Volvo 944 Turbo 1997

1.956 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Kommentarer
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

 
Slå lyden til
00:00
/
00:10
LIVE

NOW PLAYING

NY SUZUKI EVITARA - SÅDAN KØRER DEN!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

VW ID.7 TOURER GTX - FEDESTE VW PÅ MARKEDET!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

DENZA Z9 GT - KINESISK OVERKLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

ZEEKR 7X - DE FØRSTE INDTRYK!

NOW PLAYING

SKODA ELROQ - ET UDMÆRKET VALG!

NOW PLAYING

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!

NOW PLAYING

TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

Volvo 944 Turbo

Årgang:
1997
Motor:
B230FK. Dvs. med oliesprøjt og tykkere stænger (13mm kontra 9mm).

Samme motor som "højtryksturbomotoren B230FT, den eneste forskel på de to er wastegate-pinden, der får turboen til at lade 0,6 bar i stedet for (165 hk).

Gearkassen er en M90, så den kan snildt holde til det, jeg har planer om at smide efter den.


Nu med T3/T4 turbo på det originale manifold
Hestekræfter
Med 13C smed den 180,5 hk ved 4901 omdrejninger og 298,6 nm ved 3650 omdrejninger ved ca. 0,7 bar.

Med T3/T4 og ved 0,9 bar smider den 227,2 hk ved 4597 omdrejninger og 372,5 nm ved 4061 omdrejninger.

Det er T-knasten der er begrænsningen umiddelbart. Den stopper lige når turboen er ved at få fat, hvilket i praktisk betyder, at den gamle bil var langt hurtigere ved almindelig kørsel, fx ud af en rundkørsel eller bare fra 0.

Der er ingen tvivl om, at bilen med den store turbo er hurtigere end de 10,1 på en 201m, jeg kørte i Holeby med den lille turbo, men lige nu og her mangler bilen i den grad en A-knast og Megasquirt for rigtigt at kunne udnytte turboen, der kan lave 400 hk.
Fælge
15" originale Volvo-alufælge. Regner med at de ender med at blive vinterfælge.
Dæk
190/65/15 MIchelin Energy Saver foran.

195/65/15 Continental EcoContact 3 bagpå.

Da jeg købte bilen sad der to forskellige og meget nedslidte kinadæk bagpå (jeg havde ikke hørt om mærkerne før, så det har du helt sikkert heller ikke). Den var IKKE sjov i regnvejr med dem på.


Vinterdæk: Goodyear Ultragrip 7 i 195/65/15.
Undervogn
Sænket "40/40" (dog ikke på billederne).
Bilstereo
Pioneer DEH-3700MP headunit til de to sæt HQ52 Black Attack komponentsæt, jeg har i dørene. Ydermere sidder der adapterringe til 5,25" i fordørene, da Volvo synes det var sjovt at bore hullerne 5,5" i stedet for industristandarden 5,25". Havde gerne håbet på 6,5", men fuck it.

Headuniten er i øvrigt arvet fra Golfen. Den skal skiftes ud med en Android-baseret 2-din med navigation og mulighed for diverse apps.
Styling
Hvis man kan kalde følgende for "styling", såeh... :

Klare blink hele vejen rundt.

(Se dog planer for "styling" under Bemærkninger)
Interiør
Bagsæder i læder fra en 944. Forstole fra en Volvo S80, ligeledes i læder.

Ladetryksur i handskerummet

To kopholdere fra Biltema til 25 kr. stykket, der samtidigt fungerer som mobilholder. Fantastisk!

Ydermere er der smidt en Jabra-BT mikrofon i solskærmen, det er nu meget rart med lidt "moderne" funktioner :)
Ekstra tilbehør
Her burde der reelt stå udstyr i stedet for "Ekstra tilbehør".

Nå, men her er hvad den har af udstyr:

ABS, dobbelt airbags, servo, fjernbetjent centrallås, elruder hele vejen rundt,el-spejle med varme, fartpilot, varme i forsæderne, aircondition og et par andre småting.

Den havde også aftageligt træk, men det havde jeg ikke noget at bruge til og det var alligevel rustent, så det måtte dø.
Styrker ved bilen
Billig i vedligeholdelse. Robust. Nem at reparere på. God plads. Nem at lave flere heste på. Baghjulstræk.
Svagheder ved bilen
Går let i brand.
Bemærkninger
Denne LOLvo har jeg købt i sidste uge. Forinden var jeg kommet i kontakt med en af mine gamle venner fra de glade bildage i midten af 00'erne, Volvo Madsen, som fik vækket min interesse for de sjovere biler "igen". I øvrigt ved lidt at et tilfælde, da jeg var på vej i Biltema nede i Næstved...

Jeg kørte i en Golf på daværende tidspunkt, som jo er det klareste signal på, at man har givet op i livet, så jeg måtte jo begynde at se mig omkring for at finde ud af, hvad pokker jeg dog skulle skaffe mig:

Listen var forholdsvis kort: 242 (som jeg tidligere har haft), 700-serien, 800-serien og 900-serien.

242 er steget voldsomt i pris, så den så jeg bort fra ret hurtigt. 700-serien var for gammel og 800-serien trak på de forkerte hjul, selvom den klart har den fedeste motorlyd af alle Volvo'er.
Så en 900-serie med lidt udstyr skulle det være altså.

Men der gik så et par måneder uden held med at opsnappe en 900-serie, der levede op til de få simple krav, jeg havde (elruder og motor med tryk samt sedan, da jeg synes at 944 ser noget mere moderne ud end 945.

