Tesla Model 3 Long Range AWD Performance [Tidl. bil] 2019
7.242 visninger
|
Oprettet:
Online
Tesla Model 3 Long Range AWD Performance
Årgang:
2019
Motor:
Dual motor med en permanent magnet "switched reluctance" motor på bagakslen og induktions motor på forakslen.
75kWh lithium-ion batteri pakke bestående af 4.416 stk. 2170 størrelse celler.
75kWh lithium-ion batteri pakke bestående af 4.416 stk. 2170 størrelse celler.
Hestekræfter
Ja her er Tesla lidt anderledes end andre bilfabrikanter da de ikke offentliggør effekten.
Det er dog lykkedes nogle at finde ud af, ved at kigge på CAN bus signalerne, at den elektriske input effekt på Performance modellen er 375kW (~510hk).
Dette passer ret godt med de omkring 470hk mekanisk effekt som forskellige ejere har målt dem til på rullefelt når man tager højde for motorernes effektivitet ved omdannelse af elektrisk effekt til mekanisk effekt.
På registreringsattesten er den dog opgivet til 360kW (~489hk)
Momentet skulle efter sigende være 639Nm.
Det er dog lykkedes nogle at finde ud af, ved at kigge på CAN bus signalerne, at den elektriske input effekt på Performance modellen er 375kW (~510hk).
Dette passer ret godt med de omkring 470hk mekanisk effekt som forskellige ejere har målt dem til på rullefelt når man tager højde for motorernes effektivitet ved omdannelse af elektrisk effekt til mekanisk effekt.
På registreringsattesten er den dog opgivet til 360kW (~489hk)
Momentet skulle efter sigende være 639Nm.
Fælge
Originale 19" Sport-fælge
8.5Jx19 ET40
Jeg var egentlig på udkig efter en Model 3 med 18" Aero fælge, men den bil der kom tættest på mine ønsker var denne der som eneste kompromis havde 19" fælge.
8.5Jx19 ET40
Jeg var egentlig på udkig efter en Model 3 med 18" Aero fælge, men den bil der kom tættest på mine ønsker var denne der som eneste kompromis havde 19" fælge.
Dæk
Sommer:
Hankook Ventus S1 evo 3
235/40ZR19
Vinter:
Michelin Pilot Alpin 5
235/40R19
Hankook Ventus S1 evo 3
235/40ZR19
Vinter:
Michelin Pilot Alpin 5
235/40R19
Undervogn
Standard Long Range undervogn, dvs. denne har ikke sænket undervogn og Performance bremser som Performance modellen normalt har.
Fordelen ved dette er bedre komfort og mulighed for at få den med 18" eller 19" fælge hvor den normale Performance model kommer med 20".
Fordelen ved dette er bedre komfort og mulighed for at få den med 18" eller 19" fælge hvor den normale Performance model kommer med 20".
Bilstereo
Premium audio med 14 højttalere, 1 subwoofer og 2 forstærkere.
Premium Connectivity (1 år inkluderet):
-Satellitkort med live trafikvisualisering.
-Internetstreaming i bilen af musik og medier.
-Mere regelmæssige online opdateringer via mobilnetværk.
-Internetbrowser.
4 USB-porte og plads til docking af to smartphones.
Musik og medier via Bluetooth.
Premium Connectivity (1 år inkluderet):
-Satellitkort med live trafikvisualisering.
-Internetstreaming i bilen af musik og medier.
-Mere regelmæssige online opdateringer via mobilnetværk.
-Internetbrowser.
4 USB-porte og plads til docking af to smartphones.
Musik og medier via Bluetooth.
Styling
Ingen styling ud over standard Model 3 styling, dybblå metallak og 19" sport fælge.
Interiør
Sort Premium-interiør i kunstlæder, eller "vegansk" læder som Tesla kalder det.
12-vejs, elektrisk justerbare forsæder med memory i førersædet.
Opvarmede for- og bagsæder.
Tonet glastag med beskyttelse mod ultraviolette og infrarøde stråler
12-vejs, elektrisk justerbare forsæder med memory i førersædet.
Opvarmede for- og bagsæder.
Tonet glastag med beskyttelse mod ultraviolette og infrarøde stråler
Ekstra tilbehør
Autopilot som er standard udstyr nu.
Aftageligt anhængertræk.
Aftageligt anhængertræk.
Styrker ved bilen
Støjsvag og komfortabel.
Voldsom hurtig acceleration (0-100km/t på 3,4s).
Prisen (når man sammenligner med hvad en tilsvarende benzin/diesel bil ville koste i Danmark).
Mere end rigeligt med rækkevidde til mit normale kørselsbehov.
Anhængertræk på en Performance model.
Man skal ikke vente på at motoren bliver varm før man kan give den fuld gas.
Masser af tech.
Voldsom hurtig acceleration (0-100km/t på 3,4s).
Prisen (når man sammenligner med hvad en tilsvarende benzin/diesel bil ville koste i Danmark).
Mere end rigeligt med rækkevidde til mit normale kørselsbehov.
Anhængertræk på en Performance model.
Man skal ikke vente på at motoren bliver varm før man kan give den fuld gas.
