Saab 900 Turbo APC 8V 1983

1.242 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Kommentarer
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Tomas H
Mand | 57 år | Oprettet: 11. maj 2007
Du følgerFølg ikke

 
RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
Slå lyden til
00:00
/
14:20
LIVE

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!

NOW PLAYING

TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

MERCEDES-BENZ G 580 - 100% ELEKTRISK G-KLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NY TESLA MODEL Y

NOW PLAYING

NOW PLAYING

POLESTAR 4 MED 1900 KG PÅ KROGEN!

NOW PLAYING

I AUDI A5 AVANT TIL ST. ANTON!

NOW PLAYING

KAN MIN BMW E30 REDDES?

NOW PLAYING

NOW PLAYING

Saab 900 Turbo APC 8V

Årgang:
1983
Motor:
2,0 liters benzinmotor med turbo. 8 ventiler (H-Motor i Saabs system).
Modelår 1983 var det første med Automatic Performance Control systemet (APC) som gør det muligt at køre med lavoktan benzin, da systemet reducerer turbotrykket så tændingsbanken undgås.
Motoren er bygget ovenpå gearkassen, og kæntret til siden for at reducere byggehøjden.
Hestekræfter
145 hk/din
235 nm
0-100 km/t: 8,8 sekund
Topfart: 196 km/t
Fælge
15" TRX Alufælge med Michelin TRX dæk. Så sjældne at de er nød til at blive siddende.
Dæk
Undervogn
Standard undervogn, med stiv bagaksel.
Forhjulstræk og 5 manuelle gear. Servostyring (tandstang).
Skivebremser ved alle fire hjul, og håndbremse på forhjulene.
Bilstereo
Tidstypisk Sony
Styling
Bilen har kun den originale styling.
Særligt for turbo-modellen er den sorte frontspoiler, hækspoiler og udklappelige sidevinduer ved bagsædet.
Interiør
Veloursæder i tidstypisk farve, med matchende tæpper og beklædning. Elektriske vinduer, soltag og AC. 4 sikkerhedsseler og 1 hoftesele.
Højdeindstilling på førersæde, sædevarme i begge forsæder.
Ekstra tilbehør
Stålskydetag, nakkestøtter på bagsædet, elektriske vinduer foran og vippevinduer ved bagsædet. Centrallås.
Som noget usædvanligt har bilen originalt AC anlæg og el-ruder foran.
Styrker ved bilen
Klassisk turbobil fra 80´erne med tydelig effektforøgelse når turboen sætter ind. 5-trins gearkasse og forhjulstræk og meget retningsstabil også ved høje hastigheder.
Efter datidens forhold en ret sikker bil f.eks. bjælker i dørene og kraftig tagkonstruktion.
Svagheder ved bilen
Kan være dyr at reparere.
Bemærkninger
Saab 900-serien blev første gang vist i 1978, og blev lanceret som modelår 1979. Serien byggede på den robuste 99 model (lanceret i 1968), og første generation (old generation / OG) af Saab 900 fortsatte til 1993. Undervejs fik modellen et facelift som modelår 1987, der bl.a. indebar af fronten blev gjort skrå, håndbremsen flyttet til baghjulene mm. 900 serien er måske den mest kendte Saab model, og selvom Saab introducerede turbo som et af de første mærker i 99 modellen, så var det med 900 serien mærket blev kendt.

Fra 1979-1981 anvendtes B-motoren der blev erstattet af H-motoren, og der kom også turbo 16V modeller til, som også kunne fås som Aero versioner. Hvor 3-dørs Aero modeller er til at finde (omend ret dyre), så er det meget svært at finde tidlige årgange af 900 Turbo med lavt km tal. Det er stort set umuligt, og handles hurtigt når de dukker op.

De første 900 modeller var stadig relativt moderne da de kom frem, og forener på mange måder de gode Saab dyder: Særpræget design, turbo motorer og aktiv sikkerhed.

Der kom først en egentlig ny 900 model/new generation i 1993 (NG) som i modsætning til den første version desværre bar præg af at General Motors havde fået ejerskab af Saab, og dermed markant mindre særpræg end tidligere. Sidstnævnte blev senere til første generation af SAAB 9-3 efter en masse opdateringer. Det er bestemt gode biler, men det er ikke uden grund at de oprindelige 900 modeller i dag er langt dyrere at købe end de senere modeller.

Den viste bil er modelår 1983 med H-motoren, og den lodrette front der kendetegner modelårene 1979-1986. Mange af disse modelår er rustet væk, og tidlige udgaver er i dag meget sjældne at finde i god stand. Da Saab ejere er glade for deres biler, har de ofte mange km bag sig, og det gør fine biler uden rust og med lavt km tal meget svære at finde, især til salg.

Denne bil har haft én ejer familie siden ny, og har kørt i Italien indtil juli 2024 hvor den kom til Danmark og er blevet indregistreret som veteran. Den er rustfri og har kun kørt 117 tkm, hvilket er usædvanligt for en brugsbil som den var i sin tid.

TRX fælgene er sjældne, og er ofte blevet skiftet med andre fælge da TRX dækkene er 2-3 gange så dyre som traditionelle dæk (Michelin).

Jeg er taknemmelig over at den tidligere ejer familie har passet godt på bilen, og at jeg har fået mulighed for at købe den.

Vil du se flere Saab 900 Turbo APC 8V til salg? Andre Saab eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Saab 900 Turbo APC 8V
Annonce