Men til Striben Næstveds sæsonåbning var der begyndt at ske ting og sager. Jeg havde lært et par nye gutter at kende og var i øvrigt forinden blevet fuldgyldigt medlem af Team Juice, så noget SKULLE der ske. Jeg kunne bare ikke tøffe rundt i en lortegolf! Slet ikke når den ene af de nye gutter, jeg havde lært at kende netop selv havde købt sig en 944, frisk importeret fra Sverige af med alverdens gejl og gøgl.

Det irriterede mig lidt, så efter at have set en rød 400 hestes Saab tabe igen og igen til alverdens makværk og fik sagt, at jeg ville kunne køre fra den på min mors motionscykel, luftede jeg lidt min frustration højlydt ved Striben Næstved, hvilket min kammerat fra gamle dage af hørte og sagde: "Jamen, der står sgu da en 944 i Nordsjælland til ingen penge, hvorfor har du ikke kigget på den?".

"Hvad gør der? Det gør der fandeme ikke!".

Min kammerat hev mobilen frem, viste mig annoncen og straks bemærkede jeg, at annoncen var sat op som en reservedelsannonce. Det forklarede hele misæren, for når jeg søger efter en bil, jeg skal bruge som daily-driver, så kigger jeg sgu ikke efter reservedele!

Nå, men vi var en fire-.fem gutter, der ragnok blev enige om, at jeg nok skulle få taget op og kigget lidt nærmere på den. Ifølge annoncen havde den været til syn og dumpet det i slutningen af marts med meldingen om, at den bremsede for skævt, at der skulle skiftes bærekugler og så en tæret batterikasse.

Jeg tog op og kiggede på den en sen aften uden mulighed for at køre hjem i den såfremt jeg skulle ende med at købe den eller endsige bare prøvekøre den, jeg skulle bare se bilen.

Den havde stået stille i en seks ugers tid, hvilket man godt kunne se på alt det mos, der sad omkring samtlige lister.

For at gøre en kort historie lang, så hentede jeg prøveplader to dage efter og købte bilen. Jeg havde gjort mig et scoop!

To bremseskiver, en gang bremseklodser og to smurte glidere, et stykke plade svarende til et A3-ark samt et afmonteret træk efter, så strøg bilen gennem syn og jeg fik plader på, lidt over en uge efter, jeg havde købt bilen.

Reservedele min bare røv! :-)


Hvad er så planen? Tjo, indtil videre skal det bare være en diskret sleeper, men den har to mindre rustbobler ved hhv. forrude og bagrude, så det ender nok med en hjemmelakering (det bliver farven RSP- Royal Sapphire Pearl, det er indiskutabelt), da bilen helst gerne skal holde i en del år.

Men jeg kan da afsløre så meget, at indkøbslisten/planen for nuværende lyder således:

Klare sideblink hele vejen rundt inkl. baglygter og forlygter (forblink og sideblink købt i Biltema, baglygterne på DBA - Samlet ca. 900,-)
Rudetoning til de bagerste ruder (indkøbt i Biltema for 50 kr.)
Volvo R spoiler fra en 854 R.
To kvalitetsdæk til bagtil som erstatning for de jammerlige kinadæk (overraskende nok købt her på BG, to nye Continental - 500 kr.)
Blow-off ventil (indkøbt i Biltema for 329,- Dog skrottet igen for en Bailey til 300,-)
Turbokit: T3/T4 turbo og manifold fra SSautochrome (købt, dog uden manifold)
3" downpipe (det blev så til 2,5" i stedet
2.5" eller 3" rør og bøjninger fra Biltema til hjemmebrygning af udstødning (2.5" fra turbo og ud)
Bagpotte til ovenstående udstødning (købt og monteret)
Diverse trykrør (nope, køre stadig på den originale IC) med alle trykrør intakt)
Megasquirt 1 eller 2 til styring af ovenstående turbokit, selvom det ikke bliver nødvendigt til at starte med (Den originale Bosch kan være med til 300 hk).
Fire stk. 630cc Bosch-dyser.
H eller V-knast, da den nuværende T-knast allerede ved standard omdrejningstal er alt, alt for slap i toppen (den dør ud ved ca. 4000 omdrejninger, og målet er 7800 omdrejninger mod ca. 6000 for nuværende)
Wideband-kit fra alle andre end AEM.
EBC fra Greddy, Blitz eller HKS, da de er bedre end den manuelle boost controller, der sidder på nu (lige nu kører den uden, eller dvs. længden på vakuumslangen bestemmer ladetrykket)
Et sæt 16"-18" sommerfælge.
Forstærket kobling
Diverse materialer til turbokittet.
Læderkabine fra en 854 T5-R eller R. (944 læderbagsæde og S80-forstole)


Selve effektforøgelsen vil som mål holdes nede i ca. 10.000 kr eller omregnet i kroner pr. hestekræft = 66,666 kr. pr. ekstra hk ift. nuværende kontra HK-må¨let.

Den vil blive rullet hos RN Autoteknik på deres helt nye rullefelt både før og efter monteringen.


Nå ja, og sidst, men ikke mindst en stor tak til Voilvo Madsen for at være så fucking flink, kyndig og ikke mindst et kæmpe røvhul når det endelig skal være :D

Vil du se flere Volvo 944 Turbo til salg? Andre Volvo eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Volvo 944 Turbo
Annonce