Skoda Octavia RS III 2014
9.826 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
16 Kommentarer
Skoda Octavia RS III
Årgang:
2014
Motor:
Problemet er nu løst ved efter spænding af kardanledet ved tandstangen :-)
Men læs lige lidt om Maul Biler og den kunde service du kan få hos Skoda. Tror ikke lige jeg skal have Skoda igen.
RS står nu for RatSlør og ikke Racing Sport som det gjorde engang.
RS udgaven er udstyret med VW's performance styrtøj med progressiv udveksling. Desværre er styrtøjet, i følge Ivan Pedersen fra Skoda Kundeservice, konstrueret på en måde, hvor ratslør på over 4mm eller 1,2° må forventes og dette bakkes op af Skoda Tekniskafdeling, og til dels af FDM.
Så tænk dig om før du vælger en Octavia RS. Du får en markant bedre styring i andre GTI'er.
Jeg har kæmpet med dårlig styring siden jeg købte bilen og desværre gik jeg til Maul Biler i Skanderborg. Maul biler fik overbevist Skoda Tekniskafdeling om, at når de havde sporet min bil, så var den også udmålt for ratslør!
Da jeg opgav Maul Biler og henvendte mig til Skoda Kundeservice var svaret: "Din reklamation er kontrolleret i 2 omgange og i samråd med Teknisk afdeling her. Styretøjet er udmålt og kontrolleret, og der er ikke konstateret fejl. Styretøjer holder sig indenfor den tolerance som er gældende for mærke og model og er derfor konstruktionsbetinget."
Da jeg bad om at se udmålingen af ratslør fik jeg tilsendt en kopi af 4 hjuls udmålingen, fra da bilen blev sporet!
Det er ikke lykkedes mig at forklare hverken Maul Biler eller Skoda Tekniskafdeling at sporing handler om indstilling af camber, toe og caster og at ratslør handler om forbindelsen fra styrekugle til rattet.
Sagen behandles nu hos FDM's Århus afdeling i Hasle. Deres tekniker er meget forstående, da han selv har oplevet en mere sejlende kørsel efter han skiftede fra Peugeot 406 til VW Passat.
Desværre indgår ordet "væsentligt" i lovteksten vedrørende ratslør.
Brian Maul fra Maul Biler i Skanderborg oplyser at de i samråd med Skoda Tekniskafdeling har udelukket en kulance reparation, da de vurdere at der så vil blive åbnet op for mange lignende reparationer.
Den RS demo jeg prøvekørte hos Maul Biler i Skanderborg havde ikke ratslør og deres mekaniker kunne også konstatere at min var noget løsere omkring midterstilling end deres demo.
Jeg har også udmålt en Skoda City Go for ratslør. Den har mindre end det halve i forhold til RS'eren. Men den har jo også langt under den halve effekt. Simply Clever by Skoda.
Så det er nok som at spille på Rød/Sort. Der er stor chance for at ende med at tabe.
Køb noget andet, hvor der står en ansvarsbevidst organisation bag og undgå Maul Biler i Skanderborg, hvis der skal laves mere end et olie skift.
Min udmåling er foretaget med:
Motoren startet og begge forhjul løftet fra underlaget, således at der kan ses bort fra mekanisk destruktion.
Hjulenes bevægelse måles ved at fastspænde laser på hjulets fælg med skruetvinge (fuldstændigt fikseret). Laserprikken aflæses på 15m afstand med en nøjagtighed på 1mm. Det giver en nøjagtighed på ArcTan(1mm/15000mm) = 0,00381°
Rattets bevægelse aflæses med en fastspændt tandstik på rattet i forhold til en fikseret tommestok.
Ratbevægelsen filmes med slowmotionkamera, mens en anden person iagttager laserprikken.
Rattet kan bevæges ca. 4mm uden, at laserprikken bevæges. Rattets radius er 190mm, så de 4mm kan omregnes til: ArcTan(4mm/190mm) = 1,2°.
Men læs lige lidt om Maul Biler og den kunde service du kan få hos Skoda. Tror ikke lige jeg skal have Skoda igen.
RS står nu for RatSlør og ikke Racing Sport som det gjorde engang.
