{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Alfa Romeo 155 Q4 [Tidl. bil] 1995

12.850 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Anders P
Mand | 39 år | Oprettet: 3. apr 2003


Alfa Romeo 155 Q4

Årgang:
1995
Motor:
4-cylindret rækkemotor med to overliggende tandremstrukne knastaksler og fire ventiler pr. cylinder og to balanceaksler. Motorblok af støbejern og topstykke af aluminium. Boring 84 mm. Slaglængde 90 mm. Slagvolumen 1.995 ccm. Kompression 8:1. Elektronisk benzinindsprøjtning af typen Weber-Marelli IAW. Garett T3-turbolader og intercooler.

Gearkasse
Manuel 5-trins gearkasse med gearstang placeret i gulvet. Udveksling i gearkasse: 1. 3,5:1; 2. 2,176:1; 3. 1,524:1; 4. 1,156:1; 5. 0,917:1; R. 3,545:1 Udveksling i differentiale: 3,35:1.
Yderligere er der monteret en technoclutch kobling, som skulle være en tand stærkere end den originale.

Styretøj
Tandstangsstyring med servoassistance.

Udstødning
Bananmanifold
2,5" rustfri udstødning med sportskatalysator
Hestekræfter
Maksimal ydelse 186 hk v/6.000 o/m.
Maksimalt drejningsmoment 304 Nm v/2.500 o/m.
Litereffekt 93,2 hk/l.
Fælge
7,5 x 17" Compomotive TH2
Dæk
Falken FK-452
215/35/R17
Undervogn
Eibach Sænkningsfjedre 30/30mm (inkl. TÜV godkendendelse)

Firehjulstrækket er overtaget fra Lancia og er et system med tre differentialer mod kun et differentiale i forhjulstrukne biler. Centerdifferentialet sender 47% af kræfterne forud og 53% bagud, men det er overlejret af en visko-spærre, der kan ændre kraftfordelingen, hvis et eller flere hjul spinner. Bagtil sidder der et mekanisk Torsen-differentiale, der ved hjælp af et snekkesystem kan fordele kraften til det baghjul, der har det bedste greb. Når gaspedalen slippes, låser differentialet op, og begge baghjul kan dreje frit og uafhængigt af hinanden.

Bremser
Hydraulisk system med servoassistance og ABS. Skivebremser med ventilerede bremseskiver for og massive skiver bag. Lastafhængig bremsekraftfordeler til baghjulene og mekanisk håndbremse på baghjulene.
Bilstereo
Clarion HU
Std. For + Baghøjtalere
2x 10" basser i kasse i bagagerummet.

Skal have lavet en fornuftig stilren opbygning i bagagerummet i løbet af sommeren.
Styling
Design af Ercole Spada i 1992, under I.DE.A Institute, også manden bag en del andre italienere, bl.a. Fiat Tempra og Tipo, Lancia Dedra, Delta & Kappa.

Behøver man mere styling?

Bortset fra det er modellen udstyret med bl.a. indfarvede sideskørter, spejle og kofangere, samt hækspoiler fra fabrikken.

- Hvide sideblink fra Fiat Coupe
Interiør
- Originale lædersæder + Dørbeklædning
- Originalt Momo-rat
- Hvidt loft
Ekstra tilbehør
- Klimaanlæg
- Aft. anhængertræk (TÜV godkendt)
- Tågelygter
- El-sideruder
- El-sidespejle
- Servo-styring
- Blue Nord Metallak (Original)
- Airbag i førersiden
- ABS-bremser
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
** d. 28/3 - 2010
Så blev bilen fundet frem fra gemmerne, hentet hjem på værkstedet og taget ind, så den kan blive gjort klar til syn.

** d. 2/6 - 2010
Så er bilen klar til syn efter en lidt længerevarende klargøring. bl.a. monteret bananmanifold, renoveret turbo, sandblæst og malet ventildæksel, monteret ny vandkøler, oliekøler og skiftet diverse trætte slanger.