Masser af tech.
Svagheder ved bilen
Ved lange ture kan det godt være lidt mere tidskrævende og besværligt at lade den op end det er at tanke en benzin eller diesel bil, men ladehastigheden på Tesla's Supercharger netværk gør det nu ganske godt.
Bilen er forholdsvis tung, hvilket godt kan mærkes (men den kører stadig ret godt vægten taget i betragtning).
Den ellers så lovpriste autopilot og autosteer er ikke efter min mening lige så god som førerassistentpakken i en Mercedes (baseret på erfaring med en W213 E-klasse) og sikkert også andre.
Forlygterne er ikke adaptive.
Lysniveauet fra forlygterne er ikke på niveau med konkurrenterne, både ved nær og fjernlys.
Autohigh beam er alt for langsom til at blænde op og ned.
Permanent baglys er tilsyneladende ikke en mulighed.
Auto visker funktionens følsomhed er for lav og kan ikke justeres, hvilket betyder at man ofte må viske manuelt.
De viskerbladsmonterede sprinklerdyser fungerer ikke lige så godt som konventionelle dyser.
Den medfølgende og essentielle APP er ikke så stabil som den burde være, det kan i situationer være svært at få den til at "vække" bilen hvis den er i dvale og man vil sætte bilen til at lade via app'en.
"Skærmen" (samt dens funktioner) som er eneste display i bilen og nødvendig under kørsel er ikke helt så stabil som den burde være.
Jeg har mange gange oplevet at jeg måtte genstarte skærmen da funktioner ikke har fungeret korrekt.
Dette kan gøres imens man kører, men så mister man en hel del af bilens funktionalitet.
De endeløse bing og bong advarselslyde der kommer, f.eks. ved tilkobling og frakobling af autosteer.
Sporadisk selealarm ved opstart.
Accelerationen uden motorlyd kan godt virke lidt kedelig i længden.
Det anbefales ikke at man lader bilen til mere end 70-90% på daglig basis for at undgå ekstra "slid" på batteriet, hvilket trækker lidt fra rækkevidden med mindre man er god til at planlægge lange ture i forvejen.
Begrænset ydeevne og regenerering er nedsat ved lavere batteri temperatur.
Bilen er forholdsvis tung, hvilket godt kan mærkes (men den kører stadig ret godt vægten taget i betragtning).
Den ellers så lovpriste autopilot og autosteer er ikke efter min mening lige så god som førerassistentpakken i en Mercedes (baseret på erfaring med en W213 E-klasse) og sikkert også andre.
Forlygterne er ikke adaptive.
Lysniveauet fra forlygterne er ikke på niveau med konkurrenterne, både ved nær og fjernlys.
Autohigh beam er alt for langsom til at blænde op og ned.
Permanent baglys er tilsyneladende ikke en mulighed.
Auto visker funktionens følsomhed er for lav og kan ikke justeres, hvilket betyder at man ofte må viske manuelt.
De viskerbladsmonterede sprinklerdyser fungerer ikke lige så godt som konventionelle dyser.
Den medfølgende og essentielle APP er ikke så stabil som den burde være, det kan i situationer være svært at få den til at "vække" bilen hvis den er i dvale og man vil sætte bilen til at lade via app'en.
"Skærmen" (samt dens funktioner) som er eneste display i bilen og nødvendig under kørsel er ikke helt så stabil som den burde være.
Jeg har mange gange oplevet at jeg måtte genstarte skærmen da funktioner ikke har fungeret korrekt.
Dette kan gøres imens man kører, men så mister man en hel del af bilens funktionalitet.
De endeløse bing og bong advarselslyde der kommer, f.eks. ved tilkobling og frakobling af autosteer.
Sporadisk selealarm ved opstart.
Accelerationen uden motorlyd kan godt virke lidt kedelig i længden.
Det anbefales ikke at man lader bilen til mere end 70-90% på daglig basis for at undgå ekstra "slid" på batteriet, hvilket trækker lidt fra rækkevidden med mindre man er god til at planlægge lange ture i forvejen.
Begrænset ydeevne og regenerering er nedsat ved lavere batteri temperatur.
Bemærkninger
Bilen er en Model 3 Long Range AWD Performance uden Performance-pakken af nogle kaldet M3P- eller Model 3 Performance Minus.
Dette betyder at det i princippet er en Long Range AWD hvor softwaren er opgraderet så den har samme ydelse som en Performance model.
Fordelen ved dette (i mine øjne) er at man slipper for:
-20" Performance-fælge
-Performance-bremser
-Kulfiberspoiler
-Sænket affjedring
og har mulighed for enten 18" eller 19" fælge samt anhængertræk.
M3P- modellen kan man ikke selv konfigurere og bestille, men man finder dem en gang i mellem i Tesla's lagerbeholdning.
Ud over at min er med 19" fælge (havde fortrukket 18") var det min "drømme" konfiguration for en Model 3.
Bilen bruges som praktisk køretøj samt når vejret ikke tillader at jeg kører i min sommerbil.
Dette betyder at det i princippet er en Long Range AWD hvor softwaren er opgraderet så den har samme ydelse som en Performance model.
