.489 kr, Til sammenligning, tog Peugeot 10.000 kr. mere for en 205ér, med tilsvarende motor og udstyr.
Solgt til Lars i Nylars, på Bornholm, d. 1/3-2012.
Jeg er (såvidt vides) kun den 4 ejer af vognen, der blev solgt fra ny af, af aut. forhandler A/S Anders Møller i Stege, hvor den blev indreg. med reg. nr. LT 40180. 1 ejer var en ældre herre, der beholdt vognen indtil ca. år 2002. Hvorefter vognen blev solgt, til en Simca entusiast på Falster, der mest havde vognen opstaldet, uden den var indregistreret. I efteråret 2010, blev vognen så endelig hevet ud af sin tornerosesøvn, da den blev solgt til en anden Simca entusiast i Grindsted, der manglede et sjovt køretøj til sin datter, der netop havde fået kørekort. Vognen blev klargjort til syn, og gik igennem uden problemer i okt. 2010. Datteren fandt dog hurtigt ud af, af forsikringsselskaber er grumme pengeafpressere, når man kun er 18 år. Så hun valgte hurtig, at sætte vognen til salg igen. Og der kommer jeg ind i billedet, da jeg fandt ud af, at jeg bare blev nød til, at eje sådan en Samba ;-). Så søndag d. 9/1-2011, der tog junior og jeg til det mørke, med det offentlige, og købte og hjemførte vognen - i den vildeste SALT-SAMBA! Men dagen efter, blev vognen behørigt vasket og skyllet af for vejsalt, og er nu hensat i den varme garage, indtil foråret melder sig - For Talbot/Simca og vejsalt, er en DÅÅÅRLIG kombination ;-)
Talbot/Simca er der nok nogen der spørger nu. Jo ser du - historien er som følger:
1970
Simca omdøbes til Chrysler France og Chrysler ejer nu 96% af Simca. Chrysler France (Simca) og Chrysler United Kingdom (Sunbeam) samles i et nyt selskab - Chrysler Europe.
1978
På grund af store økonomiske problemer hjemme i USA, så vælger Chrysler af sælge Chrysler Europe til Peugeot S.A.
1979
Chrysler-navnet kan ikke længere bruges, da amerikanerne har taget det med sig hjem. Navneporteføljen i selskabet gennemgås og navnet "Talbot" findes frem. Et navn som vækker genkendelse på både de anglofile og frankophile markeder. En perfekt erstatning for både Simca og Sunbeam-navnene...eller?
1980
Alle modeller markedsføres som Talbot-Simca eller Talbot-Sunbeam.
Valmet Automotive i Uusikaupunki, Finland begynder produktion af Horizon, 1510 og Solara. Frem til 1985 fremstilles 31.978 Talbot i Finland
1981
Automobiles Talbot er nu navnet på de samlede aktiviteter i Frankrig, Storbritannien og Spanien. Simca og Sunbeam-navnene bortfalder helt og den tidligere Sunbeam-fabrik i Linwood, Skotland lukker.
1983
Automobiles Talbot integreres i et nyt selskab Peugeot-Talbot S.A.
1985
Modellen som senere skulle blive den sidste Simca præsenteres. Talbot Arizona er navnet ved præsentationen, men en sidste-øjebliks-beslutning hos PSA´s ledelse får bilen omdøbt til Peugeot 309
1986
De sidste Horizon og Solara-modeller ruller af samlebåndet fra den spanske Talbot-fabrik i Madrid. Året forinden har de sidste tilsvarende modeller forladt Poissy-fabrikken
1987
De sidste Samba-modeller ruller af samlebåndet fra fabrikken i Poissy.
Efter Talbot..?
Fabrikken i Poissy fortsætter med produktion af 309´eren frem til 1993. Herefter står det på Peugeot 306 frem til 2002. Fra 1998 kommer Peugeot 206 til.
