VW Lupo 3L [Tidl. bil] 1999
3.908 visninger
|
Oprettet:
VW Lupo 3L
Årgang:
1999
Motor:
1.2 liters (1191 ccm) 3-cylindret dieselrækkemotor. Motorkode ANY.
Motorblok og topstykke lavet af aluminium. Balanceaksel.
Motorblok og topstykke lavet af aluminium. Balanceaksel.
Hestekræfter
61 heste (45 kW) ved 4000 rpm
140 newtonmeter ved 1800 rpm
... vel at mærke når ECO-mode er slået fra. Er ECO-mode slået til, er der 45 heste og 120 newtonmeter at "gøre godt med".
140 newtonmeter ved 1800 rpm
... vel at mærke når ECO-mode er slået fra. Er ECO-mode slået til, er der 45 heste og 120 newtonmeter at "gøre godt med".
Fælge
Originale 14" Lupo 3L-magnesiumfælge.
Dæk
155/65-14 Continental ECOcontact hele vejen rundt, spritnye.
Et meget smalt 14"-dæk, som bilen er født med for at opnå et absolut minimum af rullemodstand.
Et meget smalt 14"-dæk, som bilen er født med for at opnå et absolut minimum af rullemodstand.
Undervogn
Absolut standard, dog med enkelte kuriostiter:
Bremsetromlerne er af aluminium - for første gang i en serieproduceret bil.
Fortøjet og dele af hjulophængene er ligeledes aluminium.
Sænket 10 mm i forhold til en alm. Lupo SDI
Bredere sporvidde foran i forhold til en alm. Lupo SDI
Bremsetromlerne er af aluminium - for første gang i en serieproduceret bil.
Fortøjet og dele af hjulophængene er ligeledes aluminium.
Sænket 10 mm i forhold til en alm. Lupo SDI
Bredere sporvidde foran i forhold til en alm. Lupo SDI
Bilstereo
Sony headunit, tilkoblet et ganske standard komponentsæt. Spiller hæderligt, og har ingen problemer med at overdøve det 3-cylindrede kraftværk der huserer omme foran.
Styling
Sideskørter (er 3L født med i modsætning til SDI).
Lukket frontgrill (i modsætning til SDI's kølergitter)
Integreret diffuser i bagkofanger
Lukket frontgrill (i modsætning til SDI's kølergitter)
Integreret diffuser i bagkofanger
Interiør
Helt og aldeles standard. Faktisk overraskende flot - og ikke mindst overraskende rummelig, hvis man ser bort fra det latterlige bagagerum... Eller rettere sagt, 1-liters-mælkekarton-beholder. Det er virkelig, VIRKELIG småt.
Sæderammer i aluminium for at spare vægt.
Sæderammer i aluminium for at spare vægt.
Ekstra tilbehør
2 servicehæfter, komplet udfyldt fra ny, hos aut. VW-værksted.
Formentlig også derfor gearkassen tilsyneladende aldrig havde været grundjusteret indtil jeg fik bilen - nu skifter den bare som en sveske! :-)
Formentlig også derfor gearkassen tilsyneladende aldrig havde været grundjusteret indtil jeg fik bilen - nu skifter den bare som en sveske! :-)
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Det virker måske lidt Erasmus Montanus, men jeg har den KUN for at have råd til at have E30eren.
I øvrigt er VW gået til imponerende ekstremer for at lave en bil der kører langt på literen. Bl.a. kører den med hullede tandhjul i gearkassen, for at spare vægt og enerti. Sæderammerne er lavet af aluminium. Ruderne er tyndere end i en standard Lupo. Støjdæmpningen lavet af letvægtsmaterialer. Bagklap i alu, med magnesiumramme. Døre, forskærme og motorhjelm lavet i aluminium.
Ved min kørsel kører den ca. 24 km/l, primært by- og motorvejskørsel. Det er RIGTIG pænt.
Når min bedre halvdel kører i den, runder den deprimerende nok 31 km/l... Lur mig om ikke de 33 km/l kan opnås, hvis jeg piller øko-knappen ud :-)
En sjov oplysning: I sit 2. leveår købte danskerne 60% af alle de 3L'ere VW producerede. For hele VW-produktlinien er tallet normalt 0.6%.
Og hvis diverse hoveder, der er her for at kloge sig over at jeg kalder det en 3.0 TDI (hvis I nærlæser, skriver jeg 3-Liter) - så kan jeg kun byde på lidt inspirerende læsning:
http://www.3liter.dk
http://www.lupo3lklub.dk/forum/viewtopic.php?f=10&t=2444
http://www.3litervaerkstedet.dk/
http://www.eurobiler.dk/Default.asp?Action=Details&Item=69
http://www.eurobiler.dk/Default.asp?Action=Details&Item=54
http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Lupo
VW Lupo 3L
apr 2007
Følger: 99 Følgere: 91 Biler: 1 Svar: 73
okt 2007
Følger: 105 Følgere: 89 Biler: 5 Svar: 30
rigtig fin lupo høj
maj 2007
Følger: 140 Følgere: 141 Biler: 3 Emner: 83 Svar: 813
har du virkelig været helt på sjælland
aug 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Biler: 6 Emner: 37 Svar: 76
høj givet !
kig evt forbi min Golf
jul 2007
Følger: 1 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 187
høj herfra
jul 2006
Følger: 117 Følgere: 114 Biler: 9 Emner: 97 Svar: 208
Jaah den er sku meget rar ;D
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 155 Biler: 4 Emner: 64 Svar: 772
fine billeder og tekst. og fin lupo
jul 2007
Følger: 1 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 187
fin lupo
jul 2006
Følger: 117 Følgere: 114 Biler: 9 Emner: 97 Svar: 208
Velkommen til ;D
jul 2006
Følger: 55 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 24 Svar: 1.181
Ja, jeg tror næppe at med vinden og solen i ryggen at jeg ville nå de 20km/L med min.
Så det er en udemærket pendler-bil frem og tilbage mellem sjælland og jylland. Sikkert billigere end at tage toget kunne jeg forestille mig?
jul 2006
Følger: 55 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 24 Svar: 1.181
.
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.518
Jeg ved godt der "kun" er 8 billeder af bilen, men der er da vidst billeder af det der "skal" være billeder af Og kvaliteten fejler absolut INTET...