Honda Prelude BB1 4ws 1994
2.366 visninger
|
Oprettet:
Honda Prelude BB1 4ws
Årgang:
1994
Motor:
H22a2
2,2 vtec
4 cylindre
16 ventiler
køre 11,4 km/l ifølge bøgerne, har kørt over 12km/l i den ved rolig kørsel.
Redline: 7200 omdr.
Helt standard, og trænger til en rensning (derfor ingen billeder)
Dejlig kraftfuld og slidstærk motor. Ved 5500 omd. slår vtec til og motoren får en mere sportslig karakter, som passer godt til bilens udseende.
Har kun kørt 66.000 km (april 2019)
2,2 vtec
4 cylindre
16 ventiler
køre 11,4 km/l ifølge bøgerne, har kørt over 12km/l i den ved rolig kørsel.
Redline: 7200 omdr.
Helt standard, og trænger til en rensning (derfor ingen billeder)
Dejlig kraftfuld og slidstærk motor. Ved 5500 omd. slår vtec til og motoren får en mere sportslig karakter, som passer godt til bilens udseende.
Har kun kørt 66.000 km (april 2019)
Hestekræfter
Standard:
185 HK / 138kw (ved 6800 o/min)
212 Nm (ved 5300 o/min)
0-100 = 7,1 sek. (ikke testet)
topfart = +230km/t
185 HK / 138kw (ved 6800 o/min)
212 Nm (ved 5300 o/min)
0-100 = 7,1 sek. (ikke testet)
topfart = +230km/t
Fælge
Originale 15"
De er ikke så pæne mere, trænger til en opfriskning.
Har nogle andre Honda fælge der skal på, også i 15".
Krydsmål er 4x114,3
De er ikke så pæne mere, trænger til en opfriskning.
Har nogle andre Honda fælge der skal på, også i 15".
Krydsmål er 4x114,3
Dæk
Goodyear 205/55R15
Der kommer nye dæk på de nye fælge, i samme størrelse.
Der kommer nye dæk på de nye fælge, i samme størrelse.
Undervogn
Helt standard, men jeg vil gerne have den sænket lidt.
4ws, som er super lækkert at køre med.
Det er et elekstronisk styret system, som gør at ved lave hastigheder, under 30km/t, drejer baghjulene modsat forhjulene, for at gøre dreje-radiusen mindre, så man lettere kan parkere eller komme rundt i en snæver vending. Og ved høje hastigheder, over 80km/t, styre baghjulene samme vej som forhjulene, for at gøre bevægelserne mere flydende.
Ved hastigheder imellem 30 og 80 styre sytstemet baghjulene efter hvad der er mest hensigsmessigt i forhold til kørslen.
4ws, som er super lækkert at køre med.
Det er et elekstronisk styret system, som gør at ved lave hastigheder, under 30km/t, drejer baghjulene modsat forhjulene, for at gøre dreje-radiusen mindre, så man lettere kan parkere eller komme rundt i en snæver vending. Og ved høje hastigheder, over 80km/t, styre baghjulene samme vej som forhjulene, for at gøre bevægelserne mere flydende.
Ved hastigheder imellem 30 og 80 styre sytstemet baghjulene efter hvad der er mest hensigsmessigt i forhold til kørslen.
Bilstereo
Helt standard
Blaupunkt headunit med kassettebånds afspiller.
6 højtalere, som gør det ganske fint til mit behov.
Jeg har været på jagt efter kassettebånd, og har også en kassettebånds adaptor med jack stik, så der kan lyttes til musik fra dette årtusinde også..
Blaupunkt headunit med kassettebånds afspiller.
6 højtalere, som gør det ganske fint til mit behov.
Jeg har været på jagt efter kassettebånd, og har også en kassettebånds adaptor med jack stik, så der kan lyttes til musik fra dette årtusinde også..
Styling
Spoileren er ikke original, ved desværre ikke hvor den er fra, men jeg synes den passer godt til bilen, og der er bremselys i den, så det er også lækkert.
Ellers er den helt standard, og bilen er så smuk i sig selv, at der ikke er behov for styling, det eneste jeg har af planer, er en sænkning og en sportsudstødning i org. udseende.
Farven er Milano rød.
Ellers er den helt standard, og bilen er så smuk i sig selv, at der ikke er behov for styling, det eneste jeg har af planer, er en sænkning og en sportsudstødning i org. udseende.
Farven er Milano rød.
Interiør
Standard, lækre sæder med god komfort og i god stand. Bagsæderne er små skålesæder, som er designet til japanske børn, de er dog anvendelige i begrænset omfang. Imellem bagsæderne er der en konsol med opbevaringsrum, som pt er til kassettebånd.
Instrumentbordet delte vandene tilbage i start 90érne, nogle kunne ikke fordrage det, andre elskede det. Sådan er det måske stadig, jeg elsker det ihvert fald. Det var futuristisk for sin tid, og mixede analoge og digitale displays, og det breder sig i hele bilens bredde, fra sidespejl til sidespejl.
Nye måtter med BB1 logo.