I dag bygges Peugeot 207 og Peugeot 1007 sideløbende på fabrikken, og det daglige output ligger på ca. 1500 biler - faktisk ca. 20% lavere end i midten af 1970´erne hvor Simca 1100 og Simca 1307/08 toppede på salgslisterne!
Og hvis du billedgoogler navne "Talbot" så får du lov til at se nogle af de FEDESTE haute de couture LUKSUS biler, fra før 2 verdenskrig! - Og i ærlighedens navn, så havde PSA versionerne, lidt svært ved at leve op til det image, da der mest var tale om "bread and butter" modeller.
Nyprisen i 1985 var 76.489 kr, Til sammenligning, tog Peugeot 10.000 kr. mere for en 205ér, med tilsvarende motor og udstyr.
Solgt til Lars i Nylars, på Bornholm, d. 1/3-2012.
Talbot Samba 1.1 LS
aug 2006
Følger: 147 Følgere: 142 Biler: 5 Emner: 101 Svar: 726
Utroligt, kan du fortælle hvem køber er, kan være at jeg kender vedkommende. Bare send det i en PB
sep 2003
Følger: 27 Følgere: 28 Biler: 8 Emner: 46 Svar: 139
Nu ser det måske ud til, min røde Samba flytter til Nylars, på Bornholm!.... Den er ihvertfald så solgt, som en vogn nu kan være, før undertegnede også står med pengene i hånden!
aug 2006
Følger: 147 Følgere: 142 Biler: 5 Emner: 101 Svar: 726
Er det så ikke dig som jeg har fået dele fra, da jeg boede på bornholm?
aug 2006
Følger: 147 Følgere: 142 Biler: 5 Emner: 101 Svar: 726
Peugeot 104 og talbot samba havde den samme motor ilagt, nemlig en 1,1 med 55HK
Og kan så fortælle at min samba er skrottet og står hos http://www.midtdjurs-autoophug.dk/ så der er nogle dele at hente der
okt 2005
Følger: 56 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 240 Svar: 1.510
husker stadig når min mor kørte mig i skole i vores blå samba,,, som desværre led rust døden alt for tidligt
sep 2003
Følger: 27 Følgere: 28 Biler: 8 Emner: 46 Svar: 139
Så er der skiftet:
Termostat, kølevæske, olie, filter, tændrør, tændkabler, rotor/rotordæksel, tændspole, baglygteglas, bundkar er spændt, el-lighter er monteret, originale højttalergitre monteret (var træt af at se på de 2 soorte huller i sidepanelerne), tidstypisk Clarion radio prøvemonteret, og taget ud igen, da den lige skal en tur om "specialisten, for en grundig gennemgang.
Og så skulle den ged være barberet, i teknisk henseende, Indtil næste gang
maj 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 45 Svar: 716
Nå ja,
hvis man vil holdes ude fra billige reservedele fra en hyggelig bilklub (det er den hyggeligste bilklub jeg kender) så skal man bare bruge de 300 kr på noget andet, der bliver god brug for dem hvis man kun skal bruge de officielle kanaler....
sep 2003
Følger: 27 Følgere: 28 Biler: 8 Emner: 46 Svar: 139
Jamen - SÅ har jeg gået, og rodet lidt med bilen, og lært den lidt at kende
Den har fået en ORDENTLIG rengøring, og er blevet poleret op - Er dog ikke helt tilfreds med resultatet, må se at få fingre i en maskine, og gå helt amok! Men den blev da noget pænere at se på, selvom de lidt dårlige lakreparationer, og generelt ringe lakeringskvalitet, skinner mere igennem nu.
