Saab 99 turbo 1978
10.509 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
39 Kommentarer
Saab 99 turbo
Årgang:
1978
Motor:
4 cylindret rækkemotor med overliggende knastaksel.
1985cc
8 valve
Garrett turbo
Bosch mekanisk indsprøjtning
4 trins gearkasse.
Tophastighed på knap 200 km/t
0-100 på 8,9 sekunder.
1985cc
8 valve
Garrett turbo
Bosch mekanisk indsprøjtning
4 trins gearkasse.
Tophastighed på knap 200 km/t
0-100 på 8,9 sekunder.
Hestekræfter
145hk ved 5,000 rpm
275Nm ved 3,000 rpm
275Nm ved 3,000 rpm
Fælge
Saab Inca turbo fælge i 15 "
Saab TRX 390mm
Saab US Turbo 15"
Saab Original stålfælge 15"
Saab TRX 390mm
Saab US Turbo 15"
Saab Original stålfælge 15"
Dæk
Inca: Pirelli P4 Cinturato 175/65-15
TRX: 200/60-390
US-turbo:185/65-15
Stål: Vinterdæk 175/65-15
TRX: 200/60-390
US-turbo:185/65-15
Stål: Vinterdæk 175/65-15
Undervogn
Saab Turbo undervogn
Bilstereo
Blaupunkt, som passer i årgangen kommer.
Men jeg håber at kunne finde en original Blaupunkt radio med båndoptager og -afspiller. Denne radio var originalt med diktafon, og var det største anlæg de leverede bilen med.
Der er en centerhøjtaler i centerkonsollen på 4x6tommer
en 4 tommer højtaler i hver dør, og til sidst 2 Blaupunkt kuglehøjtalere bagerst i bilen.
Med El-antenne, men der kommer en almindelig antenne på, da dette ikke var originalt på årgangen.
Men jeg håber at kunne finde en original Blaupunkt radio med båndoptager og -afspiller. Denne radio var originalt med diktafon, og var det største anlæg de leverede bilen med.
Der er en centerhøjtaler i centerkonsollen på 4x6tommer
en 4 tommer højtaler i hver dør, og til sidst 2 Blaupunkt kuglehøjtalere bagerst i bilen.
Med El-antenne, men der kommer en almindelig antenne på, da dette ikke var originalt på årgangen.
Styling
Original frontspoiler og hækspoiler.
Interiør
Saab original røde turbo stolel, som var på turbo og EMS udgaverne.
Originalt Saab ladetryksur i vindueskarmen.
Originalt Saab ladetryksur i vindueskarmen.
Ekstra tilbehør
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
På billederne ser Saab’en sørgelig ud, men det skulle med tiden gerne komme til at fremstå som en hel ny bil engang og skal fremstå helt Original, som på dagen da den forlod fabrikken i Trollhättan.
Jeg købte bilen på Lolland først i april.
Bilen er købt som et renoveringsprojekt, og da bilen er så bevaringsværdig som den er, så kan det næsten gå at sætte penge i det her projekt.
Bilens første ejer kom fra Hanstholm, hvor den skulle have lavet alt rusten ved en dygtig pladesmed. Manden fra Hanstholm, kunne ikke betale for pladearbejdet, så bilen blev stående ved smeden.
Her stod bilen fra omkring 1990 til ca. 2000 hvor smeden ikke fik lavet noget på bilen, og derfor solgte den til ham jeg kender på Lolland.
Det var planen at ham på Lolland ville Renovere bilen, men fik aldrig tiden, derfor fik jeg lov til at købe den, med henblik på at få en fin bil ud af det engang.
Bilen er en en-ejers bil og har kun været indregistreret i Danmark fra 1978 til 1990, hvor den blev afmeldt på grund af den ikke kunne synes for rust i skærme osv.
Den nåede på de 12 år at få kørt 182000 km.
Det er en Årgang 1978, og det er årgangen hvor den blev lavet i en 3-dørs Combi Coupe model. Den blev bygget i et begrænset antal på 400 biler, 200 i den vinrøde farve, som min er i, og 200 i en metallicsort.
Der er lavet mange 99 turbo, og de var i produktion indtil 1981, men det var i den 2-dørs sedan model, så dem kører der flere rundt af, og også er til at få fat i.
Jeg er begyndt at skille hele bilen ad for at få et overblik over den generelle stand, med rust osv.
Jeg har været så heldig at der ikke er mere rust end det jeg har fået at vide inden jeg købte den, og jeg har set Saab’er der har været meget mere rustne end den her.
Hvor min er værst ramt af rust er i Torpedopladen, venstre forskærm og i bagerummet bagved det venstre baghjul. Dørene er rustne langt op af pladerne, men der har jeg været så heldig at finde 2 originale dørplader, så skal de bare flyttes over på de eksisterende dørrammer.