Instrumentbordet delte vandene tilbage i start 90érne, nogle kunne ikke fordrage det, andre elskede det. Sådan er det måske stadig, jeg elsker det ihvert fald. Det var futuristisk for sin tid, og mixede analoge og digitale displays, og det breder sig i hele bilens bredde, fra sidespejl til sidespejl.
Nye måtter med BB1 logo.
Ekstra tilbehør
Ved ikke om den har noget ekstra tilbehør, men den har alt i udstyr fra den årgang.
El spejle, el soltag, el ruder, ABS, Airbag, 4ws....
Eftermonteret startspærre, som var et krav fra mange forsikringer dengang den kom frem, fordi den var så dyr.
El spejle, el soltag, el ruder, ABS, Airbag, 4ws....
Eftermonteret startspærre, som var et krav fra mange forsikringer dengang den kom frem, fordi den var så dyr.
Styrker ved bilen
Der er mange synes jeg..
Det er en Honda fra start 90'erne, så det er kvalitet. Den er udstyret med alt hvad der var af teknik dengang, og det hele holder stadig, her 25år efter.
Designet er ikke som på nogen anden bil, helt sin egen, om man så kan lide den eller ej.
Motoren, gearkassen og 4ws er store styrker, den køre så lækkert, stærk motor, lækker præcis gearskifte, ligger så godt i hånden, og så tager sving og snoede landeveje som drøm, det skal prøves.
Det er en Honda fra start 90'erne, så det er kvalitet. Den er udstyret med alt hvad der var af teknik dengang, og det hele holder stadig, her 25år efter.
Designet er ikke som på nogen anden bil, helt sin egen, om man så kan lide den eller ej.
Motoren, gearkassen og 4ws er store styrker, den køre så lækkert, stærk motor, lækker præcis gearskifte, ligger så godt i hånden, og så tager sving og snoede landeveje som drøm, det skal prøves.
Svagheder ved bilen
Hmm..
Jeg savner lidt en kopholder, og så har den lidt lakskader, som skal udbedres med tiden.
ABS pumpen har drillet mig lidt, ved ikke om det er en generel ting.
Lidt dyr i vægtafgift.
Jeg savner lidt en kopholder, og så har den lidt lakskader, som skal udbedres med tiden.
ABS pumpen har drillet mig lidt, ved ikke om det er en generel ting.
Lidt dyr i vægtafgift.
Bemærkninger
Jeg elsker den bil, den køre som en drøm og er lækker at se på.
Det er min sommervogn, så den køre ikke om vinteren.
Bilen har kun kørt 66.000km (april 2019), så den er jo ikke engang kørt til endnu, det er ret sjældent i sådan en bil, fra den årgang.
Honda Prelude var Hondas flagskib i start 90'erne, som også er kendt som "Honda's guldalder". Derfor fik den 4ws og den nyeste teknologi. Den legendariske racerkøre Ayrton Senna, nåede lige at lave reklamer for denne bil, inden hans tragiske død. Om han var med i udviklingen af Prelude, som han var det med NSX, ved jeg ikke.
De brugte Preluden som Safetycar i Formel1 i det Japanske Grand Prix i 1994.
Danske Thorkild Thyrring kørte race i sådan en Honda Prelude her på et tidspunkt, og havde også et par stykker privat.
Den var med i opløbet til at blive Årets bil i Danmark i 1992, men blev valgt fra helt til sidst, på grund af prisen.
Jeremy Clarkson sagde dengang i Top Gear, at Preluden var bilernes svar på Claudia Schiffer (Som altså var ret så sexet dengang..)
Der er noget mere komfort i den, end der var i min civic eg6, den er noget mere lydsvag i kabinen og kvaliteten er bare i top hele vejen rundt. De to biler er fra samme årgang, men Preluden kostede det dobbelte af civic eg6, og det mærkes tydeligt i kvaliteten, den dag idag. Den vejer 1275kg, og er den tungeste bil jeg har eget, men pga. 4ws, mærkes det overhovedet ikke, det er den lækreste bil at køre i, specielt på de snoede landeveje...
Bilens Historie:
Nypris i 1994: 500.000kr
Bilen er af tysk oprindelse, hvor det var et familie eje og garagebil.
Den blev hentet til DK i 2010 af et Hondaklub.dk medlem, og stod her i garage i 5 år, indtil jeg købte den. Der havde den lige rundet 51.000km.
Jeg har fikset de småting der skulle til for at få den igennem toldsynet og fik den på plader i 2017.
Bilen har aldrig kørt om vinteren, og kommer heller ikke til det, den har intet rust.
Den kostede 37.000kr i afgift.
En Honda Prelude BB1 er en sjælden bil, ikke kun i Danmark, men i det hele taget. Der er pt. 3 indregistreret i DK, af denne model.
Det var en speciel bil da den kom frem i 1992, og er det stadig idag, jeg har planer om små ændringer, men ikke noget vildt, og så håber jeg at beholde den for altid.
Smid gerne en kommentar/stemme, jeg skriver gerne igen.
Der vil komme nye billeder og opdateringer løbende.
