Jaguar XJ12 Sovereign 1987
1.680 visninger
|
Oprettet:
Jaguar XJ12 Sovereign
Årgang:
1987
Motor:
5343 kubikcentimeters V12 med benzinindsprøjtning. Gangkultur på højeste plan. Turbineagtig. Kræs. Finmekanik. Og lettere kompliceret. 10,5 liter olie og så videre derudaf.
Hestekræfter
295 ved 5500 omdrejninger. Og 432 Newtonmeter ved 3250. Men det er "High Efficiency"-udgaven med May-Fireball topstykker, så den er meget mere økonomisk end de tidlige V12'ere.
Fælge
7x15, men desværre ikke de originale "Pepper Pot"-fælge, men en senere Jaguar-fælg, måske fra XJ-S.
Dæk
215/70 15. Og nej, der skal IKKE ekstreme lavprofiler på den!
Undervogn
Verdens bedste!
Det var den i hvert fald berømt for i cirka femten år. Jeg skal ikke udelukke, at der er kommet noget bedre siden, men så er det med elektronisk hjælp. Jaguarens her er rent mekanisk og bare godt udtænkt og perfekt afstemt.
Det var den i hvert fald berømt for i cirka femten år. Jeg skal ikke udelukke, at der er kommet noget bedre siden, men så er det med elektronisk hjælp. Jaguarens her er rent mekanisk og bare godt udtænkt og perfekt afstemt.
Bilstereo
Ja, der sidder godt nok noget, men har ikke kigget nærmere på det.
Styling
Fælgene må vel siges at være styling? Ellers klarer den sig ved egen kraft: De to dobbelte guldlinier hen af hoftelinier er originale og falder i den kategori jeg vil kalde "meget diskret og smagfuld styling". Jeg har ikke tænkt mig at tilføje yderligere.
Interiør
Læder i farven "doeskin". Og træ. Og chrom. Dobbelt askebægerføring.
Ekstra tilbehør
Baksensor. Som er eftermonteret i nyere tid, men faktisk ikke helt dumt med 496 centimeter i længden.
Styrker ved bilen
Designet, motoren og undervognen. Stilen. Fornemmelsen, Lugten. Den er "Solent Blue Metallic", hvilket klæder den ret godt, synes jeg.
Svagheder ved bilen
1900 kilos egenvægt udløser en heftig vægtafgift. Modellens kvalitetsry er ikke det bedste. Det siges også at den bruger meget benzin.
Bemærkninger
Enhver mand skal prøve at eje en tolvcylindret bil, som man siger. Det her er min første, men jeg håber ikke det bliver den sidste.
Har nærmest lige fået den - læs historien om hvordan her: http://www.viaretro.dk/2018/06/min-foerste-jaguar-xj12-sovereign/
Forruden var revnet og det samt en række mindre ting skal lige fikses før jeg begynder at bruge den, og så bliver jeg nok meget klogere på hvor rart det egentlig er.
Har nærmest lige fået den - læs historien om hvordan her: http://www.viaretro.dk/2018/06/min-foerste-jaguar-xj12-sovereign/
Forruden var revnet og det samt en række mindre ting skal lige fikses før jeg begynder at bruge den, og så bliver jeg nok meget klogere på hvor rart det egentlig er.
Jaguar XJ12 Sovereign
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
feb 2004
Følger: 6 Følgere: 8 Biler: 7 Emner: 11 Svar: 134
apr 2006
Følger: 31 Følgere: 34 Biler: 2 Svar: 284
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.896
maj 2006
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 50 Svar: 646
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.602
mar 2007
Følger: 38 Følgere: 39 Biler: 4 Emner: 4 Svar: 3
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 41 Biler: 5 Emner: 28 Svar: 118
mar 2013
Følger: 5 Følgere: 20 Biler: 5 Emner: 2 Svar: 32
sep 2010
Følger: 18 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 25