Volvo 240 Turbo 1981
24.242 visninger
|
Oprettet:
Volvo 240 Turbo
Årgang:
1981
Motor:
Originalt en:
B21ET.
Ny motor:
B230FX ombyttet til turbo.
Alu. intercooler
Bosch 234ml dyser (Bank 0)
Siemens 830 ml dyser (Bank 1)
Knast: Original 16V:
Turbo GT35
Compressor:
A/R: .70
Turbine:
A/R: .63
Ladetryk std. 0.8 bar - Race 1.8 bar
46mm ekstern wastegate.
Hjemmelavet 3" rustfri udstødning:
Med high flow potter.
Gearkasse: M90 fra. 940, bilen er ombygget til hydraulisk kobling
Kobling:
Koblingsplade: TP654 [KG-Trimning] (Tryck plade special 215 mm)
Lameller: 6 puk Sintermetal
Elektronik:
MS3 V3.00 PCB
MS styrrer:
Tænding, Brændstof, Boost, El blæser,tomggang (2 pol Bosch PWM motor).
COP Fra VW 1.8T
Launch control
Beton i blokken
Blokken er ringet med 0.2 højde på ringen.
Flat shift
Table switch (Tænding - 95 Normal hurtig/ 99 oktan Race hurtig)
B21ET.
Ny motor:
B230FX ombyttet til turbo.
Alu. intercooler
Bosch 234ml dyser (Bank 0)
Siemens 830 ml dyser (Bank 1)
Knast: Original 16V:
Turbo GT35
Compressor:
A/R: .70
Turbine:
A/R: .63
Ladetryk std. 0.8 bar - Race 1.8 bar
46mm ekstern wastegate.
Hjemmelavet 3" rustfri udstødning:
Med high flow potter.
Gearkasse: M90 fra. 940, bilen er ombygget til hydraulisk kobling
Kobling:
Koblingsplade: TP654 [KG-Trimning] (Tryck plade special 215 mm)
Lameller: 6 puk Sintermetal
Elektronik:
MS3 V3.00 PCB
MS styrrer:
Tænding, Brændstof, Boost, El blæser,tomggang (2 pol Bosch PWM motor).
COP Fra VW 1.8T
Launch control
Beton i blokken
Blokken er ringet med 0.2 højde på ringen.
Flat shift
Table switch (Tænding - 95 Normal hurtig/ 99 oktan Race hurtig)
Hestekræfter
Har originalt:155HK
Vægt: 1340 Kg
Vægt: 1340 Kg
Fælge
Volvo V70R "Volan" 25 mm spacere.
Dæk
Continental Sport contact 3 225,45, 17 for
Proxes (Toyo) R888 225, 45, 17" bag
Proxes (Toyo) R888 225, 45, 17" bag
Undervogn
DeCarbon foran, Bilstein bag - Bane model med kortere vandring. /Eller standard til Drag race
Bagtøj flyttet 15 mm. frem.
Justerbar panhard-stang.
Super Pro bøsninger - Bagtøj komplet
Bagtøj flyttet 15 mm. frem.
Justerbar panhard-stang.
Super Pro bøsninger - Bagtøj komplet
Bilstereo
Det spille, den rigtige lyd kommer ude forfra.
Styling
Får det bilen til at køre hurtigere?
Original volvo 240 spoiler
Hjemmelavet rustfri tårnstiver (Ikke monteret med ny motor)
Original volvo 240 spoiler
Hjemmelavet rustfri tårnstiver (Ikke monteret med ny motor)
Interiør
Originalt
Ekstra tilbehør
Viskose blæse skiftet ud med el-blæser
PLX AFR, PLX Olie tryksmåler med PLX DM-100 display
Elektrisk åbning af bagklap :-)
PLX AFR, PLX Olie tryksmåler med PLX DM-100 display
Elektrisk åbning af bagklap :-)
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Lidt om projektet:
Jeg har brugt vinteren på at renovere en gammel motor, dvs. malet, nye stempelringe, lejer, nye pakning, slebet ventiler og sæder. Dvs. alt det der ellers høre med når det nu skal gøres ordenligt.
Så har jeg importeret følgende fra USA:
4 x 620 cc dyser
MS2 DIYAutotune.com (Hjemme bygget)
Boost relay
De fleste andre dele er købt i DK:
47mm wastegate
Rustfri 3" udstødning (2 potter) Hjemmelavet. :-)
Rustfri manifold
Bagtøj, bærearme mm. er blevet malet.
Jeg har brugt vinteren på at renovere en gammel motor, dvs. malet, nye stempelringe, lejer, nye pakning, slebet ventiler og sæder. Dvs. alt det der ellers høre med når det nu skal gøres ordenligt.
Så har jeg importeret følgende fra USA:
4 x 620 cc dyser
MS2 DIYAutotune.com (Hjemme bygget)
Boost relay
De fleste andre dele er købt i DK:
47mm wastegate
Rustfri 3" udstødning (2 potter) Hjemmelavet. :-)
Rustfri manifold
Bagtøj, bærearme mm. er blevet malet.
Volvo 240 Turbo
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.361
Du fik lige en ekstra høj med på vejen
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
/Steffen
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
feb 2009
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 3 Svar: 186
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Det er jo stadig en tung bil, så den er nok bedst til 402m
/Steffen
https://m.youtube.com/watch?v=Bq3yyLGK5VY
/ https://m.youtube.com/watch?v=xIUZNZT-Pjs
feb 2009
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 3 Svar: 186
Ja har godt hørt lidt om de ikke ligefrem var helt præcise ??
Okay, det da skam os super tider , du har ikke kørt 201m andre steder så ?
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Jeg har ikke styr på Esbjerg tiderne, jeg mener heller ikke at deres tidtagningudstyr var sat korrekt op, da det er nogle "fantastiske" udgangsider man kunne opnå på på 201 meter , nogle var faktisk lige så høje som min udganghastighede på 402m.
Til DHB har jeg kørt 402m@12.83sek
/Steffen
feb 2009
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 3 Svar: 186
Hva kørte du af tider i Esbjerg ? ??
dec 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 18
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Motor blev lagt i i går. Så. Det er målet at vi når det, vi skal gerne have begge bilder med.
Så i dag skal motoren spændes fast, udst. skal laves færdig, så skal der trækkes slanger til oliefilter, køler og benzin.
Og alt det andet
/Steffen
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Udst. manifold er tilrettet,
Udst. er tilrettet
Der er lavet nyt ledningsnet.
Mangler:
Motor skal lægges i bilen.
Slanger til olie filter flytter og køler.
Lodde MS3 motorstyrring.
Slanger til og fra turbo.
/Steffen
http://volvo.daigaard.dk
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Der er lavet hul i blokken til olieretur, og hovedlejer er blevet skiftet.
Så det går nu stærkt i den rigtige retning, og jeg forventer at have blokken samlet i løbet af ugen.
/Steffen
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Fik toppen flow målt i går
Det var et OK resultat. Toppen flower rimeligt godt, og stadig kunne vi se at der var plads til forbedring i fremtiden
Min modificerede manifold flowede på samme niveau, som en std. 16V manifold. Det er jeg egentligt god til freds med da jeg har bruge originale runnere.
