{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Volvo 240 Turbo 1981

24.242 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Steffen
Mand | 52 år | Oprettet: 14. maj 2010


Volvo 240 Turbo

Årgang:
1981
Motor:
Originalt en:
B21ET.

Ny motor:
B230FX ombyttet til turbo.
Alu. intercooler
Bosch 234ml dyser (Bank 0)
Siemens 830 ml dyser (Bank 1)

Knast: Original 16V:

Turbo GT35
Compressor:
A/R: .70
Turbine:
A/R: .63

Ladetryk std. 0.8 bar - Race 1.8 bar
46mm ekstern wastegate.

Hjemmelavet 3" rustfri udstødning:
Med high flow potter.

Gearkasse: M90 fra. 940, bilen er ombygget til hydraulisk kobling
Kobling:
Koblingsplade: TP654 [KG-Trimning] (Tryck plade special 215 mm)
Lameller: 6 puk Sintermetal

Elektronik:
MS3 V3.00 PCB
MS styrrer:
Tænding, Brændstof, Boost, El blæser,tomggang (2 pol Bosch PWM motor).
COP Fra VW 1.8T
Launch control
Beton i blokken
Blokken er ringet med 0.2 højde på ringen.
Flat shift
Table switch (Tænding - 95 Normal hurtig/ 99 oktan Race hurtig)
Hestekræfter
Har originalt:155HK
Vægt: 1340 Kg
Fælge
Volvo V70R "Volan" 25 mm spacere.
Dæk
Continental Sport contact 3 225,45, 17 for
Proxes (Toyo) R888 225, 45, 17" bag
Undervogn
DeCarbon foran, Bilstein bag - Bane model med kortere vandring. /Eller standard til Drag race
Bagtøj flyttet 15 mm. frem.
Justerbar panhard-stang.
Super Pro bøsninger - Bagtøj komplet
Bilstereo
Det spille, den rigtige lyd kommer ude forfra.
Styling
Får det bilen til at køre hurtigere?
Original volvo 240 spoiler
Hjemmelavet rustfri tårnstiver (Ikke monteret med ny motor)
Interiør
Originalt
Ekstra tilbehør
Viskose blæse skiftet ud med el-blæser
PLX AFR, PLX Olie tryksmåler med PLX DM-100 display
Elektrisk åbning af bagklap :-)
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Lidt om projektet:

Jeg har brugt vinteren på at renovere en gammel motor, dvs. malet, nye stempelringe, lejer, nye pakning, slebet ventiler og sæder. Dvs. alt det der ellers høre med når det nu skal gøres ordenligt.

Så har jeg importeret følgende fra USA:
4 x 620 cc dyser
MS2 DIYAutotune.com (Hjemme bygget)
Boost relay

De fleste andre dele er købt i DK:
47mm wastegate
Rustfri 3" udstødning (2 potter) Hjemmelavet. :-)
Rustfri manifold

Bagtøj, bærearme mm. er blevet malet.

Vil du se flere Volvo 240 Turbo til salg? Andre Volvo eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Volvo 240 Turbo
  •   13. sep 2015 Takker

  •   13. sep 2015 Imponerende arbejde.. Misunder alt det grej du har smiley

    Du fik lige en ekstra høj med på vejen


  •   16. mar 2015 Det er rigtig Thomas smiley hvorfor skrev jeg egentlig 1985 når det var 1984 jeg mente...

  •   15. mar 2015 Jubidtion, ja, men man skal også dokumentere forurening over tomgang, og det en dyr test. skal man ikke i en bil før 4 månede 84.

  •   15. mar 2015 April 1985 kan du have en bil med op til 3,5 i CO og få det godkendt

  •   14. mar 2015 Hvis bilen er fra før mener det er en måned i1984, så er der andre regler mht. Hvad der må ændres end efter denne dato. Det gør det noget lettere, desuden har fået en erklæring fra VOLVO om at bilen er type godkendt til flere HK! Men de kan efter hvad jeg har hørt ikke fås mere smiley

    /Steffen


  •   14. mar 2015 Egentlig bare af nysgerrighed, er det muligt at få sådan en ombygning der godkendt og synet egentlig? smiley

  •   21. dec 2014 Ja det kan du self havde ret i , det nok bedst til den, men den går sku nu godt og lækkert motorrum smiley

  •   21. dec 2014 Nej. Kun Esbjerg og DHB
    Det er jo stadig en tung bil, så den er nok bedst til 402m smiley

    /Steffen

    https://m.youtube.com/watch?v=Bq3yyLGK5VY

    / https://m.youtube.com/watch?v=xIUZNZT-Pjs


  •   20. dec 2014 Så lidt ??

    Ja har godt hørt lidt om de ikke ligefrem var helt præcise ??
    Okay, det da skam os super tider , du har ikke kørt 201m andre steder så ?



  •   20. dec 2014 Tak skal du have.

    Jeg har ikke styr på Esbjerg tiderne, jeg mener heller ikke at deres tidtagningudstyr var sat korrekt op, da det er nogle "fantastiske" udgangsider man kunne opnå på på 201 meter smiley , nogle var faktisk lige så høje som min udganghastighede på 402m.

    Til DHB har jeg kørt 402m@12.83sek

    /Steffen


  •   20. dec 2014 Total lækker Volvo !.

    Hva kørte du af tider i Esbjerg ? ??



  •   24. sep 2014 satme en fin Valvo du har dig!! smiley x høj! smiley

  •   13. jun 2013 fik du styr på de små udsætter? kørte du ikke med std. knaster lige som mig? og har du planer om andre, for det gør jeg nemlig smiley

  •   11. maj 2013 Vi bliver da et par volvoer så, bliver spændende;)

  •   11. maj 2013 Vi er i gang på fuld tid. smiley

    Motor blev lagt i i går. Så. Det er målet at vi når det, vi skal gerne have begge bilder med.
    Så i dag skal motoren spændes fast, udst. skal laves færdig, så skal der trækkes slanger til oliefilter, køler og benzin.

    Og alt det andet smiley

    /Steffen


  •   10. maj 2013 Når du det til dhb så? Så har jeg nemlig en og køre race mod ;p

  •   10. maj 2013 Motor er komplet færdig samlet.

    Udst. manifold er tilrettet,
    Udst. er tilrettet
    Der er lavet nyt ledningsnet.

    Mangler:
    Motor skal lægges i bilen.
    Slanger til olie filter flytter og køler.
    Lodde MS3 motorstyrring.
    Slanger til og fra turbo.

    /Steffen
    http://volvo.daigaard.dk


  •   13. apr 2013 Så er der kommet Wiseco stempler og K1 plejlstænger. 2. stk. er nu monteret, men så sneg aftenen og træt heden sig ind på mig smiley jeg forventer at få dem færdig monteret i morgen.

    Der er lavet hul i blokken til olieretur, og hovedlejer er blevet skiftet.

    Så det går nu stærkt i den rigtige retning, og jeg forventer at have blokken samlet i løbet af ugen.

    /Steffen


  •   9. apr 2013 Flow måling på topstykke og manifold:

    Fik toppen flow målt i går smiley

    Det var et OK resultat. Toppen flower rimeligt godt, og stadig kunne vi se at der var plads til forbedring i fremtiden smiley

    Min modificerede manifold flowede på samme niveau, som en std. 16V manifold. Det er jeg egentligt god til freds med da jeg har bruge originale runnere.

    Hvis jeg skal have mere flow, så skal kanalerne i starten af toppen gøres større og runnerne skal også have mere areal.

    Men alt i alt en godt resultat.

    Data ligger på min hjemmeside hvis nogen har interesse.

    /Steffen


  •   9. apr 2013 Det bliver jo helt kanon, når du dhb?

  •   9. apr 2013 Ja tak for hjælpen - Den kom i lørdags.

    /Steffen

    PS: Har lige fået besked om at mine Wiseco stempler og K1 plejlstænger er på vej med posten. Så nu kan jeg for alvor komme videre.


  •   8. apr 2013 Bliver vildt spændende! Fået fat i din godkendelse?

  •   7. apr 2013 Udstødningsmanifold er nu færdig, position af Turbo er blevet justeret så den kan være der for vangerne

    Blokken er blevet honet, og sat tilbage på stativet. Nu må det stempler og plejlstænger gerne kommer de er indtil nu 2 uger forsinker skulle dog komme i denne uge.

