Opel Omega A Evolution 500 (EVO500) 1991
7.198 visninger
|
Oprettet:
Opel Omega A Evolution 500 (EVO500)
Årgang:
1991
Motor:
C30XEI.
Speciel model lavet til denne model af Irmscher, med følgende ændringer:
- Lettet krumtap, 8 vægte istedet for 12 og er ca. 6 kg lettere.
- Lettet og smedet plejlstænger og 10mm længere.
- Lettet og smedet stempler, vægten gik fra 494g til 352g ydermere var stemplerne også kortere.
- Selv krydspindene er forkortet, for at gøre dem lettere fra 116g til 90g.
- Bedre flowet topstykke.
- Bedre flowet indsugning.
- Andre knastaksler, med 0,5mm højere løft på både indsug og udstødning.
- Større luftmængdemåler er større.
- Indsugningsrør er 39mm kontra 37mm på c30se.
- Kompression 10,5:1
- Bosch Motronic 1.5
Drivlinie:
- Gearkasse R28/5.
- 45% spær differentiale.
Speciel model lavet til denne model af Irmscher, med følgende ændringer:
- Lettet krumtap, 8 vægte istedet for 12 og er ca. 6 kg lettere.
- Lettet og smedet plejlstænger og 10mm længere.
- Lettet og smedet stempler, vægten gik fra 494g til 352g ydermere var stemplerne også kortere.
- Selv krydspindene er forkortet, for at gøre dem lettere fra 116g til 90g.
- Bedre flowet topstykke.
- Bedre flowet indsugning.
- Andre knastaksler, med 0,5mm højere løft på både indsug og udstødning.
- Større luftmængdemåler er større.
- Indsugningsrør er 39mm kontra 37mm på c30se.
- Kompression 10,5:1
- Bosch Motronic 1.5
Drivlinie:
- Gearkasse R28/5.
- 45% spær differentiale.
Hestekræfter
Standard:
HK: 230 @ 6700rpm
Nm: 280 @ 3500rpm
HK: 230 @ 6700rpm
Nm: 280 @ 3500rpm
Fælge
- Artec 8x18 et36.
Skal dog have fat i de originale 18" ATS fælge den kom med i sin tid, da de desværre ikke fulgte med.
Skal dog have fat i de originale 18" ATS fælge den kom med i sin tid, da de desværre ikke fulgte med.
Dæk
- Dunlop Potenza 235/40/18
Undervogn
- Gule Koni dæmpere, hårdheds justerbar.
- Standard fjedre, mig bekendt.
- Standard fjedre, mig bekendt.
Bilstereo
- Sony HU.
Styling
Ombygget af Irmscher:
- Forkofanger, med justerbar underlæbe.
- Bagkofanger.
- Sideskørter.
- For- og bag-skærme.
- Hækspoile, automatisk justerbar ved 80km/t.
- Lille ekstra læbe på hækspoileren, som kan justeres manuelt.
- Forøgere på nederste del af bagdøre.
- Mørke baglygter.
- Forkofanger, med justerbar underlæbe.
- Bagkofanger.
- Sideskørter.
- For- og bag-skærme.
- Hækspoile, automatisk justerbar ved 80km/t.
- Lille ekstra læbe på hækspoileren, som kan justeres manuelt.
- Forøgere på nederste del af bagdøre.
- Mørke baglygter.
Interiør
- Recaro sæder.
- Dellæder.
- Irmscher logo på forsæder.
- Dellæder.
- Irmscher logo på forsæder.
Ekstra tilbehør
- El-glassoltag.
- ABS.
- Aircon.
- 4x el-ruder.
- Centrallås m/ fjernbetjening.
Som det blev beskrevet længere oppe er hækspoilen elektronisk og kører selv op over 80km/t og ned igen under denne hastighed. Desværre er denne funktion ikke funktionel på min.
- ABS.
- Aircon.
- 4x el-ruder.
- Centrallås m/ fjernbetjening.
Som det blev beskrevet længere oppe er hækspoilen elektronisk og kører selv op over 80km/t og ned igen under denne hastighed. Desværre er denne funktion ikke funktionel på min.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Standard opgivelser:
Vægt: 1465kg
Tophastighed: 249km/t
0-100km/t: 7,5sek
Bilen blev købt 18/9-2015 i Rüsselsheim 2015. Den skulle eftersigende være en ejers. Den tidligere ejer købte den af Opel da den var 6 måneder gammel.
Jeg så sådan en Evo her første gang for godt 15år siden og har siden haft en drøm om at komme til at eje en.
Bilen skulle oprindeligt laves i 500 eksemplare, for at den kunne bruges i DTM. Dog valgte Opel at satse på Calibra'en i stedet og stoppede produktionen af Evo'en, så den nåede kun et samlet antal på 320-390 stk, det præcise antale vides ikke og det varriere lidt efter hvor man kigger henne. Men det er helt sikkert at der ikke er mange tilbage af dem mere.
Bilen har en hel del småfejl rundt omkring som skal laves, men umiddelbart virker den som et rigtig sundt udgangspunkt.