RS udgaven er udstyret med VW's performance styrtøj med progressiv udveksling. Desværre er styrtøjet, i følge Ivan Pedersen fra Skoda Kundeservice, konstrueret på en måde, hvor ratslør på over 4mm eller 1,2° må forventes og dette bakkes op af Skoda Tekniskafdeling, og til dels af FDM.
Så tænk dig om før du vælger en Octavia RS. Du får en markant bedre styring i andre GTI'er.
Jeg har kæmpet med dårlig styring siden jeg købte bilen og desværre gik jeg til Maul Biler i Skanderborg. Maul biler fik overbevist Skoda Tekniskafdeling om, at når de havde sporet min bil, så var den også udmålt for ratslør!
Da jeg opgav Maul Biler og henvendte mig til Skoda Kundeservice var svaret: "Din reklamation er kontrolleret i 2 omgange og i samråd med Teknisk afdeling her. Styretøjet er udmålt og kontrolleret, og der er ikke konstateret fejl. Styretøjer holder sig indenfor den tolerance som er gældende for mærke og model og er derfor konstruktionsbetinget."
Da jeg bad om at se udmålingen af ratslør fik jeg tilsendt en kopi af 4 hjuls udmålingen, fra da bilen blev sporet!
Det er ikke lykkedes mig at forklare hverken Maul Biler eller Skoda Tekniskafdeling at sporing handler om indstilling af camber, toe og caster og at ratslør handler om forbindelsen fra styrekugle til rattet.
Sagen behandles nu hos FDM's Århus afdeling i Hasle. Deres tekniker er meget forstående, da han selv har oplevet en mere sejlende kørsel efter han skiftede fra Peugeot 406 til VW Passat.
Desværre indgår ordet "væsentligt" i lovteksten vedrørende ratslør.
Brian Maul fra Maul Biler i Skanderborg oplyser at de i samråd med Skoda Tekniskafdeling har udelukket en kulance reparation, da de vurdere at der så vil blive åbnet op for mange lignende reparationer.
Den RS demo jeg prøvekørte hos Maul Biler i Skanderborg havde ikke ratslør og deres mekaniker kunne også konstatere at min var noget løsere omkring midterstilling end deres demo.
Jeg har også udmålt en Skoda City Go for ratslør. Den har mindre end det halve i forhold til RS'eren. Men den har jo også langt under den halve effekt. Simply Clever by Skoda.
Så det er nok som at spille på Rød/Sort. Der er stor chance for at ende med at tabe.
Køb noget andet, hvor der står en ansvarsbevidst organisation bag og undgå Maul Biler i Skanderborg, hvis der skal laves mere end et olie skift.
Min udmåling er foretaget med:
Motoren startet og begge forhjul løftet fra underlaget, således at der kan ses bort fra mekanisk destruktion.
Hjulenes bevægelse måles ved at fastspænde laser på hjulets fælg med skruetvinge (fuldstændigt fikseret). Laserprikken aflæses på 15m afstand med en nøjagtighed på 1mm. Det giver en nøjagtighed på ArcTan(1mm/15000mm) = 0,00381°
Rattets bevægelse aflæses med en fastspændt tandstik på rattet i forhold til en fikseret tommestok.
Ratbevægelsen filmes med slowmotionkamera, mens en anden person iagttager laserprikken.
Rattet kan bevæges ca. 4mm uden, at laserprikken bevæges. Rattets radius er 190mm, så de 4mm kan omregnes til: ArcTan(4mm/190mm) = 1,2°.
