Audi S2 FJM Coupé 1991
6.445 visninger
|
Oprettet:
Audi S2 FJM Coupé
Årgang:
1991
Motor:
262 MTM styreboks
5 cylindret Turbo på 2226 ccm. (3B)
Boring 81,0 x 86,4 mm
Kompression 9.3 til 1
dobbelte overliggende knastaksler (DOHC)
4 ventiler pr. cylinder
20 ventiler totalt
Mods tilføjet til motoren:
Cat Cams
Fox udstødning, decattet og fjernet mellempotte.
wagner reversed intake manifold
monster intercooler
Loddet om i ledningsnet så det passede til manifoldets opsætning
Apexfilter med costum filterkasse
Alle slanger udskiftet. Trykslanger, køleslanger og åndeslanger udskiftet til roose motorsport slanger
Fartstrup motorstyring monteret samt 2 bar's map sensor
Udskiftet N75 ventilen til Turbosmart 3 way valve
Innovate Motorsport wideband sensor samt ur.
Siemens Deka 630ml dysser.
5 Trins (ARV) gearkasse
Transmission ratio at the rear axle: 4.111
5 cylindret Turbo på 2226 ccm. (3B)
Boring 81,0 x 86,4 mm
Kompression 9.3 til 1
dobbelte overliggende knastaksler (DOHC)
4 ventiler pr. cylinder
20 ventiler totalt
Mods tilføjet til motoren:
Cat Cams
Fox udstødning, decattet og fjernet mellempotte.
wagner reversed intake manifold
monster intercooler
Loddet om i ledningsnet så det passede til manifoldets opsætning
Apexfilter med costum filterkasse
Alle slanger udskiftet. Trykslanger, køleslanger og åndeslanger udskiftet til roose motorsport slanger
Fartstrup motorstyring monteret samt 2 bar's map sensor
Udskiftet N75 ventilen til Turbosmart 3 way valve
Innovate Motorsport wideband sensor samt ur.
Siemens Deka 630ml dysser.
5 Trins (ARV) gearkasse
Transmission ratio at the rear axle: 4.111
Hestekræfter
KW 193 (262 HK) ved 5790 omdrejninger.
NM 370 ved 2500 O/min.
Efter ombygning: omkring 400 hk og 600 nm.
Km/t
0-100 5,7s
Efter ombygning: ukendt
Tophastighed.
256 km/t ifølge MTM - nu. Burde kunne køre speedometer ud.
NM 370 ved 2500 O/min.
Efter ombygning: omkring 400 hk og 600 nm.
Km/t
0-100 5,7s
Efter ombygning: ukendt
Tophastighed.
256 km/t ifølge MTM - nu. Burde kunne køre speedometer ud.
Fælge
Sommer fælge: BBS CH 7,5J x 18 5X112
Vinter fælge: Originale S2 fælge 7J x 16, 5 egede Audi fælge 5X112 (renoveret og malet i Audi Le Mans Sølv, med center kapsel malet i Audi Laser rød med sort logo)
Vinter fælge: Originale S2 fælge 7J x 16, 5 egede Audi fælge 5X112 (renoveret og malet i Audi Le Mans Sølv, med center kapsel malet i Audi Laser rød med sort logo)
Dæk
Sommer dæk: 225/45 R 18
Vinter dæk: Michellin 225/55 R 16
Vinter dæk: Michellin 225/55 R 16
Undervogn
II generation quattro
System type: Permanent firehjulstræk.
Torsen center differentiale, 50:50 'default' split, automatisk fordeling af op til 75% af drejningsmomentet overførsel til enten for eller bag akslen.
Åbent bageste differentiale, manuelt lås-bart via kontakt på midterkonsollen placeret ved siden af håndbremsen. ABS deaktiveret, når låst, automatisk åbning af låst diff. hvis hastigheden overskrider 25 km/t.
Åbn forreste differentiale, ingen lås.
Styrring: PAS ZF-Servotronic
Standard S2 støddæmpere og fjedrer (Kommer H&R undervogn snart)
Snart fuld powerflex bøsninger i undervogn
Bilen er fuldt galvaniseret fra fabrikken.