Fordelen ved dette (i mine øjne) er at man slipper for:
-20" Performance-fælge
-Performance-bremser
-Kulfiberspoiler
-Sænket affjedring
og har mulighed for enten 18" eller 19" fælge samt anhængertræk.
M3P- modellen kan man ikke selv konfigurere og bestille, men man finder dem en gang i mellem i Tesla's lagerbeholdning.
Ud over at min er med 19" fælge (havde fortrukket 18") var det min "drømme" konfiguration for en Model 3.
Bilen bruges som praktisk køretøj samt når vejret ikke tillader at jeg kører i min sommerbil.
Vil du se flere Tesla Model 3 Long Range AWD Performance til salg? Andre Tesla eller bare andre brugte biler?
Tesla Model 3 Long Range AWD Performance
mar 2017
Følger: 6
sep 2017
Følger: 14 Følgere: 21 Biler: 4 Emner: 4 Svar: 57
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Tjek lige dem her ud, de har alt muligt til Model 3
Blandt andet elektrisk bagklap med fodsensor, sænknings sæt, og fælg
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 11 Biler: 4 Emner: 15 Svar: 180
jul 2007
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 4
jul 2015
Følger: 1 Følgere: 19 Biler: 32
nov 2012
Følger: 243 Følgere: 134 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 14
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 102 Biler: 1 Emner: 155 Svar: 135
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 13 Biler: 1
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 32 Biler: 17 Emner: 12 Svar: 946
Du har ret i at den kun må trække 500kg som Performance minus (det fandt jeg så først ud af da jeg fik registreringsattesten), hvilket selvfølgelig er mindre end en Long Range som må trække 910kg.
Men det er jo så markant mere end en Performance plus som må trække 0kg
De 500kg passer mig fint, så kan jeg køre med en lille 500kg trailer uden vægtafgift og cykelstativ (til min el cykel ) hvis det skulle blive relevant.
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 12 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 84
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 32 Biler: 17 Emner: 12 Svar: 946
Nogle Tesla ansatte (måske mest sælgere?) siger at der er forskel, andre siger slet ikke noget.
Tesla er kendt for at gøre produktionslinjen så simpel som mulig med så få muligheder og kombinationer som muligt.
Derfor passer også ret godt til deres produktions filosofi at motorerne i alle deres Model 3 er ens og begrænset i software.
Det passer også ret godt overens med de amerikanere som har rapporteret at de har købt en M3P- hvor de har observeret at der blev taget en LR fra lageret og så klistret den røde "performance" streg under dual motor emblemet på bagklappen.
En af de selv samme har lagt et "screenshot" op af bilens "status skærm" taget på vej hjem hvor den står til at være en Long Range (og ikke Performance), der manglede også trackmode og sport i indstillingerne.
Billederne lagde brugeren op fordi han undrede sig over at hans nye Performance tilsyneladende ikke var en Performance (endnu). Han opdaterede dagen efter med nye fotos hvor bilen nu havde fundet ud af at den var en Performance og trackmode og sport var tilgængelige.
"Occam's razor" siger noget i stil med at den simpleste løsning som regel også er den korrekte. Så spørger jeg jer hvad er simplest, at lave to forskellige motorer med styringer til to forskellige modeller eller at bruge samme til begge modeller og begrænse i software?
Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om at Tesla har valgt den sidste løsning, hvilket er samme løsning de har valgt med deres "delvis premium interiør" hvor nogle funktioner i software, enkelte højtalere og bagsædevarme er deaktiveret i software i stedet for at producere forskellige fysiske varianter.
Dermed skal I så ikke tro at hvis I har en Long Range at i kan få den opgraderet hverken med eller uden Tesla's hjælp til en Performance.
Tesla vil hellere end gerne sælge dig en Performance model, hvorfor skulle de så være interesseret i at give dig en opgradering til din Long Range der potentielt koster dem et salg af en ny bil?
Og da Tesla's biler er smæk fyldt med software og alle bilerne snakker sammen med hovedkvarteret tror jeg ikke det er nemt at gå uden om Tesla og få en "tuner" til at frigive ekstra hestekræfter i en Long Range uden at Tesla nok skal finde ud af det og stikke en kæp i hjulet.
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 36
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Får min Model 3 Performance i udgangen af denne måned.
Stod med samme valg som dig om man skulle gå 100% performance, og det eneste der holdt mig fra det var at jeg gerne ville have anhængertræk..
Men din model må kun trække 510kg så jeg besluttede at det ikke var det værd i forhold til en Performance.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Denne model er bare en der er lavet i begrænset oplæg hvor det er en Long Range der har fået motorene fra en Performance
sep 2019
Følger: 1
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
maj 2008
Følger: 82 Følgere: 83 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 740
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 602
nov 2008
Følgere: 26 Biler: 12 Emner: 220 Svar: 7.561
feb 2016
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 3
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 113 Svar: 6.361
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 41 Biler: 5 Emner: 28 Svar: 118
mar 2013
Følger: 5 Følgere: 20 Biler: 5 Emner: 2 Svar: 32
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4399 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084