{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Mercedes Benz 500 sec (S-Klasse-Einspritzmotor-Coupé) 1986

5.110 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Baskerwille
Mand | 61 år | Oprettet: 12. jan 2013


Mercedes Benz 500 sec (S-Klasse-Einspritzmotor-Coupé)

Årgang:
1986
Motor:
M117.965 V8 5,0 liter ( 4,973 cm3),
405 N·m (295 lb·ft).
Hyps : 245 ( 180 KW )
Antal ventiler : 21 (16 i motoren og 5 paa dækkene).
0 - 100km/t : 7.3 sekunder
Motorolie : 7,5 liter
Kølervæske : 12,5 liter
Automatgear : 4 trin Wandler
Tankindhold : 90 liter
Tændrør : Beru 14-7DU
Beru 14-7 DUO
Bosch W 7 DC
Bosch W 7 DCO
Champion N 9 YC
Champion N 9 YCC
Tændingsrækkefølge: 1-5-4-8-6-3-7-2-9

Tophastighed : 235 km/t
Laveste hastighed: 0 km/t ( I bakgear noget mindre..)
Cruisehastighed : Ca. 90 km/t = 9.1 km pr. liter
Katalysator : Nej
Hestekræfter
245 Heksekræfter ( 180 WilloKatt).
Fælge
AMG 17 x 8" Monoblock Aero1 ET2 S ( "Hammer ET ll S ) , som vil have godt af et kur-ophold i Ringsted hos d´herrer fælgteknikere og derefter en tur til blæser og maler. Endvidere mangler der nogle dutter i midten paa to af fælgene.
Dæk
Forandæk:
Continental Contsportcontact 5 225/50/17 94W MO

Bagveddæk:
Continental Contsportcontact 5 225/50/17 94W MO


Anbefalet / fabriksmonteret med : 205 / 65 VR 15
eller : 205 / 65 ZR 15
Total hjuldiameter : 64,80cm
Undervogn
Efter nærmere eftersyn ser det ud til at der er en modificeret undervogn.
Fjedrene maa være fra fattigfirserne, da de uden tvivl er for korte baade foran og bagpaa. Det har den uheldige bivirkning, at bilen nu er blevet cirka 50 mm lavere. Fordelen herved er, at man i ganske komfortabel siddeposition kan lave sig en lille ekstra klatskilling ved at skrabe sne for naboerne.