Mål:
Længde: 4401 mm
Brede: 1716 mm
Højde: 1375 mm
Akselafstand: 2549 mm
Sporvide: foran: 1445 mm
bagved: 1438 mm
Egenvægt: 1420 kg
Tankstørrelse: 70 liter (V-power)
System type: Permanent firehjulstræk.
Torsen center differentiale, 50:50 'default' split, automatisk fordeling af op til 75% af drejningsmomentet overførsel til enten for eller bag akslen.
Åbent bageste differentiale, manuelt lås-bart via kontakt på midterkonsollen placeret ved siden af håndbremsen. ABS deaktiveret, når låst, automatisk åbning af låst diff. hvis hastigheden overskrider 25 km/t.
Åbn forreste differentiale, ingen lås.
Styrring: PAS ZF-Servotronic
Standard S2 støddæmpere og fjedrer (Kommer H&R undervogn snart)
Snart fuld powerflex bøsninger i undervogn
Bilen er fuldt galvaniseret fra fabrikken.
Mål:
Længde: 4401 mm
Brede: 1716 mm
Højde: 1375 mm
Akselafstand: 2549 mm
Sporvide: foran: 1445 mm
bagved: 1438 mm
Egenvægt: 1420 kg
Tankstørrelse: 70 liter (V-power)
Bilstereo
Pioneer AVIC-X3-II DVD GPS, Entertainment & Communication System. Med Ipod stik og bluetooth til telefon.
Med standard active højtalere
2 højtalere foran
2 bag med diskant
1 Rockford Fosgate sub og forstærker bag i.
Med standard active højtalere
2 højtalere foran
2 bag med diskant
1 Rockford Fosgate sub og forstærker bag i.
Styling
Standard S2 styling
Ellipsoid for lygter fra en senere S2 model monteret af første ejer i Danmark
Original RS2 grill, monteret af 2 ejer i Tyskland
Sprinkler dyser fjernet i forkofanger af første ejer i Danmark
Fox Rustfri udstødning fra katalysator og bagud monteret af 3 ejer i Danmark (mig)
Athena rally skiver foran
Ellipsoid for lygter fra en senere S2 model monteret af første ejer i Danmark
Original RS2 grill, monteret af 2 ejer i Tyskland
Sprinkler dyser fjernet i forkofanger af første ejer i Danmark
Fox Rustfri udstødning fra katalysator og bagud monteret af 3 ejer i Danmark (mig)
Athena rally skiver foran
Interiør
Sort læder kabine, med 3 eget S2 sports rat.
Boost ur fra VDO, monteret i midterste vent. skagt.
Blandings ur - Innovate Motorsport wideband monteret i venstre vent. skagt.
Audi's første generation af FIS LCD display, samt bord computer.
Boost ur fra VDO, monteret i midterste vent. skagt.
Blandings ur - Innovate Motorsport wideband monteret i venstre vent. skagt.
Audi's første generation af FIS LCD display, samt bord computer.
Ekstra tilbehør
- 2 x Elruder
- Elspejle med varme
- Klima
- Højdejusterbare lædersæder med lændestøtte
- Sportslæderrat
- ABS
- tågelygter
- 16" vinter alufælge x2
- 18" sommer alufælge
- Fox rustfri udstødning fra katalysator og bagud.
- m.m.
- Elspejle med varme
- Klima
- Højdejusterbare lædersæder med lændestøtte
- Sportslæderrat
- ABS
- tågelygter
- 16" vinter alufælge x2
- 18" sommer alufælge
- Fox rustfri udstødning fra katalysator og bagud.
- m.m.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Efterfølgeren til den legendarisk Quattro var Audi S2. SMS (Schmidt Motorsport) fra Cadolzburg præsenterede i 1989 på IAA en AUDI 20V turbo Quattro.
1 år senere præsenterede AUDI S2 Coupe'en som lignede det forslag som SMS kom med, med deres SMS AUDI 20V turbo Quattro med samme performance data, 2 katalysatorer, forkofanger med lygtevasker.
SMS var på det tidspunkt en anerkendt udviklings partner til automobil industrien.
Audi udviklede en sports-udgave af den 80 / 90 i 1991, baseret på B4 platform kaldet Audi S2. Denne Fremhævede en 2.2 række femmer 20-ventil turbo motor der stammede direkte fra den sidste version af Quattro’en.
