{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Ferrari F430 Spider 2008

16.867 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Lars H
Mand | 45 år | Oprettet: 1. okt 2014


Ferrari F430 Spider

Årgang:
2008
Motor:
4308 ccm.
8 cylindrer i V-form
4 ventiler pr. cylinder
Hestekræfter
490 hk ved 8500 RPM
465 nm ved 5250 RPM
Fælge
19” Ferrari F430
Dæk
Pirelli P ZERO 225/35-19 sommerdæk på forakslen
Pirelli P ZERO 285/35-19 sommerdæk på bagakslen
Michelin Pilot Alpin PA4 225/35-19 på vinterdæk forakslen
Michelin Pilot Alpin PA4 285/35-19 på vinterdæk bagakslen
Thule K-Summit snekæder til Michelin dækkene
Undervogn
Keramiske bremser
Bilstereo
Becker Cascade 6112 autoradio
Styling
Scuderia emblemer på forskærmene
Interiør
Kulfiber sæder
Ekstra tilbehør
Scuderia emblemer
Giallo Modena bremsekalibre
Kulfiber pakke driverzone
Kulfiber pakke nedre kabine
Kulfiber rat
Integreret navigation og bluetooth
HIFI Sound System
iPod tilslutning
Dæktrykskontrol
Batterioplader
Taskesæt
Parkeringssensorer for/bag
Gul omdrejningstæller
Kulfiber sæder
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Ferrari er ikke kendt for, at have en lang udstyrsliste. Kun en høj pris på det ekstraudstyr der nu en gang er :-) Alt andet udstyr som f.eks. xenon forlygter og læderbeklædte dørsider, instrumentbord etc. er standardudstyr.

Jeg har forsøgt at skrive lidt om mine erfaringer med bilen, hvilke omkostninger sådan en har osv. I takt med jeg får mere tid, så bliver der gradvist tilføjet mere information :-)

Brændstofforbrug:
Ja, egentlig er det overflødigt at snakke om, for hvis man bitcher over forbruget, så har man prioriteret forkert. Ved daglig blandet kørsel på motorvej og i byen, så ligger forbruget på omkring 20L/100 km. Kører jeg rundt i byen, så kan den nemt snige sig op mellem 25-30L/100 km men det er også sjovt at få den godt op i omdrejninger :-)
På lange ture på motorvejen ved jævn kørsel, kan den komme ned på 14L/100 km.
Når jeg kører på autobahn, hvad enten det er om sommeren eller om vinteren, så kan den sagtens snige sig op og drikke mellem 35 og 40L/100 km. men så er farten også et stykke over 200 km/t ;-) En gennemsnitsfart under dette og den drikker kun 25L/100 km. og mindre endnu.
Det høje forbrug nævnt på motorvejen herover, kan også opnåes hvis man ligger og leger lidt på div. øde landeveje og når der køres på bane. Visa kortet kan sagtens være varmt efter en lang dags kørsel.
Men det siger vel sig selv, at får motoren først lidt at leve af, så drikker den mere end en grønlænder i Nyhavn.
Naturligvis så fodres den med det bedste, hvilket i Sverige vil sige oktan 98. Vi har desværre ikke længere V-Power med oktan 99 :-(
I Danmark for såvel Tyskland, der forsøger jeg altid at tanke henholdsvis Shell V-Power 99 og Shell V-Power Racing 100. Lidt forkælelse skader ikke i ny og næ ;-)