Hestekræfter
Effekt 220 hk *
Moment 350 Nm i området 1500-4400 rpm *
* Oktan 95
Topfart 248 km/t
0-100 6,9 sekunder
Energiklasse B
Moment 350 Nm i området 1500-4400 rpm *
* Oktan 95
Topfart 248 km/t
0-100 6,9 sekunder
Energiklasse B
Fælge
Gemini sort/sølv 18x7,5" ET51 112/5 C57 (Sommer)
Alaris 18x7,5" ET51 112/5 C57 (Vinter)
Alaris 18x7,5" ET51 112/5 C57 (Vinter)
Dæk
225/40 R18 Continental Sport Contact 2 (Sommer)
235/40 R18 Continental TS850 (Vinter)
235/40 R18 Continental TS850 (Vinter)
Undervogn
Original RS undervogn
Bilstereo
Ekstra udstyr:
- Bolero Radio
- Canton Sound system med subwoffer
- Mitsumi medie interface for apple produkter
- Bolero Radio
- Canton Sound system med subwoffer
- Mitsumi medie interface for apple produkter
Styling
Ekstra styling:
- Black design packet
RS standart styling:
- RS kofanger for og bag
- RS ræk spoiler
- Bi xenon med kurvelys funktion
- LED baglygter
- LED kørelys
- Black design packet
RS standart styling:
- RS kofanger for og bag
- RS ræk spoiler
- Bi xenon med kurvelys funktion
- LED baglygter
- LED kørelys
Interiør
RS standart Interiør:
- Sportssæder med del læder
- Interiørpanel i Carbon-look
- RS rat
- Midterarmlæn mellem forsæder
- Lys i fodrum
- Hanskerum med køl
- MaxiDot informations display i farve
- Bakspejl med automation nedblænding
- Sportssæder med del læder
- Interiørpanel i Carbon-look
- RS rat
- Midterarmlæn mellem forsæder
- Lys i fodrum
- Hanskerum med køl
- MaxiDot informations display i farve
- Bakspejl med automation nedblænding
Ekstra tilbehør
Ekstra udstyr:
- DSG 6
- Preformance mode selection
- Varme i bagsæde
- Opvarmede sprinklerdyser
- Aftageligt træk
RS standart udstyr:
- Fjernlys assistent
- Træthedsovervågning
- Dæktryksovervågning
- Parkeringssensor bag
- Fartpilot
- Hill holder
- Regnsensor
- DSG 6
- Preformance mode selection
- Varme i bagsæde
- Opvarmede sprinklerdyser
- Aftageligt træk
RS standart udstyr:
- Fjernlys assistent
- Træthedsovervågning
- Dæktryksovervågning
- Parkeringssensor bag
- Fartpilot
- Hill holder
- Regnsensor
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Elendigt styrtøj. Ratslør er en del af styrtøjets konstruktion.
I min RS’er kan jeg desværre bevæge rattet 4mm uden at bilen ændre retning overhovedet. Det svare til en normal sidevinds korrektion ved motorvejshastighed. Så afhængig af, hvor i slørområdet styrtøjet står, skal jeg dreje måske 4mm eller måske 8mm! Vælger jeg 4mm, kan det være at bilen ikke ændre retning og vælger jeg 8mm, kan det betyde at jeg overkorigere. Det bliver ekstra spændende, da ratsløret bevirker at man ikke naturligt mærker vindpåvirkningen igennem rattet med kun ved bilens ændrede retning. Det bevirker at man reagere forsinket.
Ved acceleration og nedbremsning, kan hjulene tvinges med højre eller venstre som følger af at de griber i et ujævnt underlag. Dette vil normalt kunne mærkes igennem rattet, med mindre det skjules af et konstruktions betinget ratslør.
I min RS’er kan jeg desværre bevæge rattet 4mm uden at bilen ændre retning overhovedet. Det svare til en normal sidevinds korrektion ved motorvejshastighed. Så afhængig af, hvor i slørområdet styrtøjet står, skal jeg dreje måske 4mm eller måske 8mm! Vælger jeg 4mm, kan det være at bilen ikke ændre retning og vælger jeg 8mm, kan det betyde at jeg overkorigere. Det bliver ekstra spændende, da ratsløret bevirker at man ikke naturligt mærker vindpåvirkningen igennem rattet med kun ved bilens ændrede retning. Det bevirker at man reagere forsinket.
Ved acceleration og nedbremsning, kan hjulene tvinges med højre eller venstre som følger af at de griber i et ujævnt underlag. Dette vil normalt kunne mærkes igennem rattet, med mindre det skjules af et konstruktions betinget ratslør.
Bemærkninger
Lidt som ikke står i de originale brochure.
Prograssiv styring:
Styringen er ikke hastigheds afhængig, som f.eks hos BMW.
Ved midter stilling er udvekslingen normal, men øges gradvist jo mere rattet drejes. Desværre indgår ratslør som en del af konstruktionen.
Preformance mode selection:
Bilen kan sættes i Sport - Normal - Eco og Individuel.