Hvis jeg skal have mere flow, så skal kanalerne i starten af toppen gøres større og runnerne skal også have mere areal.
Men alt i alt en godt resultat.
Data ligger på min hjemmeside hvis nogen har interesse.
/Steffen
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
/Steffen
PS: Har lige fået besked om at mine Wiseco stempler og K1 plejlstænger er på vej med posten. Så nu kan jeg for alvor komme videre.
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Blokken er blevet honet, og sat tilbage på stativet. Nu må det stempler og plejlstænger gerne kommer de er indtil nu 2 uger forsinker skulle dog komme i denne uge.
Pakninger, lejer og alt andet til motor renovering er købt hjem, og ligger klar.
Af store ting mangler jeg:
- Samling af motor,
- Konstruktion af pulsgiver tandskive samt holder til føler. (omdrejnings signal til MS.)
- Samling af MS3 (Motor styrring)
- Ændring af forrør så det passer til den nye turbo placering, samt konstruktion af wastgate afgangsrør.
- Lave nyt ledningsnet.
- Skifte spær i bagtøj.
Så naturligvis indkørring af MS og alt hvad dertil hører.
Så der er stadig lidt vej tilbage indtil den kommer på gaden.
/Steffen
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Det var lidt af en opgave, da jeg gerne ville have så lange runnere som muligt, så der er ikke meget plads af give af.
Jeg måtte da også lige laves om i planerne en enkelt gang for at motor hjelmen kunne lukkes.
/Steffen
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Blokken er nu malet mangler stadig at bliver honet.
Toppen er blevet planet, sæder og ventiler er færdigt, mangler kun at blive samlet.
Indsugningsmanifold: Flange og runnere er lavet (Svejst), så der er 2 stk. dyser pr. cylinder, tegning til vandskærer er lavet, så jeg kan gå i gang med at svejse plenumsammen.
Udstødningsmanifold: Er lavet men skal tilrettes for at få plads til turbo så det er lidt af en ommer - desværre.
/Steffen
mar 2011
Følger: 104 Følgere: 101 Biler: 1 Emner: 96 Svar: 519
Elsker at følge med i dit projekt, da jeg selv er igang med en hel del..!!
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Du kan også bare scanne datamatix/stregkode i mit logobilled
/Steffen
mar 2011
Følger: 104 Følgere: 101 Biler: 1 Emner: 96 Svar: 519
Hvad er det din hjemmeside hedder?
Mvh.
Vincent Rygaard
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Blokken er nu ringet, planfræst og blok filler er lagt i blokken - Så må vi se hvordan det går Så den mangler kun at blive honet og malet.
Udst. manifold er lavet, mangler lidt finish og udtag/rør til ekstern wastegate.
16V top: Er blevet mildt portet, slebet ventiler (med back cut), skåret sæder.
Mangler at blive planfræst.
Der er bestilt Wiseco stempler og K1 plejsstænger det skulle komme om 3 uger.
Der er stadig lidt vej endnu til det hele kan køre, men nu er jeg dog komme godt igang
/Steffen
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
Angående K1 stænger så tror jeg ikke du skal være bange for noget. Så vidt jeg har kunne læse mig frem til er det samme stænger som Scat med flere sælger bare med andet graveret logo. Priserne er jo også ens. Wiseco stemplerne er super kvalitet så sparer du også lidt vægt i rotationen
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
I er sku' hurtige
Thomas: Super tak for info, så vil jeg sætte det igang. Har du std. størrelse 96 mm eller en overstørrelse?
BNR32: Jeg gør det af 2 grunde!!
1. Jeg har aldrig prøvet det før, så det skal prøves.
2. For at forhindre "blow by", pga. cylinder deformation, jeg har et forventing om at jeg med mit nye setup vil komme til at køre med væsentligt flere omdrejninger og mere ladetryk, så for at være på den sikre side, så bliver den forstærket.
/Steffen
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 915
Jeg ved godt nogle bruger det, men du må har gjort nogle overvejelser for at bruge det
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
I dag kom DHL med:
- Eaton Performance TORSON spær
- Blok filler (Cement til fyldning af motor blok) jeg forventer at fylde ca. ½ delen.
- Motorblok er ren gjort
- Blokken forventes at bliver ringet (klargjort til piano wire) i morgen.
- Topstykke adskilt
- Cylinder 1 er blevet portet
- Er i gang med at slibe ventiler
Stempler:
Har set mig lidt varm på et sæt Wiseco stempler og tilhørrende K1 plejstænger. Er det nogle af jer der har erfaringer med sådanne stempler?
/Steffen
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Så fik jeg købe endnu en VOLVO.
Så nu lyder bestanden på:
850 T5 til Far
S70 til mor
240 Turbo til weekenden
Så nu er vi gået "all in" og kan fremover leve efter devisen: "Aldrig mere en Fransk bil"
/Steffen
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Tak for informationen. Jeg er helt enig at det er med til at flytte det svageste led. Jeg tror dog at det vil give lidt mere margin.
/Steffen
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Jeg har besluttet at bygge min 16V top på en B230, og er gået igang med at indkøbe følgende:
-Udst. manifold
-Stempler og plejstænger
-Torson spær
Så skal der laves:
-Renovere motor
-Skære riller i motorblok til "pianoringe" for at holde toppakning på plads
-Nyt indsugningsmanifold
-Ændring af ekstern wastegate
-Bygges MS3
-Laves ledningsnet
-Ændre forrør
-Skæres multiangle ventil sæder og slibe ventiler
-Porte indsugning i topstykket.
-Dual indsprøjtningssystem.
Dele er er indkøbt:
-820ml Benzin dyser
-MS3
-044 benzin pumpe.
Så nu skal der igen gang i værkstedet så den nye motor kan blive klar til foråret.
Der kommer snart mere info.
/Steffen
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.205
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Blok B230
Stempler fra B23ET (Den jeg har fået adgang til 4 stk. helt nye) hvor der er bearbejdet plads til ventiler.
Special plejlstænger der passer til B230 krumtap, og B23 pinbolt og længde
Ny motorstyrring MS3
Ny udst. manifold eller skift af flange på den jeg kører med nu.
Hjemmelavet / modificeret inds. manifold.
Dual fuel rail, så der kan komme et sæt store og et sæt små dyser i.
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Men motor opbygning kommer det an på hvad du vil sys jeg. Vis du vil lave 500hk og det skal laves billigt, ville jeg bruge en b23et blok og græde lidt i stempler. Ellers kunne du også lave den på en b234f blok, men sys der lidt arbejde i det. Eller vis det godt må koste lidt penge kunne du lave noget mangen til mit. Men så løber prisen op. Tror jeg nærmer mig 50000kr.
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Det var jo dejligt at høre at du mener at jeg er på rette vej.
Jeg havde en snak med en af mine kammerater der menter at 16V havde mindre bund end 8V, men det var vi ikke helt enige om.
Hvad er dine erfaringer. Dvs. hvis man lager en 1:1 konvertering fra 8V til 16V vil man så have mere moment inden der laves tryk. (eks. <3500 rpm)?
