{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Austin-Morris Austin Healey 1959

12.323 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Richardt N
Mand | 64 år | Oprettet: 6. mar 2006


Austin-Morris Austin Healey

Årgang:
1959
Motor:
6 cyl. række / 6 streight
Slaglængde / Stroke 88.9 mm / 3.50 in
Boring / Bore 79.2 mm / 3.12 in
Kubik / Capacity 2.6 L / 161 CU in
Præstation / Acc. 0 - 100 km/t på 10 sek. / 0 - 60 mph in 10 sec.
Topfart / Max. speed 167 km/t / 104 mph
Gear / Gearbox 4 Manual + overdrive
Hestekræfter
Hestekræfter / Max. horsepower 102 HK / 102 HP
Fælge
Trådfælge
Dæk
Undervogn
Undervognen er larkeret og lige så flot som resten af bilen
Bilstereo
Motorlyden er rigeligt!
Styling
Interiør
Kongeblåt
Ekstra tilbehør
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Austin Healey er i dag indbegrebet af ypperlighed indenfor klassiske sportsvogne og navnet klinger så godt i manges øre af navnet i sig selv fremkalder smilet, glæden, den indre ro og førerne tanker tilbage på en svunden tid hvor mænd var mænd og biler var biler. Her har I en af Austin Haeleys klassikker BN/4 100/6. I kan se denne unikke klassiker hos Classic Investment Cars. Denne smukke bil har gennemgået en total renovering, hvor undervogn og inderskærme er lakeret.

Historien starter i Warwick hvor Donald Mitchell Healey (DMH) og sønnen Geoffrey Healey udtænkte og udviklede Austin Healeys klassiske sportsvogne. Efterfølgende blev de serieproduceret i Longbridge og Abingdon hos Austin og BMC. Det var designeren Gerry Coker, der skabte det klassiske og tidløse design.

'Big Healey'-modellerne i rækkefølge:
100 (BN1) Den første i rækken. Med diamantforment kølergrill. 2660 cc, firecylindret motor, som gav 90 hk ved 4000 rpm. Tretrinsgearkasse med Laycock overdrive på 2. og 3. gear. Vindspejl nedfældeligt. 160 km/t.
Marts 1953 - august 1955. 10.030 produceret.

100 (BN2) Nu med firetrins-gearkasse med overdrive. Op til 110 hk (100M-versionen)
Februar 1955 - november 1955. 4604 produceret.

100-6 (BN4) Med 2639 cc sekscylindret motor, men en tungere bil. 102 hk ved 4600 opm (efter november 1957 117 hk ved 4750 rpm). To-plus-to-sædet. Ny oval kølergrill med vandrette ribber. Fast vindspejl. August 1956-marts 1959. 11.294 produceret.

100-6 (BN6) Ny model 20 måneder efter BN4 med to sæder på grund af stor efterspørgsel. April 1958-marts 1959. 4150 produceret.

3000 Mk I (BN7 og BT7) Nu med 2912 cc motor. 124 hk ved 4600 rpm. Skivebremser for. To-sædet model hedder BN7, to-plus-to, BT7. Ingen ydre ændringer udover mærket på køleren. Marts 1959-maj 1961. 2825 BN7 og 10.825 BT7 produceret.

3000 Mk II (BN7 og BT7) Motor opgraderet til 132 hk ved 4750 rpm. Med tredobbelt SU-karburator. Ny kølergrill med lodrette tremmer og restylet luftindtag på kølerhjelm. Samme system med to- og to-plus-to-sæder. April 1961-juni1962. 355 BN7 og 5096 BT7 produceret.

3000 IIA (BJ7) Redesignet som 'convertible' med nyt vindspejl, rullevinduer, fast kaleche og ændrede lygter. Kunne kun fås som to-plus-to. Tilbage til to SU-karburatorer. 131 hk ved 4750 rpm. Februar 1962-november 1963. 6113 produceret.

3000 Mk III (BJ8) Nyt interiør med træ-instrumentbord, megen polstring og udstyr. 148 hk ved 5250 rpm. November 1963-december 1967. Allersidste bil bygget i marts 1968. Phase II med ændret affjedring. 1390 phase I og 16.322 phase II produceret.

Vil du se andre Austin-Morris eller bare brugte biler?
Kommentér på:
Austin-Morris Austin Healey
Annonce