Saab 99 turbo 1978

10.509 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 39 Kommentarer
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

 
RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
Slå lyden til
00:00
/
14:20
LIVE

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!

NOW PLAYING

TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

MERCEDES-BENZ G 580 - 100% ELEKTRISK G-KLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NY TESLA MODEL Y

NOW PLAYING

NOW PLAYING

POLESTAR 4 MED 1900 KG PÅ KROGEN!

NOW PLAYING

I AUDI A5 AVANT TIL ST. ANTON!

NOW PLAYING

KAN MIN BMW E30 REDDES?

NOW PLAYING

NOW PLAYING

Saab 99 turbo

Årgang:
1978
Motor:
4 cylindret rækkemotor med overliggende knastaksel.
1985cc
8 valve
Garrett turbo
Bosch mekanisk indsprøjtning
4 trins gearkasse.
Tophastighed på knap 200 km/t
0-100 på 8,9 sekunder.
Hestekræfter
145hk ved 5,000 rpm
275Nm ved 3,000 rpm
Fælge
Saab Inca turbo fælge i 15 "
Saab TRX 390mm
Saab US Turbo 15"
Saab Original stålfælge 15"
Dæk
Inca: Pirelli P4 Cinturato 175/65-15
TRX: 200/60-390
US-turbo:185/65-15
Stål: Vinterdæk 175/65-15
Undervogn
Saab Turbo undervogn
Bilstereo
Blaupunkt, som passer i årgangen kommer.
Men jeg håber at kunne finde en original Blaupunkt radio med båndoptager og -afspiller. Denne radio var originalt med diktafon, og var det største anlæg de leverede bilen med.
Der er en centerhøjtaler i centerkonsollen på 4x6tommer
en 4 tommer højtaler i hver dør, og til sidst 2 Blaupunkt kuglehøjtalere bagerst i bilen.
Med El-antenne, men der kommer en almindelig antenne på, da dette ikke var originalt på årgangen.
Styling
Original frontspoiler og hækspoiler.
Interiør
Saab original røde turbo stolel, som var på turbo og EMS udgaverne.
Originalt Saab ladetryksur i vindueskarmen.
Ekstra tilbehør
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
På billederne ser Saab’en sørgelig ud, men det skulle med tiden gerne komme til at fremstå som en hel ny bil engang og skal fremstå helt Original, som på dagen da den forlod fabrikken i Trollhättan.
Jeg købte bilen på Lolland først i april.
Bilen er købt som et renoveringsprojekt, og da bilen er så bevaringsværdig som den er, så kan det næsten gå at sætte penge i det her projekt.

Bilens første ejer kom fra Hanstholm, hvor den skulle have lavet alt rusten ved en dygtig pladesmed. Manden fra Hanstholm, kunne ikke betale for pladearbejdet, så bilen blev stående ved smeden.
Her stod bilen fra omkring 1990 til ca. 2000 hvor smeden ikke fik lavet noget på bilen, og derfor solgte den til ham jeg kender på Lolland.
Det var planen at ham på Lolland ville Renovere bilen, men fik aldrig tiden, derfor fik jeg lov til at købe den, med henblik på at få en fin bil ud af det engang.
Bilen er en en-ejers bil og har kun været indregistreret i Danmark fra 1978 til 1990, hvor den blev afmeldt på grund af den ikke kunne synes for rust i skærme osv.
Den nåede på de 12 år at få kørt 182000 km.
Det er en Årgang 1978, og det er årgangen hvor den blev lavet i en 3-dørs Combi Coupe model. Den blev bygget i et begrænset antal på 400 biler, 200 i den vinrøde farve, som min er i, og 200 i en metallicsort.
Der er lavet mange 99 turbo, og de var i produktion indtil 1981, men det var i den 2-dørs sedan model, så dem kører der flere rundt af, og også er til at få fat i.

Jeg er begyndt at skille hele bilen ad for at få et overblik over den generelle stand, med rust osv.
Jeg har været så heldig at der ikke er mere rust end det jeg har fået at vide inden jeg købte den, og jeg har set Saab’er der har været meget mere rustne end den her.
Hvor min er værst ramt af rust er i Torpedopladen, venstre forskærm og i bagerummet bagved det venstre baghjul. Dørene er rustne langt op af pladerne, men der har jeg været så heldig at finde 2 originale dørplader, så skal de bare flyttes over på de eksisterende dørrammer.

Motoren skulle efter hvad jeg har fået at vide være i okay stand, og den skulle kunne køre.
Jeg har ikke selv haft gang i motoren på grund af en defekt benzinpumpe og startermotor.
Startermotoren er monteret en anden, så nu kører motoren rundt, og det ser ud til at der bare skal benzin og nogle tændrør i, så starter den. Jeg håber det bedste.
Uanset om motoren starter eller ej, så kommer den ud, da jeg skal i gang med at sandblæse alle hjørner så jeg kan komme helt i bund med overfladerusten og få den malet i motorrummet.
Udstødningen på bilen er overraskende i god stand, men der mangler 40 cm rør fra den første potte til den bagerste, men det er bare at svejse 40 cm nyt 2½ tomme rustfri i.

Jeg har købt nye bremseskiver, kalibre, klodser og ankerplader til bilen, den skal have nye bremseslanger også, da de er lige så gamle som hele bilen, og derfor trænger til udskiftning.
Det er den gamle model af Saab’s bremser, så den virker med håndbremsen på forhjulene. Det er en ekstra sikkerhed hvis bremserne svigter så man alligevel kan få bilen bremset sikkert ned.

Der kommer billeder løbende i renoveringen..

Vil du se flere Saab 99 turbo til salg? Andre Saab eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Saab 99 turbo
Annonce