Jeg er i tvivl om jeg skal bruge en B234 bund eller en B230 bund til mit projekt. Hvis det er B234 vil det naturligvis være uden ballance akslerne, hvor huller er blevet lukke mm. der vil være den fordel at den har en olie pumpe med større kapacitet, men den vil jeg egetlig gerne undvære. nugle ideer.
/Steffen
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Og med hensyn til dit 16v projekt, så vil den sparke den turbo hurtiger igang. Jeg er overbevist om jeg har har 1bar ved 4200omdr. Om fuld ladetryk ved 4500omdr. Og det med en turbo som laver over 900hk. Svare vist til en gt42
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Nye Dæk:
Så er der monteret nye dæk Proxes R888, jeg har endnu ikke prøvet om de er så gode som jeg håber!!!!
Det har regnet hele dagen så er der vis ingen grund til at til at teste gade slicks.
Ny motor:
Så har jeg købet en 16V B234, så nu er emnerne til vinterens projekt ved at være klar, så må jeg se hvor mange HK jeg kan få ud af den nye konfiguration. Jeg har også en forventning om at den nye turbo og motor vil være et bedre match, ved at 16V flower så meget mere at jeg vil kunne lave ladetryk tidligere end i dag.
Men det ved jeg til foråret.
/Steffen
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Kunne du evt. Lige poste et link, det er altid rart at se hvad andre laver?
/Steffen
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Så fik jeg lige leget lidt med MegalogView, så nu er der kommet syn for sagen.
Jeg har lagt billeder op af ladetryks kurverne for både den gamle (T70) turbo og den nye (GT35) for dem der skulle have interesse i det.
De kan findes på min hjemmeside:
http://volvo.daigaard.dk/#9.4
Mvh
Steffen
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Har nu kørt med den nye turbo et par gange, og det virker perfekt. Den spooler ikke så hurtigt som jeg havde håbet på.
Jeg har:
1 bar @ 4.000 RPM
1.4 bar @ 4.300 RPM (Max boost med min nuværrende opsætning)
Jeg har lige købt en 16V motor og forventer at bygge en ny motor her til vinter, så håber jeg at den nye turbo kommer til at passer perfekt til 16V, da den flower en del mere end min 531 top og derfor skulle turboen spoole hurtiger. Hvis i har nogle erfaringer så i meget gerne byde ind.
Mvh
Steffen
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Så er den næste klar: Der er kommet nye AN fittings hjem, så olie tilførsel er blevet lavet om og monteret.
Olie retur kunne ikke genbruges, pga. mindre varm side og core på den nye turbo kunne den ikke monteres og gå forbi manifold. Så der måtte trylles lidt med en båndsav og tig svejseren. Men det er klaret og monteret.
Vand køling:
Det har vist lige lidt svært at finde de rette alu. rørs dimensioner til at "koble sig på kølerslangerne".
Men 35 mm. alu rør med AN8 blev lavet i går aftes og er klar til montering.
20 mm alu. før forventer jeg at få lavet i middagspausen i dag så skal der bare svejsens en AN8 på det gør jeg i aften, så skal der laves lidt slanger så håbet er at alt vand køling kan blive lavet i aften.
Afgangsrør:
Jeg har for 3 uger siden bestilt en Rustfri flange der skal passe på turbo og svejses på 3" udst. rør, men den er aldrig kommet, så det har være min show stopper indtil nu. Nu beslutted jeg mig så for at jeg ikke kunne vente mere, så jeg måtte i gang med CAD programmet og selv tegne en. Den fik jeg så vandskåret i går i 8mm RF. Jeg har lige tilpasset afgangsrøret, så hvis alt passer når det bliver samlet, så skal jeg have TIG'get det hele sammen.
Jeg håber at kunne blive færdig i aften.
Så der var noget mere arbejde i det end jeg havde forventet, men nu er jeg snart i mål, så skal jeg nok skrive hvordan jeg oplever forskellen i mellem den gamle og ny turbo.
/Steffen
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
Og han er heller ikke vildt dyr. Mener jeg gav 280 kr for min fødeslange min 4" 45graders var i hvert fald dobbelt op i pris af fødeslangen
3582 på en 8V 2,3L tror jeg nu også bliver en smule voldsomt selv om den har lille udstødningstrim Du har ikke helt så mange rpm at gøre godt med og flowet igennem toppen er lidt dårligere end en 16V f.eks. Så farten på udstødningssen vil nok være begrænsende. Men synes da det lyder spændene at du nu har valgt en GT3582 lader Det er altså en anden kvalitet end de billige T70 og T3/T4 ladere med mere.
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Lige en tilføjelse jeg har lige lagt billeder ud af den nye og gamle turbo på:
http://volvo.daigaard.dk/#9.0
Der er det ret tydeligt hvor stor forskel der er på varm siden, så det skulle gerne give et noget hurtigere spool.
/Steffen
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hvis alt går vel, så skulle der komme en banjo bolt fra det underlige gevind til AN-4 i morgen eller i over morgen. Men jeg har desværre ikke modtaget noget tracking No.
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 915
Hvad er dit problem med an fittings til indløb og udløb ? Kan du ikke bore 2 huller ved indløb's flangen og monter en T3 adapter ?
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Gearkasse:
Ny'ere M90 gearkasse hentet i Volvo land. Den er monteret og alt er klar.
Turbo:
Efter mere end 6 uger ved "turbomanden" for at få skiftet olie pakninger, var den endnu ikke færdig. Efter adskellige rykkere blev konklusionen at han ikke kunne reparere den og at jeg bare kunne komme og hente den.
Ikke særligt tilfredsstillende, så jeg monterede den så jeg kunne komme end og prøve at køre lidt ræs i Esbjerg denne gang med lys/tidtagning. Det havde jeg aldrig prøvet før.
Det gik af helvedes til Tabte alle løb og bilen kom stort set ikke ud af hullerne. Jeg kunne først have fuld tryk ved ca. 5.200 omdr. og den trækker ikke over 6.000 så det vil sige omk. 800 omdr. hvor jeg skulle køre bilen.
Så jeg kunne vælger at starte med masser af hjulspin eller stille og roligt. jeg ved ikke hvad han har gjort ved turboen, men nu duer den ikke mere.
Ny turbo:
Jeg har så lige købt en ny turbo: GT3582: men den giver mig også nogle udfordringer, da alt er anderldes, så jeg skal have lavet nyt olie retur og tilførsel. Jeg kan ikke få nogle fittings der passer i turboen den skal have: 7/16 - 24-unc an-4.
Derudover har jeg ikke fået de V-band, svejseflanger og AN fittings jeg har bestilt, så nu er Kolding volvo træ ved at være i fare. Så PT er det ikke realistisk at jeg når at få bilen ud at køre inden lørdag
Hvis der er nogle af jer der kender GT3582 A/R 0.63 på en 2.3L så hører jeg gerne om jeres mening om denne kombination.
Jeg håber at jeg snart kan skrive et mere positivt indlæg.
/Steffen
maj 2010
Følger: 80 Følgere: 75 Biler: 7 Emner: 31 Svar: 102
Følger lige lidt med.