    Pakninger, lejer og alt andet til motor renovering er købt hjem, og ligger klar.

    Af store ting mangler jeg:
    - Samling af motor,
    - Konstruktion af pulsgiver tandskive samt holder til føler. (omdrejnings signal til MS.)
    - Samling af MS3 (Motor styrring)
    - Ændring af forrør så det passer til den nye turbo placering, samt konstruktion af wastgate afgangsrør.
    - Lave nyt ledningsnet.
    - Skifte spær i bagtøj.

    Så naturligvis indkørring af MS og alt hvad dertil hører.

    Så der er stadig lidt vej tilbage indtil den kommer på gaden.

    /Steffen


  •   31. mar 2013 Så er indsugningmanifold blevet færdig. Med to dyser pr. cylinder og 75 mm spjældhus.

    Det var lidt af en opgave, da jeg gerne ville have så lange runnere som muligt, så der er ikke meget plads af give af.

    Jeg måtte da også lige laves om i planerne en enkelt gang for at motor hjelmen kunne lukkes.

    /Steffen


  •   17. mar 2013 Status:
    Blokken er nu malet mangler stadig at bliver honet.

    Toppen er blevet planet, sæder og ventiler er færdigt, mangler kun at blive samlet.

    Indsugningsmanifold: Flange og runnere er lavet (Svejst), så der er 2 stk. dyser pr. cylinder, tegning til vandskærer er lavet, så jeg kan gå i gang med at svejse plenumsammen.

    Udstødningsmanifold: Er lavet men skal tilrettes for at få plads til turbo smiley så det er lidt af en ommer - desværre.

    /Steffen


  •   6. mar 2013 Tak skal du have smiley
    Elsker at følge med i dit projekt, da jeg selv er igang med en hel del..!! smiley


  •   6. mar 2013 Den hedder http://volvo.daigaard.dk

    Du kan også bare scanne datamatix/stregkode i mit logobilled smiley

    /Steffen


  •   5. mar 2013 Hej Steffen.

    Hvad er det din hjemmeside hedder?

    Mvh.
    Vincent Rygaard


  •   5. mar 2013 Status:
    Blokken er nu ringet, planfræst og blok filler er lagt i blokken - Så må vi se hvordan det går smiley Så den mangler kun at blive honet og malet.

    Udst. manifold er lavet, mangler lidt finish og udtag/rør til ekstern wastegate.

    16V top: Er blevet mildt portet, slebet ventiler (med back cut), skåret sæder.
    Mangler at blive planfræst.

    Der er bestilt Wiseco stempler og K1 plejsstænger det skulle komme om 3 uger.

    Der er stadig lidt vej endnu til det hele kan køre, men nu er jeg dog komme godt igang smiley

    /Steffen


  •   5. feb 2013 køre 96,5mm

  •   5. feb 2013 lyder voldsomt med cement i væggene smiley Hvilken indvirkning mon det har på kølingen og dermed deformation af blokken smiley Hvorfor ikke lave en stresplade i bunden du har jo mulighederne Steffen smiley

    Angående K1 stænger så tror jeg ikke du skal være bange for noget. Så vidt jeg har kunne læse mig frem til er det samme stænger som Scat med flere sælger bare med andet graveret logo. Priserne er jo også ens. Wiseco stemplerne er super kvalitet smiley så sparer du også lidt vægt i rotationen smiley


  •   4. feb 2013 Hi Guys,

    I er sku' hurtige smiley

    Thomas: Super tak for info, så vil jeg sætte det igang. Har du std. størrelse 96 mm eller en overstørrelse?

    BNR32: Jeg gør det af 2 grunde!!
    1. Jeg har aldrig prøvet det før, så det skal prøves.

    2. For at forhindre "blow by", pga. cylinder deformation, jeg har et forventing om at jeg med mit nye setup vil komme til at køre med væsentligt flere omdrejninger og mere ladetryk, så for at være på den sikre side, så bliver den forstærket.

    /Steffen


  •   4. feb 2013 Hvorfor beton i blokken ??

    Jeg ved godt nogle bruger det, men du må har gjort nogle overvejelser for at bruge det smiley



  •   4. feb 2013 Jeg køre med de stempler og plejlstænger sjovt nok. og køre ind til videre til super:)

  •   4. feb 2013 Status på projektet:

    I dag kom DHL med:
    - Eaton Performance TORSON spær
    - Blok filler (Cement til fyldning af motor blok) jeg forventer at fylde ca. ½ delen.

    - Motorblok er ren gjort
    - Blokken forventes at bliver ringet (klargjort til piano wire) i morgen.
    - Topstykke adskilt
    - Cylinder 1 er blevet portet
    - Er i gang med at slibe ventiler

    Stempler:
    Har set mig lidt varm på et sæt Wiseco stempler og tilhørrende K1 plejstænger. Er det nogle af jer der har erfaringer med sådanne stempler?

    /Steffen


  •   4. feb 2013 Fuldt hus: smiley

    Så fik jeg købe endnu en VOLVO.

    Så nu lyder bestanden på:
    850 T5 til Far
    S70 til mor
    240 Turbo til weekenden smiley

    Så nu er vi gået "all in" og kan fremover leve efter devisen: "Aldrig mere en Fransk bil"

    /Steffen


  •   11. jan 2013 smiley

  •   11. jan 2013 Dejligt at nogen læser hvad jeg skriver smiley

    Tak for informationen. Jeg er helt enig at det er med til at flytte det svageste led. Jeg tror dog at det vil give lidt mere margin.

    /Steffen


  •   10. jan 2013 Husk skæreringe bare flyttet problemet. Vil du hellere skifte topstykke eller motorblok frem for en toppakning? smiley bare min erfaring at du havner der i stedet for.

  •   10. jan 2013 Så er det blevet tid til en ny update.

    Jeg har besluttet at bygge min 16V top på en B230, og er gået igang med at indkøbe følgende:
    -Udst. manifold
    -Stempler og plejstænger
    -Torson spær

    Så skal der laves:
    -Renovere motor
    -Skære riller i motorblok til "pianoringe" for at holde toppakning på plads
    -Nyt indsugningsmanifold
    -Ændring af ekstern wastegate
    -Bygges MS3
    -Laves ledningsnet
    -Ændre forrør
    -Skæres multiangle ventil sæder og slibe ventiler
    -Porte indsugning i topstykket.
    -Dual indsprøjtningssystem.

    Dele er er indkøbt:
    -820ml Benzin dyser
    -MS3
    -044 benzin pumpe.

    Så nu skal der igen gang i værkstedet så den nye motor kan blive klar til foråret.

    Der kommer snart mere info.

    /Steffen


  •   17. okt 2012 Go gammel/ny Volvo.

  •   28. sep 2012 så skal du vel ud i noget med en anden gearkasse? og evt. noget kobling? kan hjælpe med at få en trykplade der kan holde 800nm tilpasset til volvo svinghjul. så skal du hvertfald ikke tænke mere på det. men ellers lyder din plan ikke så tosset.

  •   28. sep 2012 Min plan PT er:
    Blok B230
    Stempler fra B23ET (Den jeg har fået adgang til 4 stk. helt nye) hvor der er bearbejdet plads til ventiler.
    Special plejlstænger der passer til B230 krumtap, og B23 pinbolt og længde
    Ny motorstyrring MS3
    Ny udst. manifold eller skift af flange på den jeg kører med nu.
    Hjemmelavet / modificeret inds. manifold.
    Dual fuel rail, så der kan komme et sæt store og et sæt små dyser i.


  •   28. sep 2012 Altså jeg vil mene en 8v turbo kontra 16v turbo. Så vil en 8v turbo have mere bundtræk. Selv om en 16v sparker turboen lidt hurtiger igang.

    Men motor opbygning kommer det an på hvad du vil sys jeg. Vis du vil lave 500hk og det skal laves billigt, ville jeg bruge en b23et blok og græde lidt i stempler. Ellers kunne du også lave den på en b234f blok, men sys der lidt arbejde i det. Eller vis det godt må koste lidt penge kunne du lave noget mangen til mit. Men så løber prisen op. Tror jeg nærmer mig 50000kr.


  •   28. sep 2012 Hej Thomas,

    Det var jo dejligt at høre at du mener at jeg er på rette vej.