Service omkostninger:
Ja, det er endnu en post, som ikke er helt billig. Men absolut en nødvendighed! Jeg får den serviceret hos Autoropa i Stockholm, efter jeg flyttede hertil. Førhen blev den serviceret hos selv samme forhandler i Berlin, hvor jeg købte bilen tilbage i 2008. Første service skulle udføres allerede ved 10.000 km. men efterfølgende er intervallet hver 20.000 km. Jeg får dog skiftet olien med 10.000 km. interval, just in case! Udover ovennævnte, så er der nogle ting i servicehæftet, som skal udføres for hver 50.000 km. Det er bl.a. kontrol af kæden (Den kører ikke med tandrem som tidligere modeller) udskiftning af luftfiltre og kølevæsken, udskiftning af hydraulik olie i gearkassen og E-diffentialet, for uden servovæske beholdningen. Hvert andet år skal karossen gennemgå et visuel check fra top til bund og over alt. I øvrigt kræver Ferrari faktisk, at man skifter bilens airbags og sikkerhedsseler hvert 15. år men der er heldigvis tid til endnu :-)
Prisen på de service, som bilen har fået udført i sine 6 års levetid, er naturligvis steget i takt med, at jeg tildels er flyttet til Sverige men også i takt med at den får opbygget flere og flere km.
Sidste service var forholdsvis dyrt, da den for uden at få skiftet dæk, også fik skiftet koblingen. Der lød den samlede regning på 92.756 SEK. I øvrigt skal koblingen faktisk skiftes ved hver 20-30.000 afhængig af hvor hårdt den er blevet kørt. Noget der slider meget på den, er f.eks. bykørsel, aggressiv kørsel, kørsel hvor den får tæv, mange gearskift og noget så "latterligt"; som at bakke og især op ad bakke. Ja, det er sgu ikke en gang løgn! Det er en udgift der i sig selv beløber sig til små 50.000 SEK. pr. gang.
Nedenunder har jeg listet lidt andre priser på div. service udgifter bilen har fået foretaget:
Bremseskiver, klodser samt service: 246.436 SEK. (Bremseklodserne alene koster små 40.000 SEK. at skifte og de plejer at holde ét år ad gangen, afhængig af hvor meget bane bilen har været på. For bare 1500-2000 km. på bane kan slide et sæt helt nye klodser ned!
Olieskift for hver 10.000 km. uden for servicebogen, hvor den for uden olie og filter, også får skiftet bremsevæske kostede sidste mere beskedne 10.619 SEK.
Så i alt, så er den ikke billig i drift. I hvert fald ikke, hvis man som jeg bruger den ofte. Måske det er derfor, at man ofte ser en Ferrari køre under 5.000 km. årligt. Så holdes driftsomkostningerne i hvert fald nede på et absolut minimum.

Forsikring:
Forsikringspræmien er ikke så slem, som man umiddelbart skulle tro. Ikke for en bil af denne kaliber! Jeg giver 34.719 SEK. årligt hos Trygg-Hansa for en fuld forsikring. Her må jeg køre op til 25.000 km.

Reperationer:
Ja, en bil kommer jo ikke uden problemer. Ved 79.000 km. døde motoren desværre. For at gøre en lang historie kort, så ignorerede jeg en svag raslelyd, hvilket resulterede i at den til sidst blev til en konstant raslelyd. Fik sendt bilen på værksted, hvor de fandt små stykker aluminium i olien. Heldigvis for mig, så var olietrykket og temperaturen som det skulle være, der var ingen misvisninger i målerne. Og så var der heller ingen advarselslamper at spotte. Desuden virkede omdrejningsbegrænseren og så havde den kun 2 måneder for inden, været til service, hvor den fik skiftet motorolie og gearkasseolie. Så det endte faktisk med, at jeg fik en helt ny motorblok med en masse nye stumper i monteret. Jeg kunne også have valgt at få renoveret motoren med nye stempler, plejlstængr, ventiler, lejer, pakninger osv. men valgte en fabriksny motor, der naturligvis kom med garanti.
Desværre er det ikke eneste fejl, som bilen har haft. Måske det har noget med den måde bilen bliver kørt på at gøre, men jeg har også fået renoveret gearkassen, skiftet headers samt pumpen til det hydrauliske gearskifte system, da dette kan være en svaghed på 355, 360 og F430, hvis bilerne bliver kørt hårdt, for uden at den også fik nyt svinghjul for et stykke tid siden.
Men det skulle også være den F430 i Europa der har flest km. på bagen, så det siger ikke så lidt :-)