Motoren skulle efter hvad jeg har fået at vide være i okay stand, og den skulle kunne køre.
Jeg har ikke selv haft gang i motoren på grund af en defekt benzinpumpe og startermotor.
Startermotoren er monteret en anden, så nu kører motoren rundt, og det ser ud til at der bare skal benzin og nogle tændrør i, så starter den. Jeg håber det bedste.
Uanset om motoren starter eller ej, så kommer den ud, da jeg skal i gang med at sandblæse alle hjørner så jeg kan komme helt i bund med overfladerusten og få den malet i motorrummet.
Udstødningen på bilen er overraskende i god stand, men der mangler 40 cm rør fra den første potte til den bagerste, men det er bare at svejse 40 cm nyt 2½ tomme rustfri i.
Jeg har købt nye bremseskiver, kalibre, klodser og ankerplader til bilen, den skal have nye bremseslanger også, da de er lige så gamle som hele bilen, og derfor trænger til udskiftning.
Det er den gamle model af Saab’s bremser, så den virker med håndbremsen på forhjulene. Det er en ekstra sikkerhed hvis bremserne svigter så man alligevel kan få bilen bremset sikkert ned.
Der kommer billeder løbende i renoveringen..
Jeg købte bilen på Lolland først i april.
Bilen er købt som et renoveringsprojekt, og da bilen er så bevaringsværdig som den er, så kan det næsten gå at sætte penge i det her projekt.
Bilens første ejer kom fra Hanstholm, hvor den skulle have lavet alt rusten ved en dygtig pladesmed. Manden fra Hanstholm, kunne ikke betale for pladearbejdet, så bilen blev stående ved smeden.
Her stod bilen fra omkring 1990 til ca. 2000 hvor smeden ikke fik lavet noget på bilen, og derfor solgte den til ham jeg kender på Lolland.
Det var planen at ham på Lolland ville Renovere bilen, men fik aldrig tiden, derfor fik jeg lov til at købe den, med henblik på at få en fin bil ud af det engang.
Bilen er en en-ejers bil og har kun været indregistreret i Danmark fra 1978 til 1990, hvor den blev afmeldt på grund af den ikke kunne synes for rust i skærme osv.
Den nåede på de 12 år at få kørt 182000 km.
Det er en Årgang 1978, og det er årgangen hvor den blev lavet i en 3-dørs Combi Coupe model. Den blev bygget i et begrænset antal på 400 biler, 200 i den vinrøde farve, som min er i, og 200 i en metallicsort.
Der er lavet mange 99 turbo, og de var i produktion indtil 1981, men det var i den 2-dørs sedan model, så dem kører der flere rundt af, og også er til at få fat i.
Jeg er begyndt at skille hele bilen ad for at få et overblik over den generelle stand, med rust osv.
Jeg har været så heldig at der ikke er mere rust end det jeg har fået at vide inden jeg købte den, og jeg har set Saab’er der har været meget mere rustne end den her.
Hvor min er værst ramt af rust er i Torpedopladen, venstre forskærm og i bagerummet bagved det venstre baghjul. Dørene er rustne langt op af pladerne, men der har jeg været så heldig at finde 2 originale dørplader, så skal de bare flyttes over på de eksisterende dørrammer.
Motoren skulle efter hvad jeg har fået at vide være i okay stand, og den skulle kunne køre.
Jeg har ikke selv haft gang i motoren på grund af en defekt benzinpumpe og startermotor.
Startermotoren er monteret en anden, så nu kører motoren rundt, og det ser ud til at der bare skal benzin og nogle tændrør i, så starter den. Jeg håber det bedste.
Uanset om motoren starter eller ej, så kommer den ud, da jeg skal i gang med at sandblæse alle hjørner så jeg kan komme helt i bund med overfladerusten og få den malet i motorrummet.
Udstødningen på bilen er overraskende i god stand, men der mangler 40 cm rør fra den første potte til den bagerste, men det er bare at svejse 40 cm nyt 2½ tomme rustfri i.
Jeg har købt nye bremseskiver, kalibre, klodser og ankerplader til bilen, den skal have nye bremseslanger også, da de er lige så gamle som hele bilen, og derfor trænger til udskiftning.
Det er den gamle model af Saab’s bremser, så den virker med håndbremsen på forhjulene. Det er en ekstra sikkerhed hvis bremserne svigter så man alligevel kan få bilen bremset sikkert ned.
Der kommer billeder løbende i renoveringen..