/ Anders B.
Det er min sommervogn, så den køre ikke om vinteren.
Bilen har kun kørt 66.000km (april 2019), så den er jo ikke engang kørt til endnu, det er ret sjældent i sådan en bil, fra den årgang.
Honda Prelude var Hondas flagskib i start 90'erne, som også er kendt som "Honda's guldalder". Derfor fik den 4ws og den nyeste teknologi. Den legendariske racerkøre Ayrton Senna, nåede lige at lave reklamer for denne bil, inden hans tragiske død. Om han var med i udviklingen af Prelude, som han var det med NSX, ved jeg ikke.
De brugte Preluden som Safetycar i Formel1 i det Japanske Grand Prix i 1994.
Danske Thorkild Thyrring kørte race i sådan en Honda Prelude her på et tidspunkt, og havde også et par stykker privat.
Den var med i opløbet til at blive Årets bil i Danmark i 1992, men blev valgt fra helt til sidst, på grund af prisen.
Jeremy Clarkson sagde dengang i Top Gear, at Preluden var bilernes svar på Claudia Schiffer (Som altså var ret så sexet dengang..)
Der er noget mere komfort i den, end der var i min civic eg6, den er noget mere lydsvag i kabinen og kvaliteten er bare i top hele vejen rundt. De to biler er fra samme årgang, men Preluden kostede det dobbelte af civic eg6, og det mærkes tydeligt i kvaliteten, den dag idag. Den vejer 1275kg, og er den tungeste bil jeg har eget, men pga. 4ws, mærkes det overhovedet ikke, det er den lækreste bil at køre i, specielt på de snoede landeveje...
Bilens Historie:
Nypris i 1994: 500.000kr
Bilen er af tysk oprindelse, hvor det var et familie eje og garagebil.
Den blev hentet til DK i 2010 af et Hondaklub.dk medlem, og stod her i garage i 5 år, indtil jeg købte den. Der havde den lige rundet 51.000km.
Jeg har fikset de småting der skulle til for at få den igennem toldsynet og fik den på plader i 2017.
Bilen har aldrig kørt om vinteren, og kommer heller ikke til det, den har intet rust.
Den kostede 37.000kr i afgift.
En Honda Prelude BB1 er en sjælden bil, ikke kun i Danmark, men i det hele taget. Der er pt. 3 indregistreret i DK, af denne model.
Det var en speciel bil da den kom frem i 1992, og er det stadig idag, jeg har planer om små ændringer, men ikke noget vildt, og så håber jeg at beholde den for altid.
Smid gerne en kommentar/stemme, jeg skriver gerne igen.
Der vil komme nye billeder og opdateringer løbende.
/ Anders B.
Honda Prelude BB1 4ws
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 9 Biler: 4 Svar: 3
jul 2016
Følger: 21 Følgere: 103 Biler: 8 Emner: 7 Svar: 269
nov 2004
Følger: 54 Følgere: 53 Biler: 3 Svar: 9
jun 2006
Følger: 61 Følgere: 65 Biler: 6 Emner: 251 Svar: 1.939
apr 2007
Følger: 53 Følgere: 51 Biler: 9 Emner: 15 Svar: 28
jun 2006
Følger: 61 Følgere: 65 Biler: 6 Emner: 251 Svar: 1.939
nov 2002
Følger: 3 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 137 Svar: 1.540
sep 2007
Følger: 8 Følgere: 55 Biler: 6 Emner: 6 Svar: 70
Virkelig lækker og speciel øse du har dig
okt 2005
Følger: 56 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 240 Svar: 1.510
jul 2016
Følger: 21 Følgere: 103 Biler: 8 Emner: 7 Svar: 269
jun 2006
Følger: 61 Følgere: 65 Biler: 6 Emner: 251 Svar: 1.939
jun 2006
Følger: 61 Følgere: 65 Biler: 6 Emner: 251 Svar: 1.939
Men som du påpeger, er den ikke så praktisk som familiebil, men det er jo heller ikke derfor man køber sådan en
jun 2006
Følger: 61 Følgere: 65 Biler: 6 Emner: 251 Svar: 1.939
feb 2005
Følger: 76 Følgere: 72 Biler: 6 Emner: 76 Svar: 1.787
jul 2015
Følger: 1 Følgere: 19 Biler: 32
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.219
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 96
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 41 Biler: 5 Emner: 28 Svar: 118
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.606
maj 2012
Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 13 Svar: 18
Et kæmpe skulderklap for den gode lange beskrivelse og de fantastiske billeder!
Et stort velkommen herfra!
Det er rart at se nogen holder liv i de lidt ældre biler efterhånden.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.609
Det er nok den fedeste bil jeg nogensinde har haft, og samtidig var det den billigste... Den havde desværre for mange km på bagen og med 2 autostole bagi, så var der bare ingen plads... savner den konstant...
apr 2007
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 9 Emner: 17 Svar: 80
jun 2006
Følger: 61 Følgere: 65 Biler: 6 Emner: 251 Svar: 1.939
jun 2014
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 1 Svar: 7