{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Triumph TR6 PI 1973

3.324 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Lars s
Mand | 51 år | Oprettet: 27. apr 2009


Triumph TR6 PI

Årgang:
1973
Motor:
2.5 liters række-6`er. Mekanisk benzinindsprøjtning. I 2003 /2004 fik den en "ny", hovedrenoveret motor. Den har kørt små 20k siden. Helt problemløst. Motoren er standard bortset fra en Triumph Stage II manifold, der arbejder sammen med en Triumph Stage II dobbelt-pottet udstødning. Generator er skiftet til en lidt kraftigere, idet benzinpumpen er skiftet til en Bosch for at sikre bedre stabilitet i forhold til den originale Lucas. Motoren holder perfekt kompression, og trækker 100% jævnt op gennem omdrejningsskalaen. Elektronisk tændning, større luftfilter og spin-on oliefilter er der også kryds ved. Og så er der lyden...!
Nyrenoveret gearkasse og overdrive. Ny kobling og kardankryds ved samme lejlighed.
Der er mere end 160 siders historik og dokumentation på bilen, og den er passet og plejet, som var den et spædbarn. Kun i alt 4 ejere. Alle danske og entusiaster.
Så et overblik over alt, hvad der er lavet, vil føre alt for vidt her.
Hestekræfter
Med Stage II manifold og udstødning giver det da lidt ekstra, men hovedsagen er et bedre luft-flow og en bedre (mere rolig) motorgang.
Den har vel små 140 hk.
Der er nye dyser, og ventiler, tændning, benzinpumpetryk osv er løbende justeret for at sikre at hestene ikke løber hjemmefra.
Fælge
Originale stålfælge med Vredestein Sport Classic 185/70/15.
Dæk
Undervogn
Standard. Dog er der monteret Spax gasdæmpere bagerst for at give et bedre greb. Desuden er diverse bøsninger skiftet til poly. Bil er shimet lidt op bagerst. Har gennem mit 9-årige ejerskab tit tænkt på at pille et par shims ud for at sænke bagenden lidt, men er aldrig nået til det!
Bilstereo
Har netop pillet det ud. Fotoet af kabinen er med radio. Konsollen er nu "glat" og "ren". Radio var ekstraudstyr i sin tid. Mangler nu at få højtalerne fjernet fra baghylden. I en TR6 skal man ikke høre anden musik end den fra udstødrningen!
Styling
Bortset fra krom-ringe på fælgene står den naturligvis helt standard. Fantasifulde ombygninger af en veteranbil er no-go, og sænker prisen ganske meget.
Farven er original (dog fået ny maling i 1997).
Interiør
Originalt instrumentbræt er skiftet til et såkaldt wallbur, som er lidt mørkere og i højglans. Et valg mange ejere af engelske biler træffer, når det originale lyse (og lidt plastikagtige) bræt siger farvel og tak.
Motolitarattet i bilen er ikke standard, men pynter (synes jeg). det originale haves naturligvis.
Farven i kabinen er original. Bortset fra de lyse måtter, som jeg har fået syet specielt til bilen.
Ekstra tilbehør
Der medfølger hardtop til bilen, hvilket er ganske sjældent.
Styrker ved bilen
Vidunderlig lyd! Vækker glæde, opsigt og respekt over alt. Ikke på en "du-er-da-en-blærerøv"-måde, som en knaldrød Ferrari måske ville gøre, men på en "skønt-at-se-sådan-en-flot-gammel-bil"-måde.
To vidt forskellige ting, hvis I forstår.
Reservedele er nærmest latterligt billige. Et par eksempler:
Ny vandpumpe = 200 kr.
6 nye dyser med O-ringe = 1980 kr.
Ny kobling = 1050 kr (selvfølgelig ikke med montering).
Olietryksføler = 55 kr.
2 nye forlygter med kromringe = 475 kr.
Hvis man har den originale manual, og ved bare lidt om biler, kan LANGT det meste laves hjemme i garagen. Alt er simpelt og direkte til at gå til. Da det er en veteran er den samlede udgift til vægtafgift og forsikring kun i alt 2200 kr. Min er på helårs-forsikring, så jeg kan holde den "levende" i vinterhalvåret. Men naturligvis aldrig med salt på vejene!
Driftsomkostninger er altså utrolig lave, hvis man ellers finder en god og ordnet bil fra starten.
Svagheder ved bilen
Bilens charme er, at den er simpel, rå og hård. Men det betyder også, at den kan være hård at køre langt i. Har været på ferie i Harzen i den. Vildt sjovt i bjergene, men turen derned var lang. Og trættende. Ved dog, at andre elsker ture til Italien osv i en TR. Men jeg synes, det er hårdt.
Sammenlignet med en moderne cabrio sidder man virkelig ude i elementerne. Dejligt, men det kræver sin mand/kvinde på lange ture. En windbreaker bag sæderne skulle løse noget af det, har jeg hørt.
Der er begrænset plads i kabinen. En del vindstøj med kaleschen oppe. Sluger en del oktan 99 benzin.
Bemærkninger
Når jeg læser på nettet, er der en del forkerte oplysninger mht HK i TR6-biler. Langt, langt de fleste (måske 19 ud af 20 nu til dags) TR6 er den såkaldte USA-model. Der blev bygget små 80,000 af disse. Ligegyldigt hvilken årgang har den ca. 105 HK.. Modelkoden er enten CC eller CF. Disse modeller har almindelige stromberg-karburatorer. Medmindre der da efterfølgende er stoppet 2 eller 3 weber`ere i den.
3 weber`ere er fristende, men motoren går sjældent godt.
Så er der den sjældne EU-TR6 med benzinindsprøjtning. der blev bygget i ca. 13,000 stk. Grundet klimaet her i EU, er mange gået til. EU-modellen - også kaldet PI - har en bedre gearing i bagtøjet, overdrive som standard og flere HK. Den findes i CP-udgave med 150 HK og i CR-udgave med 125 HK. I praksis er der dog nærmest ingen forskel på de 2 modeller, idet CP blev udmålt i SAE og CR i DIN. Som bekendt 2 vidt forkellige måder at måle på.
En pæn, velholdt USA TR6 med betryggende dokumentation koster ca. 150 - 170k. En ditto PI mellem 175 - 200k.

Vil du se flere Triumph TR6 PI til salg? Andre Triumph eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Triumph TR6 PI
Annonce