Jeg fik også repareret radiomonteringen, der manglede konstantstrøm, så den hele tiden tabte kanalerne. Chokergrrebet, der sad løst og varmeblæserreguleringen, der var koblet om en ekstern afbryder, så den kun kunne køre max blæs, hvilket er lidt trættende i længden
Desuden fandt jeg et sæt 13" krompynteringe på "lageret", som blev smidt på fælgene (originalt på GL modellen), og DET pyntede - Så nu mangler jeg bare, at finde nogle sorte plasticdutter, til at sætte på ALLE 12 hjulmøtrikker
Og gule pærer fik den også - og dog, for da jeg havde skiftet pærerne, virkede den ene pære selvfølgeligt ikke, så om igen. Men nu ved jeg da, hvordan jeg SKAL gøre, hvis jeg vil slippe for, at alle lygteclipsene flyver rundt om mine ører!
Og eBay er også blevet frekventeret hyppigt, og der er indkøbt: Tændspole, tændkabler, rotor og rotordæksel, NGK tændrør, luft og oliefilter, håndbremse og koblingskabel, nye baglygteglas m.m. Så det skal nok blive godt...
aug 2006
Følger: 147 Følgere: 142 Biler: 5 Emner: 101 Svar: 726
Til den og fedt at se endnu en samba også stadig i orginal rød
jan 2003
Følger: 19 Følgere: 25 Biler: 12 Emner: 37 Svar: 656
Jeg har hørt at der er noget halløj nede i Roskilde for gamle biler
sep 2003
Følger: 27 Følgere: 28 Biler: 8 Emner: 46 Svar: 139
til 300 kr. om året!
Narjh...... Det er ikke det, der afskrækker mig, derimod er de der autister, der KUN kan se lyksaligheden ved eget mærke en belastning...... UHHHHHHH! - Jeg får knopper bare ved tanken!
maj 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 45 Svar: 716
- i klubben.
Nu har du jo ret og pligt til et rigtigt medlemsskab.
simcaklub.dk
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 21 Biler: 6 Emner: 19 Svar: 54
nu mangler du sku bare en zastava yugo for
at fulføre din samling hæ hæ hæ
jan 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 8 Emner: 3 Svar: 36
der holder vist lidt af hvert i den parkeringskælder der...først din Fiorino og nu denne Samba LS.....har i flere år luret på en cabriolet udgave af samme bil...de er stadig til at opstøve...tillykke med den...den står sku i en unik stand det er helt sikkert....:)
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 7
som er ret original ligesom ejeren kan jeg forstå, så det er en fornøjelse at se bilen på gaden
jun 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 221
Så kom den lille ny på galleriet...
Jeg var jo inde og inspicere køretøjet live i går, og må sq sige den er velholdt, overraskende at finde et så fint eksemplar.
Mer´ telløkk´ med den
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 2
God oprettelse, mange detaljer og billeder...
jan 2003
Følger: 19 Følgere: 25 Biler: 12 Emner: 37 Svar: 656
Men hvorfor nøjes med 17" ?
sep 2003
Følger: 27 Følgere: 28 Biler: 8 Emner: 46 Svar: 139
Jeg er skide ligeglad! :-)......... Tror hellere jeg vil have lidt fartstriber, fra t-svansen, og nogle 17" alubamser på svinet! Muhahahaha
sep 2003
Følger: 27 Følgere: 28 Biler: 8 Emner: 46 Svar: 139
Samba-Zimba, har da også sine aldersrynker! Så der er nok at se til, i det lille hjem
sep 2003
Følger: 27 Følgere: 28 Biler: 8 Emner: 46 Svar: 139
Jep, den blev solgt til en mekaniker (med Abarth i blodet), der ville lave en "rullende renovering" med sin 16 årige søn. Og han lovede at holde den så originalt, som muligt......... Og så er min mission, som gammelbilsredder/formidler, jo overstået! Og alle er glade - Især bilen, fordi den ikke blev skrottet :-)....... Men jeg går faktisk og overvejer, om det var en dumhed, at sælge den lille Fiorino - for den "talte til mig"?!?!? - Måske jeg skulle have beholdt den!... Ved bare ikke, om jeg har energi til, at køre sådan en semi-renovering igennem, da mine håndværksmæssige færdigheder, lader noget tilbage at ønske! Og det bliver for dyrt, hvis man skal have det lavet ude i byen.....
