{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Tesla Model 3 Long Range AWD Performance [Tidl. bil] 2019

7.242 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Morten J
Online
Mand | 40 år | Oprettet: 3. feb 2004


Tesla Model 3 Long Range AWD Performance

Årgang:
2019
Motor:
Dual motor med en permanent magnet "switched reluctance" motor på bagakslen og induktions motor på forakslen.
75kWh lithium-ion batteri pakke bestående af 4.416 stk. 2170 størrelse celler.
Hestekræfter
Ja her er Tesla lidt anderledes end andre bilfabrikanter da de ikke offentliggør effekten.
Det er dog lykkedes nogle at finde ud af, ved at kigge på CAN bus signalerne, at den elektriske input effekt på Performance modellen er 375kW (~510hk).
Dette passer ret godt med de omkring 470hk mekanisk effekt som forskellige ejere har målt dem til på rullefelt når man tager højde for motorernes effektivitet ved omdannelse af elektrisk effekt til mekanisk effekt.
På registreringsattesten er den dog opgivet til 360kW (~489hk)
Momentet skulle efter sigende være 639Nm.
Fælge
Originale 19" Sport-fælge
8.5Jx19 ET40
Jeg var egentlig på udkig efter en Model 3 med 18" Aero fælge, men den bil der kom tættest på mine ønsker var denne der som eneste kompromis havde 19" fælge.
Dæk
Sommer:
Hankook Ventus S1 evo 3
235/40ZR19

Vinter:
Michelin Pilot Alpin 5
235/40R19
Undervogn
Standard Long Range undervogn, dvs. denne har ikke sænket undervogn og Performance bremser som Performance modellen normalt har.
Fordelen ved dette er bedre komfort og mulighed for at få den med 18" eller 19" fælge hvor den normale Performance model kommer med 20".
Bilstereo
Premium audio med 14 højttalere, 1 subwoofer og 2 forstærkere.
Premium Connectivity (1 år inkluderet):
-Satellitkort med live trafikvisualisering.
-Internetstreaming i bilen af musik og medier.
-Mere regelmæssige online opdateringer via mobilnetværk.
-Internetbrowser.
4 USB-porte og plads til docking af to smartphones.
Musik og medier via Bluetooth.
Styling
Ingen styling ud over standard Model 3 styling, dybblå metallak og 19" sport fælge.
Interiør
Sort Premium-interiør i kunstlæder, eller "vegansk" læder som Tesla kalder det.
12-vejs, elektrisk justerbare forsæder med memory i førersædet.
Opvarmede for- og bagsæder.
Tonet glastag med beskyttelse mod ultraviolette og infrarøde stråler
Ekstra tilbehør
Autopilot som er standard udstyr nu.
Aftageligt anhængertræk.
Styrker ved bilen
Støjsvag og komfortabel.
Voldsom hurtig acceleration (0-100km/t på 3,4s).
Prisen (når man sammenligner med hvad en tilsvarende benzin/diesel bil ville koste i Danmark).
Mere end rigeligt med rækkevidde til mit normale kørselsbehov.
Anhængertræk på en Performance model.
Man skal ikke vente på at motoren bliver varm før man kan give den fuld gas.
Masser af tech.
Svagheder ved bilen
Ved lange ture kan det godt være lidt mere tidskrævende og besværligt at lade den op end det er at tanke en benzin eller diesel bil, men ladehastigheden på Tesla's Supercharger netværk gør det nu ganske godt.
Bilen er forholdsvis tung, hvilket godt kan mærkes (men den kører stadig ret godt vægten taget i betragtning).
Den ellers så lovpriste autopilot og autosteer er ikke efter min mening lige så god som førerassistentpakken i en Mercedes (baseret på erfaring med en W213 E-klasse) og sikkert også andre.
Forlygterne er ikke adaptive.
Lysniveauet fra forlygterne er ikke på niveau med konkurrenterne, både ved nær og fjernlys.
Autohigh beam er alt for langsom til at blænde op og ned.
Permanent baglys er tilsyneladende ikke en mulighed.
Auto visker funktionens følsomhed er for lav og kan ikke justeres, hvilket betyder at man ofte må viske manuelt.
De viskerbladsmonterede sprinklerdyser fungerer ikke lige så godt som konventionelle dyser.
Den medfølgende og essentielle APP er ikke så stabil som den burde være, det kan i situationer være svært at få den til at "vække" bilen hvis den er i dvale og man vil sætte bilen til at lade via app'en.
"Skærmen" (samt dens funktioner) som er eneste display i bilen og nødvendig under kørsel er ikke helt så stabil som den burde være.
Jeg har mange gange oplevet at jeg måtte genstarte skærmen da funktioner ikke har fungeret korrekt.
Dette kan gøres imens man kører, men så mister man en hel del af bilens funktionalitet.
De endeløse bing og bong advarselslyde der kommer, f.eks. ved tilkobling og frakobling af autosteer.
Sporadisk selealarm ved opstart.
Accelerationen uden motorlyd kan godt virke lidt kedelig i længden.
Det anbefales ikke at man lader bilen til mere end 70-90% på daglig basis for at undgå ekstra "slid" på batteriet, hvilket trækker lidt fra rækkevidden med mindre man er god til at planlægge lange ture i forvejen.
Begrænset ydeevne og regenerering er nedsat ved lavere batteri temperatur.
Bemærkninger
Bilen er en Model 3 Long Range AWD Performance uden Performance-pakken af nogle kaldet M3P- eller Model 3 Performance Minus.
Dette betyder at det i princippet er en Long Range AWD hvor softwaren er opgraderet så den har samme ydelse som en Performance model.
Fordelen ved dette (i mine øjne) er at man slipper for:
-20" Performance-fælge
-Performance-bremser
-Kulfiberspoiler
-Sænket affjedring
og har mulighed for enten 18" eller 19" fælge samt anhængertræk.
M3P- modellen kan man ikke selv konfigurere og bestille, men man finder dem en gang i mellem i Tesla's lagerbeholdning.
Ud over at min er med 19" fælge (havde fortrukket 18") var det min "drømme" konfiguration for en Model 3.
Bilen bruges som praktisk køretøj samt når vejret ikke tillader at jeg kører i min sommerbil.

Vil du se flere Tesla Model 3 Long Range AWD Performance til salg? Andre Tesla eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Tesla Model 3 Long Range AWD Performance
Annonce