    Jeg havde en snak med en af mine kammerater der menter at 16V havde mindre bund end 8V, men det var vi ikke helt enige om.

    Hvad er dine erfaringer. Dvs. hvis man lager en 1:1 konvertering fra 8V til 16V vil man så have mere moment inden der laves tryk. (eks. <3500 rpm)?

    Jeg er i tvivl om jeg skal bruge en B234 bund eller en B230 bund til mit projekt. Hvis det er B234 vil det naturligvis være uden ballance akslerne, hvor huller er blevet lukke mm. der vil være den fordel at den har en olie pumpe med større kapacitet, men den vil jeg egetlig gerne undvære. nugle ideer.

    /Steffen


  •   28. sep 2012 De dæk bliver du glade for, jeg kunne sætte igang med launch control uden hjulspind.

    Og med hensyn til dit 16v projekt, så vil den sparke den turbo hurtiger igang. Jeg er overbevist om jeg har har 1bar ved 4200omdr. Om fuld ladetryk ved 4500omdr. Og det med en turbo som laver over 900hk. Svare vist til en gt42


  •   27. sep 2012 Hej Igen,

    Nye Dæk:
    Så er der monteret nye dæk Proxes R888, jeg har endnu ikke prøvet om de er så gode som jeg håber!!!!

    Det har regnet hele dagen så er der vis ingen grund til at til at teste gade slicks.

    Ny motor:
    Så har jeg købet en 16V B234, så nu er emnerne til vinterens projekt ved at være klar, så må jeg se hvor mange HK jeg kan få ud af den nye konfiguration. Jeg har også en forventning om at den nye turbo og motor vil være et bedre match, ved at 16V flower så meget mere at jeg vil kunne lave ladetryk tidligere end i dag.

    Men det ved jeg til foråret. smiley

    /Steffen


  •   23. sep 2012 Hej igen jeg kan ikke finde ham krudtuglen, jeg kan kun finde en Honda Civic når jeg søger og det ligner et projekt der aldrig er blevet færdig

    Kunne du evt. Lige poste et link, det er altid rart at se hvad andre laver?

    /Steffen


  •   22. sep 2012 Det er lidt sjovt at se. Hvis du finder krudtuglen herindes ladetrykskurve på stortset samme turboer kan du sjovt nok se fuldstændig samme udfald. Når først GT35 laderen laver tryk kommer det meget hurtigere end T70. Det er som om den skal have tilløb.

  •   22. sep 2012 Hej igen.

    Så fik jeg lige leget lidt med MegalogView, så nu er der kommet syn for sagen.

    Jeg har lagt billeder op af ladetryks kurverne for både den gamle (T70) turbo og den nye (GT35) for dem der skulle have interesse i det.

    De kan findes på min hjemmeside:
    http://volvo.daigaard.dk/#9.4

    Mvh

    Steffen


  •   21. sep 2012 Status:
    Har nu kørt med den nye turbo et par gange, og det virker perfekt. Den spooler ikke så hurtigt som jeg havde håbet på.

    Jeg har:
    1 bar @ 4.000 RPM
    1.4 bar @ 4.300 RPM (Max boost med min nuværrende opsætning)

    Jeg har lige købt en 16V motor og forventer at bygge en ny motor her til vinter, så håber jeg at den nye turbo kommer til at passer perfekt til 16V, da den flower en del mere end min 531 top og derfor skulle turboen spoole hurtiger. Hvis i har nogle erfaringer så i meget gerne byde ind.

    Mvh

    Steffen


  •   6. sep 2012 Turbo:
    Så er den næste klar: Der er kommet nye AN fittings hjem, så olie tilførsel er blevet lavet om og monteret.

    Olie retur kunne ikke genbruges, pga. mindre varm side og core på den nye turbo kunne den ikke monteres og gå forbi manifold. Så der måtte trylles lidt med en båndsav og tig svejseren. Men det er klaret og monteret.

    Vand køling:
    Det har vist lige lidt svært at finde de rette alu. rørs dimensioner til at "koble sig på kølerslangerne".
    Men 35 mm. alu rør med AN8 blev lavet i går aftes og er klar til montering.
    20 mm alu. før forventer jeg at få lavet i middagspausen i dag smiley så skal der bare svejsens en AN8 på det gør jeg i aften, så skal der laves lidt slanger så håbet er at alt vand køling kan blive lavet i aften.

    Afgangsrør:
    Jeg har for 3 uger siden bestilt en Rustfri flange der skal passe på turbo og svejses på 3" udst. rør, men den er aldrig kommet, så det har være min show stopper indtil nu. Nu beslutted jeg mig så for at jeg ikke kunne vente mere, så jeg måtte i gang med CAD programmet og selv tegne en. Den fik jeg så vandskåret i går i 8mm RF. Jeg har lige tilpasset afgangsrøret, så hvis alt passer når det bliver samlet, så skal jeg have TIG'get det hele sammen.

    Jeg håber at kunne blive færdig i aften.

    Så der var noget mere arbejde i det end jeg havde forventet, men nu er jeg snart i mål, så skal jeg nok skrive hvordan jeg oplever forskellen i mellem den gamle og ny turbo.

    /Steffen


  •   30. aug 2012 det tror jeg godt vi kan regne med Steffen er ikke den der glemmer at opdatere smiley

  •   30. aug 2012 vi får nok en tilbagemelding smiley

  •   30. aug 2012 Thomas, jeg synes det er svært at spå om en turbo uden at sammenligne flowcharts. Men jeg tror heller ikke den er stor den kommer bare sent. Jeg vil gætte på den laver fuldt tryk omkring 4500 rpm på den volvomotor tidligere tror jeg er tvivlsomt. Men man skal aldrig sige aldrig. smiley

  •   30. aug 2012 Turboen tror jeg nu ikke er for stor, min den gamle bil kørte med en der var næsten lige så stor. og havde fuld ladetryk ved 3000 omdr.så 4000omdrejninger så der smæk på den der:)

  •   30. aug 2012 Ring til slangespecialisten Steffen, han har 7/16 fittings på lager også som banjo. smiley

    Og han er heller ikke vildt dyr. Mener jeg gav 280 kr for min fødeslange min 4" 45graders var i hvert fald dobbelt op i pris af fødeslangen smiley

    3582 på en 8V 2,3L tror jeg nu også bliver en smule voldsomt selv om den har lille udstødningstrim smiley Du har ikke helt så mange rpm at gøre godt med og flowet igennem toppen er lidt dårligere end en 16V f.eks. Så farten på udstødningssen vil nok være begrænsende. Men synes da det lyder spændene at du nu har valgt en GT3582 lader smiley Det er altså en anden kvalitet end de billige T70 og T3/T4 ladere med mere.


  •   30. aug 2012 Ham i den 940 med alle de problemer.

  •   29. aug 2012 Jeg ved ikke lige hvem Kjeld er??? Er det en man burde kende?

    Lige en tilføjelse jeg har lige lagt billeder ud af den nye og gamle turbo på:

    http://volvo.daigaard.dk/#9.0

    Der er det ret tydeligt hvor stor forskel der er på varm siden, så det skulle gerne give et noget hurtigere spool.

    /Steffen


  •   29. aug 2012 Det er der desværre ikke plads til. Der er kun olie tilførsel studsen de stikker op, og så går materialet ned til selve core'n. Så der er ikke rigtigt noget at lave gevind i.

    Hvis alt går vel, så skulle der komme en banjo bolt fra det underlige gevind til AN-4 i morgen eller i over morgen. Men jeg har desværre ikke modtaget noget tracking No.


  •   29. aug 2012 Trist med din T70 turbo men det er altså også en stenalder lader.. På med den Garrett lader, det bliver du meget glad for smiley Men den er da også i den store ende må jeg nok sige, en GT3076 havde nok passet lidt bedere på dit 8V setup.

    Hvad er dit problem med an fittings til indløb og udløb ? Kan du ikke bore 2 huller ved indløb's flangen og monter en T3 adapter ?


  •   29. aug 2012 kørte ham kjeld ikke med sådan en? eller var det kun en gt3082?

  •   29. aug 2012 Sidste nyt:
    Gearkasse:
    Ny'ere M90 gearkasse hentet i Volvo land. Den er monteret og alt er klar.