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
MS3 er købt lidt af nysgerrighed, jeg kører i dag med MS2 og er godt tilfreds. Det er også den eneste af DIY styrringeren jeg kender.
Jeg har endnu ikke besluttet om jeg vil sælge min nuværende motor og bygge en ny, eller om jeg skal lave om i den jeg har!!!!
Derfor ville det være rart at have en ekstra styrring på lager hvis jeg sælger den gamle, og så var det naturligt at vælge MS3, da den kan flere ting end MS2 hvor jeg er løbet tør for ud / indgange.
Jeg kender ikke VEMS men det er mit indtryk at det er mere plug & play med de fordele og ulemper det giver og er man ikke sådan bare lige kan tilføje nye funktioner og input/output? Men det ved jeg ikke om det er rigtigt eller ej.
Men jeg kender MS og derfor fortsætter jeg med det.
/Steffen
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Jeg har bygget min bil om til vems til min 16v motor, og så køre jeg cop, virker rigtig fint, og det en mega dejlig styrring at arbejde med:)
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Så blev den gamle gearkassen (M90) splittet af, og den kunne afsløre at det var en medbringer til 2 synkroness ringe der var gået i stykker.
Der sidder 4 stifter der driver ringens sammen med 3. gear og disse tapper var brækket af. Jeg forventer at kunne lave ringen igen. Så i går blev tapperne tig svejset på ringen, nu skal den så polleres op igen, og så må jeg se om det spiller.
Men i første omgang komme den nye (M90) gearkasse i, så må den gamle være reserve gearkasse.
Mvh
Steffen
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Det glemte jeg lige: Der er blevet hjemkøbt en ny M90 gearkasse fra Sverige, den er nu blevet adskildt for at forstærke 3 gear.
Jeg håber at den kan blive monteret i løbet af næste uge, så bilen kan komme ud og køre igen.
/Steffen
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Så er jeg ved at gøre klar til vinterens projekt.
Konvertering til 16V.
Der er indtil nu købt:
- 835 ml benzin dyser
- MS3 motorstyrring
- 16V tandrems konverterings kit.
- Turbo er sendt til renovering
Så jeg går lige og overvejer om jeg skal sælge den gamle motor eller om jeg skal bygge den om. Så hvis der er nogen der har interesse i den gamle så skriv lige???
mar 2008
Følger: 2 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 15
Hejsa Steffen,..
Lidt trist med din gearkasse, men det kan jo ske,.....hehe
Men Kenneth siger du stadig kan smile,...........
Kan jo være vi ses igen til noget ræs i Esbjerg
/Mikael D
(Mojn)
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Jeg har igennem længere tid haft problemer med at bilen ryger når den er blevet godt varm og stå i tomgang.
Da gearkassen alligevel skal skiftes, har jeg taget turboen ud for at checke hvordan det står til.
Alt ser fint ud ingen slår mm. så det er sansynligvis "bare" et olie ring der er defekt.
Men da turbo er lidt stor til min motor er jeg ved at overveje at montere et mindre kompressor hus, for at få en hurtigere spool.
Men det er jeg endnu ikke helt afklaret med.
/Steffen
PS: Jeg skriver igen når jeg har fået ny/anden gearkasse eller turbo.
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 915
Generalt skal den nok klare effekten, det handler om at skifte gear pænt Det er ikke nogen street race gear kasse.. Alt intention omkring hård brug, så ville jeg til hver en tid vælge Getrag eller ZF Gearkasser..
Ellers fine video'er fra Esbjerg, og som altid sjovt at følge med i dit projekt med bilen, og din udvikling af din MS
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Kender godt det med 3. Gear. Havde samme problem:-S den er okay stærk, men man skal være god ved den over 300hk desværre.
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Race i Esbjerg.
Så er jeg kommet hjem fra Esbjerg hvor der var nogle gode races. Jeg har lige uploades videoer som er ved at blive behandlet af BG serveren.
De første træk gik rigtigt godt, så begyndte jeg at få problemer med gearkassen, og det endte med at der ikke er nogen synkromesh i 3. gear
Så nu er det "igen" tid til at får lavet gearkasse.
/Steffen
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej
Så har jeg haft lidt tid til at lege med boost indstillingerne i MS, og kan med stolthed meddele at jeg nu kører med closed loop på min ladetryksregulering.
Hvad betyder det så:
Med det tidligere system bruge motor styrringen en tabel som den heletiden indstillede ladetryks ventilen efter.
Nu er denne tabel blevet udskiftet med en anden hvor jeg angiver hvilken ladetryk jeg ønsker under hvilke forhold, så er det op til motorstyringen at finde den rigtigt ventil indstilling for at ramme det ønskede ladetryk.
Eks:
1.2 bar ved 70% gas og 4500 omd.
1.5 bar ved 100% gas og 4500 omd.
Det virker rigtigt godt, jeg vil ikke udelukke at de skal lidt mindre justeringer til, men jeg forventer at det giver et mere stabilt ladetryk end den tidligere løsning.
/Steffen
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Som overskriften siger, så er den gamle racer klar til endnu 2 år.
Det var en spændende dag jeg var ikke sikker på om de ville acceptere de "mindre" modifikationer jeg har lavet.
/Steffen
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Igen,
Så er det blevet uploaded en video mere af bilen i fuld firespring
/Steffen
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Så blev "VX" knasten skiftet ud med en "D" knast, håbet var at det skulle give lidt mere træk (Mindre ketchup effekt) og et større arbejds område.
Jeg er endnu ikke færdig med at sammenligne de opsamlende data fra min motorstyring log, for at sammenligne, men følelsen er at trykket ikke kommer helt så eksplosivt og at den er blevet lidt hurtigere.
Men det skal jeg nok skrive lidt mere om senere hvis det har interesse.
/Steffen
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
kan sku ikke stave på de nye mobiler:S men godt det blev rettet:D
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 915
Thoms mener KLRacing.se
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Jeg vil anbefale at folk måske kigger lidt mere på klrating.se, der er de faktisk billige, og har det meste til volvo. Og kanon service:-)
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Det er fra Turbomotor.dk
/Daigaard
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Biler: 8 Emner: 76 Svar: 145
Det luft filter du kører med er det fra BSR eller er det et andet mærke?
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Så kom VOLVO's motorrum på VMAX.dk
http://vmax.dk/article/85313-vmax-tour-sluttede-med-et-brag/gallery/550312
Vi havde en super god aften i Skjern med mange biler på rullefelt, og meget at se på.
Respekt herfra.
/Daigaard
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Oil feed ændring:
Efter gennemgang af oil feed, havde jeg min diameter på 3,6mm i min AN4 fitting. Dette er nu blevet droslet til 2 mm. Så må vi som om det virker.
Men det er jo ikke just test vejr lige nu. (Regn)
/Daigaard
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Alle,
Der har været efterlyst nogle video'er af 240'eren jeg har lige opladed en video fra i fredags, og en anden kan findes på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=O4Tmfk1SFDM&context=C4c6baa5ADvjVQa1PpcFM5lvhZ5-nSnDgF6GwpDh2U0v6Nb0jPkl4=
Men hvordan uploader man flere videoer?
