Rover 3500 SD1 Vitesse 1984
18.583 visninger
|
Oprettet:
Rover 3500 SD1 Vitesse
Årgang:
1984
Motor:
3.5 Rover/Buick V8 3528cc. (Kaldet the Fireball V8...Oldsmobile brugte en variant kaldet, Rockette)
Buick havde i 60'erne udviklet motoren i aluminium, hvilket var en nyskabelse på den tid, men stigende intern politisk pres fra USA's monstrøse stålindustri påvirkede bilindustrien så meget, at man valgte at se bort fra aluminium og fortsat bruge cast iron/stål motorblok i produktionen. Derfor kunne Rover, der på det tidspunkt var meget nytænkende (det stoppede i midtfirserne...) forholdsvist let få fingrende i patentet.
Motoren er en opgraderet version af Rovers V8 brugt i modellerne P6, 3500 SE, 3500 Vanden Plas, Triumph TR8, Range Rover og MGB GT V8. Selve 190HK EFI motoren blev kun brugt i Vitesse samt Vanden Plas EFI.
Vitesse-motoren blev udviklet, da Rover besluttede sig for at gå ind i motorsport, hvorfor den også er med EFI. Selve 3500 standard-version er jo nok mest kendt som tidligere engelsk politibil.
Buick havde i 60'erne udviklet motoren i aluminium, hvilket var en nyskabelse på den tid, men stigende intern politisk pres fra USA's monstrøse stålindustri påvirkede bilindustrien så meget, at man valgte at se bort fra aluminium og fortsat bruge cast iron/stål motorblok i produktionen. Derfor kunne Rover, der på det tidspunkt var meget nytænkende (det stoppede i midtfirserne...) forholdsvist let få fingrende i patentet.
Motoren er en opgraderet version af Rovers V8 brugt i modellerne P6, 3500 SE, 3500 Vanden Plas, Triumph TR8, Range Rover og MGB GT V8. Selve 190HK EFI motoren blev kun brugt i Vitesse samt Vanden Plas EFI.
Vitesse-motoren blev udviklet, da Rover besluttede sig for at gå ind i motorsport, hvorfor den også er med EFI. Selve 3500 standard-version er jo nok mest kendt som tidligere engelsk politibil.
Hestekræfter
190hk ved 5280 rpm.
Moment 298 Nm @ 4000 o/m.
Lucas-Bosch indsprøjtning
Moment 298 Nm @ 4000 o/m.
Lucas-Bosch indsprøjtning
Fælge
15" originale Vitesse fælge.
Dæk
De er ved at blive skiftet nu inden syn, så det tilgår. Originalt er de 6.5 x 15/6.5 x 15 og 205/60 VR 15.
Undervogn
Vitesse standard
For: McPherson - triangel med krængningsstabilisator
Bagtil: Stiv aksel med reaktionsarme, watt led og skruefjedre.
For: McPherson - triangel med krængningsstabilisator
Bagtil: Stiv aksel med reaktionsarme, watt led og skruefjedre.
Bilstereo
Ikke noget der rykker pt. Tror faktisk, at der sidder noget gammelt start-firser i, men højtalerne er originale og lettere trætte.
Styling
Nej, alt er originalt.
Interiør
Instrumentpanel til at flytte over i modsatte side.
Fabrikerede Rover Recaro veloursæder på licens.
Træ paneler.
Ovalt rat.
Fabrikerede Rover Recaro veloursæder på licens.
Træ paneler.
Ovalt rat.
Ekstra tilbehør
Lidt Historie: SD1'eren blev udviklet som en designmæssig nyskabelse på markedet for executive cars/direktionsbil i slut 70'erne indtil midt 80'erne. SD står for Special Division og var et projekt blandt tre af British Leylands hybrider, nemlig Triumph, Jaguar og Rover. Målet var at skabe en bil, der kunne tage markedsandele ved på samme tid at levere en direktionsbil til en fornuftig pris og med design og motorydelse i top.
Selve designet er kraftigt inspireret af Citroêns CX model (fronten og den buede overdel) samt Ferrari 365 Daytona (frontblinklys, rillede baglygter og bagende der alle er Pininfarina designet). Modellen SD havnede hos Rover som SD (series 1) og blev en stor succes, blandt andet som Car of the Year 1979. Senere har SD1 inspireret designet hos Citroêns BX, hvor eksempelvis fronten er meget tydelig SD1.