OPDATERING:
Fjedre er nu udskiftet til originale fjedre, saa vinterindtægterne er blevet en anelse lavere...
Bilstereo
Der er ikke saa meget fut i de originale højtalere. Bassen var aabenbart ikke saa kendt paa den tid. Radioen er en Clarion, sikkert ikke en saa dyr en af slagsen, men det er ok indtil videre...
Styling
Hmm....Nej ... jo. eller .. Askebægeret er nu skiftet til en stemmestyret 7 " Garmin navigator. Om det ligefrem er styling ?
Den er ihvertfald bedre til at finde vej med end askebægret...
Ellers er der jo de der AMG-fælge, og mig, når jeg sidder bag rattet....
Interiør
Træindlæg alle mulige steder. Paa handskerummet, midterkonsollen, dørene, og hele vejen hen over instrumentbordet. Og saa er der jo læderkabinen i lysegråt læder. Ja,- det er nu ganske pænt.
Loftlys til foran-menneskerne, og det samme til bagved-menneskerne. Bess-morhåndtag alle mulige steder.
Der er ikke massageanlæg eller toilet i stolene, men det er vist ogsaa det eneste der mangler. Ellers er det sæder for den fuldendte dovenkrop. De kan baade fare op og ned, vippe forlæns og baglæns, og ryglænet fise frem og tilbage. Nakkestøtterne er der minsandten ogsaa motor i. Og memory. Tryk paa en knap, og hele cirkuset kører i stilling. Det er lige før man ryger ud af vinduet.
2-trins varme i sæde og ryglæn har man heller ikke glemt.
Resten af læderet maa vist være vinyl, baade hvad midterkonsollen og døreindtrækket angaar. Bagsæderne er nu af læder. Ihvertfald den del der er af læder. Dem kan man forresten tage af. Saa sidder man dårligere...
Der er endvidere en slags vældig godt tilpasset pude mellem bagsæderne. Den kan man tage op, og frem kommer der et rum til kager og vilde dyr. Meningen er jo nok den, at man kan sidde paa den pudelignende genstand. Det forudsætter jo saa, at man slaar armlænet op. Jeg har nu testet den formodede ekstra siddeplads.
Konklusionen er, at saafremt en voksen skal placere sin person dér,
maa det anbefales at det er en ganske lille en af slagsen. Og helst en der er ihændehaver af en lægeerklæring, der viser at vedkommende er allergisk over for sikkerhedsseler, idet der ikke forefindes sele til omtalte formodede bagsædeplads.
Bagved bagsæderne, men foran hattehylden, er der en klap til venstre ( naar man vender sig om og kigger paa den. Ellers er det jo til højre) med et veludstyret hospital. Saa er det næppe saa stor en plage at komme slemt til skade.
Ved siden af, til højre, ( altsaa til venstre) er der ogsaa en klap. Der er ikke noget i...
Til højre for højre bagsæde er der et rum til slikkepinde. Det er der ogsaa til venstre for venstre bagsæde. Endvidere er der i hver side til bagsædepassageren en knap til betjening af de bageste sideruder, saa svigermor ikke keder sig. Er parfumelugten for stærk, kan disse bageste ruder ogsaa betjenes ved førersædet. Og betjeningen af bagruderne kan ganske hensigtsmæssigt blokeres af føreren.
Tæpperiet baade paa gulvet og godt op ad siderne er udført i lysegraa, og er haandværksmæsigt ganske veludført.
Der er baade dørhaandtag og askebæger i kabinen. Og et hul i loftet med automatisk vandtæt klap har der ogsaa været raad til paa den tid.
Yderdørene er ganske smart hittet paa. De er baade for- og bagdøre paa samme tid. Ser man godt efter, opdager man hurtigt at der forefindes een i hver side af kabinen. I hver eneste dør er der et ganske langt rum til opbevaring af valgfrie effekter.
Ekstra tilbehør
Et par ekstra træskoer i bagagerummet...
Fire i Biltema indkøbte gummimaatter. De laa der nu kun een dag, idet de lugtede ganske forfærdeligt. Det viste sig nemlig at det var maatter gjort af billigt kinesergummi, ganske uden tvivl udelukkende med salg for øje. Saa pas paa med det.
Saa er afløseren af gummimaatterne nu noget ganske andet.
Det er bademaatter. Dem kan man købe i forskellige farver. Man kan ogsaa købe dem i ens farver. De kan anskaffes flere steder i landet til en pris, der kan faa flere til at se fornuften i formaalet. Og saa kan de maskinvaskes. De har tilmed en lugtfri gummi-underside.
Altid rene maatter med et par ekstra sæt i bagagerummet.
Det kan anbefales, men man kan næppe tjene til føden paa anbefalingen.

