{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Ford Escort RS Turbo "Solgt" 1988

8.171 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Henrik Rs
Mand | 92 år | Oprettet: 23. aug 2005


Ford Escort RS Turbo "Solgt"

Årgang:
1988
Motor:
Standard :
1.6 cvh.
8 hydrauliske ventiler.
Kompressions forhold 8,3:1.
Garrett TB 03 Turbo.
0.55 bars ladetryk.
Alt for lille intercooler
Mekanisk jetronic ke indsprøjtning (MFI)
Standard født med turbo og intercooler.
5 trins gearkasse med spær (det hjælper godt til med at overføre kræfterne, så de kommer ned i asfalten)



Opgraderet med følgende :
Chippet styreboks (Superchip)
MegaSquirt motorstyrring.
4 x 365ml dyser.
MSD "high voltage" tændspole.
Nyboret blok med 1700 ccm accralite fuld smedet stempler.
Kompressions forhold 8:1.
Alle lejer skiftet ved samme lejlighed.
Topstykke renoveret med nye styr + ventiler.
Kraftigere olie pumbe.
Ny vandpumpe.
Samco silikone køler slangekit.
Samco silikone indsugningskit.
Større gasspjæld (ca 15 mm i forhold til std. RsT)
Pace intercooler (INTRS2FM) (den største model med twin blæser)
Ny turbo Garrett TB34 (Samme model som cossierne kører med)
Stram Bruno hansen actuator.
Åbent simota luftfilter.
Catchtank (en halvanden liters flaske "tsk tsk") til motorens "dårlige ånde" så det ikke ødelægger oktan tallet.
Super loud blowoff ventil.
Mongoose 2½" (fra turbo og hele vejen)
Piper 285T2 knast.
Piper justerbart knasthjul (+ - 25 grader)
Helix kobling (Trykfod, organisk nav og udrykkerleje)
B & M shortshift, gearskiftet forbedres med omkring 100 %.

Motoren har kørt med EFI / Megaspuirt, men der bygges på en bedre manifold løsning, så sættet er midlertidigt afmonteret.
Hestekræfter
Standard :
132 hk ved 5750 omdr.
188 nm ved 2750 omdr.
Ved 0,55 bars ladetryk.

Sidste måling sagde 177 hk ved 0,8 bar

Siden hen er der blevet monteret Piper knastkittet (det kunne tydlig mærkes)

Nu kører den med 1,4 bars ladetryk.
Så mon ikke der ligger omkring 230 hk i maskin rummet nu :-D

Når 180 kmth. (speedometer visning) på 800 meter lige asfalt, hvis den kan få nogelunde vej greb.
Topfart ægte 220 kmth. (målt med gps), med omdr tæller i kanten af rødt felt (6300 omdr)
Effekten falder markant efter 6000 omdr. Skyldes de hydrauliske løftere ikke kan over mande det forhøjede ladetryk længere.
Mekaniske løftere er undervejs, så effekten forbliver stigende, til den elektroniske begrænser 7000 omdr.
Fælge
Originale Ford Escort Cossie 16 x 8" alufælge.
Originale Ford Rs Turbo 15" alufælge, til vinter kørsel.
Dæk
205/45-16" Uniroyal og Fulda.
Undervogn
H R sænknings fjedre 60 / 40mm.
Nye gule top justerbar Koni støddæmpere.
ATE Bremseklodser.
Rillede og hullede bremseskiver.
Powerflex's komplette program af bøsninger i undervognen.
Bilstereo
Lyden af turbo'en og blowoff ventilen + den dejlige brummen af 2½" mongoose udstødningen.
Også en dejligt stort knald i udstødningen, ved hurtige gearskift.
Styling
Momo racing rat.
Hvide blink foran og på siden.
Røgfarvet solfilm på bagrude og sideruderne.
Auto gauge Ladetryksur (Smoke serien)
Auto gauge AFR meter (Benzin / luft blandingsur)
Auto gauge Olietryksur (Smoke serien)
Bagskærme udbygget med minimum 5cm.
Cossie rallye hækspoiler.
Cossie bagspoiler / kofanger.
Interiør
Recaro sæder for + bag (uden huller)
Soltag, skyde og vippe.
El opvarmet forrude.
Ekstra tilbehør
PDA navigation.
TurboTimer, så turbo'en kan falde til ro inden olietrykket forsvinder.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Her vil der komme til at stå lidt om hvad jeg render og laver ved bilen, og det bliver ikke små ting.

09/04-2007
Var lige et smut til et 1/4 mile stævne i struer (blackrace), for at se om dytten kunne komme ud af hullet.
De første 2 løb var rent til grin, hjulspin og atter hjulspin (15,70)
Lukkede derefter det meste af luften ud af fordækkene, og det hjalp gevaldigt.
Kunne klare en 14,27 tid, vel okay det dårlige greb taget i betragtning.
En tid i 13 sek er nok muligt, med lidt små forbedringer.

Men det fedeste er at bilen jo er en dagligdags bil, som triller tæt på 100 km hver dag, at den så samtidigt kan klare et race stævne uden at brokke sig. Er da top nice :-D

15/04-2007
Så blev der justerert lidt op for benzin blandingen, og det kunne motoren lide.
Markant hurtigere spool up tid på turbo = bedre træk over hele omdrejnings registret.
Der blev også indkøbt et Mf2 anlæg (benzin tilskud) så nu er der benzin nok til de 1,3 bars ladetryk :-D

22/04-2007
Så blev der lavet eftersyn på kværnen, samt justeret det sidste på MFI indprøjtningen.
Motoren har nu kørt ca. 20000 km og stadigvæk intet olie forbrug overhovedet.
Så den spinder top nice nu + der er kommet et noget bedre træk i bunden og mellem området.
Top effekten er stadigvæk tilstrækkelig, til mine evner :-D

13/05-2007
Så blev der langt om længe monteret mit ny indkøbte MF2 system.
Så de næste par dage går med at trimme det ind.
Trykket er samtidigt blevet hævet en tand mere, så nu puster den 1,5 bar af sig.

18/05-2007
Så blev der monteret en turbotimer, så turbo'en kan nå og køle lidt ned inden man slukker for olietrykket.
Det hjælper sikkert på levetiden af turbo'en, som jo er sat på overarbejde nu = 1,4 @ 1,5 bars ladetryk

Vil du se flere Ford Escort RS Turbo "Solgt" til salg? Andre Ford eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Ford Escort RS Turbo "Solgt"
Annonce