En lignende version af motoren blev brugt i Audi 200 20v og Audi 100 baseret S4 (Ur-S4). Audi S2 blev oprindeligt kun solgt som en 2-dørs sports coupe, men senere, i 1993, i en 5-dørs S2 Avant model sammen med et begrænset oplag på 4-dørs S2 sedan modeller, hvoraf 306 blev produceret. S2 sedan og Avant er baseret på B4-platformen og har en masse ligheder i bagakslen støtteordning til senere B5 A4 quattro.
S2 Avant’en blev også anvendt mellem 1993 og 1995 som grundlag for Audi's RS2 Avant super-sports Stationcar, som blev et samarbejde mellem Audi og Porsche. S2 havde en 2.2L turboladede motor, der produceres 220 hk, senere modeller producerede 230PS, 0-100km/t på 5,8 sekunder, og en topfart på 246 km/t. S2 Avant kunne klarer 0- 100km/t på 6,1 sekunder og havde en topfart på 242km/t.
Bilen er importeret fra Tyskland i 2006. Har haft 2 ejere i Tyskland og jeg er den 3 ejer i Danmark. Bilen er under den anden ejer i Tyskland i 1993 blevet sendt til MTM (Motoren Technik Mayer) optimeret fra 220 hk til 262 hk med deres MTM-Performance kit.
Første ejer af bilen var en tysk kvinde i start 30'erne der ejede den i et år, den bliver derefter køb af en Direktør for en tysk VW Audi forhandler (også ham der fik den MTM tunet), der havde den indtil 2006, hvor bilen blev importeret til Danmark i af Claus J herinde fra, efterfølgende blev den solgt til Kasper K i 2012 også herinde fra, og jeg erhvervede mig den i oktober måned 2013.
Min plan med bilen er at holde den så tæt på standard som muligt, dog med lidt tidsvarende modificeringer.
Kosmetisk skal den have en tur i motorrummet, evt med lidt carbon dæksler. Har lige fået skiftet tandrem vandpumpe, oliekøler, olie, filter, luftfilter, gearolie.
To do liste:
Gummislanger i motorrum skal skiftes til nye og friske, samt en ordenlig rensning og evt male topdækslet i mat rød, med carbondæksel over tændrørskabler, over køler og over tandrem.
Servopumpe skal have skiftet leje.
Turbo skal på et tidspunkt renoveres.
Gearkasse skal på et tidspunkt have skiftet lejer.
Lille smule rust under kofangeren skal laves.
Bremsekalibra males enten i rød eller sort.
Ny-renoveret ved 200.5XX Km.
Olie + oliefilter
Ny oliekøler
Vandkølere
Alle remme
Vandpumpe
Termostat
Nye ventil løftere
Nyrenoveret topstykke og turbo
Nye knaster
Ny motorstyring
Ny elektronisk ladetryks ventil
Stål toppakning
Nyt indsugnings manifold (Wagner)
Ny intercooler
Nye dysser (Siemens deka 630ml)
Ny map sensor (2 bar)
Speed density mapning i forbindelse med ny motorstyring.
Ny krumtapsudluftnings ventil
Alle slanger
For mere info om modellen, se min Audi S2 Fan side på facebook:
https://www.facebook.com/groups/167159373490044/
1 år senere præsenterede AUDI S2 Coupe'en som lignede det forslag som SMS kom med, med deres SMS AUDI 20V turbo Quattro med samme performance data, 2 katalysatorer, forkofanger med lygtevasker.
SMS var på det tidspunkt en anerkendt udviklings partner til automobil industrien.
Audi udviklede en sports-udgave af den 80 / 90 i 1991, baseret på B4 platform kaldet Audi S2. Denne Fremhævede en 2.2 række femmer 20-ventil turbo motor der stammede direkte fra den sidste version af Quattro’en.
En lignende version af motoren blev brugt i Audi 200 20v og Audi 100 baseret S4 (Ur-S4). Audi S2 blev oprindeligt kun solgt som en 2-dørs sports coupe, men senere, i 1993, i en 5-dørs S2 Avant model sammen med et begrænset oplag på 4-dørs S2 sedan modeller, hvoraf 306 blev produceret. S2 sedan og Avant er baseret på B4-platformen og har en masse ligheder i bagakslen støtteordning til senere B5 A4 quattro.
