{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Opel Omega A Evolution 500 (EVO500) 1991

7.198 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

- Bite Me -
Mand | 39 år | Oprettet: 6. feb 2003


Opel Omega A Evolution 500 (EVO500)

Årgang:
1991
Motor:
C30XEI.
Speciel model lavet til denne model af Irmscher, med følgende ændringer:
- Lettet krumtap, 8 vægte istedet for 12 og er ca. 6 kg lettere.
- Lettet og smedet plejlstænger og 10mm længere.
- Lettet og smedet stempler, vægten gik fra 494g til 352g ydermere var stemplerne også kortere.
- Selv krydspindene er forkortet, for at gøre dem lettere fra 116g til 90g.
- Bedre flowet topstykke.
- Bedre flowet indsugning.
- Andre knastaksler, med 0,5mm højere løft på både indsug og udstødning.
- Større luftmængdemåler er større.
- Indsugningsrør er 39mm kontra 37mm på c30se.
- Kompression 10,5:1
- Bosch Motronic 1.5

Drivlinie:
- Gearkasse R28/5.
- 45% spær differentiale.
Hestekræfter
Standard:
HK: 230 @ 6700rpm
Nm: 280 @ 3500rpm
Fælge
- Artec 8x18 et36.

Skal dog have fat i de originale 18" ATS fælge den kom med i sin tid, da de desværre ikke fulgte med.
Dæk
- Dunlop Potenza 235/40/18
Undervogn
- Gule Koni dæmpere, hårdheds justerbar.
- Standard fjedre, mig bekendt.
Bilstereo
- Sony HU.
Styling
Ombygget af Irmscher:
- Forkofanger, med justerbar underlæbe.
- Bagkofanger.
- Sideskørter.
- For- og bag-skærme.
- Hækspoile, automatisk justerbar ved 80km/t.
- Lille ekstra læbe på hækspoileren, som kan justeres manuelt.
- Forøgere på nederste del af bagdøre.
- Mørke baglygter.
Interiør
- Recaro sæder.
- Dellæder.
- Irmscher logo på forsæder.
Ekstra tilbehør
- El-glassoltag.
- ABS.
- Aircon.
- 4x el-ruder.
- Centrallås m/ fjernbetjening.

Som det blev beskrevet længere oppe er hækspoilen elektronisk og kører selv op over 80km/t og ned igen under denne hastighed. Desværre er denne funktion ikke funktionel på min.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Standard opgivelser:
Vægt: 1465kg
Tophastighed: 249km/t
0-100km/t: 7,5sek


Bilen blev købt 18/9-2015 i Rüsselsheim 2015. Den skulle eftersigende være en ejers. Den tidligere ejer købte den af Opel da den var 6 måneder gammel.

Jeg så sådan en Evo her første gang for godt 15år siden og har siden haft en drøm om at komme til at eje en.

Bilen skulle oprindeligt laves i 500 eksemplare, for at den kunne bruges i DTM. Dog valgte Opel at satse på Calibra'en i stedet og stoppede produktionen af Evo'en, så den nåede kun et samlet antal på 320-390 stk, det præcise antale vides ikke og det varriere lidt efter hvor man kigger henne. Men det er helt sikkert at der ikke er mange tilbage af dem mere.

Bilen har en hel del småfejl rundt omkring som skal laves, men umiddelbart virker den som et rigtig sundt udgangspunkt.

Planen med tiden er at der skal afgift på den og den skal renoveres 100% og stå så original som overhovedet muligt.

12-04-2017: Så lykkedes det mig at få betalt afgiften og få plader på den! Så nu skal den nydes et år eller to, trods sine skønhedsfejl, derefter skal den renoveres så den kommer til at stå som da den forlod fabrikken tilbage i 1991:)

Vil du se flere Opel Omega A Evolution 500 (EVO500) til salg? Andre Opel eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Opel Omega A Evolution 500 (EVO500)
Annonce