    Turbo:
    Efter mere end 6 uger ved "turbomanden" for at få skiftet olie pakninger, var den endnu ikke færdig. Efter adskellige rykkere blev konklusionen at han ikke kunne reparere den og at jeg bare kunne komme og hente den. smiley

    Ikke særligt tilfredsstillende, så jeg monterede den så jeg kunne komme end og prøve at køre lidt ræs i Esbjerg denne gang med lys/tidtagning. Det havde jeg aldrig prøvet før.

    Det gik af helvedes til smiley Tabte alle løb og bilen kom stort set ikke ud af hullerne. Jeg kunne først have fuld tryk ved ca. 5.200 omdr. og den trækker ikke over 6.000 så det vil sige omk. 800 omdr. hvor jeg skulle køre bilen.

    Så jeg kunne vælger at starte med masser af hjulspin eller stille og roligt. jeg ved ikke hvad han har gjort ved turboen, men nu duer den ikke mere.

    Ny turbo:
    Jeg har så lige købt en ny turbo: GT3582: men den giver mig også nogle udfordringer, da alt er anderldes, så jeg skal have lavet nyt olie retur og tilførsel. Jeg kan ikke få nogle fittings der passer i turboen den skal have: 7/16 - 24-unc an-4.
    Derudover har jeg ikke fået de V-band, svejseflanger og AN fittings jeg har bestilt, så nu er Kolding volvo træ ved at være i fare. Så PT er det ikke realistisk at jeg når at få bilen ud at køre inden lørdag smiley

    Hvis der er nogle af jer der kender GT3582 A/R 0.63 på en 2.3L så hører jeg gerne om jeres mening om denne kombination.

    Jeg håber at jeg snart kan skrive et mere positivt indlæg.

    /Steffen


  •   28. jul 2012 Virkelig et lækkert projekt. smiley

    Følger lige lidt med.


  •   17. jul 2012 Hej Thomas,

    MS3 er købt lidt af nysgerrighed, jeg kører i dag med MS2 og er godt tilfreds. Det er også den eneste af DIY styrringeren jeg kender.

    Jeg har endnu ikke besluttet om jeg vil sælge min nuværende motor og bygge en ny, eller om jeg skal lave om i den jeg har!!!!

    Derfor ville det være rart at have en ekstra styrring på lager hvis jeg sælger den gamle, og så var det naturligt at vælge MS3, da den kan flere ting end MS2 hvor jeg er løbet tør for ud / indgange.

    Jeg kender ikke VEMS men det er mit indtryk at det er mere plug & play med de fordele og ulemper det giver og er man ikke sådan bare lige kan tilføje nye funktioner og input/output? Men det ved jeg ikke om det er rigtigt eller ej.

    Men jeg kender MS og derfor fortsætter jeg med det.

    /Steffen


  •   16. jul 2012 Hvad kan det være du har købt en ms3 til dit 16v projekt? spørg bare af nysgerighed:)
    Jeg har bygget min bil om til vems til min 16v motor, og så køre jeg cop, virker rigtig fint, og det en mega dejlig styrring at arbejde med:)


  •   16. jul 2012 Gearkasse Status:

    Så blev den gamle gearkassen (M90) splittet af, og den kunne afsløre at det var en medbringer til 2 synkroness ringe der var gået i stykker.

    Der sidder 4 stifter der driver ringens sammen med 3. gear og disse tapper var brækket af. Jeg forventer at kunne lave ringen igen. Så i går blev tapperne tig svejset på ringen, nu skal den så polleres op igen, og så må jeg se om det spiller.

    Men i første omgang komme den nye (M90) gearkasse i, så må den gamle være reserve gearkasse.

    Mvh
    Steffen


  •   16. jul 2012 Det er nogle store dyser, som skal bruges til et 16V projekt. Jeg kan se at de 635ml jeg har nu er max'et helt ud ved 1.5bar i ladetryk.





  •   13. jul 2012 835 ml dyser lyder voldsomt smiley hvad laver den egentlig af effekt?

  •   13. jul 2012 Gearkasse:

    Det glemte jeg lige: Der er blevet hjemkøbt en ny M90 gearkasse fra Sverige, den er nu blevet adskildt for at forstærke 3 gear.

    Jeg håber at den kan blive monteret i løbet af næste uge, så bilen kan komme ud og køre igen.

    /Steffen


  •   13. jul 2012 Hej Igen,

    Så er jeg ved at gøre klar til vinterens projekt.

    Konvertering til 16V.

    Der er indtil nu købt:
    - 835 ml benzin dyser
    - MS3 motorstyrring
    - 16V tandrems konverterings kit.
    - Turbo er sendt til renovering

    Så jeg går lige og overvejer om jeg skal sælge den gamle motor eller om jeg skal bygge den om. Så hvis der er nogen der har interesse i den gamle så skriv lige???


  •   9. jul 2012 Hejsa
    Hejsa Steffen,..
    Lidt trist med din gearkasse, men det kan jo ske,.....hehe
    Men Kenneth siger du stadig kan smile,...........

    Kan jo være vi ses igen til noget ræs i Esbjerg

    /Mikael D
    (Mojn)


  •   4. jul 2012 Turbo udskiftning
    Jeg har igennem længere tid haft problemer med at bilen ryger når den er blevet godt varm og stå i tomgang.

    Da gearkassen alligevel skal skiftes, har jeg taget turboen ud for at checke hvordan det står til.

    Alt ser fint ud ingen slår mm. så det er sansynligvis "bare" et olie ring der er defekt.

    Men da turbo er lidt stor til min motor er jeg ved at overveje at montere et mindre kompressor hus, for at få en hurtigere spool.

    Men det er jeg endnu ikke helt afklaret med.

    /Steffen

    PS: Jeg skriver igen når jeg har fået ny/anden gearkasse eller turbo.



  •   1. jul 2012 ..
    Generalt skal den nok klare effekten, det handler om at skifte gear pænt smiley Det er ikke nogen street race gear kasse.. Alt intention omkring hård brug, så ville jeg til hver en tid vælge Getrag eller ZF Gearkasser..

    Ellers fine video'er fra Esbjerg, og som altid sjovt at følge med i dit projekt med bilen, og din udvikling af din MS


  •   1. jul 2012 m90
    Kender godt det med 3. Gear. Havde samme problem:-S den er okay stærk, men man skal være god ved den over 300hk desværre.


  •   30. jun 2012 Striben Esbjerg
    Race i Esbjerg.

    Så er jeg kommet hjem fra Esbjerg hvor der var nogle gode races. Jeg har lige uploades videoer som er ved at blive behandlet af BG serveren.

    De første træk gik rigtigt godt, så begyndte jeg at få problemer med gearkassen, og det endte med at der ikke er nogen synkromesh i 3. gear smiley

    Så nu er det "igen" tid til at får lavet gearkasse.

    /Steffen


  •   24. jun 2012 PID - Closed loop Boost control
    Hej

    Så har jeg haft lidt tid til at lege med boost indstillingerne i MS, og kan med stolthed meddele at jeg nu kører med closed loop på min ladetryksregulering.

    Hvad betyder det så:
    Med det tidligere system bruge motor styrringen en tabel som den heletiden indstillede ladetryks ventilen efter.

    Nu er denne tabel blevet udskiftet med en anden hvor jeg angiver hvilken ladetryk jeg ønsker under hvilke forhold, så er det op til motorstyringen at finde den rigtigt ventil indstilling for at ramme det ønskede ladetryk.

    Eks:
    1.2 bar ved 70% gas og 4500 omd.
    1.5 bar ved 100% gas og 4500 omd.

    Det virker rigtigt godt, jeg vil ikke udelukke at de skal lidt mindre justeringer til, men jeg forventer at det giver et mere stabilt ladetryk end den tidligere løsning.

    /Steffen


  •   18. jun 2012 Så er bilen synet
    Som overskriften siger, så er den gamle racer klar til endnu 2 år.

    Det var en spændende dag jeg var ikke sikker på om de ville acceptere de "mindre" modifikationer jeg har lavet.

    /Steffen


  •   6. jun 2012 Drive by video
    Hej Igen,

    Så er det blevet uploaded en video mere af bilen i fuld firespring smiley

    /Steffen


  •   6. jun 2012 Ny knast "D"
    Så blev "VX" knasten skiftet ud med en "D" knast, håbet var at det skulle give lidt mere træk (Mindre ketchup effekt) og et større arbejds område.