/Daigaard
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Jeg har ingen form for restrictor da alt er hjemmelavet.
Jeg har AN4 som feed, hvor der er monteret et filter i mellem blok og turbo. Så har jeg AN12 som olie retur.
Men det skal prøves, regner med at dreje en i dag, så må vi se om det virker.
/Daigaard
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
de fleste oilfeed i dag har indbygget restrictor. Så med mindre du har banjo på og så ren slange tror jeg ikke det hjælper. Men det er da et forsøg værd. Jeg kører med AN10 fittings og indbygget restrictor på inlinen, min turbo er så åbenbart død i lejet plus pakningen på indsugningssiden. SÅ jeg havde først fuldt tryk ved 6500 rpm hvilket gav mig et arbejdsområde på 800 rpm... ikke synderlig fedt
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Jeg har lige talt med Henrik GM, ang. anvendelse af en olie restrictor.
Jeg kunne ikke forstå at "fænomenet" først opstår efter relativt langtids kørsel. Så derfor har jeg besluttet at montere en olie restrictor, for at se om det gør nogen forskel.
Alt andet så er det en meget billig løsning som jeg kan lave ASAP.
Ja jeg ville gerne have boost 1000 omdrejninger før, men den er nu meget sjov at køre med, og når den først er hidset op så lader det til at jeg sagtens kan holde den igang ved at bruge flatshift.
Ender det med at den skal renoveres, så vil jeg undersøge mulighederne for at få flyttet arbejdsområdet.
Tak for input. Jeg skal nok skrive når jeg har prøvet med restrictoren og været på et par lange ture.
/Daigaard
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
eftersom der ikke er turboer med og uden billet hjul der er helt ens er der heller ikke belæg for at udtale det ene eller det andet. Men jeg udtaler nu heller ikke at billet hjulet er bedre Men der kommer vandkøling på turboerne nu og bedre lejer i dem. Så alt i alt skulle de gerne være bedre. Men nok om det afventer spændt udspil fra Jacob.
Steffen, hvis du vil bibeholde den gigantiske tøvende T70 du kører med så køb et renovationskit til K27 laderen. Mener det er det centrum den er bygget over. Der ligger rigtig gode guides på youtube der slavisk viser hvordan deu skifter lejer og seals i hele turboen. Og når du alligevel har dem alle så kan du lige så godt skifte dem alle. Så kan du sende den til Rene fra turbomotor og få den afbalanceret med de nye lejer i og så kører den forhåbentlig mange km igen. Ellers skal du måske overveje om du skal finde en turbo der kan leverer samme effekt men som har bedre lejer og køling og lidt mindre udstødningshus for at få tryk lidt tidligere Men igen så er du ude i at skulle køre bilen ind en gang til frem for at lave det pulg and play
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Jeg har lige været ud at køre i dag, og kan helt klart bekræfte hvad Jubidition skriver. Ingen røg eller problemer.
Og når jeg nu tænker tilbage så var først tegn på røg sidste år til Kolding Volvo træf hvor den begyndte at ryge, da vi holdt og ventede på at komme ind. Her havde vi kørt stille og roligt i 45 min. så der er helt sikkert et tidsaspekt med i problemet.
Hvad er løsningen mht. renovering, er det en ny pakning på varmside eller ?????
/Daigaard
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Jubidition
Nu er turbolader med billet hjul ikke målbart bedre end turboer med normale hjul. Citat Jacob fra powerpage:) men hans turboer er ikke dårlige, vi køber alle turboer ved ham:)
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
det er præcis samme problem jeg havde med den turbo jeg monterede (3 år gammel turbo motor T3/T4 TOP lader) det blev kun værre efter ca 30-40 km hvor den til sidst begyndte at få start vanskeligheder grundet tilsodning. Så vil klart anbefale dig at renovere turboen eller skifte den ud Ved Master power har nye turboer på trapperne med billet hjul og vandkøling. Men jeg tror lige Jacob fra powerpage skal have dem hjem før der kommer en pris på dem.
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Så blev der skiftet lidt ud i mine billederne, så min nye tårnstiver kan ses i motorrummet.
/Daigaard
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Jubidition:
Røgen kommer når den står et stykke tid i tomgang eller når den bliver startet igen efter kort tid. Eks. efter 5 min.
Under indkørring opdagede jeg også at varmsiden af turboen var gået løs og at der løb olie ud i mellem huset or centered hvorefter det tryppede ned på manifolden.
Jeg har endnu ikke checket tændrør.
Efter huset blev spændt fast igen var dette problem væk, men meget røg i udstødningen. Så jeg er ret sikker på at det er turboen.
Anders:
Jeg har endnu ikke oplevet nogle bagtøjs problemer, jeg her været lidt spædt på om kardan, og alt andet har kunne holde, da det jo er væstentlige omlavet: Kardan forlænget, huller flyttet i bære arme, køb-ben der holder bagtøj er afkortede mm. Men det må være lavet ordenligt for det holder
/Daigaard
feb 2007
Følger: 73 Følgere: 62 Biler: 6 Emner: 10 Svar: 88
Hej har du ingen problemer med den eller bagtøj? Det har jeg med min 760 nemlig. Mvh. Anders
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
gasgivning når den står i tomgang eller kun i tomgang? Hvad med dine tændrør ser de fine ud eller er de sorte?
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Begge,
Ja det ville have været rart med lidt bedre vejr i går, så var jeg sikker på at der ville have været mere gang i den, og at man var kommet lidt mere rundt og se på andres biler.
Jeg forventer at dukke på til VMAX event i Skjern, er der andre af jer der møder op til det?
Jeg smider lige et par biller op af motorrummet efter montage af den nyligt fremstillede tårnstiver.
Mht. Video, så var der nogle der filmede den i går, men jeg ved ikke hvad kvalitet det er i. Hvis det er OK skal jeg nok smide det op.
/Daigaard
PS: Jeg tror at der er gået en pakning i min Turbo, for det ryger helt vildt når den står i tomgang. ;-( så når den jo renoveres eller udskiftes!!!!
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
det var en skam jeg ikke lige fik din bil set, harjeg været lidt spændt på.
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Biler: 8 Emner: 76 Svar: 145
men så må det da snart være tid til vi andre kan få lov at se en lille film med den så man kan hører den..
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Torsdag aften blev bilen indkørt med ny tændingstabel efter korrektion for forkert indstilling på remskive hjul.
Ifg. G-Tech:
0-100 = 5,9 sek
402m = 13,9 sek.
Så det betrager jeg som værende SUPER !!!!!!
Fredag var vi i Esbjerg for at se lidt ræs, og det blev da også til to træk med den gamle 240. Ingen af gangen kan dog betragtes som det ideele run, men det var dog nok til at komme først
/Daigaard
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 915
Godt arbejde Thomas og Steffen super du fandt fejlen
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Du har ret, viste faktisk godt de kunne glide i det gummi, men har kun hørt om det tilfælde 1 gang før.
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Så fandt jeg årsagen til mit tænding problem.
Thomas var så venlig at sende hans Ignition map til mig. Det var tydeligt at vi havde et offset over hele kurven.
