Austin-Morris Austin Healey 1959
12.323 visninger
|
Oprettet:
Austin-Morris Austin Healey
Årgang:
1959
Motor:
6 cyl. række / 6 streight
Slaglængde / Stroke 88.9 mm / 3.50 in
Boring / Bore 79.2 mm / 3.12 in
Kubik / Capacity 2.6 L / 161 CU in
Præstation / Acc. 0 - 100 km/t på 10 sek. / 0 - 60 mph in 10 sec.
Topfart / Max. speed 167 km/t / 104 mph
Gear / Gearbox 4 Manual + overdrive
Slaglængde / Stroke 88.9 mm / 3.50 in
Boring / Bore 79.2 mm / 3.12 in
Kubik / Capacity 2.6 L / 161 CU in
Præstation / Acc. 0 - 100 km/t på 10 sek. / 0 - 60 mph in 10 sec.
Topfart / Max. speed 167 km/t / 104 mph
Gear / Gearbox 4 Manual + overdrive
Hestekræfter
Hestekræfter / Max. horsepower 102 HK / 102 HP
Fælge
Trådfælge
Dæk
Undervogn
Undervognen er larkeret og lige så flot som resten af bilen
Bilstereo
Motorlyden er rigeligt!
Styling
Interiør
Kongeblåt
Ekstra tilbehør
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Austin Healey er i dag indbegrebet af ypperlighed indenfor klassiske sportsvogne og navnet klinger så godt i manges øre af navnet i sig selv fremkalder smilet, glæden, den indre ro og førerne tanker tilbage på en svunden tid hvor mænd var mænd og biler var biler. Her har I en af Austin Haeleys klassikker BN/4 100/6. I kan se denne unikke klassiker hos Classic Investment Cars. Denne smukke bil har gennemgået en total renovering, hvor undervogn og inderskærme er lakeret.
Historien starter i Warwick hvor Donald Mitchell Healey (DMH) og sønnen Geoffrey Healey udtænkte og udviklede Austin Healeys klassiske sportsvogne. Efterfølgende blev de serieproduceret i Longbridge og Abingdon hos Austin og BMC. Det var designeren Gerry Coker, der skabte det klassiske og tidløse design.
'Big Healey'-modellerne i rækkefølge:
100 (BN1) Den første i rækken. Med diamantforment kølergrill. 2660 cc, firecylindret motor, som gav 90 hk ved 4000 rpm. Tretrinsgearkasse med Laycock overdrive på 2. og 3. gear. Vindspejl nedfældeligt. 160 km/t.
Marts 1953 - august 1955. 10.030 produceret.
100 (BN2) Nu med firetrins-gearkasse med overdrive. Op til 110 hk (100M-versionen)
Februar 1955 - november 1955. 4604 produceret.
100-6 (BN4) Med 2639 cc sekscylindret motor, men en tungere bil. 102 hk ved 4600 opm (efter november 1957 117 hk ved 4750 rpm). To-plus-to-sædet. Ny oval kølergrill med vandrette ribber. Fast vindspejl. August 1956-marts 1959. 11.294 produceret.
100-6 (BN6) Ny model 20 måneder efter BN4 med to sæder på grund af stor efterspørgsel. April 1958-marts 1959. 4150 produceret.
3000 Mk I (BN7 og BT7) Nu med 2912 cc motor. 124 hk ved 4600 rpm. Skivebremser for. To-sædet model hedder BN7, to-plus-to, BT7. Ingen ydre ændringer udover mærket på køleren. Marts 1959-maj 1961. 2825 BN7 og 10.825 BT7 produceret.
3000 Mk II (BN7 og BT7) Motor opgraderet til 132 hk ved 4750 rpm. Med tredobbelt SU-karburator. Ny kølergrill med lodrette tremmer og restylet luftindtag på kølerhjelm. Samme system med to- og to-plus-to-sæder. April 1961-juni1962. 355 BN7 og 5096 BT7 produceret.
3000 IIA (BJ7) Redesignet som 'convertible' med nyt vindspejl, rullevinduer, fast kaleche og ændrede lygter. Kunne kun fås som to-plus-to. Tilbage til to SU-karburatorer. 131 hk ved 4750 rpm. Februar 1962-november 1963. 6113 produceret.
3000 Mk III (BJ8) Nyt interiør med træ-instrumentbord, megen polstring og udstyr. 148 hk ved 5250 rpm. November 1963-december 1967. Allersidste bil bygget i marts 1968. Phase II med ændret affjedring. 1390 phase I og 16.322 phase II produceret.
Historien starter i Warwick hvor Donald Mitchell Healey (DMH) og sønnen Geoffrey Healey udtænkte og udviklede Austin Healeys klassiske sportsvogne. Efterfølgende blev de serieproduceret i Longbridge og Abingdon hos Austin og BMC. Det var designeren Gerry Coker, der skabte det klassiske og tidløse design.
'Big Healey'-modellerne i rækkefølge:
100 (BN1) Den første i rækken. Med diamantforment kølergrill. 2660 cc, firecylindret motor, som gav 90 hk ved 4000 rpm. Tretrinsgearkasse med Laycock overdrive på 2. og 3. gear. Vindspejl nedfældeligt. 160 km/t.
Marts 1953 - august 1955. 10.030 produceret.
100 (BN2) Nu med firetrins-gearkasse med overdrive. Op til 110 hk (100M-versionen)
Februar 1955 - november 1955. 4604 produceret.
100-6 (BN4) Med 2639 cc sekscylindret motor, men en tungere bil. 102 hk ved 4600 opm (efter november 1957 117 hk ved 4750 rpm). To-plus-to-sædet. Ny oval kølergrill med vandrette ribber. Fast vindspejl. August 1956-marts 1959. 11.294 produceret.
