{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Opel Kadett E Caravan Club 1.6Si 1989

3.721 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Kasper T
Mand | 35 år | Oprettet: 30. maj 2007


Opel Kadett E Caravan Club 1.6Si

Årgang:
1989
Motor:
Opel Family I 'smallblock' E16NZ OHC 8v. 4 cylindret, tværstillet rækkemotor med enkelt overliggende knastaksel, og træk på forreste hjul via en F13 gearkasse med 5 trin. Motronic monopoint indsprøjtning og elektronisk reguleret tænding. Slagvolumen 1598 ccm, boring 79 mm og slaglængde 81,5 mm.

Eftermonteret katalysator da bilen har levet sit liv i Berlin og Hamborg, hvor katalysator er påkrævet for at bilen kan udstyres med det grønne miljømærke og køre i miljøzonerne. Herhjemme vil den dog kunne synes uden katalysatoren.

I 2018 er motoren blevet ombygget med Multec multipoint indsprøjtningssystem og DIS tænding fra en Astra F C16SE. Alene fordi særligt DIS-tændingssystemet er langt mere pålideligt end Kadettens originale Delco strømfordeler, hvilket giver en roligere og mere jævn motorgang samt en marginalt bedre brændstoføkonomi.
Hestekræfter
Fra fabrikken: 55 kW og 75 hk ved 5000 rpm. 127 Nm ved 2600 rpm.

Efter motormodifikationer forventeligt omkring 85 hk og cirka samme moment. Den kører med original blok, topstykke og knast af hensyn til regler om afgift, så de 100 hk en C16SE normalt har, kommer den ikke i nærheden af.
Fælge
Sommer: 14” originale sportsstålfælge, renoveret, metalliseret og lakeret i original to-tone antracit- og sølv metallic.

Vinter: 14” original Opel alufælge fra Astra F GLS Exclusive
Dæk
Sommer: 185/60 R14 Continental EcoContact 6

Vinter: 175/65 R14 Dunlop Winter Response 2
Undervogn
Bilstein B6 støddæmpere og B3 OEM fjedre. Fuldt sæt PU-bøsninger monteret. Vægtfordelingen er bedre i Caravan modellen end i en CC’er, men undervognen er dog stadig udstyret med samme traditionelle McPherson ophæng foran og en bagbro med skruefjedre bagpå.
Bilstereo
Blaupunkt Bremen SQR 46 DAB. Moderne radio med DAB+, bluetooth, USB- og SD-kort indgang men med udseendet af en klassisk Blaupunkt radio model fra 1986. Den oprindelige Blaupunkt Bremen radio, kunne købes til Kadett som originalt ekstraudstyr 'Opel SC305' radio.

4 stk. 10 cm Magnat højtalere, 2 for og 2 i bagklappen.

Lasic K865 CLS boks er monteret skjult under instrumentbordet for at give lidt mere bund til musikken. Bassface DB4.2 forstærker leverer effekten til Lasic boksen.
Styling
OEM+. Indfarvede kofangere for- og bag fra en Club Special og hvide blinklygter foran. Frontgrillen er udskiftet med modellen fra den britiske Astra mkII LXi/SXi. Både denne og bagkofangeren hører til absolutte Kadett-rariteter. One-off selvskabte delvist røgfarvede baglygter.
Sidebeskyttelseslisterne er på et tidspunkt blevet udskiftet til modellen med den røde stribe og der er monteret en pynteliste nederst på bagklappen fra en Caravan Club Special.
Interiør
Som Caravan Club kom den originalt med sportskabinen fra GT modellerne med stoffet ’Plaid’, og dørsider der matcher sædestoffet. Højdejustérbart førersæde og splitbagsæde 50/50 med nakkestøtter. Desuden fuldt beklædt bagagerum, modsat den mere gængse og ydmyge LS-model der typisk kunne opleves på vejene herhjemme. Atypisk har den det lyse instrumentbord, som dog må siges at være mere sjældent end kønt.
Ekstra tilbehør
Læderrat, instrument med omdrejningstæller, højdejustérbart førersæde, 2-kreds startspærre, elektrisk justérbare- og opvarmelige sidespejle, originale el-ruder for OG bag (!), sædevarme i forsæder, elektrisk antenne, tågeforlygter og centrallås fjernbetjent fra bilens nøgle med komfortmodul fra en Vectra B. Således responderer bilen med blink når låse aktiveres og kabinelyset tændes når der låses op. Desuden tilkoblet 'leaving-home' module, så tågelys for og bagerste nummerplade lys også tænder ved oplåsning. Alle ledninger er bygget ind i det originale ledningsnet og koblet i de originale stikforbindelser.

