Porsche 914 1970
2.336 visninger
|
Oprettet:
Porsche 914
Årgang:
1970
Motor:
1,7 liter 4 cylindret centerplaceret luftkølet boxer med indsprøjtning. 5 trins manuel gearkasse (dogleg typen med 1. gear nederst til venstre).
Topfart: 177 km/h
0-100: 13 sekunder
Topfart: 177 km/h
0-100: 13 sekunder
Hestekræfter
80 oprindeligt. Nok en 5-8 stykker mere nu pga. eftermonteret Bursch sportsudstødning og MSDS luftfiler
Fælge
Originale 15" Fuchs
Dæk
185/65x15
Undervogn
Koni dæmpere
Bilstereo
Ingen - dog originalt monterede blaupunkt højtalere. Leder efter tidstypisk radio.
Styling
Ingen
Interiør
Standard. Sort kabine i flot stand. Momo "prototipo" sportsrat.
Ekstra tilbehør
Intet
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
En af de første VW-Porsche 914.
Modellen er et resultat af et samarbejde mellem VW og Porsche. Produceret 1969-1976
Den 4 cylindrede udgave er produceret i 115.646 stk hos Karmann i Ösnabrück. Heraf blev ca. 70 % eksporteret til USA.
Modellen blev aldrig den helt store succes, da den var dyr og havde et noget anderledes design og umiddelbart var noget undermotoriseret i forhold til 911. Konstruktionen med centermotor gjorde den dog særdeles agil og mange mener, at den styrer bedre end samtidige 911'ere. I Tyskland fik den den lidt uflatterende kæle- eller øgenavn "VoPo" (for VolksPorsche), med reference til det østtyske "Volkspolizei".
De første udgaver var født med 1.7 liters motor på 80 HK, senere fulgte 1,8 og 2,0 liter udgaver.
I de sidste leveår af modellen kom en 2-liter 6-cylindret udgave. Den var dog alt for dyr i forhold til 911 og solgte derfor dårligt. Er i dag meget sjælden, da den blev produceret i under 3.400 eksemplarer.
914 og 914/6 er efterhånden ved at være meget eftertragtet og priserne stiger kraftigt. Her er især de første og sidste af den firecylindre udgave mest eftertragtede, men dog er 914/6 langt mere eftertragtet.
Min er som nævnt én af de første årgange og dermed udgaven med faste seler, ikke-justerbart passagersæde, viskerkontakt samt manglende ventilationsdyser i instrumentbrættet.
Modellen er et resultat af et samarbejde mellem VW og Porsche. Produceret 1969-1976
Den 4 cylindrede udgave er produceret i 115.646 stk hos Karmann i Ösnabrück. Heraf blev ca. 70 % eksporteret til USA.
Modellen blev aldrig den helt store succes, da den var dyr og havde et noget anderledes design og umiddelbart var noget undermotoriseret i forhold til 911. Konstruktionen med centermotor gjorde den dog særdeles agil og mange mener, at den styrer bedre end samtidige 911'ere. I Tyskland fik den den lidt uflatterende kæle- eller øgenavn "VoPo" (for VolksPorsche), med reference til det østtyske "Volkspolizei".
De første udgaver var født med 1.7 liters motor på 80 HK, senere fulgte 1,8 og 2,0 liter udgaver.
I de sidste leveår af modellen kom en 2-liter 6-cylindret udgave. Den var dog alt for dyr i forhold til 911 og solgte derfor dårligt. Er i dag meget sjælden, da den blev produceret i under 3.400 eksemplarer.
914 og 914/6 er efterhånden ved at være meget eftertragtet og priserne stiger kraftigt. Her er især de første og sidste af den firecylindre udgave mest eftertragtede, men dog er 914/6 langt mere eftertragtet.
Min er som nævnt én af de første årgange og dermed udgaven med faste seler, ikke-justerbart passagersæde, viskerkontakt samt manglende ventilationsdyser i instrumentbrættet.
Porsche 914
dec 2006
Følger: 16 Følgere: 6 Biler: 10 Emner: 1 Svar: 2
Tak, men den er ikke umiddelbart til salg. Kun hvis jeg skulle finde en i endnu bedre stand/bliver fristet af en af mine andre ønskebiler.
okt 2014
Følger: 2
Hilsen Sten
dec 2006
Følger: 16 Følgere: 6 Biler: 10 Emner: 1 Svar: 2
@Kasper: Interessant. Kan du fortælle mere?
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 3
feb 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 29
Mvh Kasper.