Ford Taunus 2,3 Ghia S "Solgt" [Tidl. bil] 1980
12.229 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
32 Kommentarer
Ford Taunus 2,3 Ghia S "Solgt"
Årgang:
1980
Motor:
2,3 V6 med 114 Hk. Den tidligere mrk. 5 lavkomprimerede 2,0 er "døde" af brændte udstødningsventiler i julen 2007.
Den gamle 2,0 liter klarede 50.000 km. Trist men sandt. Tyskerne er ligeglade med blyerstatning.
Den gamle 2,0 liter klarede 50.000 km. Trist men sandt. Tyskerne er ligeglade med blyerstatning.
Hestekræfter
Nu 114 HK med 2.3 liter. Tidligere 90 stk. med 2,0 liter. Momentet er bedre.
Fælge
5,5 x 13 originale letmetal.
Dæk
185/70 x 13 Uniroyal. Dem fra ny er skrottet til fordel for et sæt Michelin.
Undervogn
Original S pakke undervogn. Forstærkede fjedre, gasdæmpere og forstærket krængningsstabilisator. Ingen gyngeri her. Burde have været standard på alle Taunus V6
Bilstereo
Sony årg. 2007. Pga. bluetooth til mobilos.
Styling
De hvide cobra striber er fjernet nu.
Korsika blå. Sjælden mrk. 5 farve. Nylakeret i originalfarven juli 2007
Korsika blå. Sjælden mrk. 5 farve. Nylakeret i originalfarven juli 2007
Interiør
Original "tidlig mrk. 5" Ghia kabine i "tan". Indtræksfarven passer nu igen til bilens farve. kørte en overgang med en Ghia indtræk i "bitter chokolate", men det blev for dystert.
Ekstra tilbehør
S pakke udstyret omfatter også omdrejningstæller, ur i midterkonsol, fjernprojektører og kofangerhorn.
Standard på Ghia er O-tæller og ur i midterkonsol.
Standard på Ghia er O-tæller og ur i midterkonsol.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Leveret fra ny til 66 årig herre i Bayern. Havde den til han var 85. Derefter 2 ejere, der har kørt 7.000 km. i bilen. Hele bilen km. 41.000 fra ny.
Motorskift til 2,3 V6 i julen 2007.
Tan Ghia indtræk isat i juli 2008. Udtaget fra min 4 drs. 2,3 GL, der nu har fået et grå sen mrk. 5 Ghia kabine.
Motorskift til 2,3 V6 ved ca. 50.000. Trist, men sandt. Tyskerne er ligeglade med blyerstatning. Det må være den eneste forklaring.
Servo og automatik. Det er jo en sportsmodel.
20/1 2012: Bilen solgt til entusiast i Tyskland.
Motorskift til 2,3 V6 i julen 2007.
Tan Ghia indtræk isat i juli 2008. Udtaget fra min 4 drs. 2,3 GL, der nu har fået et grå sen mrk. 5 Ghia kabine.
Motorskift til 2,3 V6 ved ca. 50.000. Trist, men sandt. Tyskerne er ligeglade med blyerstatning. Det må være den eneste forklaring.
Servo og automatik. Det er jo en sportsmodel.
20/1 2012: Bilen solgt til entusiast i Tyskland.
Ford Taunus 2,3 Ghia S "Solgt"
jun 2014
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 3 Emner: 10 Svar: 70
okt 2007
Følger: 93 Følgere: 99 Biler: 4 Emner: 1 Svar: 64
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 17
Hej Torben
Tillykke med salget. Jeg har set den til salg forskellige steder. Dejligt at en med interesse for den slags køretøj er blevet en n glad ejer.
Mvh
Marin
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 17
Hej Torben
Jeg stod i lære i en Ford forretning. Jeg startede i 83 som 15 årring og savlede over alle bilerne særligt dem der var langt i mellem. Og her må jeg indskyde at der kom en enkelt orange mrk. 4 i 2.0 S udgaven. Bilen blev sat total i stand og hel op lakeret i midt 80`erne.
Selv sparrede jeg som en vanvittig og købte en savoy 2, 1,6, som var 4 år gammel da jeg fyldte 18.