Det fik mig til at undersøge sagen nærmere. Konklusionen er at Remskive hjulet på en B230 er sammensat af to sintrede metal dele. Disse to dele er holdt sammen af gummi. Da jeg lavede en sammenligning af hvor TDC (målt på stemplet) og aflæst på skalaen. Så viste det sig at jeg havde en forskel på ca. 13 grader.
Dette er nu rettet i MS, men det betyder at hele mit udgangspunkt for mange indstillinger har været forkert, så jeg er igang med at indkøre bilen igen.
Men årsagen er fundet og det tyder også på at temperaturen er faldet en anelse, men har kun været på en tur efter ændringen.
Så min opfordring til alle B230 ejere, pas på med tændingsindstillingen efter remskive hjulet.
/Daigaard
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Alle,
Tak for alle jeres input, det er fedt at i kommer med alt den konstruktive feedback - Tak for det.
Nu har jeg set Thomas's tændingstabel igennem, og generelt har jeg lidt mere fortænding end Thomas, så jeg har ikke kunne finde noget der tyder på at jeg tænder for sent.
Generelt ser de meget ens ud i hele arbejdsområdet, jeg har dog mere og mere fortænding efterhånden som omdr. stiger under boost. Hvor Thomas's er mere flad.
I de lave omdrejninger uden boost har jeg også en del mere fortænding end Thomas.
Så min konklusion er at det ikke er tændingen der er årsagen til varme udviklingne.
(Jeg checker lige min grund indstilling EN tredie gang til for at være 110% sikker).
Det eneste jeg eller kan tænke på er, forkert instilling af knast (Hoppet en tak) er dog checket eller knast/ventil spillrummet er forkert. Blevr indstillet ved motor samling men ikke efterfølgende kontrolleret.
/Daigaard
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
det tyder bare på det er et tændingsproblem du har.
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Begge,
Tak for svarene. Jeg går i gang med tændingen, MEN jeg har i forvejen rigtig meget fortænding i forhold til andre tabeller jeg har set. Det var også derfor jeg spurgte Thomas efter hans tabel.
Ja jeg har kontrolleret med tændingspistol at jeg tænder der hvor jeg forventer at tænder (Det ville nok være det næste spørgsmål)
Jeg har også tidligere haft problemer med tændingsbanken, så jeg mener ikke umiddelbart at tabellen er helt skæv. Men jeg prøver at give noget mere fortænding hvor jeg kan gøre det uden tændings-banken.
Jeg syntes bare at det er mærkeligt at den ikke køler af i tomgang
/Daigaard
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 915
Angående turbo så kan man heller ikke sammenligne den T70 med Thomas'ses Master power turbo, og meget fine manifold
men det lyder også som om der er noget der skal kigges på med din tænding Steffen.
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
jeg køre med kg2t knast. kørte med en før med samme løft og alt, men gav ingen forskel, så prøver at sælge den gamle nu. vis du vil prøve den.
men lyder som om du skal have kigge på lidt tænding:)
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Thomas,
Hvilken knast kører du med? Jeg laver tryk meget sent med min store turbo, og er ude på at se om jeg evt. kunne lave tryk lidt tidligere ved at skifte til en anden knastaksel.
Der udover har jeg problemer med at min afgangs side (Manifold og turbo) blive rødglødende ved normal kørsel, og selv om bilen får lov til at stå i tomgang i flere minutter bliver den ved med at være rød, så der er stadig lige et par ting jeg skal have set på.
/Daigaard
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Jo er det, men det kniber lidt med de sidste penge, så det kan blive samlet:-) håber virkelig jeg når det inden dhb.
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Thomas,
Er det også dig der er igang med et 16V projekt som du skriver om inde på powerforum?
/Daigaard
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Køre med 1,35 bar, og laver 327,7hk. Ja vi kan nok godt finde ud af noget med min tabel;-)
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Thomas,
Det ser ud som om at du har flere biler at vælge imellem
Hvis det er den jeg tror, kan jeg se at ud laver godt 300 HK, hvad kører du med at ladetryk?
Vil det være muligt at få en kopi af din tændingstabel. Til indspiration da jeg stadig er ved at køre min ind.
Da den var på rullefelt i efteråret hentede vi over 20 HK ved at ændre lidt på tændingen, så det er en af sommerens projekter at få det kørt rigtigt ind.
/Daigaard
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
http://bilgalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=890935
regner selv med jeg skal der over, og giver alle de golf gti og vr6 baghjul.
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Thomas,
Jeg har ikke kørt race før, så det vil blive en ny oplevelse.
Hvor for man mere at ved om streed race i Esbjerg, jeg har ikke kunne findet noget om at det skulle være "lovligt".
Har du et link eller mere info. Jeg ved endnu ikke om kalenderen tillader det endnu.
/Daigaard
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Skal du med til race den 9april i esbjerg. Det lovligt den dag. Så køre jeg gerne et race mod dig.
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Alle,
Jeg er PT ved at lave en tårnstiver i rustfri, den er 90% færdig, jeg mangler lige at monterer to beslag samt pollering af samme.
http://volvo.daigaard.dk/#6.8
Jeg smider også lige et par billeder på billedgalleriet.
Mht. film så er det altid svært at høre noget ordenligt når det "kun" er optaget med et kamera. Men jeg har dog en film hvor jeg tester min launch control første gang.
HK:
Jeg har besluttet at jeg ikke vil skrive om bilens performance her på sitet, men jeg havde den på rullefelt i efteråret. Jeg var ikke helt tilfreds, så jeg har opgraderet følgende: Ny MAP sensor og større alu intercooler.
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Biler: 8 Emner: 76 Svar: 145
Lave en lille film så vi andre kunne få lov til at hører dyret?
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
kunne enlig godt tænke mig og vide hvad du smider af hk og nm, nogen tal på det?
jul 2005
Følger: 29 Følgere: 32 Emner: 24 Svar: 650
Jeg var også ude at lufte min 760 T i dag. Fik taget nye friske billeder, fik tanket lidt frisk 99 Oktan.. Og så bare køre en god lang tur i det gode vejr. Selvfølgelig skulle man jo også lige mærke om den aldrende flyvende mursten havde alle HK'erne endnu, og de var sgu' hjemme.. Lækkert!
Dennis
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Alle,
Så er bilen igen kommet ud at rulle, sikke en dejlig oplevelse igen at komme til at køre i den firkantede kasse.
Det var med stor spænding at vinterens forbedringer skulle afprøves. Alt kørte som det skulle så det var en 110% sucess.
Min normal bil er hurtig, men 240'eren er brutal :-).
/Daigaard
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Murer,
Tak skal du ha' det har også taget lidt tid
Hej Alle,
Hermed en lille opdatering om hvad vinteren har bragt:
Bagtøj har været afmonteret og er blevet malet, der er nu også monteret hårde støddæmpere i bag. Speedometer er ombygget til elektroniks, det mangler stadig at bliver kalibreret, dette kan først ske når den kommer på gaden igen.
Motorstyring er opdateret med MAP-Daddy så nu kan jeg måle over 1.5 bar i ladetryk. Styring er gjort klar til launch control og table shift.