Selve designet er kraftigt inspireret af Citroêns CX model (fronten og den buede overdel) samt Ferrari 365 Daytona (frontblinklys, rillede baglygter og bagende der alle er Pininfarina designet). Modellen SD havnede hos Rover som SD (series 1) og blev en stor succes, blandt andet som Car of the Year 1979. Senere har SD1 inspireret designet hos Citroêns BX, hvor eksempelvis fronten er meget tydelig SD1.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Bilen er netop importeret fra Hamburg og venter nu på syn og toldsyn, inden den store dag med nummerplader oprinder! Kan næsten ikke vente længere...Opdate: Så er status fra mekanikeren kommet:
Bremserør på bageste bremser skal skiftes (tromler).
Bremserør foran skal minimum renses.
Kuglelejer foran udskiftes.
Forreste bremser (skive) udskiftes.
Nummerpladelys bagpå laves
Nye sideblinklys til syn (de bliver selvklæbende...)
....og det mest alvorlige...
Tandstang kan ikke renoveres og skal derfor udskiftes, bilen lækker servo. Res.del er bestilt fra RimmerBros. i England.
Sidst men ikke mindst skal den undervognsbehandles.
Men heldigvis nærmer dagen sig nu, hvor pladerne kan sættes på - mit gæt er ultimo januar.
24/01-06
Seneste nye er, at bilen nok bliver synet i denne uge. Tandstangen er endnu ikke dukket op fra RimmerBros, men jeg er tålmodig lidt endnu. Een tandstang fra Rimmer farer i hvertfald rundt et sted i Europa pt., men så længe jeg får den de sendte efterfølgende, er jeg tilfreds. Opdate følger fra min Odyssé i at importere min drømmebil. Ps; Hvordan bilen kan synes uden tandstangen? - det vender jeg tilbage til efter syn.
10/02-06
Vitessen er omsider blevet synet og uden anmærkninger! Og endda med tandstangen, der på forunderlig vis omsider dukkede op fra RimmerBros i Great Britain. En stor tak til de gæve gutter på værkstedet i Randers for et veludført job! Planen er nu at få plader påsat på onsdag, og dernæst få den sovset ind i rustbeskyttelse - det skulle være klaret på fredag, hvorefter det lune vinterhi kalder på søndag.
...25 April...
Vitessen er kommet ud af sit vinterhi, og kører som en drøm. Bare ansigts-udtrykkene hos alle de, der kører i de kønsløse sælgerbiler, er det hele værd.
24 juli 2006
Så kører Vitessen igen. Altid spændende med en ældre automobil og så endda en engelsk. Sidste store oplevelse stod på kobling/gearproblemer og resulterede i et akut sponsorat af Falck. Vitessen gik selvfølgelig i udu, da jeg i en frokostpause på arbejdet havde begivet mig afsted en lille tur. Kan det blive værre? Det viste sig, at værkstedet, som modtog bilen, ikke som de ellers sagde, havde forstand på koblinger. De havde heller ikke forstand på telefoner, viste det sig løbende.
Upåagtet af, at det var deres "koblings-ekspert", der stod for renoveringen gik der først 1 uge, så 2 uger uden nyt og andet end mine opringninger for nu liiige at høre, om der var sket fremskridt. Ikke ligefrem, men koblings-oraklet, var omsider nået frem til, at hele koblingen skulle skiftes. Total stilhed. Forventet pris: min. 10.000 DKK. Total stilhed igen.
Hidsigt på vej ind i 3. uge - foretog et par hurtige opkald til udvalgte kapaciteter fra Roverklubben og fik bekræftet min anelse. Det var ikke koblingen, der var gået, men derimod koblingscylinderen. Prøvede at forklare oraklet, at han muligvis tog fejl, men uden held. Ny opringning til Falck og bilen blev nu transporteret fra Herlev til Vandelsbæk/Brøndby.
Omsider et værksted med forstand på telefoner. God debat frem og tilbage. Koblingen var ikke i stykker - og det ny koblings-orakel (det sande orakel!) konstaterede tørt; "hvem faen havde sagt, at hele koblingen skulle skiftes?!". Ny koblingscylinder + slavecylinder bestilt fra England (ja, en skavank med reservedele og gamle britiske biler) og bilen repareret på under 3. dage. Glemte jeg at nævne prisen? Det var under det halve af 10.000 DKK!
Næste projekt - at finde grunden til vanddryp i højrehandskerum. Og med efteråret fast approaching har det bestemt prioritet!
Bremserør på bageste bremser skal skiftes (tromler).
Bremserør foran skal minimum renses.
Kuglelejer foran udskiftes.
Forreste bremser (skive) udskiftes.
Nummerpladelys bagpå laves
Nye sideblinklys til syn (de bliver selvklæbende...)
....og det mest alvorlige...
Tandstang kan ikke renoveres og skal derfor udskiftes, bilen lækker servo. Res.del er bestilt fra RimmerBros. i England.
Sidst men ikke mindst skal den undervognsbehandles.