Caravan Club modellen kom dog i øvrigt med en mængde standard udstyr der, dengang, var en del mere usædvanligt end i dag. Heriblandt tagbøjler, skydedækken over bagagerummet, ur i midterkonsollen, sportskabine, sports stålfælge, sidebeskyttelseslister, bagklapvisker samt lys i handske- og bagagerum.
Styrker ved bilen
God plads, fornuftig benzinøkonomi, pålidelig motor, let at vedligeholde. Giver endda en stadig større mængde positiv opmærksomhed i trafikken. Den er desuden blevet ganske kvik med Multec indsprøjtningen.
Svagheder ved bilen
Den løber ikke fra sin alder, men har dog ingen svagheder man kan laste den for.
Bemærkninger
Efter knapt et års tid at have groet en stadig større kærlighed til Caravan modellen, kom jeg i foråret til den konklusion at jeg var nødt til at udvide min lille samling af Kadett E’er, med et sådant eksemplar. Kadett Caravan er i dag en ganske usædvanlig bil på de danske veje, på trods af de gennem det meste af to årtier, hørte til blandt de mest almindelige bilmodeller herhjemme. Derfor rettede jeg blikket mod moderlandet og fandt denne.

Der er tale om en i Danmark ganske usædvanlig Caravan Club, i en lige så usædvanlig ’Schwarz Metallic’ lakering. I Tyskland blev der modsat herhjemme solgt én Caravan Club, hver gang der blev solgt én Caravan i en anden vilkårlig udstyrsvariant. Modellen blev så succesfuld, at den endte med at indgå permanent i modelprogrammet. Da Astra F erstattede Kadett’en i 1991, blev Club betegnelsen videreført som selvstændig modelvariant, ligesom den også gjorde det da Astra G kom på markedet.

Bilen her er i en ganske fornuftig stand, sin alder taget i betragtning. Den har aldrig været undervognsbehandlet. Desværre kom det på mode i 90’erne at montere nogle frygtelige plastik-krom kanter uden på de originale skærmkanter. Disse har jeg afmonteret og – som forventet – konstateret at de har holdt på vandet og tæret både for- og bagskærme udefra – hvilket ellers ikke er sædvanen på en Kadett E. Den har levet sit liv i Berlin og Hamborg, hvorfor den også har en del små-buler, ridser og skrammer.

8/2018. Kadetten har nu kørt som hverdagsbil i et års tid. Bortset fra en ret omfattende rust reparation under pedalerne som følge af en utæt forrude i november 2017, har der ikke været nogle problemer. Bilen har fået monteret Multec multipointindsprøjtning der kraftigt har forbedret gangkultur og køreoplevelsen bag rattet.

8/2019
Den har fået udskiftet bagklappen til en fabriksny i forbindelse med en påkørsel og samtidig fået monteret nye skærmkanter bag, nye forskærme samt kofangere fra en Frisco/Club Special model. Det hele er lakeret i bilens originale farve. Herudover har jeg monteret originale el-ruder i både for- og bagdøre. Hermed er Kadett'en vidst en absolut ener på dansk grund med hensyn til stand, teknik og udstyr. Mit mål med den er at skabe en moderne fungerende bil på teknik og udstyr, men bevare det originale udseende.

9/2020
I det forgangne år har Kadetten fået et sæt nyrenoverede 14" originale sportsstålfælge med tilhørende nye dæk, og den er igennem sensommeren blevet renoveret i undervognen. Bagerste del af karossen er renset ned, spot-blæst og malet. Bagbro, fjederben og løse metaldele i undervognen er blevet sandblæst, metalliseret og malet. Der er monteret ny Bilstein undervogn, komplet nye bremser, kalibre og bremserør/stålflexslanger, nye PU-bøsninger i undervognen, ny benzintank, benzinpumpe og slanger samt en rustfri udstødning. Altså komplet renoveret undervogn.

9/2021
Ikke meget er ændret i det forgangne år, Kadett'en har kørt fejlfrit. Jeg monterede sædevarme i førersæderne med originale kontakter og ledningsnet i foråret. Ellers har det blot være basal vedligehold med olie, filtre og et friskt tandremskit. I skrivende stund 212.xxx kørte km.

9/2022:
Igen er ikke meget ændret i det forgangne år, og Kadett'en har trofast klaret alle hverdagens udfordringer. Sommervarmen blev dog for meget for limen på himlen, der endelig gav op. Nyt stof og speciallim er indkøbt, så den kan blive ombetrukket over vinteren.

2023:
Bagsæde udskiftet til splitbagsæde med nakkestøtter. Konsol med højdejustering til førersæde monteret. Begge dele originalt ekstraudstyr, og udover at være ekstremt sjældne dele, også de sidste komponenter der mangler, for at give den samme udstyr som en Club Special - den absolutte topmodel.
Desværre blev Kadett'en nok engang påkørt- og trafikskadet i december 2022. Begge døre i venstre side samt forskærm og fælg er ødelagt. Fabriksnye originale døre og en original forskærm er indkøbt og bliver monteret, efter lakering. Derfor ses den i landskabet i øjeblikket i lettere medtaget tilstand og med en midlertidig, hvid dør.

2024:
Trafikskaden fra 2022 er nu udbedret. Kadett'en har fået udskiftet alle fire døre med fabriksnye, der har været sandblæst, metalliseret og epoxylakeret samt en original venstre forskærm og nye sidebeskyttelseslister. Desuden monteret el-spejle og vinterfælge samt dæk er udskiftet. I skrivende stund har den rundet 235.xxx km, kører dagligt og er totalt pålidelig.

Vil du se flere Opel Kadett E Caravan Club 1.6Si til salg? Andre Opel eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Opel Kadett E Caravan Club 1.6Si
Annonce