NSU Ro 80 [Tidl. bil] 1976

4.710 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Kommentarer
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Tomas H
Mand | 57 år | Oprettet: 11. maj 2007
Du følgerFølg ikke

 
RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
Slå lyden til
00:00
/
14:20
LIVE

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!

NOW PLAYING

TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

MERCEDES-BENZ G 580 - 100% ELEKTRISK G-KLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NY TESLA MODEL Y

NOW PLAYING

NOW PLAYING

POLESTAR 4 MED 1900 KG PÅ KROGEN!

NOW PLAYING

I AUDI A5 AVANT TIL ST. ANTON!

NOW PLAYING

KAN MIN BMW E30 REDDES?

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NSU Ro 80

Årgang:
1976
Motor:
Wankelmotor med 2 kamre. Motoren fylder ikke meget mere end en 14" fælg, mens de øvrige aggregater optager en del plads. Brændstofforbruget er ikke bilens store styrke, og den får sin smøring via benzinen der blandet med olie automatisk.
På nogle af de tyske biler blev modellen forsynet med en luftpumpe, der skulle give bedre emmissionsværdier.
Forhjulstræk og 3-trins semiautomatisk gearkasse, hvilket betyder at man kan skifte mellem gearene som i en normal bil, men når gearstangen berøres kobler bilen selv ud. Når der er valgt gear slippes gearstangen, og bilen kobler motor/gear sammen igen. I praksis fungerer det utrolig let, og gør løsningen med tre gear og en konverter lidt mere levende end ved fuldautomatisk.
Wankelmotoren er meget vibrationssvag, og lyder mere turbineagtig end en almindelig stempelmotor. Momentet er ikke dens styrke, så den kræver lidt omdrejninger, men er ellers let kørt.
De forreste skivebremser er placeret inde ved gearkassen, for at reducere den uaffjedrede vægt ude ved hjulet.
Hestekræfter
115 hk/din
Fælge
Originale 14" stålfælge med navkapsel. Som ekstraudstyr kunne bilen dog fås med 14" Fuchs smedede fælge.
Dæk
175/80/R14 eller 185/70/R14
Undervogn
McPherson. Original.
Bilstereo
Tidssvarende stereoradio med kassetteafspiller
Styling
Ingen.
Interiør
Mørkeblå velour. Nakkestøtter ved bagsædet var org. ekstraudstyr, som bilen er født med. Kun seler ved forsæderne.
Ekstra tilbehør
Det var begrænset med udstyr i 1976, men flg. kunne fås mod klækkelig merbetaling:
Fuchs alufælge
Soltag (elektrisk eller mekanisk)
Nakkestøtter bagi
Højre sidespejl
Metallak
Anhængertræk
Standardudstyret omfattede:
Trinløs blæserregulering, visker/vasker automatik med intervalvisker, omdrejningstæller med akustisk alarm mod overdrejning, trinløst justerbar instrumentbelysning, elektrisk ur, halogen forlygter og halogen tågelygter, haveriblink, kontrollampe for el-bagrude, belysning i handskerum og askebæger, børnesikring på bagdøre, tæppe og reservehjul i bagagerum, udtageligt bagsæde, armlæn ved bagsæde, to-tonet horn, aflåseligt handskerum, aflåseligt tankdeksel
Styrker ved bilen
Støjsvag og meget velkørende. Designet og dens specielle løsninger, herunder wankel-motoren. Man bliver aldrig træt af at se på den!
Svagheder ved bilen
Brændstofforbruget. Svære at finde i god stand!
Bemærkninger
Ro 80 modellen var den sidste og største wankel bil som NSU fabrikkerne producerede. Modellen fortsatte under VW´s ejerskab til 1977. Den sidste årgang var dog ikke et fuldt år, og de fleste af disse biler hævdes at være blevet samlet af dele på lager.
Modellen blev produceret i årene 1967-1977, og bilen blev udnævnt til "årets bil" i 1968 i bl.a. Tyskland.
Der er mange "gode" historier om Ro 80´eren og dens wankelmotors holdbarhed, men jeg har indtil videre haft 4 biler af forskellige årgange, og har aldrig haft problemer med motorerne. Men som med de fleste biler fra den tid, er rust den store synder. Reservedele er ikke umulige at finde, men det er som regel lettest at finde dem i Tyskland eller Holland.
Den viste bil har kørt i Schweiz, og har haft 3 ejere indtil 2017. Den har stået en del år i en privat samling, og senere på et museum, så bilen har efter hvad jeg kan læse mig frem til, været brugt i 6-7 år inden den blev afmeldt. Den er siden blevet gjort køreklar igen, inden den kom til Danmark i 2017.
Det er ikke umuligt at finde en fornuftig Ro 80´er på f.eks. mobile.de, men da jeg selv har kørt forgæves mange gange og erfaret at billeder er taknemmelige, er antallet af biler som reelt er værd at kaste ind i det danske afgiftssystem meget mindre end udbudet. En del biler har stået stille i mange år, og bliver så kaldt frem som "ladefund" og ser hæderlige ud. Men der kan være mange penge, tid og evner skjult i at få dem gjort køreklare, og dermed kan det være en bedre investering at købe en noget dyrere, men mere velholdt bil fra starten af.
De første årgange (Mk1) havde en anden undervogn og sæder mm, og selvom de er attraktive som samleobjekter, så kører de langt fra så godt som mk2 modellen.

Juni 2023: Bilen er solgt til Tyskland

Vil du se flere NSU Ro 80 til salg? Andre NSU eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
NSU Ro 80
Annonce