Jeg havde inden jeg blev 18 fundet en brugt 2.0 ohc motor og kørte aldrig med standard motoren.
Jeg arbejdede i branchen, primært hos Ford i mange år og så aldrig en mrk. 5 med det magiske ”S” emblem på værkstedet……
Jeg har lige set at der er sat en 76`er til salg på mobile.de til 7500 euro…… Den ser nydelig ud, men billederne er elendige.
Mvh
Martin
sep 2004
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 6 Svar: 7
Til Martin H.
Tak for dine kommentarer og din interesse for disse køretøjer.
S-modellen var i mrk. 4 (1976-1979) en særskilt model som i Tyskland havde 2,0 V6 som standard.
I England havde Cortina mrk. 4 2,0 S OHC motoren som standard, idet man i England aldrig har benyttet Køln V6 i 2,0 udgave.
Grundet bilafgifter er kun en brøkdel af Taunus programmet importeret til DK. I DK har man formentlig valgt kun at hjemtage 2,0 OHC til S, idet den er mere sportslig i sin væremåde end de "dovne" V6'ere.
I mrk. 5 var S et tillæg til andre modeller (fra L til Ghia). I DK blev kun hjemtaget 2,3 LS og 2,3 GLS. Ghia S blev ikke hjemtaget idet kunderne formentlig ville vælge en Ghia og den mere komfortable kørsel.
Jeg skal hilse og sige, at S-undervogn burde have være standard på alle Taunus. Den har en væsentlig bedre vejbeliggenhed.
Tysk "Auto Motor & Sport" vurderede i 1977 2,3 S som et bedre køb end 2,3 Ghia, idet værdi for pengene i S var bedre end i Ghia. S-modellen var billigere end Ghia. Sjovt nok er dettte ikke tilfældet i dag. En mrk. 4 2,3 S vil i dag have en langt højre pris end en Ghia. Nok fordi den er endnu mere sjælden end Ghia modellen.
For få måneder siden var der en 1977 2,3 S til salg for 17.000 CHF. Men så var den også restaureret fra A-Z.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 17
Jeg har søgt på Taunus S, men der er ikke meget at komme efter. Men jeg fandt dog dette link:
http://s12.photobucket.com/albums/a247/EscortBrochure/TAUNUS/TAUNUS%201976%20to%201982/?action=view¤t=77taunusnorwayPN106301770960mNOR.jpg
Mvh
Martin
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 17
Jeg følger som ny bruger her i forumet med i dialogen om "S" emblemet. Jeg har set en enkelt i modellen fra 76-79 som kun hed 2.0 S, som kørte med Ohc motor. En lækker og flot udgave.Jeg ved at i danmark kunne man til modellen fra 80 og frem til købe en S pakke til L og GL modeller. Da Ford Motor Company udelukkende importerede V6 versionen i 2.0 udgaverne var 2.0 i LS og GLS udelukket da 2.0 med S pakken kun leveres til 2.0 Ohc (4 cyl) og og 2.3 V6. I dk har jeg aldrig set en selv om jeg var i Ford miljøet dengang. Men jeg har venner i norge der havde en sprit ny 2.3 GLS før de fik Bravo modellene som i Dk hed Savoy. S pakken indeholdt bla en strammere og mere sportslig opsat undervogn hvilket er det modsatte af hvad en Ghia model som er luksus og lækker komfort, står for. Derfor virker det på mig modstridene at mixe disse to. Men hvad de har fundet på at sætte sammen i Tyskland vil jeg ikke spille klog på :o)
Mvh Martin
sep 2004
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 6 Svar: 7
Fordi det var malerens betingelse for at male bilen. :o)
(Mrk. 4 i S modellerne var faktisk standard sort mellem baglygterne).
jan 2003
Følger: 129 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 780 Svar: 7.993
er den malet sort mellem baglygterne
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 21 Biler: 6 Emner: 19 Svar: 54
er det til en 2 dørs er jeg interreseret
sep 2004
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 6 Svar: 7
Hej Leon
Jeg har ingen ide om det. Prøv hos Old Cars i Tyskland. Ellers ville jeg se mig om efter en indsugningsmanifold fra en 2,0 OHC og sætte den på i stedet for inkl. registerkarburator til 2,0 OHC. Det skulle kunne skubbe noget mere luft igennem.
