Saab 99 turbo 16v 1981
14.990 visninger
|
Oprettet:
Saab 99 turbo 16v
Årgang:
1981
Motor:
2.0 16v turbo
Hestekræfter
Omkring 175... måske mere
Fælge
7x15. 9 spoke
Dæk
205/55-15v
Undervogn
Original 99 turbo
Bilstereo
Pioneer
Styling
SAAB airflow skørtesæt, bagrudevesir, tonede lygter, sort front, hækspoile
Interiør
Original rød intræk med delvis velour og læder
Ekstra tilbehør
El spejle (på billeder fra stranden)
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Bilen er original med turbo og er født med en 8 ventils turbo motor med boss mekanisk indsprøjtning, jeg har bygget den om med en 16v turbo motor med Boss elektronisk indsprøjtning, motoren var fra en 900 og krævede lidt tilpasning.
Jeg er for tiden ved at give min 99t en større ansigtsløftning og når den er færdig skal der nok komme nogle nye billeder af den, Der er kommet nogle billeder under ombygningen.
Ansigtsløftning/ombygning:
luftintag i hjelm, luftintag i skærm til luftfilter og køling af intercooler, 3" afgansrør i begge sider, Hvide US blinklys i front og hvide blink i siderne, Alugitter i frontgrin, Elruder, Elspejle, Elsoltag, Alarm, Fjernbetjent centrallås, Fjernet bagklap lås/åbner, Åbning af bagklap fra instrumentbor, Aluinstrumentpanel og alu midterkonsol, Alu gearknop og afkorted geardstang til kortere gear skift vandring, Hvide urskiver med røt lys i instrumenter, GT antene, Med mere?
Motor (16v turbo) :
Avlastningsventil til turbo (Dump ventil) Progressiv justerbar benzintryksregulator med trykur, Justeret APC box/hævet ladetryk.
Bilen skal lakeres i 9-3 Sport Sedan`s fravekode "Laser Red"
Jeg satser på at have bilen klar til August hvor der er Internationalt SAAB træf (d. 6-8 August i Ebeltoft)
Jeg er for tiden ved at give min 99t en større ansigtsløftning og når den er færdig skal der nok komme nogle nye billeder af den, Der er kommet nogle billeder under ombygningen.
Ansigtsløftning/ombygning:
luftintag i hjelm, luftintag i skærm til luftfilter og køling af intercooler, 3" afgansrør i begge sider, Hvide US blinklys i front og hvide blink i siderne, Alugitter i frontgrin, Elruder, Elspejle, Elsoltag, Alarm, Fjernbetjent centrallås, Fjernet bagklap lås/åbner, Åbning af bagklap fra instrumentbor, Aluinstrumentpanel og alu midterkonsol, Alu gearknop og afkorted geardstang til kortere gear skift vandring, Hvide urskiver med røt lys i instrumenter, GT antene, Med mere?
Motor (16v turbo) :
Avlastningsventil til turbo (Dump ventil) Progressiv justerbar benzintryksregulator med trykur, Justeret APC box/hævet ladetryk.
Bilen skal lakeres i 9-3 Sport Sedan`s fravekode "Laser Red"
Jeg satser på at have bilen klar til August hvor der er Internationalt SAAB træf (d. 6-8 August i Ebeltoft)
Saab 99 turbo 16v
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 9 Biler: 10 Svar: 1
Må gå rimeligt godt med denne motor!
nov 2006
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 4 Emner: 1 Svar: 2
Jeg er ellers en megastor fan af SAAB og især den originale 99/900. Bilen har en flot form og design, så hvorfor har du gjort det med forlygterne?
dec 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 29
......... Svensker høj her fra
apr 2004
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1
det er da for lækker... 7 for den
jeg har et skøetesæt til 99 liggende er som jeg gerne vil forære til den der vil have det...
er det noget der intressere??
mar 2003
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 11 Emner: 2 Svar: 83
Hvad koster saab egentlig i reservedele? Jeg er blevet tilbudt en 99'er med en 2,0 motor i. Men jeg er lidt bange for reservedelenes priser.
Din er godt nok fed. 7 herfra
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.312
Du skrev i en tidligere kommentar at du også er den heldige ejer af en saab 96? Kan vi ikke få lov at se den? Flot bil iøvrigt, lækkert at se hvor meget du/I arbejder med dem
Saab = bil for livet
maj 2003
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 5 Emner: 6 Svar: 19
Hej og tak for dit indlæg.
Jeg havde indtil for nyligt en velholdt Saab 99 fra 1983, som nu er kommet i gode hænder. Nu har jeg så fået lavtryksturboen fra 1991. Kan det ik passe du kommer oppe fra Nordjylland et sted? Sidste år skrev du en meget god mail til mig ang. Saab 99 - har stadig din mail add.