    Jeg er endnu ikke færdig med at sammenligne de opsamlende data fra min motorstyring log, for at sammenligne, men følelsen er at trykket ikke kommer helt så eksplosivt og at den er blevet lidt hurtigere.

    Men det skal jeg nok skrive lidt mere om senere hvis det har interesse.

    /Steffen


  •   28. apr 2012 nemligja
    kan sku ikke stave på de nye mobiler:S men godt det blev rettet:D


  •   28. apr 2012 ..
    Thoms mener KLRacing.se smiley


  •   28. apr 2012 luftfilter
    Jeg vil anbefale at folk måske kigger lidt mere på klrating.se, der er de faktisk billige, og har det meste til volvo. Og kanon service:-)


  •   28. apr 2012 Luft filter
    Det er fra Turbomotor.dk

    /Daigaard


  •   27. apr 2012 Luft filter
    Det luft filter du kører med er det fra BSR eller er det et andet mærke?


  •   27. apr 2012 VMAX
    Så kom VOLVO's motorrum på VMAX.dk

    http://vmax.dk/article/85313-vmax-tour-sluttede-med-et-brag/gallery/550312

    Vi havde en super god aften i Skjern med mange biler på rullefelt, og meget at se på.

    Respekt herfra.

    /Daigaard


  •   9. apr 2012 Olie restrictor
    Oil feed ændring:

    Efter gennemgang af oil feed, havde jeg min diameter på 3,6mm i min AN4 fitting. Dette er nu blevet droslet til 2 mm. Så må vi som om det virker.

    Men det er jo ikke just test vejr lige nu. (Regn)

    /Daigaard


  •   9. apr 2012 Video uploaded
    Hej Alle,

    Der har været efterlyst nogle video'er af 240'eren jeg har lige opladed en video fra i fredags, og en anden kan findes på youtube.

    http://www.youtube.com/watch?v=O4Tmfk1SFDM&context=C4c6baa5ADvjVQa1PpcFM5lvhZ5-nSnDgF6GwpDh2U0v6Nb0jPkl4=

    Men hvordan uploader man flere videoer?

    /Daigaard


  •   9. apr 2012 Turbo - Feed
    Jeg har ingen form for restrictor da alt er hjemmelavet.

    Jeg har AN4 som feed, hvor der er monteret et filter i mellem blok og turbo. Så har jeg AN12 som olie retur.

    Men det skal prøves, regner med at dreje en i dag, så må vi se om det virker.

    /Daigaard


  •   9. apr 2012 hehe
    de fleste oilfeed i dag har indbygget restrictor. Så med mindre du har banjo på og så ren slange tror jeg ikke det hjælper. Men det er da et forsøg værd. Jeg kører med AN10 fittings og indbygget restrictor på inlinen, min turbo er så åbenbart død i lejet plus pakningen på indsugningssiden. SÅ jeg havde først fuldt tryk ved 6500 rpm hvilket gav mig et arbejdsområde på 800 rpm... ikke synderlig fedt smiley


  •   8. apr 2012 Renovering at Turbo
    Jeg har lige talt med Henrik GM, ang. anvendelse af en olie restrictor.

    Jeg kunne ikke forstå at "fænomenet" først opstår efter relativt langtids kørsel. Så derfor har jeg besluttet at montere en olie restrictor, for at se om det gør nogen forskel.

    Alt andet så er det en meget billig løsning som jeg kan lave ASAP.

    Ja jeg ville gerne have boost 1000 omdrejninger før, men den er nu meget sjov at køre med, og når den først er hidset op så lader det til at jeg sagtens kan holde den igang ved at bruge flatshift.
    Ender det med at den skal renoveres, så vil jeg undersøge mulighederne for at få flyttet arbejdsområdet.

    Tak for input. Jeg skal nok skrive når jeg har prøvet med restrictoren og været på et par lange ture.

    /Daigaard


  •   8. apr 2012 Thomas,
    eftersom der ikke er turboer med og uden billet hjul der er helt ens er der heller ikke belæg for at udtale det ene eller det andet. Men jeg udtaler nu heller ikke at billet hjulet er bedre smiley Men der kommer vandkøling på turboerne nu og bedre lejer i dem. Så alt i alt skulle de gerne være bedre. Men nok om det afventer spændt udspil fra Jacob.

    Steffen, hvis du vil bibeholde den gigantiske tøvende T70 du kører med så køb et renovationskit til K27 laderen. Mener det er det centrum den er bygget over. Der ligger rigtig gode guides på youtube der slavisk viser hvordan deu skifter lejer og seals i hele turboen. Og når du alligevel har dem alle så kan du lige så godt skifte dem alle. Så kan du sende den til Rene fra turbomotor og få den afbalanceret med de nye lejer i og så kører den forhåbentlig mange km igen. Ellers skal du måske overveje om du skal finde en turbo der kan leverer samme effekt men som har bedre lejer og køling og lidt mindre udstødningshus for at få tryk lidt tidligere smiley Men igen så er du ude i at skulle køre bilen ind en gang til frem for at lave det pulg and play smiley


  •   8. apr 2012 Turbo - utæt
    Jeg har lige været ud at køre i dag, og kan helt klart bekræfte hvad Jubidition skriver. Ingen røg eller problemer.

    Og når jeg nu tænker tilbage så var først tegn på røg sidste år til Kolding Volvo træf hvor den begyndte at ryge, da vi holdt og ventede på at komme ind. Her havde vi kørt stille og roligt i 45 min. så der er helt sikkert et tidsaspekt med i problemet.

    Hvad er løsningen mht. renovering, er det en ny pakning på varmside eller ?????

    /Daigaard



  •   8. apr 2012 turbo
    Jubidition

    Nu er turbolader med billet hjul ikke målbart bedre end turboer med normale hjul. Citat Jacob fra powerpage:) men hans turboer er ikke dårlige, vi køber alle turboer ved ham:)


  •   8. apr 2012 re
    det er præcis samme problem jeg havde med den turbo jeg monterede (3 år gammel turbo motor T3/T4 TOP lader) det blev kun værre efter ca 30-40 km hvor den til sidst begyndte at få start vanskeligheder grundet tilsodning. Så vil klart anbefale dig at renovere turboen eller skifte den ud smiley Ved Master power har nye turboer på trapperne med billet hjul og vandkøling. Men jeg tror lige Jacob fra powerpage skal have dem hjem før der kommer en pris på dem.


  •   8. apr 2012 Nye billeder - Nu med tårnstiver
    Så blev der skiftet lidt ud i mine billederne, så min nye tårnstiver kan ses i motorrummet.

    /Daigaard


  •   8. apr 2012 Turbo - utæt
    Hej Jubidition:

    Røgen kommer når den står et stykke tid i tomgang eller når den bliver startet igen efter kort tid. Eks. efter 5 min.

    Under indkørring opdagede jeg også at varmsiden af turboen var gået løs og at der løb olie ud i mellem huset or centered hvorefter det tryppede ned på manifolden.
    Jeg har endnu ikke checket tændrør.

    Efter huset blev spændt fast igen var dette problem væk, men meget røg i udstødningen. Så jeg er ret sikker på at det er turboen.

    Anders:
    Jeg har endnu ikke oplevet nogle bagtøjs problemer, jeg her været lidt spædt på om kardan, og alt andet har kunne holde, da det jo er væstentlige omlavet: Kardan forlænget, huller flyttet i bære arme, køb-ben der holder bagtøj er afkortede mm. Men det må være lavet ordenligt for det holder smiley

    /Daigaard


  •   8. apr 2012 m90
    Hej har du ingen problemer med den eller bagtøj? Det har jeg med min 760 nemlig. Mvh. Anders


  •   7. apr 2012 Er det ved
    gasgivning når den står i tomgang eller kun i tomgang? Hvad med dine tændrør ser de fine ud eller er de sorte?


  •   7. apr 2012 Vise bil frem
    Hej Begge,

    Ja det ville have været rart med lidt bedre vejr i går, så var jeg sikker på at der ville have været mere gang i den, og at man var kommet lidt mere rundt og se på andres biler.

    Jeg forventer at dukke på til VMAX event i Skjern, er der andre af jer der møder op til det?

    Jeg smider lige et par biller op af motorrummet efter montage af den nyligt fremstillede tårnstiver.

    Mht. Video, så var der nogle der filmede den i går, men jeg ved ikke hvad kvalitet det er i. Hvis det er OK skal jeg nok smide det op.