Under individuel kan man vælge:
# Styring: Sport/Normal
- Sport: Lidt mindre servo hjælp
- Normal: Standart servo hjælp
# Motor: Sport/Normal/Eco
- Sport: Mere Sound generator, motor og DSG gear i sport opsætning
- Normal: Lidt Sound generator, Motor og DSG gear i normal opsætning
- Eco: Ganske lidt sound generator, Motor og DSG i Eco opsætning
# Kurvelys: Normal/Eco
- Normal: Kurvelys aktivt
- Eco: Kurvelys deaktiveret
# Air condition: Normal/Eco
- Normal: AC i normal drift
- Eco: AC i eco drift
NB.
Ved DSG gear i Eco mode skiftes til frigear når speederen slippes og motorbremsning aktiveres først når der trykkes på bremsen. :-)
Fra motor indstillingerne Sport, Normal og Eco kan DSG gearet skifte mellem hhv Sport*/Drive, Drive*/Sport og Eco*/Sport og selvfølgelig til manuel.
*Default indstilling.
Eco indstillingen er lækker. Der skiftes tidligt gear så man mærker bilens kraftige moment. Skal der ske noget er man jo i Sport men et hurtigt træk i gearstangen :-)
Sound generator:
Den følger preformance mode selection! - Som man skal have for at få Eco muligheden.
Den giver en dybere buldrende lyd ved lave omdrejninger og et højfrekvent flabet snærren ved høje omdrejninger.
Lyden på denne video er rimelig autentisk (for hhv eco/sport mode): https://www.youtube.com/watch?v=xkao4884dzI
Prograssiv styring:
Styringen er ikke hastigheds afhængig, som f.eks hos BMW.
Ved midter stilling er udvekslingen normal, men øges gradvist jo mere rattet drejes. Desværre indgår ratslør som en del af konstruktionen.
Preformance mode selection:
Bilen kan sættes i Sport - Normal - Eco og Individuel.
Under individuel kan man vælge:
# Styring: Sport/Normal
- Sport: Lidt mindre servo hjælp
- Normal: Standart servo hjælp
# Motor: Sport/Normal/Eco
- Sport: Mere Sound generator, motor og DSG gear i sport opsætning
- Normal: Lidt Sound generator, Motor og DSG gear i normal opsætning
- Eco: Ganske lidt sound generator, Motor og DSG i Eco opsætning
# Kurvelys: Normal/Eco
- Normal: Kurvelys aktivt
- Eco: Kurvelys deaktiveret
# Air condition: Normal/Eco
- Normal: AC i normal drift
- Eco: AC i eco drift
NB.
Ved DSG gear i Eco mode skiftes til frigear når speederen slippes og motorbremsning aktiveres først når der trykkes på bremsen. :-)
Fra motor indstillingerne Sport, Normal og Eco kan DSG gearet skifte mellem hhv Sport*/Drive, Drive*/Sport og Eco*/Sport og selvfølgelig til manuel.
*Default indstilling.
Eco indstillingen er lækker. Der skiftes tidligt gear så man mærker bilens kraftige moment. Skal der ske noget er man jo i Sport men et hurtigt træk i gearstangen :-)
Sound generator:
Den følger preformance mode selection! - Som man skal have for at få Eco muligheden.
Den giver en dybere buldrende lyd ved lave omdrejninger og et højfrekvent flabet snærren ved høje omdrejninger.
Lyden på denne video er rimelig autentisk (for hhv eco/sport mode): https://www.youtube.com/watch?v=xkao4884dzI
Skoda Octavia RS III
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 5 Emner: 7 Svar: 121
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 5 Emner: 7 Svar: 121
Temmelig højgearet for en benziner :). Men den har jo også moment som en diesel
apr 2008
Følger: 1 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 197 Svar: 677
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 9 Svar: 2
sep 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 60
Har prøvet den, og den rykker mere CLA220.
apr 2007
Følger: 222 Følgere: 163 Biler: 22 Emner: 16 Svar: 69
dec 2007
Følger: 44 Følgere: 44 Biler: 3 Emner: 20 Svar: 102
mar 2012
Følger: 72 Følgere: 31 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 27
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 213
apr 2005
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 71
jul 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 3 Svar: 2
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 54 Biler: 14 Emner: 116 Svar: 825
du ved, misundelse er en grim ting
jan 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 73
jan 2004
Følger: 36 Følgere: 36 Biler: 4 Emner: 47 Svar: 429
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 8 Svar: 188
apr 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Svar: 190