Alt i alt, så har den nok kostet det samme at holde kørende i de 6 år den har på bagen, som bilen kostede fra ny. I hvert fald hvis man medregner de gængse driftsomkostninger som service/værkstedsbesøg, reparation og ikke mindst forsikringspræmie (Uden brændstof omkostninger)
Det svarer til lidt over 350.000 SEK. årligt. men det er ikke så galt, hvis man deler beløbet ud på de 12 måneder der nu en gang er på et år. Heri er benzinen dog ikke medregnet :-)

Vinterdæk?:
Ja, det er ikke en joke. Som I kan se på flere af billederne, så bliver den også brugt, når temperaturen ikke er 25 grader og solen står højt på himlen. Det siger sig selv, at en bil med 490 hestekræfter på baghjulene ikke vil stå ordentlig fast om vinteren på sommerdæk. Første vinter valgte jeg at lade bilen blive i garagen fra november af, da jeg ikke nænnede at tage den ud i Berlins vinter, som vel mest af alt, ligner den I også har i Danmark mht. temperatur og nedbør. Men i februar 2009 blev jeg træt af at gå og se på bilen holde i parkeringskælderen med et dækken over, så jeg fik efter længere tids søgen fat i nogle vinterdæk, et par Pirelli Winter Sotozero, som dog for længst er slidt ned og udskiftet med et sæt Michelin. Efterfølgende kørte jeg faktisk på skiferie til Østrig med den, efter at have fået et par Thule snekæder, som kunne klemmes på de brede dæk. Det er trods alt en brugsgenstand og man kan sagtens bruge den hver dag. Husk på den også har en indstilling i E-Diff der hedder "ICE", som netop er beregnet til kørsel i sne/på is/glatte veje.

En lille ”forhistorie” om hvordan jeg endte med en F430 og hvordan købet forløb:
Jeg var i Geneve i forbindelse med arbejdet tilbage i marts 2005, da en af mine kunder i Schweiz nævnte, at jeg kunne ligge vejen forbi den store biludstilling, som næsten ligger direkte i Geneve lufthavn. Så jeg valgte at stå tidligt op den efterfølgende morgen, da mit fly først gik over middag.

Hold nu kæft hvor var der meget lækkert at se på. Jeg så bl.a. Alfa Romeo Brera - hvilken skønhed! Kom så forbi et andet italiensk mærke, nemlig Ferrari. Der stod den, skønheden selv - en Rosso Corsa rød F430 Spider med Crema interiør og en Grigio Silverstone koksgrå med matchende Bordeaux rødt interiør. Jeg var solgt på stedet! Stod længe og betragtede begge biler - så længe, at jeg faktisk var ved at misse check in og mit fly!
På hele turen hjem til Danmark (Jeg boede den gang i København) sad jeg og tænkte på, hvordan jeg skulle få fingre i sådan en bandit. Jeg havde ikke + 4 millioner kroner liggende i redde kontanter. Øv, tænk at drømmen skulle gå i vasken pga. en regering, som ikke selv betaler for deres egne biler!

Et lille års tid efter vendte heldet dog tilbage, hvis man kan sige det sådan. Jeg blev tilbudt et job i Tyskland, nærmere betegnet Berlin. Valgte at rykke teltpælene op, nu skulle jeg sgu prøve at være halv tysker på fuldtid. Der gik en rum stykke tid med at flytte og falde på plads. I mellemtiden havde jeg anskaffet mig en brugt BMW M3 fra 2004, som faktisk var en fantastisk maskine.
En aften kørte jeg rundt i Berlin, da jeg endte foran den lokale Ferrari forhandler. Sad og trippede ude i bilen og blev enig med mig selv om, at aflægge dem et besøg næste dag. Den efterfølgende dag efter frokost, tog jeg en rask beslutning, hastede ned i min daværnde BMW og kørte ud til forhandleren Riller & Schnauck. Her brugte jeg et par timer i selskab med én af deres sælgere. Først med en lille snak i udstillingen, hvorefter vi hoppede ud i en F430 Coupe (De havde endnu ikke fået nogen Spider leveret) som vi kørte rundt i, i en lille times tid. Dernæst tilbage i udstillingen for en mere dybdegående snak. Timerne gik (Ja, vi sad og snakkede til et par timer efter officiel lukketid) men jeg endte med at skrive under på bestillingen af en F430 Spider og afgive et mindre depositum, uden egentlig at have prøvet specifik samme model.