    /Daigaard

    PS: Jeg tror at der er gået en pakning i min Turbo, for det ryger helt vildt når den står i tomgang. ;-( så når den jo renoveres eller udskiftes!!!!


  •   7. apr 2012 race i esbjerg
    det var en skam jeg ikke lige fik din bil set, harjeg været lidt spændt på.


  •   7. apr 2012 fedt nok..
    men så må det da snart være tid til vi andre kan få lov at se en lille film med den så man kan hører den..


  •   7. apr 2012 Bil indkørt og lidt ræs
    Torsdag aften blev bilen indkørt med ny tændingstabel efter korrektion for forkert indstilling på remskive hjul.

    Ifg. G-Tech:
    0-100 = 5,9 sek
    402m = 13,9 sek.
    Så det betrager jeg som værende SUPER !!!!!!

    Fredag var vi i Esbjerg for at se lidt ræs, og det blev da også til to træk med den gamle 240. Ingen af gangen kan dog betragtes som det ideele run, men det var dog nok til at komme først smiley

    /Daigaard


  •   4. apr 2012 ..
    Godt arbejde Thomas og Steffen smiley super du fandt fejlen


  •   4. apr 2012 tænding
    Du har ret, viste faktisk godt de kunne glide i det gummi, men har kun hørt om det tilfælde 1 gang før.


  •   4. apr 2012 Tændingsmysteriet er løst
    Så fandt jeg årsagen til mit tænding problem.

    Thomas var så venlig at sende hans Ignition map til mig. Det var tydeligt at vi havde et offset over hele kurven.

    Det fik mig til at undersøge sagen nærmere. Konklusionen er at Remskive hjulet på en B230 er sammensat af to sintrede metal dele. Disse to dele er holdt sammen af gummi. Da jeg lavede en sammenligning af hvor TDC (målt på stemplet) og aflæst på skalaen. Så viste det sig at jeg havde en forskel på ca. 13 grader.

    Dette er nu rettet i MS, men det betyder at hele mit udgangspunkt for mange indstillinger har været forkert, så jeg er igang med at indkøre bilen igen.

    Men årsagen er fundet og det tyder også på at temperaturen er faldet en anelse, men har kun været på en tur efter ændringen.

    Så min opfordring til alle B230 ejere, pas på med tændingsindstillingen efter remskive hjulet. smiley

    /Daigaard


  •   30. mar 2012 Tænding
    Hej Alle,

    Tak for alle jeres input, det er fedt at i kommer med alt den konstruktive feedback - Tak for det.

    Nu har jeg set Thomas's tændingstabel igennem, og generelt har jeg lidt mere fortænding end Thomas, så jeg har ikke kunne finde noget der tyder på at jeg tænder for sent.

    Generelt ser de meget ens ud i hele arbejdsområdet, jeg har dog mere og mere fortænding efterhånden som omdr. stiger under boost. Hvor Thomas's er mere flad.

    I de lave omdrejninger uden boost har jeg også en del mere fortænding end Thomas.

    Så min konklusion er at det ikke er tændingen der er årsagen til varme udviklingne.

    (Jeg checker lige min grund indstilling EN tredie gang til for at være 110% sikker).

    Det eneste jeg eller kan tænke på er, forkert instilling af knast (Hoppet en tak) er dog checket eller knast/ventil spillrummet er forkert. Blevr indstillet ved motor samling men ikke efterfølgende kontrolleret.

    /Daigaard


  •   29. mar 2012 Hej Steffen,
    det tyder bare på det er et tændingsproblem du har.


  •   29. mar 2012 Tænding
    Hej Begge,

    Tak for svarene. Jeg går i gang med tændingen, MEN jeg har i forvejen rigtig meget fortænding i forhold til andre tabeller jeg har set. Det var også derfor jeg spurgte Thomas efter hans tabel.

    Ja jeg har kontrolleret med tændingspistol at jeg tænder der hvor jeg forventer at tænder (Det ville nok være det næste spørgsmål) smiley

    Jeg har også tidligere haft problemer med tændingsbanken, så jeg mener ikke umiddelbart at tabellen er helt skæv. Men jeg prøver at give noget mere fortænding hvor jeg kan gøre det uden tændings-banken.

    Jeg syntes bare at det er mærkeligt at den ikke køler af i tomgang smiley

    /Daigaard


  •   28. mar 2012 ..
    Angående turbo så kan man heller ikke sammenligne den T70 med Thomas'ses Master power turbo, og meget fine manifold smiley

    men det lyder også som om der er noget der skal kigges på med din tænding Steffen.


  •   28. mar 2012 knast
    jeg køre med kg2t knast. kørte med en før med samme løft og alt, men gav ingen forskel, så prøver at sælge den gamle nu. vis du vil prøve den.

    men lyder som om du skal have kigge på lidt tænding:)


  •   28. mar 2012 Hvilken knast kører du med?
    Hej Thomas,

    Hvilken knast kører du med? Jeg laver tryk meget sent med min store turbo, og er ude på at se om jeg evt. kunne lave tryk lidt tidligere ved at skifte til en anden knastaksel.

    Der udover har jeg problemer med at min afgangs side (Manifold og turbo) blive rødglødende ved normal kørsel, og selv om bilen får lov til at stå i tomgang i flere minutter bliver den ved med at være rød, så der er stadig lige et par ting jeg skal have set på.

    /Daigaard



  •   27. mar 2012 16v
    Jo er det, men det kniber lidt med de sidste penge, så det kan blive samlet:-) håber virkelig jeg når det inden dhb.


  •   27. mar 2012 Thomas P
    Hej Thomas,

    Er det også dig der er igang med et 16V projekt som du skriver om inde på powerforum?

    /Daigaard


  •   27. mar 2012 bil
    Køre med 1,35 bar, og laver 327,7hk. Ja vi kan nok godt finde ud af noget med min tabel;-)


  •   27. mar 2012 Thomas P - Hvilken bil kører du i
    Hej Thomas,

    Det ser ud som om at du har flere biler at vælge imellem smiley


    Hvis det er den jeg tror, kan jeg se at ud laver godt 300 HK, hvad kører du med at ladetryk?
    Vil det være muligt at få en kopi af din tændingstabel. Til indspiration da jeg stadig er ved at køre min ind.

    Da den var på rullefelt i efteråret hentede vi over 20 HK ved at ændre lidt på tændingen, så det er en af sommerens projekter at få det kørt rigtigt ind.

    /Daigaard


  •   26. mar 2012 race
    http://bilgalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=890935

    regner selv med jeg skal der over, og giver alle de golf gti og vr6 baghjul.


  •   26. mar 2012 Det kunne være skægt
    Hej Thomas,

    Jeg har ikke kørt race før, så det vil blive en ny oplevelse.

    Hvor for man mere at ved om streed race i Esbjerg, jeg har ikke kunne findet noget om at det skulle være "lovligt".

    Har du et link eller mere info. Jeg ved endnu ikke om kalenderen tillader det endnu.

    /Daigaard


  •   26. mar 2012 race
    Skal du med til race den 9april i esbjerg. Det lovligt den dag. Så køre jeg gerne et race mod dig.


  •   26. mar 2012 Tårnstiver - og svar på ovenstående.
    Hej Alle,

    Jeg er PT ved at lave en tårnstiver i rustfri, den er 90% færdig, jeg mangler lige at monterer to beslag samt pollering af samme.
    http://volvo.daigaard.dk/#6.8
    Jeg smider også lige et par billeder på billedgalleriet.

    Mht. film så er det altid svært at høre noget ordenligt når det "kun" er optaget med et kamera. Men jeg har dog en film hvor jeg tester min launch control første gang.

    HK:
    Jeg har besluttet at jeg ikke vil skrive om bilens performance her på sitet, men jeg havde den på rullefelt i efteråret. Jeg var ikke helt tilfreds, så jeg har opgraderet følgende: Ny MAP sensor og større alu intercooler.


  •   25. mar 2012 Kunne du så ikke
    Lave en lille film så vi andre kunne få lov til at hører dyret? smiley


  •   25. mar 2012 forår
    kunne enlig godt tænke mig og vide hvad du smider af hk og nm, nogen tal på det? smiley


  •   24. mar 2012 Forår...
    Jeg var også ude at lufte min 760 T i dag. Fik taget nye friske billeder, fik tanket lidt frisk 99 Oktan.. Og så bare køre en god lang tur i det gode vejr. Selvfølgelig skulle man jo også lige mærke om den aldrende flyvende mursten havde alle HK'erne endnu, og de var sgu' hjemme.. Lækkert!

