Ariel Atom 2 300 2006
12.300 visninger
|
Oprettet:
Ariel Atom 2 300
Årgang:
2006
Motor:
Honda 2.0 K20A-JDM
Jackson Racing kompressor 7.5 psi
11.5 : 1 kompression
VTEC på indsugning & udstødning
Honda ECU opgraderet med Hondata Kpro
4-2-1 Rustfri udstødningsmanifold
RAM-air indsugning
Baffled sump
6 Gears Close-ratio gearkasse
Limited Slip Differental
Red Top Racing batteri 6.1kg
Jackson Racing kompressor 7.5 psi
11.5 : 1 kompression
VTEC på indsugning & udstødning
Honda ECU opgraderet med Hondata Kpro
4-2-1 Rustfri udstødningsmanifold
RAM-air indsugning
Baffled sump
6 Gears Close-ratio gearkasse
Limited Slip Differental
Red Top Racing batteri 6.1kg
Hestekræfter
300 hk @ 8400 Omdr
310 nm @ 7200 Omdr
Begrænser 8600 Omdr.
Topfart 249 km/t
0-100 km/t: 2.9 sek
0-165 km/t: 6.7 sek
0-165-0 km/t: 10.7 sek
1/4 mile: 10.6 sek
Standardopgivelser og under optimale forhold
Ikke min, men tilsvarende
https://www.youtube.com/watch?v=UVwQGln97-0
310 nm @ 7200 Omdr
Begrænser 8600 Omdr.
Topfart 249 km/t
0-100 km/t: 2.9 sek
0-165 km/t: 6.7 sek
0-165-0 km/t: 10.7 sek
1/4 mile: 10.6 sek
Standardopgivelser og under optimale forhold
Ikke min, men tilsvarende
https://www.youtube.com/watch?v=UVwQGln97-0
Fælge
Team Dynamics Pro Race 1.2
For 15" x 7"
Bag 16" x 7"
For 15" x 7"
Bag 16" x 7"
Dæk
Yokohama AD08
For 195-50-15
Bag 225-40-16
For 195-50-15
Bag 225-40-16
Undervogn
Hurtig tandstand 1.7 omgang fra stop til stop
Justerbare støddæmpere i højde og hårdhed
Opgraderede fjedre med hjælpefjedre
Alcon 4-stemplede kalibre 290 x 22 skiver for
Opgraderede bremser bag
Opgraderet Rose-joint undervogn
Tilton alu-pedaler
Justerbar bremsekraftfordeling - 2 hovedcylindre
Kun armerede bremseslanger
Justerbare støddæmpere i højde og hårdhed
Opgraderede fjedre med hjælpefjedre
Alcon 4-stemplede kalibre 290 x 22 skiver for
Opgraderede bremser bag
Opgraderet Rose-joint undervogn
Tilton alu-pedaler
Justerbar bremsekraftfordeling - 2 hovedcylindre
Kun armerede bremseslanger
Bilstereo
Lyden fra indsugningen og kompressorens hvinen
Styling
305mm snap-off rat
Poleret rustfrit udstødningssystem
Ingen nøgle - startes med chip
Poleret rustfrit udstødningssystem
Ingen nøgle - startes med chip
Interiør
Helstøbt kompositsæde
Willans H-seler
SPA instrumenthus
Alu gearknob
Alu-håndbremsegreb
Willans H-seler
SPA instrumenthus
Alu gearknob
Alu-håndbremsegreb
Ekstra tilbehør
Carbon lygteafdækninger
2 x Vindafvisere
FIA Hovedafbryder
Road pack
Håndbremsesystem
12v stik
2 x Vindafvisere
FIA Hovedafbryder
Road pack
Håndbremsesystem
12v stik
Styrker ved bilen
Svær at køre - Dvs sjov og udfordrende i min optik.
Vanvittig hurtig, og fed omdrejningsvillig motor
Vægt Ca. 520 kg
Udfordrende og krævende - belønnende og givende.
Vanvittig hurtig, og fed omdrejningsvillig motor
Vægt Ca. 520 kg
Udfordrende og krævende - belønnende og givende.
Svagheder ved bilen
Svær at køre - let at komme galt afsted i
Hjulspin i 4/5 gear ved fugtig vej / kolde dæk
Højrestyret
Hjulspin i 4/5 gear ved fugtig vej / kolde dæk
Højrestyret
Bemærkninger
Efter 10 års bildrøm og opsparing skulle det være :)
Ingen Servo, Bremseforstærker, ABS eller ESP :)
Har allerede lagt +100 timers arbejde i at få den godkendt til indregistrering. Det bliver 60 / 40 i mit favør. Så kryds fingrene for mig :)
En jungle af papirer, godkendelser og næsen dybt begravet i detailforskrifter.