Planen med tiden er at der skal afgift på den og den skal renoveres 100% og stå så original som overhovedet muligt.
12-04-2017: Så lykkedes det mig at få betalt afgiften og få plader på den! Så nu skal den nydes et år eller to, trods sine skønhedsfejl, derefter skal den renoveres så den kommer til at stå som da den forlod fabrikken tilbage i 1991:)
Vægt: 1465kg
Tophastighed: 249km/t
0-100km/t: 7,5sek
Bilen blev købt 18/9-2015 i Rüsselsheim 2015. Den skulle eftersigende være en ejers. Den tidligere ejer købte den af Opel da den var 6 måneder gammel.
Jeg så sådan en Evo her første gang for godt 15år siden og har siden haft en drøm om at komme til at eje en.
Bilen skulle oprindeligt laves i 500 eksemplare, for at den kunne bruges i DTM. Dog valgte Opel at satse på Calibra'en i stedet og stoppede produktionen af Evo'en, så den nåede kun et samlet antal på 320-390 stk, det præcise antale vides ikke og det varriere lidt efter hvor man kigger henne. Men det er helt sikkert at der ikke er mange tilbage af dem mere.
Bilen har en hel del småfejl rundt omkring som skal laves, men umiddelbart virker den som et rigtig sundt udgangspunkt.
Planen med tiden er at der skal afgift på den og den skal renoveres 100% og stå så original som overhovedet muligt.
12-04-2017: Så lykkedes det mig at få betalt afgiften og få plader på den! Så nu skal den nydes et år eller to, trods sine skønhedsfejl, derefter skal den renoveres så den kommer til at stå som da den forlod fabrikken tilbage i 1991:)
Vil du se flere Opel Omega A Evolution 500 (EVO500) til salg? Andre Opel eller bare andre brugte biler?
Opel Omega A Evolution 500 (EVO500)
feb 2003
Følger: 129 Følgere: 136 Biler: 15 Emner: 82 Svar: 1.655
Jo, har bare ikke lige fået smidt billeder op af den, med de org. fælge, men de sidder på den nu:)
nov 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 2 Svar: 26
nov 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 2 Svar: 26
Ikke noget man bare ser.. dejlig bil pas på den der ikke mangw tilbage i verden
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
feb 2003
Følger: 129 Følgere: 136 Biler: 15 Emner: 82 Svar: 1.655
Du skal tænke på, den motor som ligger i Evo'en er en speciel tunet motor af Irmscher, kun til Evo'en. Det er også derfor den hedder c30xei og ikke c30se, som en almindelig 3.0 24v hedder
Men generelt så bliver der længere mellem Omega A'erne og specielt af den her, da den kun blev lavet i 321 eksemplarer
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
sep 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 16
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 20
sep 2006
Følger: 35 Følgere: 77 Biler: 11 Emner: 53 Svar: 1.891
jul 2007
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 54
Det er jo kult
sep 2007
Følger: 95 Følgere: 98 Biler: 7 Emner: 61 Svar: 1.561
Kig forbi min e28
feb 2003
Følger: 129 Følgere: 136 Biler: 15 Emner: 82 Svar: 1.655
Grunden til den blev bygget var at der skulle laves 500 stk. for homologering til brug i DTM. Dog nåede de aldrig at lave de 500 stk. da de valgte at satse på Calibra'en i stedet for, så det endelig antal landede på 320-390 produceret stk.
nov 2002
Følger: 3 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 137 Svar: 1.540
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 40 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 5
jan 2008
Følger: 54 Følgere: 54 Biler: 4 Emner: 10 Svar: 92
aug 2007
Følger: 64 Følgere: 69 Biler: 19 Emner: 34 Svar: 517
feb 2003
Følger: 129 Følgere: 136 Biler: 15 Emner: 82 Svar: 1.655
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
feb 2003
Følger: 129 Følgere: 136 Biler: 15 Emner: 82 Svar: 1.655
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
apr 2006
Følger: 50 Følgere: 47 Biler: 13 Emner: 3 Svar: 39
feb 2003
Følger: 129 Følgere: 136 Biler: 15 Emner: 82 Svar: 1.655
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
feb 2003
Følger: 129 Følgere: 136 Biler: 15 Emner: 82 Svar: 1.655
Jaah, synes os det er en super fed bil og har jo drømt om sådan en meget længe
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Den er bare alt for fed!
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.159
jan 2008
Følger: 121 Følgere: 121 Biler: 4 Emner: 46 Svar: 525
sep 2012
Følger: 66 Følgere: 40 Biler: 16
Den er sgu sweet
dec 2003
Følger: 36 Følgere: 30 Biler: 3 Emner: 294 Svar: 1.997
mar 2010
Følger: 15 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 18 Svar: 173
apr 2007
Følger: 34 Følgere: 37 Biler: 5 Emner: 45 Svar: 226
okt 2007
Følger: 72 Følgere: 77 Biler: 4 Emner: 72 Svar: 390