Porsche Boxster 2.5 [Tidl. bil] 1997
2.547 visninger
|
Oprettet:
Porsche Boxster 2.5
Årgang:
1997
Motor:
6 cylinder, vandkøllet boxer motor.
Boring: 85.5 mm
Slaglængde: 72.0 mm
Størrelse: 2480cm (2.5 liter)
Delvist tørsump.
Boring: 85.5 mm
Slaglængde: 72.0 mm
Størrelse: 2480cm (2.5 liter)
Delvist tørsump.
Hestekræfter
Maks 204 Hk ved 6000 omdr.
Maks 245 Nm ved 4500 omdr.
Maks 245 Nm ved 4500 omdr.
Fælge
Originale 17 tommer Twist-fælge
Dæk
ContiWinterContact. 205/50/17 foran, 255/40/17 bag.
Skal have nye sommerdæk.
Skal have nye sommerdæk.
Undervogn
Original
Bilstereo
Original Becker radio med Bekcer Disc-changer
Styling
Eksteriør design chef: Grant Larson
Interiør design chef: Stefan Stark
Interiør design chef: Stefan Stark
Interiør
Boxsterrot læderkabine, sports el-sæder, el-ruder, el-spejle, el-kaleche, sædevarme, centrallås, startspærre, Becker Navigation, vinddeflektor, midterkonsol, 2x kopholder, 4x måtter, originalt værktøjssæt og reservedæk.
Ekstra tilbehør
Hardtop.
Styrker ved bilen
1. Nyt LM Engineering dobbeltrækket IMS-leje.
2. Ny og forbedret kølevandstermostat, der åbner ved 75 celcius i stedet for 90 celcius.
3. Krumtapsudluftning udskiftet til ny af bedre kvalitet.
Kort sagt, - en Porsche 986 Boxster uden børnesygdomme.
2. Ny og forbedret kølevandstermostat, der åbner ved 75 celcius i stedet for 90 celcius.
3. Krumtapsudluftning udskiftet til ny af bedre kvalitet.
Kort sagt, - en Porsche 986 Boxster uden børnesygdomme.
Svagheder ved bilen
De sidste årtiers vandkølede boxer motorer fra Porsche, M96 (1996), M97 (2005), 9A1 (2009) , har desværre lidt af mange børnesygdomme. - Den nyeste 9A2 (2016) boxer motor fra Porsche, skulle dog være en solid enhed.
Hvilke svage punkter har en M96 motor, som den i min Boxster?
1. IMS leje. - Det originale leje kollapser efter 150.000km (dobbelt-rækket) eller 70.000km (et-rækket), hvilket hiver ventilstyringen ud af timing, og får motoren til at sige "knas-bang".
De tidlige M96 motorer køre med dobbeltrækket IMS-leje, hvilket jeg har fået udskiftet og opgraderet i tide.
2. Cylindre og lokasil forringer. - Den mindste M96 2.5 liters motor, har tykkere cylindervægge, i forhold til sine større varianter (2.7, 3.2, 3.4) og lider derfor ikke i samme grad af cylinder-deformering grundet overophedning, med flækkede cylindre eller revne forringer til følge.
Overophedningen skyldes motorens konstruktion der gøre, at kølevandet ikke flyder hurtigt nok omkring cylindervæggene, hvorfor vandet når at overophede, før det kommer ud, og køles ned igen.
Et simpelt udskifte af fabriks-termostaten, til en nyere termostat der åbner tidligt (75c VS 90c), løser problemet.
3. Krumtapsudluftning. - Krumtapsudluftningen på pre-facelift Porsche 986 og 996, er lavet af for skrøbeligt plastik, der hurtigt forgår, og på et tidpunkt flækker, hvilket fører til, at motoren begynder at spise olie.
Ny opdateret krumtapsudlufning løser problemet.
Hvilke svage punkter har en M96 motor, som den i min Boxster?
