Mazda Autozam AZ-1 1992
10.535 visninger
|
Oprettet:
Mazda Autozam AZ-1
Årgang:
1992
Motor:
3 cyl., 657 ccm Suzuki F6A
Centermotor, DOHC, Turbo
Centermotor, DOHC, Turbo
Hestekræfter
75 vilde japanske hypper v. 7.500 o/min på hjulene
82 Nm v. 5.500 o/min på hjulene
Omdrejningsbegrænser er ved 9.400 o/min
82 Nm v. 5.500 o/min på hjulene
Omdrejningsbegrænser er ved 9.400 o/min
Fælge
14x6" Speedline Mistral 3
13x5" Sparco NS-II (Vinter)
13x5" Sparco NS-II (Vinter)
Dæk
165/55 R14 Yokohama BluEarth ES-32 (fordæk)
185/50 R14 Yokohama A539 (bagdæk)
155/65 R13 Continental ContiWinterContact TS800 (Vinter)
185/50 R14 Yokohama A539 (bagdæk)
155/65 R13 Continental ContiWinterContact TS800 (Vinter)
Undervogn
Standard
Skivebremser på alle 4 hjul
Skivebremser på alle 4 hjul
Bilstereo
Ingenting - because racecar
Styling
AZ-1 Exciting Micro Coupe klistermærker (originalt ekstraudstyr)
Interiør
Standard med undtagelse af et Personal Racing rat fra en McLaren F1 GTR og Snap-Off quick release.
Ekstra tilbehør
400 grams Razo gearknop, røde custom dørstropper og gult kørelys (ikke på billederne)
Styrker ved bilen
Den sjoveste og mest opsigtsvækkende bil du kan få for pengene! Kører som en go-kart, kommer ind over alt, kører langt på literen (18-20 km/l i gns.), er billig i vægtafgift og forsikring og ikke mindst... den har f**king mågevingedøre!
Svagheder ved bilen
Meget, meget lille og med begrænset bagageplads. Folk over 183 med lange ben kan ikke køre i den, men kan sidde i passagersiden (min fætter på 197 kan liiiige være der) - dog ikke over længere distancer.
Bemærkninger
Autozam AZ-1 er en japansk, såkaldt kei-car sportsvogn, der blev designet af Mazdas design-team i slutningen af 80’erne. Bilen blev dog udviklet og bygget af Suzuki, hvor hovedparten af udviklingen faktisk fandt sted i England af firmaet Hawtal Whiting.
Produktionen startede i oktober 1992 og varede kun i kort tid, da AZ-1’eren var noget dyrere end dens samtidige konkurrenter, Honda Beat og Suzuki Cappuccino samt at den japanske økonomiske boble brast samtidig med, at bilen blev lanceret.
Som følge heraf blev der kun produceret 4.392 AZ-1’ere og 531 Suzuki Cara’er (som var en AZ-1 med Suzuki-logo og tågelygter). Dermed er AZ’eren klart den mest sjældne bil ud af den såkaldte ABC trio (AZ-1, Beat, Cappuccino) som udgjorde sportsvognsegmentet for kei-cars i starten af 90’erne. Beat’en blev produceret i 33.600 eksemplarer og Cappuccino’en i 28.010 eksemplarer.
Denne AZ-1, kaldet Mr. Sparkle af mig, blev første gang registreret d. 18. november 1992 og levede et ukendt liv i Japan indtil 2009, hvor den blev importeret til Holland af en Mazda-forhandler og brugt hovedsageligt til udstillinger og shows. Jeg købte Mr. Sparkle af forhandleren i oktober 2017 og da havde den kun gået 54.000 km.
Motoren er en 657 ccm, tre-cylinderet Suzuki F6A turbo-motor, med dobbelt overliggende knastaksler og 4 ventiler pr. cylinder. Den pumper "officielt" 64 hk ud til baghjulene, da dette er max. effekten for kei-cars i Japan, men da bilen kun vejer omkring 700 kg, så rykker den godt alligevel. Bilen er kun 115 cm. høj (lavere end en Lamborghini Huracán) og derfor føles farten meget højere end den egentlig er.
Mr. Sparkle accelererer fra 0-100 på 9,3 sekunder og har en elektronisk begrænset tophastighed på 140 km/t – igen grundet kei-car reglerne. Uden begrænser vil den kunne køre ca. 190 km/t.
Dette er den eneste Autozam AZ-1 i Danmark.
Bilen var med i Bilmagasinet udgivet 15/3 2018 samt Bilmagasinet foråret 2019 sammen med en Suzuki Cappuccino og en Honda Beat.