Bilen er bygget på en Lancia Delta Integrale 4x4 undervogn og motor, Alfa Romeo har dog lavet lidt ting om ved motoren, bl.a. lavet deres eget topstykke m.v., dette er medvirkende til at den ikke har helt så mange heste standard som en Lancia Delta Integrale.

Alfa Romeo's 155 racer fra 1992 var bygget på en speciel version af Q4'eren også kaldet GTA, denne lagde senere grund for 155 V6 TI raceren, der blev brugt i det tyske DTM.

Q4'eren er speciel fordi der ikke er produceret ret mange af dem, og der kører meget få af dem i Danmark, I alt er Q4'eren kun produceret i 2701 eksemplarer. Denne er ekstra speciel i og med det er en Widebody, som kun er produceret i 700 stk. (ud af de 2700!). Widebody'en er bl.a. defineret ved et bredere karroseri. Dette gør den faktisk Widebody'en mere sjælden end den tidligere producerede Alfa SZ, som virkelig er et samlerobjekt.. :)

Bilen har gået 146000km (d. 15/5 - 07), men tandremmen sprang og ødelagde motoren som så blev udskiftet (Dette mens bilen stadig kørte i Tyskland), motoren har derfor kun gået 85000km (dette er der desværre ingen dokumentation på)

Mål
Længde 444 cm. Bredde 170 cm. Højde 144 cm. Akselafstand 254 cm. Sporvidde for og bag 148/140 cm. Frihøjde 14 cm. Bagagerum 410 liter. Benzintank 60 liter.

Præstationer
Tophastighed 225 km/t.
0-100 km/t 7,0 sek.
Jeg kører i snit ca. 11 km/l ved blandet hverdagskørsel
Når bilen af og til får lidt ekstra at leve af er snittet under 8 km/l

Pris i 1992, ca. 400.000kr.

"The Alfa 155 Q4: This car is everything a Toyota Corolla isn't."
- Jeremy Clarkson

"Alfa 155 Q4 med 4-cylindret rækkemotor med turbo og permanent 4-hjulstræk - i realiteten en Lancia Delta Integrale i jakkesæt."
- Wikipedia

Q4 Links:
www.cuoresportivo.dk
www.berlinasportivo.com
http://www.youtube.com/watch?v=KpZgduFp28w&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=KWwTyZ_ueNs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=78GsEyWbef8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=eOEsgau0e0g&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=GIpEZte9vpg&feature=related


OPDATERINGSLOG

** d. 14/6 -07
Så stod generatoren lige af. Så det kostede lige en ombytningsgenerator, men så fik jeg lige skiftet hjullejer, olie og oliefilter i samme ombæring.
Desuden blev der bestilt nye dæk, så nu venter jeg spændt på at de kommer, så jeg kan blive ordentligt kørende igen..

** d. 26/7 - 07
Så har jeg fået skiftet flexrør i udstødningen og fået repareret et hul i udstødningen. Desuden har jeg fået monteret de hvide sideblinklys og dumpventil. Fået nye gasdæmpere til hjelmen, så den kan holde sig selv oppe igen. Fået skiftet en føler i køleren, så den rent faktisk vil blæse når bilen bliver varm.
Afmonteret xenon-nærlys, da den ene boks gik.

** d. 24/8 - 07
Så kom der nye dæk på. Efter at være punkteret på et af de gamle, så skulle der nye til. Samtidig har jeg fået bilen 4-hjulsporet og afbalanceret..

** d. 27/9 - 07
Starteren gik til, så bilen holder nu stille. Samtidig har jeg fået indkaldelse til syn, så nu skal bilen have et ordentligt eftersyn inden den skal på vejen igen. Forhåbentligt kommer den ud igen inden sæsonen er slut.
Bilen har nu gået 154000km, og jeg har snart kørt de første 10000km i den.

** d. 1/11 - 07
Så er bilen blevet sat i vinterhi. Forhåbentligt får jeg udbedret nogen af de småskavanker den har i løbet af vinteren.

** d. 18/2 - 08
Så er bilen hevet ud af vinterhi, for at blive gjort klar til syn, og få lavet lidt småting inden den skal på gaden igen.

