{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Rover 3500 SD1 Vitesse 1984

18.583 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Mads G
| 0 år | Oprettet: 17. nov 2005


Rover 3500 SD1 Vitesse

Årgang:
1984
Motor:
3.5 Rover/Buick V8 3528cc. (Kaldet the Fireball V8...Oldsmobile brugte en variant kaldet, Rockette)

Buick havde i 60'erne udviklet motoren i aluminium, hvilket var en nyskabelse på den tid, men stigende intern politisk pres fra USA's monstrøse stålindustri påvirkede bilindustrien så meget, at man valgte at se bort fra aluminium og fortsat bruge cast iron/stål motorblok i produktionen. Derfor kunne Rover, der på det tidspunkt var meget nytænkende (det stoppede i midtfirserne...) forholdsvist let få fingrende i patentet.

Motoren er en opgraderet version af Rovers V8 brugt i modellerne P6, 3500 SE, 3500 Vanden Plas, Triumph TR8, Range Rover og MGB GT V8. Selve 190HK EFI motoren blev kun brugt i Vitesse samt Vanden Plas EFI.

Vitesse-motoren blev udviklet, da Rover besluttede sig for at gå ind i motorsport, hvorfor den også er med EFI. Selve 3500 standard-version er jo nok mest kendt som tidligere engelsk politibil.
Hestekræfter
190hk ved 5280 rpm.
Moment 298 Nm @ 4000 o/m.
Lucas-Bosch indsprøjtning
Fælge
15" originale Vitesse fælge.
Dæk
De er ved at blive skiftet nu inden syn, så det tilgår. Originalt er de 6.5 x 15/6.5 x 15 og 205/60 VR 15.
Undervogn
Vitesse standard
For: McPherson - triangel med krængningsstabilisator
Bagtil: Stiv aksel med reaktionsarme, watt led og skruefjedre.
Bilstereo
Ikke noget der rykker pt. Tror faktisk, at der sidder noget gammelt start-firser i, men højtalerne er originale og lettere trætte.
Styling
Nej, alt er originalt.
Interiør
Instrumentpanel til at flytte over i modsatte side.
Fabrikerede Rover Recaro veloursæder på licens.
Træ paneler.
Ovalt rat.
Ekstra tilbehør
Lidt Historie: SD1'eren blev udviklet som en designmæssig nyskabelse på markedet for executive cars/direktionsbil i slut 70'erne indtil midt 80'erne. SD står for Special Division og var et projekt blandt tre af British Leylands hybrider, nemlig Triumph, Jaguar og Rover. Målet var at skabe en bil, der kunne tage markedsandele ved på samme tid at levere en direktionsbil til en fornuftig pris og med design og motorydelse i top.

Selve designet er kraftigt inspireret af Citroêns CX model (fronten og den buede overdel) samt Ferrari 365 Daytona (frontblinklys, rillede baglygter og bagende der alle er Pininfarina designet). Modellen SD havnede hos Rover som SD (series 1) og blev en stor succes, blandt andet som Car of the Year 1979. Senere har SD1 inspireret designet hos Citroêns BX, hvor eksempelvis fronten er meget tydelig SD1.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Bilen er netop importeret fra Hamburg og venter nu på syn og toldsyn, inden den store dag med nummerplader oprinder! Kan næsten ikke vente længere...Opdate: Så er status fra mekanikeren kommet:

Bremserør på bageste bremser skal skiftes (tromler).
Bremserør foran skal minimum renses.
Kuglelejer foran udskiftes.
Forreste bremser (skive) udskiftes.
Nummerpladelys bagpå laves
Nye sideblinklys til syn (de bliver selvklæbende...)

....og det mest alvorlige...

Tandstang kan ikke renoveres og skal derfor udskiftes, bilen lækker servo. Res.del er bestilt fra RimmerBros. i England.

Sidst men ikke mindst skal den undervognsbehandles.

Men heldigvis nærmer dagen sig nu, hvor pladerne kan sættes på - mit gæt er ultimo januar.

24/01-06
Seneste nye er, at bilen nok bliver synet i denne uge. Tandstangen er endnu ikke dukket op fra RimmerBros, men jeg er tålmodig lidt endnu. Een tandstang fra Rimmer farer i hvertfald rundt et sted i Europa pt., men så længe jeg får den de sendte efterfølgende, er jeg tilfreds. Opdate følger fra min Odyssé i at importere min drømmebil. Ps; Hvordan bilen kan synes uden tandstangen? - det vender jeg tilbage til efter syn.

10/02-06
Vitessen er omsider blevet synet og uden anmærkninger! Og endda med tandstangen, der på forunderlig vis omsider dukkede op fra RimmerBros i Great Britain. En stor tak til de gæve gutter på værkstedet i Randers for et veludført job! Planen er nu at få plader påsat på onsdag, og dernæst få den sovset ind i rustbeskyttelse - det skulle være klaret på fredag, hvorefter det lune vinterhi kalder på søndag.

...25 April...

Vitessen er kommet ud af sit vinterhi, og kører som en drøm. Bare ansigts-udtrykkene hos alle de, der kører i de kønsløse sælgerbiler, er det hele værd.

24 juli 2006
Så kører Vitessen igen. Altid spændende med en ældre automobil og så endda en engelsk. Sidste store oplevelse stod på kobling/gearproblemer og resulterede i et akut sponsorat af Falck. Vitessen gik selvfølgelig i udu, da jeg i en frokostpause på arbejdet havde begivet mig afsted en lille tur. Kan det blive værre? Det viste sig, at værkstedet, som modtog bilen, ikke som de ellers sagde, havde forstand på koblinger. De havde heller ikke forstand på telefoner, viste det sig løbende.

Upåagtet af, at det var deres "koblings-ekspert", der stod for renoveringen gik der først 1 uge, så 2 uger uden nyt og andet end mine opringninger for nu liiige at høre, om der var sket fremskridt. Ikke ligefrem, men koblings-oraklet, var omsider nået frem til, at hele koblingen skulle skiftes. Total stilhed. Forventet pris: min. 10.000 DKK. Total stilhed igen.

Hidsigt på vej ind i 3. uge - foretog et par hurtige opkald til udvalgte kapaciteter fra Roverklubben og fik bekræftet min anelse. Det var ikke koblingen, der var gået, men derimod koblingscylinderen. Prøvede at forklare oraklet, at han muligvis tog fejl, men uden held. Ny opringning til Falck og bilen blev nu transporteret fra Herlev til Vandelsbæk/Brøndby.

Omsider et værksted med forstand på telefoner. God debat frem og tilbage. Koblingen var ikke i stykker - og det ny koblings-orakel (det sande orakel!) konstaterede tørt; "hvem faen havde sagt, at hele koblingen skulle skiftes?!". Ny koblingscylinder + slavecylinder bestilt fra England (ja, en skavank med reservedele og gamle britiske biler) og bilen repareret på under 3. dage. Glemte jeg at nævne prisen? Det var under det halve af 10.000 DKK!

Næste projekt - at finde grunden til vanddryp i højrehandskerum. Og med efteråret fast approaching har det bestemt prioritet!

Vil du se flere Rover 3500 SD1 Vitesse til salg? Andre Rover eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Rover 3500 SD1 Vitesse
Annonce