jan 2004
Følger: 72 Følgere: 87 Biler: 18 Emner: 21 Svar: 21
fin bil , sku sjovt der stadig lever biler fra anders møller min far købte ny bil hver 2 år af ham så har rent meget rundt på det gamle værksted
jan 2003
Følger: 19 Følgere: 25 Biler: 12 Emner: 37 Svar: 656
Det tog lidt tid, men jeg elsker at have ret. LS med streamer og skiltet korrekt placeret på hjelmen
http://www.leboncoin.fr/voitures/153862909.htm?ca=19_s
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 17 Svar: 111
Er den blevet solgt igen eller?...
feb 2003
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 6 Svar: 1.435
Tillykke med hende, Møller! Og ja, det er sq vigtigt, at originale rariteter ikke falder i hænderne på et eksemplar fra T. Svansen generationen...
okt 2003
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 3
glæder mig til at se dit nyeste frankofiile indkøb live ......
jun 2007
Følger: 29 Følgere: 29 Biler: 3 Emner: 87 Svar: 251
Flot eksemplar du står med her - og ja, super fed detalje med hattehylden..! Hvorfor har andre ikke taget ved lære af det?
sep 2003
Følger: 27 Følgere: 28 Biler: 8 Emner: 46 Svar: 139
Mener faktisk, den var forbeholdt GL, og andre udstyrsmodeller. men er ikke sikker....
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 21 Biler: 6 Emner: 19 Svar: 54
den er fiiin af en fransk bil og være
en af de få der er tilbage dk
men du mangler sku en simca 1307 i folden basse
Blogger
Tilmeldt:
jul 2003
Følger: 45 Følgere: 48 Biler: 4 Emner: 41 Svar: 1.038
Nåh!
I kom da helt hjem i den.
Flotte billeder!
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 17 Svar: 111
Godt ord igen...
jan 2003
Følger: 19 Følgere: 25 Biler: 12 Emner: 37 Svar: 656
Jeg opererer mest i østblokken
sep 2003
Følger: 27 Følgere: 28 Biler: 8 Emner: 46 Svar: 139
For på brochurer, pressebilleder m.v. sidder emblemet der nemlig...... Det kan både sidde i højre eller venstre side!.... Men om det er fordi nogen har vendt negativet forkert ved fremkaldelsen, skal jeg ikke kunne sige! Men for at være på den sikre side, så sidder mit emblem i midten, så vi ikke gør nogen fornærmede
Og TAK for modtagelsen! Denne gang tog det kun 36 sekunder, før vognen var stemt ind
jan 2003
Følger: 19 Følgere: 25 Biler: 12 Emner: 37 Svar: 656
Har læst bilblade hele mit liv og har en fotografisk hukommelse
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 17 Svar: 111
Du er jo ekspert i at finde selv de mest umulige dele, så måske du burde tilbyde din assistance:-)
mar 2009
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 242 Svar: 749
uddyb, hvordan kan du se det ikke sku være originalt ?
nysgerrig
jan 2003
Følger: 19 Følgere: 25 Biler: 12 Emner: 37 Svar: 656
Det "Talbot" skilt der sidder på hjelmen bør fjernes da det ikke er originalt, men ellers er det da en ganske nydelig vogn!
I det hele taget har han vist været lidt løsagtig med de skilte for det bagpå er også galt. Der bør vel være en streamer i stil med denne: http://images01.olx.fr/ui/1/81/69/10397269_1.jpg men så er der lidt at lede efter på ebay.fr
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 19 Svar: 84
Fed oprettelse! Ind med dig!
mar 2009
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 242 Svar: 749
velkommen.
rigtig god oprettelse.
jan 2011
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 2 Emner: 32 Svar: 223
mangen finde billeder
apr 2007
Følger: 1 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 375
har noget på hjerte om sin bil!
God oprettelse!
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 17 Svar: 111
Så ses vi måske til et træf i Simca-klubben en gang?