** d. 19/3 - 08
Så er bilen nysynet, uden anmærkninger! :)

** d. 16/3 - 08
Så er bilen sendt til maleren :)

** d. 23/4 - 08
Så fik jeg hentet nummerplader, nu venter jeg bare på at bilen kommer tilbage fra maleren så jeg kan komme ud og køre :D

** d. 25/4 - 08
Så kom bilen hjem fra maleren, nu skal den bare samles, så er den på gaden igen.. :)

** d. 26/4 - 08
Så blev bilen samlet, og jeg fik første køretur i den :DD

** d. 15/5 - 08
Indkøbt et stykke beklædning til A-stolpen, som skal modificeres til at indeholde 3 stk. ure og så beklædes med nappa, som den originale..

** d. 9/6 - 08
Så fik bilen lige en omgang undervognsbehandling, samt polering..

** d. 25/6 - 08
Indkøbt ny BOV, termostat og spacere, som jeg forhåbentligt kan få monteret i løbet af uge 27, hvor sommerferien jo begynder :) Bilen har pr. dags dato rundet 160000 km.

** d. 7/8 - 08
Så rundede bilen 162000 km, og det blev tid til et eftersyn, fik skiftet olie, tjekket gearolie, differenciale olie, skiftet bremseklodser (De nye jeg fik på da den blev synet i marts var begyndt at pive!!), fik skiftet dumpventilen med min nye Forge, og fik fikset så min kardan ikke støder mod udstødningen længere..

** d. 24/8 - 08
Så fik jeg monteret spacere, det hjalp på udseendet.. :)

** d. 15/9 - 08
Så har jeg købt endnu en Q4 hjem, der blot skal lade livet til reservedele. Motor, gearkasse samt driveline er dog taget af tidligere ejer, og den kan derfor ikke køre..

** d. 1/11 - 08
Så er bilen sat i vinterhi, og kommer først ud igen til foråret.. :)
Der skal laves lidt småting ved den i vinterhalvåret (bla. tårnlejer, bøsninger, bærearme, hjullejer, bremseklodser (skifter højst sandsynligt til nogen Greenstuff fra EBC, da dem jeg tidligere købte IGEN begyndte at pive), eftersyn, renoveret fælgene (og males gunmetal ell. sort), 3" udstødning, montering af ure til ladetryk, egt og afr, udmåling på rullefelt).. Bilen har nu rundet 167.000 km...

** d. 23/11 - 08
Har indkøbt en turbotimer, samt 2 stk. Borbet E fælge i 9x16" til montering bagpå..

** d. 5/12 - 08
Så ankom Borbet E fælgene fra Tyskland, bliver spændende at se om de kan være der.. :)

** d. 8/3 - 09
Så blev bilen hevet ud af sit vinterhi, og klargøring til sommerne påbegyndt.. :)

** d. 25/3 - 09
Skiftet tandrem, vandpumpe, balancerem, remstrammerhjul m.v. Fået ordnet højre sidespejl, og er så småt ved at blive gjort klar til maleren. Desuden blev det til årets første køretur!

** d. 29/11 - 09
Så er bilen sat i vinterhi.. Efter at have kørt lidt længere end oprindeligt planlagt..

** d. 4/6 - 2010
Så blev bilen nysynet uden anmærkninger..

** d. 9/7 - 2010
Så kom de nye fælge hjem fra England, og bilen er nu monteret med Compomotive TH2 og Falken FK-452..

** d. 23/3 - 2011
Så blev bilen hentet hjem på værkstedet for lige at finde ud af hvad der var galt med kardanen, det viste sig heldigvis kun at være 2 bolte der havde arbejdet sig løs hen over sommeren 2010. Så nu er bilen kørt i garagen igen og venter bare på at temperaturen sniger sig over 5 grader hele døgnet.. :)
Skal dog lige have skiftet olie, filter, benzinfilter og luftfilter inden den kan køre sommeren i møde..

Fotos taget af ditlevart.dk..

Vil du se flere Alfa Romeo 155 Q4 til salg? Andre Alfa Romeo eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Alfa Romeo 155 Q4
Annonce