    Dennis


  •   24. mar 2012 Forårs klar
    Hej Alle,

    Så er bilen igen kommet ud at rulle, sikke en dejlig oplevelse igen at komme til at køre i den firkantede kasse.

    Det var med stor spænding at vinterens forbedringer skulle afprøves. Alt kørte som det skulle så det var en 110% sucess.
    Min normal bil er hurtig, men 240'eren er brutal :-).

    /Daigaard


  •   26. feb 2012 Ny er det snart forår
    Hej Murer,

    Tak skal du ha' det har også taget lidt tid smiley

    Hej Alle,

    Hermed en lille opdatering om hvad vinteren har bragt:

    Bagtøj har været afmonteret og er blevet malet, der er nu også monteret hårde støddæmpere i bag. Speedometer er ombygget til elektroniks, det mangler stadig at bliver kalibreret, dette kan først ske når den kommer på gaden igen.

    Motorstyring er opdateret med MAP-Daddy så nu kan jeg måle over 1.5 bar i ladetryk. Styring er gjort klar til launch control og table shift.

    Der er stadig et par mangler inden den er køre klar:
    Samling af bagtøj (Stik aksler, bremser, olie mm)
    Montage af instrument bord
    Kabling til speedometer
    Montering af launch control switch (Er der nogen der har erfaring med placering af en sådan?)
    Så er jeg gået i gang med at lave en tårnstiver i rustfri.
    Hvis jeg får tid er der også lidt kosmetisk rust som jeg gerne vil have fjernet.

    Så alt i alt er jeg ved at være klar til foråret.

    /Daigaard


  •   18. feb 2012 hold kæft
    det ser sgu godt ud det motorrum.... skal forhåbentlig selv igan inden længe med en gammel 244...


  •   14. nov 2011 Kadan.
    Kunne nemlig godt lyde som ham der har sagt det, for han har sagt det samme til mig også:-)


  •   14. nov 2011 Kadan
    Hej Thomas,

    Nej det er det ikke, jeg kender ikke Martin.

    Såvidt jeg har fundet ud findes der en fingerregel der hedder. Diameter x 1,5, så lang skal bøsningen stikke ind i hver rør ende for at sikre at det styrer tilstrækkeligt nøjagtigt.

    Jeg har fået fat i et stykke kadan stål, som jeg så har drejet ned på den korrekte diameter, så blev røren varmet op inden svejsning. Når man svejser skal det foregå med stor varme, og man må ikke sætte enderne helt sammen for det er vigtigt at man få fat i bøsningen under svejsningen, da det er den der er med til at give styrke.

    /SD


  •   13. nov 2011 spørgsmål.
    Den måde med at korte det kadan op, er det en ide du har fået af en der hedder martin? som kommer fra sillerrup?

    Thomas


  •   13. nov 2011 Gearkasse skift
    Så er bilen igen kørrende, den nye M90 gearkasse er monteret. Det var en større omgang.

    Ny kobling,
    Ombygning til hydrauliskkobling
    - Forlænge koblingspedal
    - Lave nyt kobling rør
    - Skifte bremsevæske beholder (Med udgang til kobling)
    Lave ny kardan
    - Forreste fra 940
    - Bagerste originalt
    Lave ny gearkasse bro
    Skille gearkassen af for at svejse stopringen fast, for at forstærke gearkassen

    Har lige været på først prøve tur her til aften, og alt ser ud til at spille optimalt.

    Så det var en god afslutning på denne sæson, inden den skal på vinter stald.

    For dem der skulle have interesse så kan billede "vejledningen" findes på: http://volvo.daigaard.dk Vælg gearkasse.

    /SD


  •   10. nov 2011 Gearkasse
    Grunden til at valget faldt på en M90 er, det var det jeg lige kunne få fat på til en fornuftig pris.
    Det blev "desværre" en L1 men den har kun gået 139.000 km.

    Jeg var ved at undersøge getrag til BMW, men kunne ikke finde nogle gode priser og jeg gik også lidt kold i at skulle ændre koblingshuset. Så var M90 løsningen lidt lettere at gå til. Jeg har forstærket gearkassen, som det ses på min hjemmeside. Så jeg forventer at den kan holde til mit behov.

    /SD


  •   9. nov 2011 ..
    Spændene at læse med projektet smiley Super at der stadig er nogle der ser potentiale i en gammel traktor som en volvo smiley

    Hvordan kan det være du valgte en M90 og ikke noget Getrag ek ZF Gearkasse ? Hvilken M90 fik du på ?

    Har du selv justeret den MS2 ind ?? smiley


  •   9. nov 2011 Status
    Hej Anders,

    Tak for interessen. Status er at den nye M90 gearkasse er monteret, koblings konverteringen er netop blevet afsluttet her til aften. Dvs. gearkasse bro mm. er blevet tilpasset.
    Jeg mangler at samle et par småting og som det sidste store så mangler jeg at svejse kardanen sammen. Forreste del fra 940 med det originale.

    Så har jeg også været ved at skifte varmeapparat, så det mangler jeg at få samlet.

    Jeg håber at jeg kan have det hele færdig til en lille test tur i weekenden, inden bilen skal i vinter hi.

    Du kan evt. se mere på http://volvo.daigaard.dk

    Mht effekt så har jeg fået den målt på rullefelt, men resultatet ønsker jeg ikke at poste her på nettet. MEN Gearkassen kunne ikke holde til det smiley

    /SD


  •   8. nov 2011 ..
    Hvordan går det med projektet ? Har du ik noget film med den eller noget effekt på papir ??


  •   18. sep 2011 Defekt Gearkasse
    Så kunne min M47 ikke mere 3. gear er stået af, og jeg er på jagt efter en M90 eller noget Getrag værk der kan holde, så hvis der er nogle der har noget på lager så må i gerne skrive det her.

    Daigaard


  •   7. aug 2011 Kobling og gearkasse
    Dennis: God information.

    Mht. kobling så kommer her lidt data:
    Dele er købt ved KG:
    Koblingsplade: TP654 (Tryck plade special 215 mm)
    Lameller: UL2122 Sinter Fjådrad Volvo 22

    Gearkasse er endnu std. Den for lov at holde så længe den kan.

    Koldingvolvo træf: http://koldingvolvoklub.dk/ny_side_1.htm


  •   7. aug 2011 ..
    Thomas: Mener det er den 1. weekend i september;)
    Hva gearkasse kører du med steffen? forhåbenlig vel ikke standart?


  •   5. aug 2011 træf
    Hvornår er det træf? En std. 90 kobling og trygfod nok holde til 480nm.


  •   5. aug 2011 ...
    Min B23-klon kører også med Volvo's egne "kraftige" plejlstænger. Og den har tidligere kørt med 330hk og 500nm.. Det holdt den fint til. Så det skal du ikke spekulere mere på tror jeg.

    Hvilket svinghjul og kobling kører du med? Kører selv pt. med en ny standard kobling fra sachs. Men jeg ved trykpladen senere bliver et problem (kan holde til 350nm, men ikke i længden), da der skal en M90 gearkasse på, og effekten skal hæves.. Er det noget Sachs sport du kører med, eller?..


  •   5. aug 2011 Kolding volvo træf
    Thomas P. kommer du til Kolding Volvo træf?
    Så vil der jo være rig mulighed for at udveksle erfaringer.

    Jeg kunne bla. godt bruge en Tændings map, for lige at sammenligne og det her helt anderledes end mit setup!!!!! Så hvis du ville sende den til mig ville det være super.

    Som planen er lige nu så er jeg der.

    Jeg har været ind og se dine billeder, fedt projekt. Det er altid fedt at se de forskellige måder som de samme udfordringer bliver løst på.
    Spørgsmål: Din turbo sidder meget højt, kan du lukke hjelmen, min sidder lavere og jeg har ikke meget plads. (Det kan være at det er forskellen på en 2XX og en 7XX)

    /SD


  •   5. aug 2011 Stempler - status mm.
    Fed at mit projekt har jeres interesse.