Der er stadig et par mangler inden den er køre klar:
Samling af bagtøj (Stik aksler, bremser, olie mm)
Montage af instrument bord
Kabling til speedometer
Montering af launch control switch (Er der nogen der har erfaring med placering af en sådan?)
Så er jeg gået i gang med at lave en tårnstiver i rustfri.
Hvis jeg får tid er der også lidt kosmetisk rust som jeg gerne vil have fjernet.
Så alt i alt er jeg ved at være klar til foråret.
/Daigaard
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Biler: 8 Emner: 76 Svar: 145
det ser sgu godt ud det motorrum.... skal forhåbentlig selv igan inden længe med en gammel 244...
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Kunne nemlig godt lyde som ham der har sagt det, for han har sagt det samme til mig også:-)
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Thomas,
Nej det er det ikke, jeg kender ikke Martin.
Såvidt jeg har fundet ud findes der en fingerregel der hedder. Diameter x 1,5, så lang skal bøsningen stikke ind i hver rør ende for at sikre at det styrer tilstrækkeligt nøjagtigt.
Jeg har fået fat i et stykke kadan stål, som jeg så har drejet ned på den korrekte diameter, så blev røren varmet op inden svejsning. Når man svejser skal det foregå med stor varme, og man må ikke sætte enderne helt sammen for det er vigtigt at man få fat i bøsningen under svejsningen, da det er den der er med til at give styrke.
/SD
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Den måde med at korte det kadan op, er det en ide du har fået af en der hedder martin? som kommer fra sillerrup?
Thomas
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Så er bilen igen kørrende, den nye M90 gearkasse er monteret. Det var en større omgang.
Ny kobling,
Ombygning til hydrauliskkobling
- Forlænge koblingspedal
- Lave nyt kobling rør
- Skifte bremsevæske beholder (Med udgang til kobling)
Lave ny kardan
- Forreste fra 940
- Bagerste originalt
Lave ny gearkasse bro
Skille gearkassen af for at svejse stopringen fast, for at forstærke gearkassen
Har lige været på først prøve tur her til aften, og alt ser ud til at spille optimalt.
Så det var en god afslutning på denne sæson, inden den skal på vinter stald.
For dem der skulle have interesse så kan billede "vejledningen" findes på: http://volvo.daigaard.dk Vælg gearkasse.
/SD
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Grunden til at valget faldt på en M90 er, det var det jeg lige kunne få fat på til en fornuftig pris.
Det blev "desværre" en L1 men den har kun gået 139.000 km.
Jeg var ved at undersøge getrag til BMW, men kunne ikke finde nogle gode priser og jeg gik også lidt kold i at skulle ændre koblingshuset. Så var M90 løsningen lidt lettere at gå til. Jeg har forstærket gearkassen, som det ses på min hjemmeside. Så jeg forventer at den kan holde til mit behov.
/SD
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 915
Spændene at læse med projektet Super at der stadig er nogle der ser potentiale i en gammel traktor som en volvo
Hvordan kan det være du valgte en M90 og ikke noget Getrag ek ZF Gearkasse ? Hvilken M90 fik du på ?
Har du selv justeret den MS2 ind ??
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Anders,
Tak for interessen. Status er at den nye M90 gearkasse er monteret, koblings konverteringen er netop blevet afsluttet her til aften. Dvs. gearkasse bro mm. er blevet tilpasset.
Jeg mangler at samle et par småting og som det sidste store så mangler jeg at svejse kardanen sammen. Forreste del fra 940 med det originale.
Så har jeg også været ved at skifte varmeapparat, så det mangler jeg at få samlet.
Jeg håber at jeg kan have det hele færdig til en lille test tur i weekenden, inden bilen skal i vinter hi.
Du kan evt. se mere på http://volvo.daigaard.dk
Mht effekt så har jeg fået den målt på rullefelt, men resultatet ønsker jeg ikke at poste her på nettet. MEN Gearkassen kunne ikke holde til det
/SD
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 915
Hvordan går det med projektet ? Har du ik noget film med den eller noget effekt på papir ??
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Så kunne min M47 ikke mere 3. gear er stået af, og jeg er på jagt efter en M90 eller noget Getrag værk der kan holde, så hvis der er nogle der har noget på lager så må i gerne skrive det her.
Daigaard
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Dennis: God information.
Mht. kobling så kommer her lidt data:
Dele er købt ved KG:
Koblingsplade: TP654 (Tryck plade special 215 mm)
Lameller: UL2122 Sinter Fjådrad Volvo 22
Gearkasse er endnu std. Den for lov at holde så længe den kan.
Koldingvolvo træf: http://koldingvolvoklub.dk/ny_side_1.htm
jan 2008
Følger: 30 Følgere: 29 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 88
Thomas: Mener det er den 1. weekend i september;)
Hva gearkasse kører du med steffen? forhåbenlig vel ikke standart?
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Hvornår er det træf? En std. 90 kobling og trygfod nok holde til 480nm.
jul 2005
Følger: 29 Følgere: 32 Emner: 24 Svar: 650
Min B23-klon kører også med Volvo's egne "kraftige" plejlstænger. Og den har tidligere kørt med 330hk og 500nm.. Det holdt den fint til. Så det skal du ikke spekulere mere på tror jeg.
Hvilket svinghjul og kobling kører du med? Kører selv pt. med en ny standard kobling fra sachs. Men jeg ved trykpladen senere bliver et problem (kan holde til 350nm, men ikke i længden), da der skal en M90 gearkasse på, og effekten skal hæves.. Er det noget Sachs sport du kører med, eller?..
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Thomas P. kommer du til Kolding Volvo træf?
Så vil der jo være rig mulighed for at udveksle erfaringer.
Jeg kunne bla. godt bruge en Tændings map, for lige at sammenligne og det her helt anderledes end mit setup!!!!! Så hvis du ville sende den til mig ville det være super.
Som planen er lige nu så er jeg der.
Jeg har været ind og se dine billeder, fedt projekt. Det er altid fedt at se de forskellige måder som de samme udfordringer bliver løst på.
Spørgsmål: Din turbo sidder meget højt, kan du lukke hjelmen, min sidder lavere og jeg har ikke meget plads. (Det kan være at det er forskellen på en 2XX og en 7XX)
/SD
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Fed at mit projekt har jeres interesse.
Min plan er at lande et sted imellem 300 - 350 HK.
Jeg har org. VOLVO turbo H-profil (Efter 1990 )plejlstænger og mener at have fundet ud af at de burde kunne holde til de 350 HK.
Stemplerne er fra en B230 turbo, så den er sænket i kompression. Blokken er en B230FX hvor jeg har lavet olie retur i blokken.
Alt indmad er nyt, dvs. ekstra kraftig oliepumpe, nye lejer, ringe, pakninger, ekstra kraftig toppakning, koblings lamel og trykplade er købt efter at skulle kunne håndtere det forventede moment. (Det skulle faktisk være den kraftigste kombination inden sintermetals kobling.)
Så jeg har gjort hvad jeg kunne for at det skulle kunne holde. Jeg har så valgt ikke at sætte andre plejlstænger i pga. $$$$$$$$$
Projektet startede med at ville se om jeg kunne lave en bil med over 300 HK
(Dvs. finde de rette dele til motor, selv lodde, samle og konfigurer styringen, udstødning og hvad der eller hører med.)
