{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Saab 900 Turbo APC 8V 1983

873 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Tomas H
Mand | 56 år | Oprettet: 11. maj 2007


Saab 900 Turbo APC 8V

Årgang:
1983
Motor:
2,0 liters benzinmotor med turbo. 8 ventiler (H-Motor i Saabs system).
Modelår 1983 var det første med Automatic Performance Control systemet (APC) som gør det muligt at køre med lavoktan benzin, da systemet reducerer turbotrykket så tændingsbanken undgås.
Motoren er bygget ovenpå gearkassen, og kæntret til siden for at reducere byggehøjden.
Hestekræfter
145 hk/din
235 nm
0-100 km/t: 8,8 sekund
Topfart: 196 km/t
Fælge
15" TRX Alufælge med Michelin TRX dæk.
Dæk
Undervogn
Standard undervogn, med stiv bagaksel.
Forhjulstræk og 5 manuelle gear. Servostyring (tandstang).
Skivebremser ved alle fire hjul, og håndbremse på forhjulene.
Bilstereo
Tidstypisk Sony
Styling
Bilen har kun den originale styling.
Særligt for turbo-modellen er den sorte frontspoiler, hækspoiler og udklappelige sidevinduer ved bagsædet.
Interiør
Veloursæder i tidstypisk farve, med matchende tæpper og beklædning. Elektriske vinduer, soltag og AC. 4 sikkerhedsseler og 1 hoftesele.
Højdeindstilling på førersæde, sædevarme i begge forsæder.
Ekstra tilbehør
Stålskydetag, nakkestøtter på bagsædet, elektriske vinduer foran og vippevinduer ved bagsædet.
Som noget usædvanligt har bilen originalt AC anlæg.
Styrker ved bilen
Klassisk turbobil fra 80´erne med tydelig effektforøgelse når turboen sætter ind. 5-trins gearkasse og forhjulstræk og meget retningsstabil også ved høje hastigheder.
Efter datidens forhold en ret sikker bil f.eks. bjælker i dørene og kraftig tagkonstruktion.
Svagheder ved bilen
Rust og svag gearkasse.
Bemærkninger
Saab 900-serie blev lanceret som modelår 1979, og første generation (old generation / OG) fortsatte til 1993. Undervejs fik modellen et facelift som modelår 1987, der bl.a. indebar af fronten blev gjort skrå, håndbremsen flyttet til baghjulene mm.

B-motoren blev senere erstattet med H-motoren, og der kom også turbo 16V modeller til, som også kunne fås som Aero versioner.
De første 900 modeller var stadig relativt moderne da de kom frem, og forener på mange måder de gode Saab dyder: Særpræget design, turbo motorer og aktiv sikkerhed.

Der kom først en egentlig ny model/generation i 1993 (NG) som i modsætning til den første version desværre bar præg af at General Motors havde fået ejerskab af Saab, og dermed markant mindre særpræg end tidligere. Sidstnævnte blev senere til første generation af SAAB 9-3 efter en masse opdateringer.

Den viste bil er modelår 1983 med B-motoren, og den lodrette front der kendetegner modelårene 1979-1986. Mange er rustet væk, og tidlige udgaver er i dag meget sjældne at finde i god stand. Da Saab ejere er glade for deres biler, har de ofte mange km bag sig, og det gør fine biler uden rust og med lavt km tal meget svære at finde, især til salg.

Denne bil har haft en ejer familie siden ny, og har kørt i Italien indtil juli 2024 hvor den kom til Danmark og i skrivende stund venter på at blive registreret som veteran. Den er rustfri og har kun kørt 117 tkm, hvilket er usædvanligt for en brugsbil som den var i sin tid.
TRX fælgene er sjældne, og er ofte blevet skiftet med andre fælge da TRX dækkene er 2-3 gange så dyre som traditionelle dæk (Michelin).

Jeg er taknemmelig over at den tidligere ejerfamilie har passet godt på bilen, og at jeg har fået mulighed for at købe den.

Vil du se flere Saab 900 Turbo APC 8V til salg? Andre Saab eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Saab 900 Turbo APC 8V
Annonce