{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Mazda Autozam AZ-1 1992

10.535 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Rune G
Mand | 37 år | Oprettet: 10. jan 2018


Mazda Autozam AZ-1

Årgang:
1992
Motor:
3 cyl., 657 ccm Suzuki F6A
Centermotor, DOHC, Turbo
Hestekræfter
75 vilde japanske hypper v. 7.500 o/min på hjulene
82 Nm v. 5.500 o/min på hjulene

Omdrejningsbegrænser er ved 9.400 o/min
Fælge
14x6" Speedline Mistral 3
13x5" Sparco NS-II (Vinter)
Dæk
165/55 R14 Yokohama BluEarth ES-32 (fordæk)
185/50 R14 Yokohama A539 (bagdæk)

155/65 R13 Continental ContiWinterContact TS800 (Vinter)
Undervogn
Standard
Skivebremser på alle 4 hjul
Bilstereo
Ingenting - because racecar
Styling
AZ-1 Exciting Micro Coupe klistermærker (originalt ekstraudstyr)
Interiør
Standard med undtagelse af et Personal Racing rat fra en McLaren F1 GTR og Snap-Off quick release.
Ekstra tilbehør
400 grams Razo gearknop, røde custom dørstropper og gult kørelys (ikke på billederne)
Styrker ved bilen
Den sjoveste og mest opsigtsvækkende bil du kan få for pengene! Kører som en go-kart, kommer ind over alt, kører langt på literen (18-20 km/l i gns.), er billig i vægtafgift og forsikring og ikke mindst... den har f**king mågevingedøre!

Svagheder ved bilen
Meget, meget lille og med begrænset bagageplads. Folk over 183 med lange ben kan ikke køre i den, men kan sidde i passagersiden (min fætter på 197 kan liiiige være der) - dog ikke over længere distancer.
Bemærkninger
Autozam AZ-1 er en japansk, såkaldt kei-car sportsvogn, der blev designet af Mazdas design-team i slutningen af 80’erne. Bilen blev dog udviklet og bygget af Suzuki, hvor hovedparten af udviklingen faktisk fandt sted i England af firmaet Hawtal Whiting.

Produktionen startede i oktober 1992 og varede kun i kort tid, da AZ-1’eren var noget dyrere end dens samtidige konkurrenter, Honda Beat og Suzuki Cappuccino samt at den japanske økonomiske boble brast samtidig med, at bilen blev lanceret.
Som følge heraf blev der kun produceret 4.392 AZ-1’ere og 531 Suzuki Cara’er (som var en AZ-1 med Suzuki-logo og tågelygter). Dermed er AZ’eren klart den mest sjældne bil ud af den såkaldte ABC trio (AZ-1, Beat, Cappuccino) som udgjorde sportsvognsegmentet for kei-cars i starten af 90’erne. Beat’en blev produceret i 33.600 eksemplarer og Cappuccino’en i 28.010 eksemplarer.

Denne AZ-1, kaldet Mr. Sparkle af mig, blev første gang registreret d. 18. november 1992 og levede et ukendt liv i Japan indtil 2009, hvor den blev importeret til Holland af en Mazda-forhandler og brugt hovedsageligt til udstillinger og shows. Jeg købte Mr. Sparkle af forhandleren i oktober 2017 og da havde den kun gået 54.000 km.

Motoren er en 657 ccm, tre-cylinderet Suzuki F6A turbo-motor, med dobbelt overliggende knastaksler og 4 ventiler pr. cylinder. Den pumper "officielt" 64 hk ud til baghjulene, da dette er max. effekten for kei-cars i Japan, men da bilen kun vejer omkring 700 kg, så rykker den godt alligevel. Bilen er kun 115 cm. høj (lavere end en Lamborghini Huracán) og derfor føles farten meget højere end den egentlig er.

Mr. Sparkle accelererer fra 0-100 på 9,3 sekunder og har en elektronisk begrænset tophastighed på 140 km/t – igen grundet kei-car reglerne. Uden begrænser vil den kunne køre ca. 190 km/t.

Dette er den eneste Autozam AZ-1 i Danmark.

Bilen var med i Bilmagasinet udgivet 15/3 2018 samt Bilmagasinet foråret 2019 sammen med en Suzuki Cappuccino og en Honda Beat.

Billeder taget af Niklas Majgaard fra Boxengasse.dk og Frederik Hauschildt

Video fra min tur til Holland for at hente bilen kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=97HLvI-FDwM&t

Vil du se flere Mazda Autozam AZ-1 til salg? Andre Mazda eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Mazda Autozam AZ-1
Annonce