Så som skrevet tidligere så håber jeg at få den ud at køre i weekenden eller tidligt i næste uge, og forhåbentligt få den rullet i slutningen af ugen. Så vil det jo vise sig om jeg har nået mit mål
Den turbo jeg har valgt er "for stor" til projektet det er korrekt, da der er ratet til at skulle kunne levere op til ca. 600 HK, men den var billig, og så havde jeg først planer om at skulle lave et Twin Scroll setup, det har jeg dog senere droppet.
Grunden til at bilen pt. er i garagen, er at jeg har fundet ud af den flange jeg havde svejst på til min eksterne wastegate, ikke var den korrekte, og det gør formodentligt at den ikke holder tæt. Det kan være en medvirkende årsag (sammen med den store turbo) at den først har max boost ved 4600 omd. Kunne jeg få det sænket nogle hundrede omr. ville det være perfekt.
Den gamle wastegate flange er blevet "flækket" i 2 dele og den ny flange har jeg TIG svejst på, så nu mangler der "kun" montage arbejdet.
Mht. intercooler så er planen at få den strappet (det bliver lige trin 1.) Er der nogle af jer der ved hvad den original IC kan holde til af tryk? (Jeg har søgt på nettet, men jeg har ikke fundet nogen der har oplevet at den er gået kaput)
Kent, sådan en som det link du har sendt bliver nok step 2. Hvis der ikke lige skal et dif. I bagtøjet først.
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Ja men hvad så med plejlstænger? Ikke fed og lave noget set holder 2minutter.
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Hvorfor lave mere end 350hk, når motor ikke kan holde til mere alligevel, for går ikke ud fra han har skiftet plejlstænger. Og en stor turbo er ikke ensbetydene med mange hk, vis alt det andet ikke følger med. Den std. Ic. Kan ikke holde til mere end 1,3bar. Og vis han laver 400hk ved det ladetryk tager jeg hatten af:-D men ingen tvivl om den bliver hurtig nok.
jul 2005
Følger: 29 Følgere: 32 Emner: 24 Svar: 650
Det var Steffen Det er fordi han skriver at den er baseret på en B230FX.. Det er bare lige for at høre om han har brugt stemplerne fra sugemotoren
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Mig eller steffen?:-)
jul 2005
Følger: 29 Følgere: 32 Emner: 24 Svar: 650
Hvad har du så gjort med stempeler? Hvilke har du valgt at køre med?
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Tjek mit fotoalbum, der er masser af billeder af mit 8v projekt. Køre også ms. Men smid en pm, ellers kan du få mit nummer. Laver 327hk og 480nm ved 1,3bar.
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Knud,
God at se dig herinde, ja ja jeg kan godt forstå at du savner den.
Jeg går ud fra at vi ses både på lørdag og så hele næste weekend i Sverige, det bliver godt med lidt ny inspiration og noget nyt "lir"
/SD
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Thomas,
Jeg har ikke fået den målt (endnu) projektet er endnu helt "frisk", så den er PT adskilt for at få skiftet en flange til den eksterne wastegate.
Status: Den gamle flange er blevet skåret op, ny flange TIG'get på manifold, og klar til montage. Jeg forventer at den kommer ud at køre igen i næste uge.
Denne rettelse skulle gerne give mig tryk noget tidligere, så skal MS køres ind med den nye indstilling. OG så kommer den store dag til rullefelts test.
Hvis alt går godt komme den på et felt i slutningen af næste uge.
SPØRGSMÅL til dig:
Jeg var lige inde og se på dine biler, og du skriver at du har noget lignede, det kunne jeg ikke lige se. Det var nogle fede 16V'er det var også med i mine overvejelser, har du lavet noget motor arbejde ved dem? Hvis du har været i gang med motor / motorstyring så kunne vi jo sikkert få lavet noget erfaringsudveksling.
/SD
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Hvad smider den ca. Hk? Køre med en opsætning som minder lidt om din så kunne være sjovt at sammenligne.
jan 2004
Følger: 27 Følgere: 27 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 8
fed vogn Steffen, savner den nu lidt men den har det jo godt ved dig.
Nu skal vi jo snart til Sverige og ha noget nyt inspiration....
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Godt bemærket. De er blevet skiftet med Siemens 630 CC.
Motoren er blevet kørt til med 214cc. fra en alm. indsprøjtningsmotor og den originale turbo.
Det er nu alt skiftet.
Jeg har nu oprettet et photo galleri så nu er der lidt mere at se på.
Er lige ved at ændre lidt på mit wastegate setup. Når bilen igen kommer på gaden, skal jeg nok lægge nogle nye billeder ud af selve bilen.
Hvis der ellers er nogle der har interesse i nogle detaljer så spørg, Input til hvad i mangler i min profil modtages også gerne.
jul 2005
Følger: 29 Følgere: 32 Emner: 24 Svar: 650
Nu tog jeg lige et kig på den side du linkede til.. De gule dyser der, har du tjekket op på numrene om de kan levere nok til en turbomotor? Normalt er det gule dyser der sidder i en 115hk B230F sugekværn.. Du nævner jo ikke ret meget i teksten om hvad der er lavet ved maskinen
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Hej Alle, Tak for de fede kommentarer, dette er min første bil på bilgallerier, så jeg er ikke med på stilen endnu
Jeg skal nok lægger flere billeder på min profil.
Indtil da: http://volvo.daigaard.dk
Mvh
Daigaard
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 4
få nu flere billeder ind
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 4 Svar: 12
hvorfor er den kommet ind med så få billeder og så lidt tekst?
okt 2006
Følger: 144 Følgere: 143 Emner: 159 Svar: 4.237
Fin volvo, men hvornår har du fuld ladetryk ? 4000 rpm's ? har selv en t70'er på min og den kommer først højt oppe i feltet på min 1.6
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.688
nej hvor er jeg skuffet...da jeg så "volvo 240 turbo" tænkte jeg, her er noget fedt vi skal se...men nej...flere billeder NU...:-D
maj 2009
Følger: 81 Følgere: 386 Biler: 32 Emner: 61 Svar: 521
hvordan er den bil kommet ind!?!? stort set ingen info og kun 5 billeder ??
jul 2005
Følger: 29 Følgere: 32 Emner: 24 Svar: 650
...Hvad er blokken baseret på? Som de andre også siger, du er lidt sparsom med oplysningerne
jul 2005
Følger: 29 Følgere: 32 Emner: 24 Svar: 650
Dagens tip: Skift VX knasten ud med en K, eller som minimum en V. De kører noget bedre end VX'eren. VX'eren har lavere løft på udstødningssiden. Og der har du jo i forvejen en prop: Turboen.
/Dennis
nov 2008
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 3 Emner: 1 Svar: 20
hovrdan kom den lig ind med så lidt af alt
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 132
Der må være meget mere og skrive om den
Tag også nogle flere billeder af bilen og motorrummet
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
ser ellers ud til at være holdt rimelig original ud over lidt "gejl" i motorrummet..
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
ja der står ikke meget om dyret..:)