1. IMS leje. - Det originale leje kollapser efter 150.000km (dobbelt-rækket) eller 70.000km (et-rækket), hvilket hiver ventilstyringen ud af timing, og får motoren til at sige "knas-bang".
De tidlige M96 motorer køre med dobbeltrækket IMS-leje, hvilket jeg har fået udskiftet og opgraderet i tide.
2. Cylindre og lokasil forringer. - Den mindste M96 2.5 liters motor, har tykkere cylindervægge, i forhold til sine større varianter (2.7, 3.2, 3.4) og lider derfor ikke i samme grad af cylinder-deformering grundet overophedning, med flækkede cylindre eller revne forringer til følge.
Overophedningen skyldes motorens konstruktion der gøre, at kølevandet ikke flyder hurtigt nok omkring cylindervæggene, hvorfor vandet når at overophede, før det kommer ud, og køles ned igen.
Et simpelt udskifte af fabriks-termostaten, til en nyere termostat der åbner tidligt (75c VS 90c), løser problemet.
3. Krumtapsudluftning. - Krumtapsudluftningen på pre-facelift Porsche 986 og 996, er lavet af for skrøbeligt plastik, der hurtigt forgår, og på et tidpunkt flækker, hvilket fører til, at motoren begynder at spise olie.
Ny opdateret krumtapsudlufning løser problemet.
Bemærkninger
Bilen er til salg: http://www.dba.dk/porsche-boxster-25-2-doers/id-1025157136/
En af få 986’ere bygget i Zuffenhausen (Porsche), og ikke i Uusikaupunki (Valmet).
Bilen har inden for de sidste to år/40.000km fået fornyet følgende: kaleche, forlygter, bærearms bøsninger, motorophæng, RMS, krumtaps udluftning, kobling, vandpumpe, Dinitrol behandling og meget mere.
Hurtigste tid sat af 986 Boxster 2.5 på Nürburgring: Tid 8 minutter 55 sekunder.
En af få 986’ere bygget i Zuffenhausen (Porsche), og ikke i Uusikaupunki (Valmet).
Bilen har inden for de sidste to år/40.000km fået fornyet følgende: kaleche, forlygter, bærearms bøsninger, motorophæng, RMS, krumtaps udluftning, kobling, vandpumpe, Dinitrol behandling og meget mere.
Hurtigste tid sat af 986 Boxster 2.5 på Nürburgring: Tid 8 minutter 55 sekunder.
Porsche Boxster 2.5
feb 2006
Følger: 44 Følgere: 43 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 12
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 40 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 5
aug 2007
Følger: 64 Følgere: 69 Biler: 19 Emner: 34 Svar: 517
feb 2003
Følger: 47 Følgere: 45 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 942
dec 2006
Følger: 16 Følgere: 6 Biler: 10 Emner: 1 Svar: 2
Fin Boxster - og så med manuelt gear.
Der er nu noget særligt ved centermotorer.
dec 2006
Følger: 16 Følgere: 6 Biler: 10 Emner: 1 Svar: 2
aug 2011
Følger: 14 Følgere: 19 Biler: 6 Emner: 20 Svar: 615
nov 2002
Følger: 3 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 137 Svar: 1.540
okt 2005
Følger: 56 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 240 Svar: 1.510
jul 2007
Følger: 73 Følgere: 70 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 103
kig gerne forbi min vogn :o)
feb 2013
Følger: 6 Følgere: 19 Biler: 2 Emner: 8 Svar: 1.660
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.862
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5831 Emner: 633 Svar: 5.089
sep 2004
Følger: 1 Følgere: 3 Biler: 1 Svar: 6
nov 2003
Følger: 17 Følgere: 45 Biler: 11 Emner: 42 Svar: 582
aug 2010
Følger: 39 Følgere: 39 Biler: 2
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Svar: 4
nov 2004
Følger: 45 Følgere: 42 Biler: 8 Emner: 27 Svar: 172
jan 2006
Følger: 3 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 37 Svar: 187
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084