Ja bilen trækker godt. Du har måske nogle gode forslag hvad man kan lave på min, uden at det vil koste en bondegård?
Var du egentlig også til DHB og bl.a. henne og se den vilde Saab 900 turbo med 400HK og 550Nm ovre fra Sjælland?
Ellers go´ weekend.
maj 2004
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 55
hold op hvor ser den velholdt ud ja der er jo nogen der passer deres biler godt dejligt at se en stor 7 herfra flot flot bil
Men husk også og kik forbi Rolla,en hvis du ikke har været der Tusind TAK
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_udfordringer_vis.asp?challengeID=17049
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_udfordringer_vis.asp?challengeID=16815
jan 2003
Følger: 1 Biler: 1
"gællerne" i hjelmen er de bagerste gæller som der sider på siderne på en 99er som er skåret ud fra en reservedelsbil, højre gælle sider i venstre side på motorhjælmen og venstre gælle i højre, jeg syntes også selv at det er en god løsning fremfor at bruge noget til en Ford eller Kadett osv. eller noget unervisal T.Hansen gejl. 99 gællerne passer fint i motorhjælmen. Luftintaget i venstre forskærm er gællen fra en 900 motorhjælm, så kan mit luftfilter få noget frisk og køligt luft. Jeg arbejder på fuld tryk på bilen for tiden og den skal males inden for den næste uge, den får farven fra en 9-3 ss Laser red.
nov 2003
Følger: 67 Følgere: 65 Biler: 9 Emner: 20 Svar: 87
En 2,3 motor er ikke så nem at lægge i, da motor jo ligger oven på gearkassen i en 99/900.
Der er vist problemer med at der er plads til krumtappen.
Men en 2,0 Turbo 16 kan også blive vild nok, kender en der har sådan en med Cosworth stempler, programerbar EFI osv, den yder 397 hk (var til DHB med den)
Min kollega har en 900 Turbo 16 med firehjulstræk som han kører rallycross med.
Jeg er selv Saab mekaniker og fanatiker
jan 2004
Følgere: 32 Biler: 10 Emner: 146 Svar: 856
Hej det er en fed Saab 99 du har der....
jeg har en 99GL fra 1976 som jeg vil ha bygget om til en turbo... Jeg har planer om at den skal over de 230hk
Hvor svært er det at smide en 2.3 16v turbo motor i.... Jeg arbejder tildaglig på et saab værksted... min mester siger at den er lige til at smide i......
nov 2003
Følger: 67 Følgere: 65 Biler: 9 Emner: 20 Svar: 87
Den bliver altså fed !!!
Glæder mig til at se den færdig.
Hvor har du "gællerne" i hjelmen fra ? de er meget vellykkede og passer godt til bilen.
aug 2003
Følger: 1 Biler: 1
Det er dejlig at se de lidt ældre biler stadig holder... Fedt 7 fra mig.
okt 2003
Følger: 1
hvis du ser her:
http://www.saabclub.fi/gallery/9990.html
så kan du se en saab 90 med skjørter..
men jeg vet virkelig ikke hvor jeg skal få tak i sånne!
HJELP!
hehe.. jj.. finner det vel kanskje til slutt
jan 2003
Følger: 1 Biler: 1
På min 99er har jeg SAAB airflow skørtesæt det findes også til en 90er men hvor man kan skaffe det ved jeg ikke. Sæderne passer fra en 900 hvis du vil have læderindtræk i den så er det let at montere. Har du planer om at montere turbo på den er det også let for benzintanken på en 900 turbo passer på 90ern så du kan få en tank med benzinpumpe. Her er nogle gode sider hvis du ikke har dem. www.saab99klubben.com www.saabturboclub.com
www.speedparts.se Hel og lykke med bile du kan da oprette 90ern på bilgalleri så man kan se den
Hilsen Henrik
okt 2003
Følger: 1
fet saab.. åssen fikk du tak i styling te denne? eller vet du hvor man får tak i det..
pappa har en saab 90 1987mod som jeg skal overta.. da skal jeg delfølgelig style den.
den har HELT lik front.. men baken er som på en saab 900 1987mod.. (søk på google)
den er fin syntes jeg.
jan 2003
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 39 Svar: 323
kanon vogn 10 fra mig
jan 2003
Følger: 1 Biler: 1
Hvis du ser på de to sidste billeder er tapen og terningerne væk, den har også fået malet skørterne, ændret frontgrin og andre sidespejle med el. Ellers tak.
okt 2002
Følger: 73 Følgere: 72 Biler: 2 Emner: 9 Svar: 172
Den er sgu fed...! Klart pænere end min 99'er.
Fælgene passer rigtigt godt til den.
Dem er der nok ikke mange af i Danmark?
Held og lykke med den!
Daniel