{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Citroën ZX 1,8i Furio [Tidl. bil] 1993

1.660 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Alexander W
Mand | 32 år | Oprettet: 19. mar 2007


Citroën ZX 1,8i Furio

Årgang:
1993
Motor:
Motorkode: XU7JP
1.8 liter SOHC
1761 ccm
Boring/Slaglængde: 83.00 mm/81.40 mm
2 ventiler pr. cylinder, 8 i alt.
Kompression: 9,25:1
Køling: Vand
Trækhjul: Forreste

Ændringer:
- Ragazzon H2 flow bagpotte. Potten er lavet ud af et stykke rustfri, og er derfor lidt anderledes end den ”normale” sportsbagpotte.
-Åbent K&N filter
Hestekræfter
102.4 PS (101 bhp) @ 6000 omdr.
153.0 Nm @ 3000 omdr.
0-100 km/h: 11.30 sek.
Topfart: 188 km/h

Fælge
14” stål til vinterbrug
17” grå alufælge af ukendt mærke. Lige i overkanten til bilen, da der ikke er meget plads i hjulkasserne på zx’ere

Dæk
185/60 14 Kleber, til vinterbrug.
205/40 17 Falken på sommerhjulene.

Undervogn
Original undervogn og jeg tror det forbliver sådan. Det andet er for upraktisk og så syntes jeg undervognen er godt tilpasset. Med sommerhjulene på styrer den som en gocart, men er stadig meget komfortabel.
Bilstereo
Originalt indtil videre, men der kommer ny HU og så skal højtalerne udbyttes med nye og bedre.
Styling
Original hækspoiler fra Citroën (den sidste på lager i Danmark), jeg synes den klæder en ZX og fuldfører designet.
Gul film på tågelygterne.
Interiør
Sportsinteriør som er standard i en Furio. Sort/grå med røde tern og røde syninger. Sportsrat med 3 eger og en Citroën Sport gearknop i alu. Bagsæder ser ud som nye og forsæderne ser heller ikke særlig brugt ud. Rigtig god stand.
Ekstra tilbehør
Ja.. det er der ikke så meget af. Den har hverken el-ruder, airbag eller c.lås. Dog har den servo og ABS, og så fulgte der også en advarselstrekant med.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
PSA's chassis ingeniører indførte nogle usædvanlige funktioner i den nye zx’er, herunder passiv baghjulsstyring (ved hjælp af specielt konstrueret bøsninger i den bageste affjedring), og hjemme udviklet og bygget støddæmpere. Diesel og større kapacitet benzinmotorer er hældende så langt tilbage som muligt i motorrummet, i et forsøg på at lægge så meget vægt som muligt bag forakslen, og reducere tyngdepunkt, og samtidig fordele vægten og minimerer understyring. Afhængig af model har ZX’eren en vægtfordeling på 50-60 % over forakslen.

Bilen er designet af Bertone og er blevet kritiseret af Citroën fansene for at være for konservativ og for kedelig. Man må sige at den er lidt firkantet og kedelig men det skyldes nok at det skulle være en konkurrent til golfen og hvis man kigger på selve omridset kan man måske godt se ligheden med en Golf 2 (eller… det kan jeg i hvertfald). Bare lidt ærgerligt at der kom en Golf 3 der havde lidt rundere former og et lidt mere moderne design, senere samme år. Det er nok også en af grundene til at den aldrig blev en helt så stor succes her hjemme.

Citroën havde faktisk ”opgivet” denne klasse da det stoppede produktionen af GSA i ’86. Citroën lancerede BX’eren som ligger i mellem klasserne for lille familiebil og stor familiebil. Der var dog ikke den rette løsning, så man lancerede ZX og senere blev BX afløst af en større Xantia.

Jeg fandt forleden en lille test fra Top Gear på youtube, hvor selveste Jeremy Clarkson roser ZX’eren for dens køreegenskaber. God komfort og gode/praktiske funktioner. Som tidligere nævnt blev ZX ikke modtaget godt af Citroën fanatikerne og det kan beskrives med et citat fra testen: ”Byebye hydropneumatic suspension, byebye crazy instruments, hello the grey suit”. Efter min mening tror jeg heller ikke det var med Citroëns gode vilje at producere ZX men det var den eneste mulighed hvis der skulle tjenes penge. De trofaste fanatikere var ikke nok til at holde salget oppe.

Citroën ZX blev efter afløsningen videre produceret i Kina under navnet Dongfeng Elysée. Efter mine informationer bliver den stadig produceret og der kan man se at den har fået et facelift så den ligner Citroen C4 forfra men stadig ligner en ZX bagfra.

Bilen har været ejet af et ældre ægtepar som har haft den fra ny. I de sidste år under deres ejerskab er der blevet lavet et par små skader og den har i den forbindelse fået en front fra en nyere model.
Det var lige lidt historie… Hvis jeg har taget fejl eller har skrevet noget forkert må i endelig rette mig!!

Billeder taget d. 13/6-12

Vil du se andre Citroën eller bare brugte biler?
Kommentér på:
Citroën ZX 1,8i Furio
Annonce