Men heldigvis nærmer dagen sig nu, hvor pladerne kan sættes på - mit gæt er ultimo januar.
24/01-06
Seneste nye er, at bilen nok bliver synet i denne uge. Tandstangen er endnu ikke dukket op fra RimmerBros, men jeg er tålmodig lidt endnu. Een tandstang fra Rimmer farer i hvertfald rundt et sted i Europa pt., men så længe jeg får den de sendte efterfølgende, er jeg tilfreds. Opdate følger fra min Odyssé i at importere min drømmebil. Ps; Hvordan bilen kan synes uden tandstangen? - det vender jeg tilbage til efter syn.
10/02-06
Vitessen er omsider blevet synet og uden anmærkninger! Og endda med tandstangen, der på forunderlig vis omsider dukkede op fra RimmerBros i Great Britain. En stor tak til de gæve gutter på værkstedet i Randers for et veludført job! Planen er nu at få plader påsat på onsdag, og dernæst få den sovset ind i rustbeskyttelse - det skulle være klaret på fredag, hvorefter det lune vinterhi kalder på søndag.
...25 April...
Vitessen er kommet ud af sit vinterhi, og kører som en drøm. Bare ansigts-udtrykkene hos alle de, der kører i de kønsløse sælgerbiler, er det hele værd.
24 juli 2006
Så kører Vitessen igen. Altid spændende med en ældre automobil og så endda en engelsk. Sidste store oplevelse stod på kobling/gearproblemer og resulterede i et akut sponsorat af Falck. Vitessen gik selvfølgelig i udu, da jeg i en frokostpause på arbejdet havde begivet mig afsted en lille tur. Kan det blive værre? Det viste sig, at værkstedet, som modtog bilen, ikke som de ellers sagde, havde forstand på koblinger. De havde heller ikke forstand på telefoner, viste det sig løbende.
Upåagtet af, at det var deres "koblings-ekspert", der stod for renoveringen gik der først 1 uge, så 2 uger uden nyt og andet end mine opringninger for nu liiige at høre, om der var sket fremskridt. Ikke ligefrem, men koblings-oraklet, var omsider nået frem til, at hele koblingen skulle skiftes. Total stilhed. Forventet pris: min. 10.000 DKK. Total stilhed igen.
Hidsigt på vej ind i 3. uge - foretog et par hurtige opkald til udvalgte kapaciteter fra Roverklubben og fik bekræftet min anelse. Det var ikke koblingen, der var gået, men derimod koblingscylinderen. Prøvede at forklare oraklet, at han muligvis tog fejl, men uden held. Ny opringning til Falck og bilen blev nu transporteret fra Herlev til Vandelsbæk/Brøndby.
Omsider et værksted med forstand på telefoner. God debat frem og tilbage. Koblingen var ikke i stykker - og det ny koblings-orakel (det sande orakel!) konstaterede tørt; "hvem faen havde sagt, at hele koblingen skulle skiftes?!". Ny koblingscylinder + slavecylinder bestilt fra England (ja, en skavank med reservedele og gamle britiske biler) og bilen repareret på under 3. dage. Glemte jeg at nævne prisen? Det var under det halve af 10.000 DKK!
Næste projekt - at finde grunden til vanddryp i højrehandskerum. Og med efteråret fast approaching har det bestemt prioritet!
Rover 3500 SD1 Vitesse
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 296 Svar: 1.328
Halløj der...
ER det overhopvedet muligt at finde en motor til sådan en fætter der..?
Kunne godt tænke mig en 190 hestes i min LR 90"
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 1
jeg har et stort problem. jeg skal ha lagt en rover 3500 i en ford granada. og skal kunne vise a den kun hr de heste den må ha. men kan ikk en gang finde noget der motor nummeret. kan du hjælpe?
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 10 Svar: 33
det design der... det er vist et spørgsmål om smag og behag...
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 12 Svar: 336
Det fedeste stykke automobil (bortset fra jensen Interceptor) de har bygget ovre på den ø
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 40 Svar: 959
Fed bil, dem ser man ikke hver dag... Kan i øvrigt godt lide din ide med at give en historielektion:-D
Og så lige en høj herfra.
okt 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1
Flot ægte Rover
apr 2003
Følger: 22 Følgere: 43 Biler: 10 Emner: 9 Svar: 131
apr 2006
Følger: 45 Følgere: 43 Biler: 5 Emner: 64 Svar: 718
hva gearkasse ligger der i sådan en fætter
mar 2004
Følger: 18 Følgere: 16 Biler: 7 Emner: 8 Svar: 380
Tak for velkomsten.
Rigtig fin Rover du har dig.
Jes
mar 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 1
Foldt bi. men det var dog mange ting der lige skulle fikses.
men hold ud, så fårdu en fed bil med fed lyd.