    Min plan er at lande et sted imellem 300 - 350 HK.

    Jeg har org. VOLVO turbo H-profil (Efter 1990 smiley )plejlstænger og mener at have fundet ud af at de burde kunne holde til de 350 HK.

    Stemplerne er fra en B230 turbo, så den er sænket i kompression. Blokken er en B230FX hvor jeg har lavet olie retur i blokken.

    Alt indmad er nyt, dvs. ekstra kraftig oliepumpe, nye lejer, ringe, pakninger, ekstra kraftig toppakning, koblings lamel og trykplade er købt efter at skulle kunne håndtere det forventede moment. (Det skulle faktisk være den kraftigste kombination inden sintermetals kobling.)

    Så jeg har gjort hvad jeg kunne for at det skulle kunne holde. Jeg har så valgt ikke at sætte andre plejlstænger i pga. $$$$$$$$$

    Projektet startede med at ville se om jeg kunne lave en bil med over 300 HK
    (Dvs. finde de rette dele til motor, selv lodde, samle og konfigurer styringen, udstødning og hvad der eller hører med.)

    Så som skrevet tidligere så håber jeg at få den ud at køre i weekenden eller tidligt i næste uge, og forhåbentligt få den rullet i slutningen af ugen. Så vil det jo vise sig om jeg har nået mit mål smiley

    Den turbo jeg har valgt er "for stor" til projektet det er korrekt, da der er ratet til at skulle kunne levere op til ca. 600 HK, men den var billig, og så havde jeg først planer om at skulle lave et Twin Scroll setup, det har jeg dog senere droppet.

    Grunden til at bilen pt. er i garagen, er at jeg har fundet ud af den flange jeg havde svejst på til min eksterne wastegate, ikke var den korrekte, og det gør formodentligt at den ikke holder tæt. Det kan være en medvirkende årsag (sammen med den store turbo) at den først har max boost ved 4600 omd. Kunne jeg få det sænket nogle hundrede omr. ville det være perfekt.

    Den gamle wastegate flange er blevet "flækket" i 2 dele og den ny flange har jeg TIG svejst på, så nu mangler der "kun" montage arbejdet.

    Mht. intercooler så er planen at få den strappet (det bliver lige trin 1.) Er der nogle af jer der ved hvad den original IC kan holde til af tryk? (Jeg har søgt på nettet, men jeg har ikke fundet nogen der har oplevet at den er gået kaput)
    Kent, sådan en som det link du har sendt bliver nok step 2. Hvis der ikke lige skal et dif. I bagtøjet først.


  •   5. aug 2011 ...
    Ja men hvad så med plejlstænger? Ikke fed og lave noget set holder 2minutter.


  •   5. aug 2011 ikke enig
    Hvorfor lave mere end 350hk, når motor ikke kan holde til mere alligevel, for går ikke ud fra han har skiftet plejlstænger. Og en stor turbo er ikke ensbetydene med mange hk, vis alt det andet ikke følger med. Den std. Ic. Kan ikke holde til mere end 1,3bar. Og vis han laver 400hk ved det ladetryk tager jeg hatten af:-D men ingen tvivl om den bliver hurtig nok.


  •   4. aug 2011 ...
    Det var Steffen smiley Det er fordi han skriver at den er baseret på en B230FX.. Det er bare lige for at høre om han har brugt stemplerne fra sugemotoren smiley


  •   4. aug 2011 ....
    Mig eller steffen?:-)


  •   4. aug 2011 ...
    Hvad har du så gjort med stempeler? Hvilke har du valgt at køre med?


  •   4. aug 2011 fotoalbum
    Tjek mit fotoalbum, der er masser af billeder af mit 8v projekt. Køre også ms. Men smid en pm, ellers kan du få mit nummer. Laver 327hk og 480nm ved 1,3bar.


  •   4. aug 2011 Knud
    Hej Knud,

    God at se dig herinde, ja ja jeg kan godt forstå at du savner den.

    Jeg går ud fra at vi ses både på lørdag og så hele næste weekend i Sverige, det bliver godt med lidt ny inspiration og noget nyt "lir"

    /SD


  •   4. aug 2011 HK
    Hej Thomas,

    Jeg har ikke fået den målt (endnu) projektet er endnu helt "frisk", så den er PT adskilt for at få skiftet en flange til den eksterne wastegate.

    Status: Den gamle flange er blevet skåret op, ny flange TIG'get på manifold, og klar til montage. Jeg forventer at den kommer ud at køre igen i næste uge.
    Denne rettelse skulle gerne give mig tryk noget tidligere, så skal MS køres ind med den nye indstilling. OG så kommer den store dag til rullefelts test.

    Hvis alt går godt komme den på et felt i slutningen af næste uge.

    SPØRGSMÅL til dig:
    Jeg var lige inde og se på dine biler, og du skriver at du har noget lignede, det kunne jeg ikke lige se. Det var nogle fede 16V'er det var også med i mine overvejelser, har du lavet noget motor arbejde ved dem? Hvis du har været i gang med motor / motorstyring så kunne vi jo sikkert få lavet noget erfaringsudveksling.

    /SD


  •   4. aug 2011 hk
    Hvad smider den ca. Hk? Køre med en opsætning som minder lidt om din så kunne være sjovt at sammenligne.


  •   4. aug 2011 Hejsan
    fed vogn Steffen, savner den nu lidt men den har det jo godt ved dig.

    Nu skal vi jo snart til Sverige og ha noget nyt inspiration....


  •   2. aug 2011 Dyser / Billeder
    Godt bemærket. De er blevet skiftet med Siemens 630 CC.

    Motoren er blevet kørt til med 214cc. fra en alm. indsprøjtningsmotor og den originale turbo.

    Det er nu alt skiftet.

    Jeg har nu oprettet et photo galleri så nu er der lidt mere at se på.

    Er lige ved at ændre lidt på mit wastegate setup. Når bilen igen kommer på gaden, skal jeg nok lægge nogle nye billeder ud af selve bilen.

    Hvis der ellers er nogle der har interesse i nogle detaljer så spørg, Input til hvad i mangler i min profil modtages også gerne.



  •   1. aug 2011 ...
    Nu tog jeg lige et kig på den side du linkede til.. De gule dyser der, har du tjekket op på numrene om de kan levere nok til en turbomotor? Normalt er det gule dyser der sidder i en 115hk B230F sugekværn.. Du nævner jo ikke ret meget i teksten om hvad der er lavet ved maskinen smiley


  •   1. aug 2011 Mere information
    Hej Alle, Tak for de fede kommentarer, dette er min første bil på bilgallerier, så jeg er ikke med på stilen endnu smiley

    Jeg skal nok lægger flere billeder på min profil.

    Indtil da: http://volvo.daigaard.dk

    Mvh

    Daigaard


  •   31. jul 2011 .
    få nu flere billeder ind


  •   31. jul 2011 ..
    hvorfor er den kommet ind med så få billeder og så lidt tekst?


  •   31. jul 2011 ..
    Fin volvo, men hvornår har du fuld ladetryk ? 4000 rpm's ? har selv en t70'er på min og den kommer først højt oppe i feltet på min 1.6 smiley


  •   31. jul 2011 sorry men
    nej hvor er jeg skuffet...da jeg så "volvo 240 turbo" tænkte jeg, her er noget fedt vi skal se...men nej...flere billeder NU...:-D


  •   31. jul 2011 ?????
    hvordan er den bil kommet ind!?!? stort set ingen info og kun 5 billeder ??


  •   31. jul 2011 ...
    ...Hvad er blokken baseret på? Som de andre også siger, du er lidt sparsom med oplysningerne smiley


  •   31. jul 2011 Velkommen..
    Dagens tip: Skift VX knasten ud med en K, eller som minimum en V. De kører noget bedre end VX'eren. VX'eren har lavere løft på udstødningssiden. Og der har du jo i forvejen en prop: Turboen.

    /Dennis


  •   31. jul 2011 afvist
    hovrdan kom den lig ind med så lidt af alt


  •   31. jul 2011 ..
    Der må være meget mere og skrive om den smiley
    Tag også nogle flere billeder af bilen og motorrummet smiley


  •   31. jul 2011 ...
    ser ellers ud til at være holdt rimelig original ud over lidt "gejl" i motorrummet..


  •   31. jul 2011 ...
    ja der står ikke meget om dyret..:)


Annonce