Billeder taget af Niklas Majgaard fra Boxengasse.dk og Frederik Hauschildt
Video fra min tur til Holland for at hente bilen kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=97HLvI-FDwM&t
Produktionen startede i oktober 1992 og varede kun i kort tid, da AZ-1’eren var noget dyrere end dens samtidige konkurrenter, Honda Beat og Suzuki Cappuccino samt at den japanske økonomiske boble brast samtidig med, at bilen blev lanceret.
Som følge heraf blev der kun produceret 4.392 AZ-1’ere og 531 Suzuki Cara’er (som var en AZ-1 med Suzuki-logo og tågelygter). Dermed er AZ’eren klart den mest sjældne bil ud af den såkaldte ABC trio (AZ-1, Beat, Cappuccino) som udgjorde sportsvognsegmentet for kei-cars i starten af 90’erne. Beat’en blev produceret i 33.600 eksemplarer og Cappuccino’en i 28.010 eksemplarer.
Denne AZ-1, kaldet Mr. Sparkle af mig, blev første gang registreret d. 18. november 1992 og levede et ukendt liv i Japan indtil 2009, hvor den blev importeret til Holland af en Mazda-forhandler og brugt hovedsageligt til udstillinger og shows. Jeg købte Mr. Sparkle af forhandleren i oktober 2017 og da havde den kun gået 54.000 km.
Motoren er en 657 ccm, tre-cylinderet Suzuki F6A turbo-motor, med dobbelt overliggende knastaksler og 4 ventiler pr. cylinder. Den pumper "officielt" 64 hk ud til baghjulene, da dette er max. effekten for kei-cars i Japan, men da bilen kun vejer omkring 700 kg, så rykker den godt alligevel. Bilen er kun 115 cm. høj (lavere end en Lamborghini Huracán) og derfor føles farten meget højere end den egentlig er.
Mr. Sparkle accelererer fra 0-100 på 9,3 sekunder og har en elektronisk begrænset tophastighed på 140 km/t – igen grundet kei-car reglerne. Uden begrænser vil den kunne køre ca. 190 km/t.
Dette er den eneste Autozam AZ-1 i Danmark.
Bilen var med i Bilmagasinet udgivet 15/3 2018 samt Bilmagasinet foråret 2019 sammen med en Suzuki Cappuccino og en Honda Beat.
Billeder taget af Niklas Majgaard fra Boxengasse.dk og Frederik Hauschildt
Video fra min tur til Holland for at hente bilen kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=97HLvI-FDwM&t
Mazda Autozam AZ-1
jun 2006
Følger: 61 Følgere: 65 Biler: 6 Emner: 251 Svar: 1.939
Så den lige i det nye nr. af bilmagasinet, fin artikkel.
Høj herfra
maj 2009
Følger: 81 Følgere: 386 Biler: 32 Emner: 61 Svar: 521
jan 2018
Følger: 13 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 4
aug 2011
Følger: 7 Følgere: 3 Emner: 41 Svar: 1.221
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 40 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 5
nov 2009
Følger: 11 Følgere: 9 Biler: 15 Emner: 39 Svar: 206
Jeg troede kun den eksisterede i Gran Turismo spillene... ??
Ekstra høj herfra...
jul 2003
Følger: 13 Følgere: 21 Biler: 7 Emner: 3 Svar: 173
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5831 Emner: 633 Svar: 5.089
feb 2005
Følger: 33 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 103 Svar: 1.702
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 15 Biler: 3 Emner: 15 Svar: 76
jul 2009
Følger: 13 Følgere: 16 Biler: 5 Emner: 2 Svar: 7
Velkommen til og tak fordi du deler den.
maj 2006
Følger: 150 Følgere: 146 Biler: 16 Emner: 299 Svar: 1.207
Fedt med nogle anderledes biler
Velkommen til
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 602
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 58 Biler: 14 Emner: 478 Svar: 5.233
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 41 Biler: 5 Emner: 28 Svar: 118
dec 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Biler: 5 Emner: 7 Svar: 16
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 239 Svar: 1.845
dec 2003
Følger: 88 Følgere: 113 Biler: 9 Emner: 42 Svar: 6.598
jul 2005
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 6 Emner: 26 Svar: 26
jul 2015
Følger: 13 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 33
jul 2009
Følger: 13 Følgere: 16 Biler: 5 Emner: 2 Svar: 7
dec 2016
Følger: 26 Følgere: 108 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 557
jun 2014
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 1 Svar: 7
mar 2005
Følger: 1 Følgere: 10 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 948
Anderledes og sjældne biler er skønt at se.
Blogger
Tilmeldt:
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 5831 Emner: 633 Svar: 5.089
feb 2016
Følger: 35 Følgere: 6 Biler: 4
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
apr 2011
Følger: 29 Følgere: 29 Biler: 4 Emner: 12 Svar: 454