Der må findes en masse fra Sierra 2,0 el. 1,8 der kan passe.
jan 2009
Følger: 55 Følgere: 52 Biler: 6 Emner: 3 Svar: 2
du ved ikke hvor man kan få sports luftfilter til taumus og cortina ovs.. til en 1,6 liters motor
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 21 Biler: 6 Emner: 19 Svar: 54
jo tak for de pæne ord jeg er medlem af taunus klubben og jeg kommer til træf når den en gang er færdig
jan 2003
Følger: 129 Følgere: 255 Biler: 13 Emner: 780 Svar: 7.993
og den helt rigtig farve.......he he.... kig forbi min gamle bisse
sep 2004
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 6 Svar: 7
Hej Morten
I Tyskland kunne meget lade sig gøre. Ghia S modellen er formentlig ikke hjemtaget til DK, da den var for dyr.
Kigger man i katalogerne fra Tyskland i den tid, var S-udstyret også leverbar til Ghia modellen.
Ghia st. car findes der flest af i England (Cortina). De er dog desværre højrestyret.
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 21 Biler: 6 Emner: 19 Svar: 54
det ka godt være der er solgt et par ghia med et s emblem på
så er det noget folk selv har sat på bilen for man har aldrig
ku købe en ghia s fra ford det ved jeg er opvokset med taunus i hele mit liv da min far selv har været på i
rigtige mange år og har selv stået i lære på
ford har haft taunus siden jeg fik kørekort.
men noget helt andet er der lavet en ghia stcar
bare ikke til danmark den ku være sjov og få fat i
sep 2004
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 6 Svar: 7
Hej Carsten O.
Modellen Ghia S eksisterer faktisk. Den er blot ikke solgt i ret mange eksemplarer.
Den blå er nu en 2,3'er, da den gamle 2,0'er havde brændte udstødningsventiler og ikke ville gå jævnt. Så i juleferien røg 2,0'eren ud og i kom en 2,3 fra en Granada.
Til foråret kommer der en beigefarvet ghia kabine i bilen, således at den igen får den samme kombination af indtræk og farve, som den havde på de første billeder.
nov 2006
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 8 Svar: 79
Høj til den
okt 2005
Følger: 23 Følgere: 21 Biler: 7 Svar: 2
høj her fra ) har taunus dele på lager hvis du mangler noget
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 21 Biler: 6 Emner: 19 Svar: 54
der er ikke meget ghia over den andet end fælgene
apr 2003
Følger: 22 Følgere: 43 Biler: 10 Emner: 9 Svar: 131
så må jeg der ned og hente en coupe
sep 2004
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 6 Svar: 7
Bilen kostede kr. 7.575 i registreringsafgift. Den billigste sats. Jeg mangler stadig den endelige afgiftsfastsættelse.
mar 2005
Følger: 3 Følgere: 17 Biler: 30 Emner: 2
den er sku fin din bil kig på min nu med xenon fra csa
maj 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 20 Svar: 95
apr 2003
Følger: 22 Følgere: 43 Biler: 10 Emner: 9 Svar: 131
hvad er afgiften på sådan en ?
mar 2005
Følger: 136 Følgere: 130 Biler: 2 Svar: 7
FED Ford Taunus 2,0
maj 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 53 Svar: 797
klart en høj værd
feb 2007
Følger: 65 Følgere: 68 Biler: 9 Emner: 37 Svar: 197
Jo jo jeg har den skam endnu, skiller mig nok aldrig af med den. Den bliver renoveret stille og rolig, når man har lidt tid. Planen er dog inden næste syn at få den bygget om til 2.3, så hvis du kender nogen der har en komplet 2.3 til at holde må du da godt gi' lyd fra dig...
maj 2007
Følger: 112 Følgere: 123 Biler: 2 Emner: 2
fin vogn en høj her fra kig forbi min også
apr 2006
Følger: 159 Følgere: 154 Biler: 4 Emner: 118 Svar: 6.068
det var sku ikk meget den har kørt. rigtig flot vogn.
nov 2006
Følger: 19 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 2 Svar: 17
Velkommen...
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 43 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 378
fin vogn
rigtig pæn og velholdt