Jeg valgte at gå efter en Nero sort med matchende Nero sort læder i kabinen. Dvs. at udover sæderne, så blev instrumentbordet, dørsiderne, bagvæggen og håndbremsegrebet. Som et lille farvetwist, valgte jeg at alle syninger, skulle være i Filo Giallo, altså en gul kontrast farve. Det er ikke noget jeg endnu har fortrudt, jeg synes det hele spiller perfekt sammen.

Havde valget mellem flere forskellige sædetyper, men valgte de mere hardcore kulfiber racersæder, som måske ikke er de mest komfortable sæder til modellen, men de yder en passende sidestøtte.

Derudover valgte jeg stort set, at krydse alt af på udstyrslisten. Dvs. keramiske bremser, parkeringssensorer, alt tænkeligt kulfiber udstyr i kabinen (Rat, paneler/lister) samt radio med indbygget navigation, bluetooth, iPod tilkobling og et udvidet HIFI system. Det blev til vanvittige små 47.000 euro. (De keramiske bremser kostede i sig selv 14.280 euro)
Desuden valgte jeg at få bilen med den semi automastiske gearkasse F1, med shift paddles bag rattet. Noget jeg bestemt ikke har fortrudt, da den kan køres 100% automatisk, hvilket er praktisk i bl.a. køkørsel.

Alt i alt, så blev det naturligvis til et par kroner og øre, selvom der dog ikke skulle betales dansk registreringsafgift af hverken bilen eller ekstraudstyret. Jeg endte med at give, hvad der den gang svarede til 1.691.144,49 danske kroner i henhold til datidens valutakurs.

Som mange nok ved, så bliver Ferrari ikke bygget i lige så mange eksemplarer, som mere normale biler. Jeg fik den gang af vide, at jeg skulle regne med, at vente små 20 måneder på bilen! Det har formentlig været den længste periode af mit liv! Ferrari giver en adgang til hele bygge processen online, så man kan se, hvilken status éns bil er, dvs. hvor langt i produktionen den er. Jeg sad og kiggede derinde med et par ugers mellemrum i det næste års tid, ind til jeg besluttede at slå koldt vand i blodet og blot afvente et opkald fra forhandleren. Det kom tirsdag d. 18. marts 2008 (Ja, jeg husker stadig dagen) De fortalte mig, at bilen ville ankomme hos dem efterfølgende uge og de skulle have 2 dage, før end jeg kunne afhente den. Men jeg var naturligvis mere end velkommen til, at kigge ned og bese bilen ved ankomst. Så det gjorde jeg naturligvis. Hold kæft det kriblede og krablede i mig, at få lov til at køre i den. Det kunne jeg dog ikke, men jeg fik trods alt siddet i den og startet banditten op. Men jeg fik ikke meget søvn de efterfølgende dage, da jeg bare lå fuld af spænding som en hver 5 årig dreng gør til juleaften.

Men endelig kom dagen og jeg fik hentet bilen tidligt om morgenen. Kørte en lang tur i den med sælgeren og fik alt demonstreret til perfektion. Efter jeg havde ”smidt” ham af, valgte jeg at køre forbi kontoret og vise dyret til mine kollegaer. Behøver jeg nævne, at der ikke blev arbejdet meget pågældende dag ;-) Alle fik en tur, kollegaer såvel som kunder, der kom på besøg. Jeg havde endda besøg af nogle kunder, som kun kiggede forbi, da de havde opsnappet, at jeg langt om længe, endelig havde hentet den bil, som jeg har snakket dem til døde med det sidste halvandet årstid!

Efterfølgende har jeg dog fået et nyt arbejde i Sverige, men da Sverige ingen registreringsafgifter har, så var det en smal sag, at tage den med mig. Så nu står den på IKEA nummerplader :-)

Vil du se andre Ferrari eller bare brugte biler?
Kommentér på:
Ferrari F430 Spider
Annonce