Saab 99 turbo
mar 2006
Følger: 2637 Følgere: 2202 Biler: 55 Emner: 416 Svar: 4.941
mar 2006
Følger: 2637 Følgere: 2202 Biler: 55 Emner: 416 Svar: 4.941
apr 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 5 Emner: 38 Svar: 290
dec 2017
Følger: 2
jan 2015
Følger: 1 Biler: 1
apr 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 5 Emner: 38 Svar: 290
jan 2015
Følger: 1 Biler: 1
apr 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 5 Emner: 38 Svar: 290
feb 2010
Følger: 31 Følgere: 31 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 30
apr 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 5 Emner: 38 Svar: 290
Ja det er en af de Sjældne modeller den her. Det er meningen jeg skal have den lavet i stand, jeg er bare ikke kommet så langt med den endnu
Til det med blinkerne, den skal fortsat være med de orange.Den skal stå lige som den da den kørte fra Trollhättan..
jun 2010
Følger: 1 Biler: 1
Ja du har da noget at se til men,de er elers en sjelend udgave nu. Hvis du önsker hvid forblink så findes det hos
tillbilen.se
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 10 Biler: 1 Svar: 5
selger nå en av hovedkonkurrentene til saab 99 turbo (1978-1979)
min volvo 242GT fra 1979
aug 2004
Følger: 31 Følgere: 34 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 715
Hvaaaa, ska du ikke snart have svejst noget rust ??
jan 2005
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 4 Emner: 3 Svar: 39
Jeg tror at jeg har et originalt frontskørt liggende som aldrig har været monteret der sidder stadig SAAB original reservedels nr. i skal lige kigge efter det
Hilsen
Magni Larsen
apr 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 5 Emner: 38 Svar: 290
Ja det skulle den da gerne, men der skal lige laves et par småting inden den er færdig hehe.
jun 2004
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 7 Emner: 260 Svar: 2.936
jeg glæder mig til at se det færdige projekt!! Tror at den blir superflot! Høj herfra!
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 18
Lidt syd kor Ribe
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 18
Jo det er det. Lidt søn du ikke er kommet vider.
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 18
Jeg følger med i dit projekt. Det ser virkelig godt ud. Forsæt det flotte arbejde
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 3 Svar: 5
Høj, for projekt værdi og gåpå mod!
feb 2003
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 6 Svar: 1.435
Hej,
jeg har den radio liggende, du søger. Jeg har også skrevet i tråden, hvor du snakker med Jesper (rød Celica) om det.
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 2
det rat at se nogle der gå op i saab lige som en selv. alle de unge ved ikk hvad godt er..
jan 2003
Følger: 98 Følgere: 97 Biler: 6 Emner: 53 Svar: 1.542
jan 2003
Følger: 98 Følgere: 97 Biler: 6 Emner: 53 Svar: 1.542
Den er sgu fin. Glæder mig til at se den i bedre stand:)
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 6 Biler: 9
En af de sjældne. God arbejdslyst - du har helt sikkert en klassiker i turbo-modellen.
maj 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 9 Emner: 5 Svar: 29
Sød bil, og der er noget og tage fat på i en træls sommer.
Skal nok blive pæn!
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Svar: 1.754
Hej var du forbi at se nogle gamle Saab biler i sidste uge?
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Svar: 1.754
husk dit kamera
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Svar: 1.754
Det var så lidt, du kan da lige hilse ham fra Bo. Jeg sagde til ham at jeg godt ville købe den gamle Saab for 20k - hans svar: Det er ikke engang nok til en fælg!
maj 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 20 Svar: 95
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Svar: 1.754
Han samler på biler ja, og har en speciel forkærlighed for saab (har både sonett og andre saab til at stå hvor der stadig er plastic over sæderne fra fabrikken!)
Prøv at ring til ham og sig du har købt sådan én og om du må se hans. Det hedder Anker-biler og ligger på møllegade i 7323 Give
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.309
Har du et billede af de US turbo fælge? Hvis de er magen til den fælg, jeg har stående må du få min kvit og frit.....jeg har kun 1, den har et gammelt dæk monteret men hvis du selv henter eller får den hentet i Kbh, så er den din !!
/A
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.309
Den er så fed, og kan blive en super flot vogn, fedt at se den herinde og god arb. lyst......smid lidt pics som du kommer igang med den !!
/A
mar 2006
Følger: 13 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 33 Svar: 426
jun 2006
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Svar: 1.754
Har lige stået og kigget på sådan en for en halv time siden. Samme farve og samme dellæder kabine, den var 100% som ny og havde kun kørt 7.600 km!
Anker-biler i Give
apr 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 5 Emner: 38 Svar: 290
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 5 Emner: 3 Svar: 109
det ser spændene ud glæder os til at se billeder af den når den er færdig . held og lykke . med den ældre dame
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 31 Biler: 3 Emner: 1 Svar: 16
det godt nok lidt af et projekt du har dig der...
hel og lykke
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 8 Emner: 122 Svar: 2.206
velkommen