God sommer
dec 2003
Følger: 36 Følgere: 30 Biler: 3 Emner: 294 Svar: 1.997
jeg skal give 6000kr for at få den malet
jan 2006
Følger: 57 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 127 Svar: 818
Kors den er flot...rart at møde folk med god smag
Høj er givet...
Der går nok lidt tid inden den kommer ud og køre...men det gør den en dag...:)
Fed tekst, der er mange ting man finder ud af når man læser...
Citroën har været inspirationskilde til en hel del hos Rover hva´!
Min P6 er jo lidt inspireret af DS´eren....
feb 2006
Følger: 43 Følgere: 40 Biler: 2 Emner: 108 Svar: 443
har selv haft en 3500 vanderplas... engang da jeg var ung.. hehe top karakter herfra
dec 2002
Følger: 36 Følgere: 36 Biler: 6 Emner: 7 Svar: 31
En af mine gode gamle drømmebiler...respekt for en fed profil med fede billeder.
dec 2003
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1
tak for kommentaren
dec 2005
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 136
Se, hvis jeg fortalte det, ville stedet bare blive overrendt af folk, der ikke altid har de allerpæneste hensigter. Så det er min lille hemmelighed!
jan 2005
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 58
Tak for stemmen.. Flot og vedligeholdt vogn.. :o)
Mvh SaxoTøz..
mar 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 35
Der r desværre ikk de store
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 56
Tak for din kommentar til min Avantime.
Som jeg også skrev til din "kollega", er det dejligt med flere klassiske biler i galleriet. De ser ud til at være et godt eksemplar du har fået fat i, så bare pas godt på den.
Motoren er jo i sig selv en klassiker.
jul 2005
Følger: 12 Følgere: 9 Biler: 2 Svar: 2
Fin bil i fin stand. Jeg kom hjem med reservedele i tasken den dag du skrev kommentaren. Jo, er de der 70'er station wagons ikke skønne? I tirsdags så vi en dame med "high hair" der sad og ventede i en Mercury Marquis Squire Wagon på molen i Santa Barbara. Så kan det ikke blive mere amerikansk.
Jeg savner virkeligt den slags biler i gadebilledet i USA idag. De lægger ikke op til den aggressive kørestil som de mange trucks praktiserer. Det kan være rimeligt ubehageligt, da de jo tror de er uovervindelige og alt for ofte ikke kender til at holde afstand når de ligger bagved.
Det bliver svært at spå om fremtidens samlerbiler fra truck'enes årti.
Har Du fået en estimering på afgiften?
Mvh
Mogens
dec 2005
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 136
Helt sikkert, da! Tænk på, hvor ufatteligt ubehjælpeligt langt bagud konkurrenterne var i forhold til begge konstruktioner (her er dog et ret solidt forspring til CXeren hvad angår nytænkning, men immerhin var SD1-undervognen noget af de fineste indenfor baghjulstræk dengang) og hvor langt forud designet var på begge biler - hvad kunne konkurrenterne? BMW E28/E23, Mercedes W123, Volvo 164, Ford og Opel forbigår vi i total stilhed...
dec 2005
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 136
Mmmmmmh, den engelske CX - nu med ordentlig motor!
mar 2005
Følger: 26 Følgere: 24 Svar: 1
Glæder mig til at se dit færdige resultat, - bilen ser godt ud, og der er muligheder for god effekt i din motor, minder mig om 80èr fights på div. internationale motorbaner.... Rover, BMW, Ford mfl. Svigerfar, kører en meget fin 1986 Range Rover Bensin, så en del kender jeg da til V8, + fed lyd.
Men hold den orginal...............
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.312
Det er lige præcis rigtigt, stationcar udgaven hedder Saab 95 og er bla. med i Robbie Williams' nye video Trippin' i en blå udgave. Den er fin men bagenden er lidt speciel. Der er sgu noget over de klassiske vogne. Har set flere Rover 3500 på det årlige træf på Klampenborg galop hver sommer og den har afgjort sin charme. Jeg har selv en lille rover 216SI men det er "bare" en bil, en 3500 er jo en lidenskab. Pas godt på den...
Mvh. Anders
nov 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 3
Takker for velkomsten - her er jo til at blive helt svimmel herinde med alle de spritlækre biler!
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 5 Emner: 16 Svar: 83
Fed Rover.. Har altid været vild med den model og så lyder motoren jo kanon godt.
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.312
Den er fed, én af de klassiske Rovere fra før der kom plasticbiler til...
Velkommen til, det er virkelig en vogn der rykker og motoren er jo en drøm
Mvh. A
nov 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 8
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 95 Biler: 17 Emner: 62 Svar: 314