100% Standard
Nummer 314#
Ingen Servo, Bremseforstærker, ABS eller ESP :)
Har allerede lagt +100 timers arbejde i at få den godkendt til indregistrering. Det bliver 60 / 40 i mit favør. Så kryds fingrene for mig :)
En jungle af papirer, godkendelser og næsen dybt begravet i detailforskrifter.
100% Standard
Nummer 314#
Ariel Atom 2 300
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Svar: 3
Jeg har lige taget samme tur med min NSX, der dog endte lykkeligt. Keep trying, der er kriminelt hvis ikke der kommer en Ariel på gaden i DK.
jun 2005
Følger: 4 Følgere: 14 Biler: 7 Svar: 14
Stelnr. skulle have heddet SA
apr 2010
Følger: 2 Biler: 1 Svar: 11
jun 2013
Følger: 8 Følgere: 94 Biler: 1 Emner: 62 Svar: 346
igen vinder papirnusseri og idioti i vores ellers dejlige lorte land.
jun 2005
Følger: 4 Følgere: 14 Biler: 7 Svar: 14
Kort og nedslående melding herfra.
Efter en marathonslutspurt - i forsøget på at få lov at betale kassen for at få min Atom på plader. Er det blevet en ren juridisk skrivebordsafgørelse.
Den har et 17-cifret stelnummer. Der gør den kan indregistreres i stort set alle andre lande i EU, med besvær dog.
De første 2 eller 3 cifre i et stelnummer er en WMI kode. En World Manufakturer Identification.
En Nissan er f.eks JN for Japan & Nissan.
Produktionslandet for min Atom er England, hvilket er S.
...Og da alle Atoms starter med AA for Ariel Atom, kan den ikke indregistres slut punktum. Den er bare desværre ikke længere.
Så enten bliver det en ren trackdaybil og ingen ture til ringen. Eller en bopæl i sverige, nul i afgift og plader på. Fedt at spare nogle hundrede tusinde på afgift, men gider sku´ikke bo derovre.
Så den er til salg på Mobile, indtil jeg hitter ud af hvad jeg så gør. Lorteregler!
Eneste lyspunkt, er at min sag ved skatteankestyrelsen går akkurat som planlagt - dvs min vej. Men ubrugeligt desværre.
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 40 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 5
jun 2005
Følger: 4 Følgere: 14 Biler: 7 Svar: 14
Var ´heldig´ at rive hul på nogle kølevæskerør da jeg læssede den af autotransporteren.
Men havde den haft en knap der skar 50-100 hk af motoren, havde jeg nok trykket på den under prøveturen.
Min erfaring med alle offentlige myndigheder, er at man skal sætte sig yderst grundigt ind i lovstoffet, og så forsøge at ´slå´ dem på deres hjemmebane.
Ikke bare at tro på hvad de siger og takke og bukke. Det har været en udsøgt fornøjelse for mig tidligere i livet
Nej den er 100% håndbygget. Det tætteste på en robot må være den rørbukker de bruger.
Honda JDM motoren fra en Integra er også lidt speciel. Da blokken bliver taget af produktion for manuel bearbejdelse.
Ups, lang smøre..
Bedste nyt i februar, er at en erfaren synsmand har set den og ikke set noget problem i at syne den. Jeg bliver dog stadig med garanti kaldt ind til udvidet toldsyn hvor 4-5 folk fra skat og færdselsstyrelsen går besærk med kameraer og detaljer. Det skal jo ikke være let hehe.
Har også søgt bindende svar fra skat angående afgift.
God weekend!
jun 2005
Følger: 4 Følgere: 14 Biler: 7 Svar: 14
Njaaa...det er 7 gutter der har bygget den i et næsten skur faktisk.
Den går under nyt regelsæt fra 2009. For biler fremstilet i under 1000 stk årligt. Ligesom nogle ferrari og lamborghini.
Det betyder bl.a. at crashtest, sidekollision og fodgængersikkerhed ikke skal opfyldes. Det er de sværeste / umuligste at komme udenom.
Jeg har lige fået besked fra nr 2 firma ang.dataerklæring tli lbrug ved syn. De kan ikke hjælpe som ventet. Men er stadig i kontakt med fabrikken i UK, som er mega travle, men stadig virker villige til at bidrage med dokumenter til bl.a mine lempede dokumentationskrav til seleforankringer og kollisonssikret styreapparat. Dem der har godkendt det til den engelske IVA test er nemlig på trafikstyrelsens positivliste over såkadlt godkendte prøvningslaboratorier.
