Seat Leon ST FR [Tidl. bil] 2014

3.271 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Kommentarer
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

 
Slå lyden til
00:00
/
00:10
LIVE

NOW PLAYING

NY SUZUKI EVITARA - SÅDAN KØRER DEN!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

VW ID.7 TOURER GTX - FEDESTE VW PÅ MARKEDET!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

DENZA Z9 GT - KINESISK OVERKLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

ZEEKR 7X - DE FØRSTE INDTRYK!

NOW PLAYING

SKODA ELROQ - ET UDMÆRKET VALG!

NOW PLAYING

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!

NOW PLAYING

TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

Seat Leon ST FR

Årgang:
2014
Motor:
1,4 TSI Start/Stop DSG-7

VW's udemærkede 1395 ccm 4-cylindrede turbomotor koblet på en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse og meget effektiv start-stop funktion som er nem at kontrollere.
Hestekræfter
Standarden er opgivet til 150 hk (110 kW for de nørdede) mellem 5000-6000 omdr./min. og 250 Nm 1500-3500 omdr./min. En efterfølgende effektmåling viste dog, at gasspjældet går ned på 50% ved 4800 omdr. hvor topeffekten var. 0-100 på 7,9 sekunder.
Jeg har sidenhen fået den chippet og skal have lavet en rullende effektmåling i løbet af foråret, da ESP'en går amok over et rullefelt kun på forhjulene. Et umiddelbart bud på effekt pt. er 180 hk ved 5700 omdr./min. og +300 Nm. Gætter på at jeg går 0-100 på cirka 7,2-7,4 da motoren trækker hele vejen nu og momentet er blevet meget stærkere.
Fælge
Vinterfælgene er kedelige 16" stålfælge, da de originale 17" skal passes på til et eventuelt videresalg i fremtiden.

Sommerfælgene på billederne er 18" Borbet BS5 Black Polished. Den har jeg dog voldtaget ved at vaske dem forkert og ramme kantsten, så de er solgt og til 2017-sæsonen står et sæt AXE EX14 8,5x19" klar.
Dæk
Vinterdækkene er et sæt Michelin Alpin A4 195/55

Sommerdækkene i 2016 var Hankook Ventus S1 evo² i størrelsen 225/45. De var dog ikke særligt gode i regn, så i 2017 forsøger jeg mig med et sæt Goodyear F1 Eagle Assym. 3 225/25 R19 88Y.
Undervogn
20 mm lavere end en "normal" Leon, fordi det er en FR.
Bilstereo
Rat-betjent Seat Sound System med 5" indbygget skærm som består af 4 diskanter, 4 højtalere i dørene og en subwoofer integreret i reservehjulet. Derudover bluetooth og en navigation som er ret hakkende og dyr at opdatere (1400 kr. siger Seat selv). Der er en equalizer i kørecomputeren, men anlægget spiller bedst når alt er sat efter standardindstilllingerne.

Man kan selvfølgelig altid lave et super kraftigt system selv, men dette spiller ganske udemærket når der også skal være plads til barnevogn i bagagerummet.
Styling
Jeg har kun lagt en folie hen over fronten og på taget, tonet alle bagruderne samt tonet glasset på baglygterne. Da det ikke er en projektbil, skal der ikke ske så meget når Seat har gjorde et fint stykke arbejde.
Interiør
Stof/kunstlæder på sæderne, sportsstole foran og røde syninger over det hele. Rødt LED-lys i dørsiderne (dette kan også gøres hvidt gennem kørecomputeren) og hvidt lys i fodbrøndene foran. 2-zonet klimaanlæg, varme i forsæderne, regnsensor, cruise control og fabriksmonteret panoramasoltag som jeg bruger MEGET!
Ekstra tilbehør
Thule Raceway 991 cykelholder når to cykler eller et barnevognsstel skal med på længere tur og der ikke er plads i bagagerummet. Hvis jeg skal bruge mere plads spænder jeg en Thule Pacific 700 på 420 liter. Med bagagerummet giver det over en kubikmeter plads!
Styrker ved bilen
Efter at have ejet bilen i lidt over et år, har jeg endnu ikke fortrudt at have købt den. Den forener på bedste vis plads til familien, økonomi i hverdagen (ca. 14 km/l. og 310 kr. halvårligt) og fart i en pæn kasse. Jeg har endnu ikke set nogen biler hverken nye eller på brugtmarkedet som rammer mine behov så præcist.
Svagheder ved bilen
I og med det er en Seat, har VW været nødt til at gøre den billigere en Golf'en, så plastikkvaliteten er ikke lige skarp alle steder og GPS'en var håbløst forældet allerede fra ny.
Samtidig har den nogle små elektroniske finurligheder som jeg nok bare skal lære at leve med, da hverken Seat eller mekanikervenner kan fortælle mig hvorfor den gør det. Det drejer sig om FM-radioen som ved opstart af bilen ikke vil spille, volumen reagerer heller ikke. Trykker jeg over på AM og tilbage til FM, virker det igen. Soltaget vil heller ikke altid køre helt ned når start/stop'en er aktiveret, men er motoren i gang, er det intet problem. Det er dog småting som jeg kan vænne mig til.
Bemærkninger
Efter min mening bedste kombination af sport og familievenlighed til under 400k. Stem og kommentér gerne :)

25/4 2017: Så blev SEAT'en solgt for at gøre plads til en Alfa Romeo Giulia 2,0T som bliver leveret ultimo maj.

Vil du se flere Seat Leon ST FR til salg? Andre Seat eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Seat Leon ST FR
Annonce