S2 Avant’en blev også anvendt mellem 1993 og 1995 som grundlag for Audi's RS2 Avant super-sports Stationcar, som blev et samarbejde mellem Audi og Porsche. S2 havde en 2.2L turboladede motor, der produceres 220 hk, senere modeller producerede 230PS, 0-100km/t på 5,8 sekunder, og en topfart på 246 km/t. S2 Avant kunne klarer 0- 100km/t på 6,1 sekunder og havde en topfart på 242km/t.
Bilen er importeret fra Tyskland i 2006. Har haft 2 ejere i Tyskland og jeg er den 3 ejer i Danmark. Bilen er under den anden ejer i Tyskland i 1993 blevet sendt til MTM (Motoren Technik Mayer) optimeret fra 220 hk til 262 hk med deres MTM-Performance kit.
Første ejer af bilen var en tysk kvinde i start 30'erne der ejede den i et år, den bliver derefter køb af en Direktør for en tysk VW Audi forhandler (også ham der fik den MTM tunet), der havde den indtil 2006, hvor bilen blev importeret til Danmark i af Claus J herinde fra, efterfølgende blev den solgt til Kasper K i 2012 også herinde fra, og jeg erhvervede mig den i oktober måned 2013.
Min plan med bilen er at holde den så tæt på standard som muligt, dog med lidt tidsvarende modificeringer.
Kosmetisk skal den have en tur i motorrummet, evt med lidt carbon dæksler. Har lige fået skiftet tandrem vandpumpe, oliekøler, olie, filter, luftfilter, gearolie.
To do liste:
Gummislanger i motorrum skal skiftes til nye og friske, samt en ordenlig rensning og evt male topdækslet i mat rød, med carbondæksel over tændrørskabler, over køler og over tandrem.
Servopumpe skal have skiftet leje.
Turbo skal på et tidspunkt renoveres.
Gearkasse skal på et tidspunkt have skiftet lejer.
Lille smule rust under kofangeren skal laves.
Bremsekalibra males enten i rød eller sort.
Ny-renoveret ved 200.5XX Km.
Olie + oliefilter
Ny oliekøler
Vandkølere
Alle remme
Vandpumpe
Termostat
Nye ventil løftere
Nyrenoveret topstykke og turbo
Nye knaster
Ny motorstyring
Ny elektronisk ladetryks ventil
Stål toppakning
Nyt indsugnings manifold (Wagner)
Ny intercooler
Nye dysser (Siemens deka 630ml)
Ny map sensor (2 bar)
Speed density mapning i forbindelse med ny motorstyring.
Ny krumtapsudluftnings ventil
Alle slanger
For mere info om modellen, se min Audi S2 Fan side på facebook:
https://www.facebook.com/groups/167159373490044/
Audi S2 FJM Coupé
nov 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 16
(beklager det sene svar. er nærmest aldrig herinde.)
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 3 Svar: 6
nov 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 16
Men smid mig evt. pb. så kan vi tage snakken derover eller alternative steder.
mar 2017
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 10
Jeg ejer nemlig selv en Coupe med 3B motoren, og er selv igang med at spare sammen til en total renovation og opgradering af motoren.
Er det også større turbo, pjelstænger, stempler osv. du er i gang med?
nov 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 16
Men det er korrekt at det er 3b'eren. har en 6 trins på vej på og en generelt større ombygning af.... ja... alt, igang...
mar 2017
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 10
Det er med den 5 trins gearkasse, så er det 3B motoren ikke?
nov 2006
Følger: 14 Følgere: 6 Biler: 3 Emner: 2
pas godt på den. skal bestemt os have en fin s2 coupe en dag.
feb 2003
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 49 Svar: 2.098
Flot bil ellers - pas godt på den
sep 2003
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 5 Emner: 88 Svar: 815
feb 2009
Følger: 119 Følgere: 125 Biler: 4 Emner: 57 Svar: 381
skiferien siden du opretter bil?
nov 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 16
jul 2006
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 3 Emner: 58 Svar: 695
feb 2006
Følger: 44 Følgere: 43 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 12
nov 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 16
apr 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 42