Jeg giver projekt ´indregistrering´ 1-2 år
Hvor intet vover
jun 2005
Følger: 4 Følgere: 14 Biler: 7 Svar: 14
Jae mange ting taler for og imod. Mangler lidt lovlige plader til transport, holder af touristenfahren og min kørestil dikterer jo tættere på grænsen jo sjovere.
Regner med at lege lidt på jyllandsringen 6 april. Hvis ikke jeg spinner har jeg ikke givet nok gas!
Jeg er på ringen 26-29 april, så giver jeg en kindl
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Svar: 3
Går selv og sysler med en tur i påsken eller lige efter.
jun 2005
Følger: 4 Følgere: 14 Biler: 7 Svar: 14
Jeg skal faktisk til ringen til Maj. Men lejer nok bare en swift dernede som jeg plejer. Er sku lidt bange for den gule tager magten fra mig hehe. Skal lige lære den at kende til lidt ganske almindelig dansk trackday til at starte med
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Svar: 3
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Svar: 3
jun 2005
Følger: 4 Følgere: 14 Biler: 7 Svar: 14
Regner dog med den holder prisen godt. Der bliver kun lavet ca 100 om året. Og ventetiden på at købe en ny har været omkring 14-16 måneder i mange år efterhånden.
Kørte en 300hk version ved Sturup Raceway for 11 år siden. Og har været fuldstændig skudt i idéen om at eje en siden da.
Så vidt jeg ved står der en til salg ved MLA biler, og så er der også en tilknyttet Sjællandsringen. Men ingen på plader. Der er pt 7 indregistreret i Sverige.
Ser ingen grund til at nævne firmaet. Jeg får pt hjælp fra et andet firma, som virker mere voksen til opgaven. Hvis de kan hjælpe med for småpenge i det samlede budget er det fortrukket. Men jeg er også i kontakt med fabrikken ( alle 7 mand hehe) i England.
Glæder mig dog usandsynligt meget til en tur når salten er væk fra vejene
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Svar: 3
apr 2010
Følger: 2 Biler: 1 Svar: 11
jun 2013
Følger: 8 Følgere: 94 Biler: 1 Emner: 62 Svar: 346
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 2.221
jun 2005
Følger: 4 Følgere: 14 Biler: 7 Svar: 14
Havde til gengæld søgt hjælp ved et firma der arbejder med dataerklæringer til biler. De kendte godt bilen og dødsdømte på forhånd pga en masse ting.
Jeg var ikke enig, og har siden fået ret ved flinke og kompetente svar fra trafikstyrelsen.
Så man skal åbenbart passe på med hvem man lytter til.
Der er 100 småting der kan blive problematiske, men indtil videre ikke nogle der ikke kan løses.
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 2.221
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.542
Hvilke udfordringer har du haft ifb med indregistreringen?
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.131
må være fedt og komme ud
og kunne give den gas
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 34 Biler: 5 Emner: 62 Svar: 1.007
mar 2013
Følger: 5 Følgere: 20 Biler: 5 Emner: 2 Svar: 32
jun 2005
Følger: 4 Følgere: 14 Biler: 7 Svar: 14
Har holdt øje med det ret begrænsede marked for dem de sidste 5-6 år. Men kombinationen af det lave engelske pund og et vintertilbud gjorde jeg slog til.
Jeg fløj faktisk ædru og frisk til London den 1 januar kl. 9 om morgenen.
Virkede som alle andre i toget & flyet var lidt ramt hehe.
Nu er jeg så bare spændt på om indregistrering bliver mulig.
Flyver måske til fabrikken i england senere på måneden. For at sikre min dataerklæring og andre vitale dokumenter er i orden til trafikstyrelsen og toldsyn
jan 2011
Følger: 22 Følgere: 22 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 237
jan 2011
Følger: 22 Følgere: 22 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 237
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 92
sep 2010
Følger: 18 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 25
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 41 Biler: 5 Emner: 28 Svar: 118
maj 2010
Følger: 16 Følgere: 306 Biler: 23 Emner: 335 Svar: 782
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 47 Biler: 3 Emner: 14 Svar: 504
apr 2013
Følger: 14 Følgere: 14 Biler: 5 Emner: 2 Svar: 2
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 32 Biler: 17 Emner: 12 Svar: 946
jun 2005
Følger: 4 Følgere: 14 Biler: 7 Svar: 14
aug 2015
Følger: 2 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 11 Svar: 28