Om der nu egentlig er tale om ekstratilbehør, naar man ser paa de instrumenter der er at skue,- tja.. Der er jo saadan et usædvanligt instrument monteret i samme konsol som speedometer, omdrejningstæller osv. Det hedder en "Reiserechner" , og kan vel uden man risikerer større sagsanlæg oversættes til " Rejse-beregner". Man skal tænke sig at denne opfindelse er før gps-navigatoren, men maa med henblik paa teknikken, ganske overvejende antages at være gjort senere end kompasset. Med en Reiserechner kan man blandt andet indtaste distance, og faa en beregning paa hastighed, ankomsttidspunkt samt benzinforbrug. Man kan ogsaa bytte rundt paa faktorerne og faa de manglende ønskede oplysninger. Egentlig er det nemmest at lade være....
Dernæst kan man se det øjeblikkelige forbrug, gennemsnitsforbrug og mange andre seværdigheder, som jeg har glemt alt om....
Vejtermometer er nok standard ligesom ur og de ganske smaa vinduesviskere placeret på forlygterne. Ganske fiks idé at placere dem dér, eftersom de jo er alt for korte til forruden.
Der er noget ved automatgearet der ligner en slags differentialespærring. Naar man sætter gearvælgeren i 1, kan denne skubbes til siden. Hvad mon det kan være?
Skulle nogen være interesseret, er det til højre, man kan skubbe gearvælgeren.
Styrker ved bilen
Det lader til at denne bil er ganske godt udtænkt med henblik paa holdbarhed og blærerøvstal. Den er uforskammet komfortabel at sidde i, og ogsaa at køre i, idet den dels er den ganske lydløs, selv når man starter den. Udsynet er godt, den har automatgear, klimaanlæg, rigelig med hypheste, er hurtig varm om vinteren, og som pølsen i rosin-enden; egentlig kører overraskende langt paa literen, hvis man da ellers kan slaa den underudviklede del af hjernen fra, der i siddeposition styrer højre ben og fods ofte agressive trampen på den lille plade der er skruet fast nede paa gulvtæppet.
Og saa er den forresten god at kigge paa...
Fartpiloten var nær glemt her. Den findes, og virker indimellem.
Og saa er der jo lige det med motorhjælmen. Den kan lukke saa meget op at man bliver helt svimmel. Saa kan man altid sætte sig ind og lege med højre sidespejl, som kan snurre rundt i forskellige retninger, naar man piller ved en lille knap...
... Og saa er der 3 baathorn. De sidder ude i motorrummet.
Svagheder ved bilen
En overvejende svaghed ved bilen er at den ikke har staaet i mit navn noget før. Det maa man nok lære at leve med, idet man sikkert vil tabe en evt. retssag.
Der var ikke nogen brugermanual med, og der er saa mange knapper...
Nåh,- men nu har jeg saa skaffet en fra tyksland. Det var bare ikke lige den aargang. Saa det er en ommer, og denne gang med aabne øjne og hjernen tilkoblet....
Bemærkninger
Motorrummet synes at bære præg af, at rustbeskyttelse ikke altid har været lige dyrt at anskaffe. Beskyttelse har sine fordele, men gør sig bedst paa rustbare karosseridele, vil jeg mene. Det er ved et nærmere eftersyn konstateret, at der er mange forskellige komponenter i motorrummet.
En rensningsproces med lange tidsmæssige udsigter er paabegyndt, Det vil være ganske interessant at se hvad der dukker op under klappen.
Indtil videre er ikke mindre end fem vidt forskellige og ganske velbevarede genstande udgravet og renset. En af dem er en meget stor genstand placeret nogenlunde i midten af maskinrummet, som blev fundet kort før jul. Kyndige paa omraadet mener, at det er her selve kræfterne til at drive køretøjet genereres. Kræfterne menes at overføres til anden teknik paa bagsiden af genstanden. Er antagelsen korrekt, er denne genstand afløseren for den tidligere og noget ældre opfindelse, pruhesten, som var datidens store hit.
Det ganske spændende arbejde fortsætter ud i fremtiden, eller maaske længere tid endnu.

Fælgene skal jo som beskrevet ordnes, og bagefter skal der nye futsko på. Fjedrene bliver skiftet til rigtige fjedre, saadan som Bruno Sacco havde udtænkt det. Han dinglede efter sigende lidt rundt paa den gamle fabrik og kom med gode idéer.

Opdatering:
Fælge er nu rettet, blæst og malet originalfarve med klarlak.
Der er fremstillet og monteret kapsler i syrefast RF aisi 316 staal til center på fælgene.
De gamle oversavede fjedre erstattet med nye originale fjedre, så vognen nu står som den skal. Det ser helt rigtigt ud.
Askebæger erstattet med stemmestyret navigator. Saa er der da nogen der hører efter hvad man siger....

Iflg. Skat 15.05.2018, er der i DK d.d. registreret :

13 stk. 380 SEC
7 stk. 420 SEC
13 stk. 500 SEC
27 stk. 560 SEC
Kommentér på:
Mercedes Benz 500 sec (S-Klasse-Einspritzmotor-Coupé)
Annonce