{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Toyota Celica 2000 Liftback 1976

19.268 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Kim S
Mand | 94 år | Oprettet: 8. mar 2006


Toyota Celica 2000 Liftback

Årgang:
1976
Motor:
18R, rækkemotor på 1968 ccm, 4 cyllndre, overliggende knastaksel & lodret registerkarburator, K&N luftfilter, K&N krumtapsudluftning.
Motoren har et godt bundtræk og mellem-accelerationer uden nedgearing er dens force. Gearingen er lidt lav, men motoren er støjsvag. På sigt vil jeg gerne bygge motoren om til 18R-G med andre stempler, Yamaha DOHC topstykke & dobbelte Mikuni Solex karburatorer.
Hestekræfter
89 HK v/5000 RPM, max. drejningsmoment 145 Nm v/3600 RPM, ubelastet motoreffekt = 113 HK-SAE
Fælge
ATIWE 7x14 (Toyota OEM) + Celica GT-alu 5,5x14" + originale stål 5,5x14" med rustfri højglans ringe
Dæk
Michelin Energy Saver 185/70-14, de øvrige fælge bruger samme dæk-str, som matcher bilens gearing
Undervogn
5-speed, baghjulstræk, skivebremser & MacPherson fjederben for, stiv bagaksel & tromlebremser bag
Bilstereo
Blaupunkt Essen radio & cd-høvl, Pioneer TS-G1749 højttalere, Blaupunkt Autofun aktiv rude-antenne
Styling
Originale Celica GT-alufælge, GT-frontgrill i metal / alu, GT-viskerarme med dobbelt profil i rustfri stål
Interiør
112% originalt, kun ICE er eftermonteret i eksisterende udskæringer, antennen er monteret i forruden
Ekstra tilbehør
The Club ratlås, instruktionsbøger (dansk & engelsk), servicehæfte, værktøjssæt, reservehjul, donkraft
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Jeg har haft øje på bilen siden starten af 2006, men blev først i Marts 2007 enig med sælger om at købe den. Bilen har været i sælgers families eje siden den var ny & den er solgt af den daværende Toyota-forhandler John Carlsen i Stege. Bilen har kørt størstedelen af sit liv i sydsjælland & på lolland-falster, men flyttede i 2001 til bornholm hvor jeg købte den. Den havde kun kørt 120.000 km & har stadig samme motor i. Bilen blev afmeldt i 2003 & derved gik de originale nummerplader EL42.882 desværre tabt. Den er renoveret & lakeret i 1997 i originalfarven 336 Vermillion Red, bilen er mekanisk i orden, men har fået en tiltrængt kosmetisk overhaling i løbet af 2007 & er blevet monteret med de detaljer der manglede, så den fremstår i rimelig pæn stand. I 2008 fik førersædet en ny polstring & der kom ny himmel i kabinen, det lykkedes også at finde 4 originale alufælge som er blevet sandblæst & lakeret. I 2009 blev 2 rustskader udbedret & hjulkasserne bagpå er renset af og sprøjtet med ny sealing, lakering & rustbeskyttelse. Der er desuden renoveret bremser for og bag. Bilen er registreret som klassisk køretøj, den kører kun i sommerhalvåret & deltager gerne i Toyota- & oldtimer-træf samt DVK's HN-løb.

Celica kommer af latin og betyder "himmelsk" Bilen var Japans første pony-car, en relativ lille bil med stor udstråling, til overkommelig pris. Begrebet opstod i USA med Ford Mustang og Toyota har med stor succes gentaget eller kopieret konceptet. Celica havde tidligere en drage som logo, men det er forsvundet på de senere modeller. Tjek rallyvideoen med Celica TTE samt fotoalbums under min profil.

Toyota Celica er produceret i 7 generationer fra 1970 til 2005. Min er fra 1. generation som blev solgt i DK fra 1971 til 1978. Først som Coupe TA22 med 1600 motorer på 79, 86 eller 108 HK. Siden 1976 som facelifted Coupe TA23, samt Liftback TA28, begge med 1600 motor på 86 HK. 2-liters modeller (RA) med 89 eller 118 HK er solgt sideløbende fra 1976 indtil 1978 hvor 2. generation Celica kom.

Vil du se flere Toyota Celica 2000 Liftback til salg? Andre Toyota eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Toyota Celica 2000 Liftback
Annonce