100-6 (BN6) Ny model 20 måneder efter BN4 med to sæder på grund af stor efterspørgsel. April 1958-marts 1959. 4150 produceret.
3000 Mk I (BN7 og BT7) Nu med 2912 cc motor. 124 hk ved 4600 rpm. Skivebremser for. To-sædet model hedder BN7, to-plus-to, BT7. Ingen ydre ændringer udover mærket på køleren. Marts 1959-maj 1961. 2825 BN7 og 10.825 BT7 produceret.
3000 Mk II (BN7 og BT7) Motor opgraderet til 132 hk ved 4750 rpm. Med tredobbelt SU-karburator. Ny kølergrill med lodrette tremmer og restylet luftindtag på kølerhjelm. Samme system med to- og to-plus-to-sæder. April 1961-juni1962. 355 BN7 og 5096 BT7 produceret.
3000 IIA (BJ7) Redesignet som 'convertible' med nyt vindspejl, rullevinduer, fast kaleche og ændrede lygter. Kunne kun fås som to-plus-to. Tilbage til to SU-karburatorer. 131 hk ved 4750 rpm. Februar 1962-november 1963. 6113 produceret.
3000 Mk III (BJ8) Nyt interiør med træ-instrumentbord, megen polstring og udstyr. 148 hk ved 5250 rpm. November 1963-december 1967. Allersidste bil bygget i marts 1968. Phase II med ændret affjedring. 1390 phase I og 16.322 phase II produceret.

Austin-Morris Austin Healey
aug 2007
Følger: 64 Følgere: 69 Biler: 19 Emner: 34 Svar: 513
Fantastisk lækker englænder du har, en stemme herfra.
feb 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2
gir du lige igen
mar 2006
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 5 Emner: 4 Svar: 6
Tak for de mange indlæg ;o)
Håber I betragter mig som ligesindet... jeg hjælper gerne hvis du har en klassisk bil du vil sælge eller købe i top stand. Det er ikke mit levebrød, men min lidenskab ;o)
Tjek min nyopdateret hjemmeside www.cic-auto.com
apr 2006
Følger: 5 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 78
Tak for fine ord.
Men.........du ved godt Jagen er ikke til salg.Men jeg er der altid frisk på et godt tilbud.Håber du har det godt og fam.ligeså.
Har lige været i Sverige og hente en fin BSA Goldstar 500 ccm årg.53 sammen med far så det kniber gevaldigt med pladsen i "skuret".
Vi ses.
Hils.
Mvh.
Claus Sommer
okt 2004
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 42 Svar: 146
arbejder som grafisk designe hos Bentley Danmark.
jeg synes det er et flot logo du har fået lavet, og jeg kan se at din grafiker ved hvad han roder med. Men det er jo vores job her i danmark at holde øje med bentleys brand. jeg har set at du er gået i børsen fredag, jeg personligt vil ikke gøre noget ud af det, men jeg håber naivt også at min marketings CEO ikke vil gøre noget ud af det...
Gee.
jul 2003
Følger: 113 Følgere: 141 Biler: 3 Emner: 99 Svar: 11.333
Har accepteret - du spør bare løs
jul 2003
Følger: 113 Følgere: 141 Biler: 3 Emner: 99 Svar: 11.333
Kan du ikk bruge 2 på 22 istedet for? Haha
Forresten fedt sted de står og hygger sig de fine vogne, det misunder min, den står lige nu bare udenfor i frostvejr og venter på sommeren kommer
mar 2004
Følger: 18 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 27 Svar: 711
Nok flot... Kom for sent til at være med til at stemme den ind, men den får da lige en høj med på vejen... Flot gammel vogn...
jun 2005
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 1
jeg forstår ikke dit spørgsmål...
jul 2004
Følger: 27 Følgere: 27 Biler: 4 Emner: 46 Svar: 301
fine automobile.
JD
maj 2005
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 5 Emner: 33 Svar: 49
Velkommen til BG
super flot bil, rigtig flot velholdt lækkert at se den helt som ny
mar 2006
Følger: 38 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 179 Svar: 3.279
Det er da en imponerende bilpark du har der, virkelig flotte biler.... c",? Man siger jo det er en grim ting, men jeg kan sku ikke lade være med at være en lille smule misundelig på dit automobile selvskab.
mar 2004
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 25 Svar: 75
Den har bare klasse
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 62 Svar: 447
Haløjsa en fin bil..... Ekstra høj herfra...
aug 2005
Følger: 23 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 42
den er klassisk fed, tak for stemmen.
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.299
den er flot, hidtil uset på Bilgalleri.
Stort velkommen, en ekstra høj og håber at få den se live en dag
Mvh. Anders
Hjælpeadmin, BG
sep 2005
Følger: 28 Følgere: 27 Biler: 5 Emner: 93 Svar: 436
høj her fra
maj 2003
Følger: 61 Følgere: 60 Biler: 5 Emner: 8 Svar: 599
mar 2006
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 5 Emner: 4 Svar: 6
Nej, jeg har lavet min Cadillac fra 1958... Austin Healeyen og de andre på min hjemmeside er hjemkøbt i den meget fine stand www.cic-auto.com
okt 2004
Følger: 30 Følgere: 29 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 7
Har du selv bygget den op ??
mar 2006
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 5 Emner: 4 Svar: 6
... ja, jeg er god nok! Det er ikke et museum... Jeg betragter det som ros, at flere tror det er et museum ;o)
Jeg er nystartet bilforhandler af klassiske biler fra Europa og Amerika ;o) Tjek min hjemmeside www.cic-auto.com