{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Volvo 480 ES 1987

74 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Per J
Mand | 124 år | Oprettet: 4. dec 2006


Volvo 480 ES

Årgang:
1987
Motor:
4-cylindret 1.721 ccm med elektronisk benzinindsprøjtning
Hestekræfter
109 Hk v/5.800 o/min. og 140 Nm v/4.000 o/min.
Fælge
Standard 14" "Atlas" alufælge
Dæk
Undervogn
McPherson fjederben med skruefjedre. Stiv bagaksel med Watts led, Panhardstav og skruefjedre. Krængningsstabilisatorer for og bag.
Bilstereo
Tidstypisk Blaupunkt.
Styling
Intet - helt standard.
Interiør
Ekstra tilbehør
Styrker ved bilen
Meget komfortabel og rimeligt kvik trods kun 109 HK. Dette grundet egenvægt på 1.000 Kg. Sjældenhed og udstyr.
Svagheder ved bilen
Sjældenhed (meget svær at finde reservedele til. Elektronikken kan leve sit egen liv - mit eksempler er dog fuldt funktionsdygtig (kabinelys undtaget)
Bemærkninger
Modellen var lidt af en sensation, da den blev præsenteret i 1985. Den brød med årelange Volvotraditioner, og blev den første serieproducerede forhjulstrukne model.

Designet var dristigt og var med udpræget kileform, klaplygter og bagklap i glas – det sidste som et nik til 1800 ES – noget helt andet end, hvad Volvo publikummet var vant til. Bilen blev dog heller ikke produceret i Sverige, men i Holland, hvor John De Vries var designeren.

Motoren var ved introduktionen på 1,7 liter med elektronisk indsprøjtning og 109 Hk.

Der blev i årene 1985-1995 produceret i alt 76.375. Modellen udgik i 1995 samtidigt med at S40 blev introduceret.

Bilen var for sin tid ret avanceret og med meget udstyr og funktioner – heraf nogle meget finurlige.

Bilen har således digital kørecomputer, hvor man via en drejeknap kan vælge mellem de forskellige funktioner – bl.a. udetemperatur, olie- og kølevæsketemperatur, rækkevidde på det resterende tankindhold, aktuelt (og gennemsnitligt) brændstofforbrug samt gennemsnitshastighed. Ud over dette, var der startspærre, sædevarme, centrallås, el-ruder og spejle, fjernbetjent tankklap og bagrude, pærekontrol (som bed start lyser op, indtil man træder på bremsen). Grundet klaplygterne, var der ekstra lygter i fronten som kan bruges til overhalingslys.

En anden sjov detalje er, at viskerhastigheden ved acceleration automatisk øgedes (der sidder en kontakt på selve speederkablet).
Berlingske tidende skrev i februar 1987 ”Den ny forhjulstrukne 480 ES er så tæt på den intelligente bil, man kan komme” man var imponeret over udstyr, som tidligere nævnt samt, at der tændes et grønt lys ved nøglehullet i førerdøren, når man rører håndtaget, at kabinelyset tændes ved isætning af nøgle og først slukkes, når selen er monteret.

Mit eksemplar er ret unik i og med, at den aldrig har været svejset og er helt og aldeles rustfri, hvilket er meget usædvanlig, da modellen ikke er særlig modstandsdygtig over for rust. At den er overlevet skyldes bl.a., at den er blevet rustbehandlet utallige gange – bilen ”dufter” således fortsat kraftigt af Pava.

Bilen blev aldrig den helt store succes i DK – trods Volvos geniale PR-stunt med at forære Kronprins Frederik et eksemplar, da han fyldte 18. En helt ubetalelig reklameværdi – dog en metode, som nok ikke ville gå i dag. I 1989 var der således kun 168 stk. 480’ere i DK mod 2.913 740/760. Én af årsagerne til den relativt lille succes var prisen. Bilen kostede således ved introduktionen kr. 292.407 i standard trim.

Modelprogrammet blev senere udvidet med en Turbo udgave med 120Hk og en 2.0 udgave.


Vil du se flere Volvo 480 ES til salg? Andre Volvo eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Volvo 480 ES
Annonce