{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.978 visninger | Oprettet:

Renovering af bagtøj {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg skal til at renovere mit bagtøj, da det er stod af her for et stykke tid siden. Så skal jeg selvfølgelig tage stilling til hvad jeg så vil komme i af spær. Jeg har kigget på Kaaz 2vejs og TRD's udgave. Men hvad er bedst? Efter min tankegang burde Kaaz jo være lidt mere "up to date" da jeg ikke går ud fra Toyota forsker ret meget mere i AE86, hvor derimode Kaaz jo er af nyere dato? Burde Kaaz så ikke være det rigtige valg, eller er TRD stadig kram?
Skal jeg skifte lejer osv. nu jeg er igang? Er der nogle der har nogle varenumre på det evt?
Vi snakker iøvrigt til Zenki modellen her i mit tilfælde..

Mvh Thor W.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Renovering af bagtøj
  • #1   8. maj 2007 Snak med jimmy.


    http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=65676
    Han ved noget om det..


  • #2   8. maj 2007 Jeg har skrevet til ham. Mange tak smiley

  • #3   8. maj 2007 Hej

    Jeg har et KaaZ 2way spær i min, det spærer fint, men det larmer en del i forhold til det originale. Det har sådan nogle klonklyde ved skarpe sving, feks i rudkørsler og mest når det er vådt i vejret.

    Om TRD er bedre, ved jeg ikke. Men hvis jeg skulle prøve noget andet en dag, så vil TRD falde meget naturligt for mig. Tænk på at de altså har kørt AE86 Cup med dem i Japan, hvor de brugte TRD dele. Så jeg tror nok de ved hvad det drejer sig om.


    Nu har jeg ikke helt styr på hvad Zenki er, men hvis det er den gamle model, så har jeg alle res.numrene.

    Du skal bruge:
    Spidshjulsleje for
    Spidshjulsleje bag
    Krympering
    Pakningssæt
    Venstre leje
    Højre leje
    2 hjullejer
    Ny LSD olie, gerne Castrol 140w90.


    Men der skal altså en del specialværktøj til at lave det, så hvis du ikke har prøvet det før, så skal du betale dig fra det. Det var første gang jeg prøvede det og det er sq ikke helt lydløst, så jeg skal have kigget på det igen.


  • #4   8. maj 2007 Okay, mange tak for svaret. Det med TRD havde jeg ikke tænkt over jo.
    Ja med Zenki mener jeg gammel model. Hvad løber det op i af pris ca. alle de lejer der?


  • #5   8. maj 2007 Kig efter lejer på ebay. De er meget billigere der og det er Koyo ligesom toyota sælger.

  • #6   8. maj 2007 Jeg har givet 10k incl alt og jeg får rabat. Hjullejerne alene koster 2500kr stk originalt.


  • #7   8. maj 2007 Okay det var pebret..

  • #8   8. maj 2007 En del specieal værktøj?? Et måleur til justering skulle da kunne gøre det.....

  • #9   8. maj 2007 Nu har jeg kigget lidt mere på nettet. Og oftest er delene til Kouki modellen. Vil det være en fordel for mig at skifte til det nyere bagtøj?

  • #10   8. maj 2007 Ja trd laver ikke mere til zenki:-( Og syntes ikke det er nemt og finde et kouki bagtøj.... Har lige renoveret mit org zenki bagtøj(med de tykkeste af pladerne) tyder vist på den spære ret godt hehe... Ps skiftede også lejer da de døde hehe. Lejer med krymperinge og pakdåser kostede vist ca 1400 ved mekonomen. Var koyo lejer som der sad i i forvejen...

  • #11   8. maj 2007 Okay mange tak.

  • #12   9. maj 2007 Du skal også bruge en aftrækker til at få spidshjuslejet ud, det skulle jeg i hvert fald! Og en "kaffemølle" til at kontrollere at du får spændt spidshjulslejerne korrekt op. Og en ordentlig trækhammer til at afmontere drivakslerne med.
    Men det hele er tydeligt ilustreret i værkstedshåndbogen.

    Det sværeste af det hele, er at få trækakslerne ud, jeg brugte 5 timer på den ene og 3 på den anden + de måtte lige afrettes bagefter, da de var blevet lidt deformeret at at slå på dem, hehe. Der var en trækhammer slet ikke nok!


  • #13   9. maj 2007 Lidt gas og ilt så havde det nok ikk taget så lang tid smiley

  • #14   9. maj 2007 Ja hehe, gas og ilt er godt... Men så er der også garanti på der skal nye lejer i;-)

  • #15   10. maj 2007 Ja, men på den anden sider er lejer da lidt billigere end nye aksler... Hvis det går helt galt har jeg en KÆMPE trækhammer til at stå. Det er godt nok ikke min, men jeg tør godt sige at du må låne den, men den er så desværre i hovedlandet... SLÅ ALDRIG PÅ AKSLEN!!!

  • #16   10. maj 2007 Mht til valg af spær, så kommer det an på hvad du skal bruge bilen til. Vil du køre i den til hverdag skal du overveje TRD og er den til ræs/drift så er KAAZ måske en bedre ide. TRD larmer mindre, men KAAZ låser mere aggresivt og vil holde lidt længere. Men søg evt. på nettet, der er mange diskusioner om emnet smiley

  • #17   10. maj 2007 Det bliver nok mest til ræs og sjov. Tror osse valget falder på et Kaaz. Er der nogle der skifter sådan noget til rimelige priser hvis jeg ikke selv skal kaste med ud i det?

  • #18   10. maj 2007 Jeg kan huske at Lasse tilbød at renovere bagtøj på et tidspunkt, så han må kunne klare det. Spørgsmålet er så om han stadigt gider rode i den slags...

    Men jeg synes bestemt at du skal få en til at hjælpe dig med justeringen, for det er ikke noget man bare lige gør. Og Kron-/spidshjul skade koster det altså noget mere end selve spærret:)

    Jeg grovjusterede selv mit, men fik så en til at kontrollere/finjustrere...


  • #19   11. maj 2007 Ja, ilt og gas havde nok været en del nemmere. Jeg måtte nøjes med en blæselampe, et 3 meter jernrør, 2 store muggerter, et par aftrækker, 8 blå fingre og ca. 17L sved. Men så måtte den også give sig, haha.

    Kan kun give Jan ret, få hjælp af en der har prøvet det før.
    KaaZ spæret er også ca. 2000kr biligere.


  • #20   11. maj 2007 Okay, det gør jeg så. Jeg takker for alle svarene smiley

Kommentér på:
Renovering af bagtøj

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce