{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.283 visninger | Oprettet:

Generel bilpleje - Er lidt forvirret {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg er nyt medlem af dette forum, men jeg har allerede en masse spørgsmål som jeg håber at kunne få hjælp til at få afklaret.
Jeg har har det sidste stykke tid brugt meget tid på at søge på diverse forum's omkring bilpleje, da jeg godt kan lide at pleje min bil.
Men jeg tror jeg har læst så mange forskellige ting, tips og tricks - at jeg er blevet lidt forvirret smiley
Så jeg har nogle spørgsmål som jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig med at få besvaret.
Jeg har fundet en super god og MEGET grundig guide til hvordan en bil KAN plejes. Og det er ud fra denne jeg har de fleste spørgsmål. Guiden kan ses her:

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?p=975409#post975409

1. Ang. bilvask.
På guidens del 2 beskrives hvordan bilen vaskes af. Men jeg er lidt i tvivl om hvad de forskellige produkter gør.
Bilen fyldes med skum - Er dette bare for at løsne skidt fra lakken?
Derefter vaskes med shampoo - Dette giver jo sig selv hvad meningen er med dette smiley
Men så sprøjtes der Autoglym Autogloss Rinse på, og derefter Meguiars Last touch, og der tøres med en mikrofiber-klud. Disse 2 produkter der sprøjtes på - Hvad er formålet med disse??
Herunder er link til produkterne, så der kan læses om dem. Men jeg kan ikke helt regne ud hvad formålet er:
Snow foam:
http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-and-drying/super-snow-foam-5-litre/prod_370.html
Maxi suds 2:
http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-and-drying/chemical-guys-maxi-suds-ii/prod_165.html
Autogloss Rinse:
http://www.autoglym.co.uk/engb/product-proddetail.asp?v06VQ=JD
Meguiars Last touch:
http://www.cleanyourcar.co.uk/detailing-sprays/meguiars-last-touch/prod_225.html
Mikrofiber klud:
http://www.cleanyourcar.co.uk/microfibre-cloths/sonus-der-wunder-drying-towel-pkg/2/prod_84.html


I del 4, beskrives bl.a. hvordan fælgene rengøres. Men jeg syntes det er utrolig mange forskellige produkter der bruges på fælgene:
Autoglym Clean wheels
Meguiars All perpose cleaner
Autoglym Intensive tar remover
Clay
Menzerna 106FA
Zaino AIO
Zaino Z6
Zaino ZFXed Z2 pro
Swissvax Penu

Hvad gør alle disse forskellige produkter egentligt??


Jeg syntes også der bruges Utrolig mange forskellige slags mikrofiber-klude. Er der virkelig så stor forskel på disse??

Jeg syntes det er en super god guide, men hold da op der skal bruges mange produkter og tid.
Men jeg har læst det hele igennem flere gange, og jeg må sige, at jeg virkelig får lyst til at gå igang med min egen bil.
Men det blev til mange spørgsmål i denne tråd. Men jeg håber der er nogen der kan hjælpe med at besvare dem.

På forhånd tak.
Mvh. Morten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Generel bilpleje - Er lidt forvirret
  • #1   8. mar 2009 Jeg kan se, at der skulle være et svar til denne tråd når jeg ser i emne-oversigten. Men når jeg åbner tråden, kan jeg kun se det første indlæg jeg skrev. Altså ingen svar. Kan i se nogle svar?

  • #2   8. mar 2009 morten F

    - Velkommen til gruppen. Jeg skal bede dig om, at skrive hvor du kommer fra i landet - jeg forsøger at danne mig et billede af, hvor folk befinder sig. På forhånd tak.

    Du lyder lidt forvirret, som du også selv udtrykker det. Det er ikke direkte en guide, at du har fundet dig der, men bare en gennemgang af hvad han gjorde. Hvis det havde været en guide, havde du nok ikke så mange spørgsmål. Det henleder mig også til at sige, at du kan finde størstedelen af dine svar ved at læse informationerne omkring produkterne ved forhandlerne igennem, men nu har du spurgt her og fair nok - jeg hjælper gerne i dette tilfælde, men man kan nu blive ret afklaret ved hjælp af lidt research.

    Vedkommende som der har oprettet den tråd at du her linker til, er virkeligt perfektionistisk, dygtig og erfaren. Og grundig må han også siges at være. Han udfører en 'full detail' på bilen, og gennemgår stort set alt at der kan gennemgås.

    Jeg har i en anden tråd her i forummet lavet en hurtig procedureforklaring ved en fuld eksteriør detail. Den har jeg pastet herunder, og tilsat lidt forklaringer på dine spørgsmål..


    1.Vask af hele bilen, fælge osv. med rensning og affedtning.
    - Først sprøjtes bilen ind i P21s TAW hvilket er et affedtningsmiddel. Det opløser de værste olier, tidligere vokslag/forseglinger o. lign. Derefter sprøjtes den ind i "foam", som jo er skum. Skummets egenskab er at opløse skidtet således at det lettere kan skylles af med højtryksrenser. Det er ikke så kraftigt som TAW og anvendes ved normal vask. Det fjerner ikke alt, men det fjerner det værste skidt og derved undgår man, at køre det rundt på lakken, og derved skabe vaskeridser, under håndvasken.

    Autoglym Autogloss Rinse er et 'drying-aid' produkt. Det gør, at vandet lettere præller af lakken og derved undgår man at tørre bilen ret meget med et klæde. Meguiars Last Touch er hovedsageligt en Quick Detailer, men er meget alsidig og kan derved også bruges til dette(og han må derved have en personlig grund til, at bruge førstnævnte).


    Omkring behandlingen af fælgene, skal det endnu engang siges, at manden virkeligt er perfektionist og gør det stort arbejde for, at få de sidste(og afgørende) 10% med. Jeg har kommenteret hvert enkelt produkt:

    Autoglym Clean wheels
    - Ganske enkelt en fælgrens. Her brugt til, at fjerne det værste.

    Meguiars All Purpose Cleaner
    - Universal rengøring til biler, som her er blandet til en kraftig blanding. Han bruger det til at affedte fælg og dæk.

    Autoglym Intensive tar remover
    - Såvel som i DK, findes der asfalt i UK og derved også tjære. Og dette er altså tjærefjerner. Tjære kan være problematisk at fjerne, og derved anvendes der et specielt rengøringsmiddel, at der heller ikke skader lakken.

    Clay
    - Mekanisk lakrens. Fjerner stort set alt 'på' lakken. Her brugt for at undgå at køre urenheder rundt på og ind i lakken ved polering med efterfølgende produkt.

    Menzerna 106FA
    - En finishing polish. Her brugt for, at fjerne mindre skrammer/ridser og for at få fremhævet glans.

    Zaino AIO
    - All In One: Meget let rensning af lakken, polering og forsegling i ét produkt.

    Zaino Z6
    - En Quick Detailing Spray. Her brugt for at rense let før at fælgene bliver helt forseglet med det efterfølgende produkt.

    Zaino ZFXed Z2 pro
    - Z2 er et LSP =Last Stage/Step Product. Her blander han det med ZFX, som er et additiv, at der fremskynder hærdningsprocessen, og derved er det muligt at påføre flere lag inden for kort tid(ellers et alment problem ved f.eks. voks at der skal have tid til at dampe i nogen tid efter påførsel.).

    Swissvax Penu
    - Middel til behandling af dæk. Hovedsaligt æstetiske fordele, som der får dækkene til at se helt nye ud.


    2.Claying af hele bilen(alle lakerede overflader) Start fra oven og kør ned af(toppen er mindst beskidt; bunden mest. Glas kan også clayes - hvilket fjerner rester af fluer osv. Denne proces afsluttes men en vask af bilen. Snow foam er rigeligt til dét
    3. Tape påføres for at dække sorte lister, gummi ved vinduer osv. Nr. plader og evt. andre ting der sidder i vejen afmonteres. Gå i gang med polering. Arbejd ikke på for store områder af gangen; man skal være sikker på, at man opnår samme finish over alt.
    Hvis bilen er meget tilsmudset i polish-rester efter poleringen er ovre, så kan den vaskes igen, og hvis det ikke er så galt, kan de fjernes med en Quick detailer og en aftørring med et godt microfiber klæde.
    4. Lakrens påføres. Dette kan gøres med en maskine og med hånden.
    5. Forsegler og/eller voks påføres.

    Ang. kludene, så findes der forskellige klude til forskellige opgaver. Research er din ven. Køb fra de anerkendte mærker, så går du ikke galt i byen.


    Jeg vil anbefale dig, at læse lidt her i gruppens forum. Der er et par forklaringer efterhånden.


    Venligst,

    Ebbe J


  • #3   8. mar 2009 Tak for grundigt svar.
    Først - Jeg kommer fra Nordjylland. Nærmere betegnet ved Fjerritslev.

    Og så syntes jeg at jeg har brugt mange timer på at researche omkring produkter, fremgangsmåder osv. Men der er jo næsten ligeså mange meninger som der er produkter. Så jeg syntes det er svært at finde ud af hvad er godt, og hvad der er skidt. Og derfor bestemte jeg mig for at gå ud fra den gennemgang jeg linkede til på DW, da jeg kan se på billederne, at det han gør virker. Og jeg må sige, at jeg også selv er perfektionist. Så kan man få de sidste 10% med ved lige at bruge et par ekstra produkter og et par timer, så gør jeg det gerne. Men omvendt vil jeg ikke spilde 2 timer på noget som ikke gør en forskel smiley
    Så det er super rart at få nogle tips og tricks bl.a. herfra dette forum.

    Men der er dog stadig et par spørgsmål tilbage:
    Ordet detail fremgår mange gange, og du skriver også at vedkommende på DW laver en 'full detail'. Svarer det til at sige, at han laver en fuld genopfriskning af bilens lak?

    Vil du anbefale at man bruger en foam først hver gang man vasker sin bil. Og så skylle det af, og derefter vaske på traditionel vis med eks. Zaino Z-7 Show Car Wash. Eller er det kun når man vil polere bilen det er nødvendigt med en foam-vask?

    Jeg har læst omkring Meguiars Last touch, men er ikke helt med på hvad funktionen er med dette. Du skriver, at det er et meget alsigitg produkt, men også kan bruges til at lette aftørring af bilen.
    Men bruges produktet også når bilen bare vaskes almindeligt til hverdag mellem poleringerne, til at holde lakken skindende??

    Omkring punkt 3, 4 og 5 i din beskrivelse herover:
    Jeg har altid troet at man starter med en lakrens for at fjerne gammelt skidt, og så giver bilen noget voks. Men hvordan kan det være at man starter med at polere, så lakrens og til sidst voks? Og hvad er forskellen på at polere og at vokse?

    Og til sidst vil jeg gerne høre hvad du/i vil foreslå at jeg gør ved min egen bil. Jeg har nemli lige købt en anden bil - en peugeot 407 SW. Og jeg fik overtalt forhandleren til at omlakere hele bilen uden merpris, så den står helt ny i lakken.
    Men så vil jeg jo gerne være så god ved lakken som muligt, og beskytte den optimalt. Og der er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre. For så er det vel ikke nødvendigt med lakrens, clay osv, eller??
    Og hvilke produkter vil i anbefale til at polere bilen med? Jeg har hørt godt om 3M produkter, og fået af vide at den blå skulle være god i mit tilfælde. Men jeg plejer at gøre det i hånden, da jeg ikke har en af de dyre polermaskiner. Men jeg har en fra biltema, som ligner en vinkelsliber, som kan stilles i hastighed. Kan denne bruges hvis jeg finder nogle gode pads dertil, eller er det så bedre at gøre det i hånden. Også taget i betragtning af at jeg ikke er så erfaren endnu..

    Det blev endnu engang til en hel stribe spørgsmål, Men jeg håber i vil hjælpe med at få dem besvaret, da jeg virkelig gerne vil lære at gøre tingene 100% rigtigt istedet for som jeg tidligere har gjort ved min sidste bil. Nemlig bare at vaske bilen med noget almindeligt auto-shampoo, og så et par gange om året lige give den en gang sonax voks..

    Endnu en gang tak.
    Mvh. Morten


  • #4   8. mar 2009 Det lyder generelt somom, at du skal lave noget mere research, da du har mange og ret grundlæggende spørgsmål.

    Svar på dine spørgsmål:
    1. En 'Full Detail' er, som jeg også skriver, en gennemgang af alt der stort set findes på bilen. Interiør, eksteriør, fælge osv. osv.

    2. Jeg giver altid biler en forvask i en skummende blanding før jeg vasker den med hænderne. Jeg gør det for at opløse så meget skidt på bilen som muligt, så at jeg kan fjerne det meste med højtryksrenseren. Forvent ikke, at du sprøjter lidt på og så siger det "BANG - OG SNAVSET ER VÆK". Det vil selvfølgeligt virke langt bedre på en vokset bil, da snavs ikke sætter sig så fast på en behandlet overflade. Grunden til at man gør det, er som jeg tidligere skriver, at det eleminerer chancen for, at køre storemængder skidt/snavs rundt på lakken ved håndvasken, og derved gør man chancen for vaskeridser betydeligt mindre. Så - jeg vil anbefale dig, at bruge det ved hver vask.

    3. Last Touch(fremover forkortet "LT") er hvad der inden for detailing-verdenen kaldes en quick-detailer. Det er et begreb, at der dækker over et produkt som der anvendes som en 'hurtig opfrisker' til lakken. Egentlig er det udtænkt til shows og fremvisninger, men Quick Detailers indgår nu i manges faste vedligeholdelsesrutiner. De hovedsagelige egenskaber for en Quick Detailer er, at den skal kunne rense let for, at kunne fjerne de få urenheder som der kommet ved f.eks. at køre en lille tur, fremhæve/opfriske spillet i lakken og give et let beskyttende lag så at den holder looket i nogen tid.
    Last Touch er Meguiars bud på sådan et produkt.

    4. Istedet for at bruge lakrens som dit første rensemiddel, kan du anvende clay. Min grund til at clay'e istedet for at bruge lakrens er, at man derved ikke kører de partikler og urenheder rundt på/ind i lakken, og derved skaber flere ridser. Clay opfanger skidtet, således at det altså "løftes" af lakken istedet for, at køre det rundt lakken som man gør med flydende lakrens. Hvis du bare skal vokse din bil clay'er du derved først bilens lak, og derefter giver du flydende lakrens for, at fjerne olier og fedtstoffer på lakken, som der ellers ville gøre, at voksen ikke binder som den burde.

    5. Forskellen på at vokse og at polere er endnu et ret afgørende punkt i forståelsen af bilpleje. Mange blander det hele sammen..
    En polering går ud på, at fjerne ridser og andet der ødelægger det perfekte look. Samtidigt skaber man ved polering en mere klar og ensformet overflade. En normal polering giver ikke nogen beskyttelse, og derved skal lakken efterfølgende vokses..
    At vokse en bil går ganske enkelt ud på, at give bilen voks, som der er et beskyttende lag. Mange vokse giver også looket på bilen en lille smule ekstra, så at lakken fremstår som f.eks. "våd" eller "dybere".

    Ang. procedure ved voksning kan du researche lidt selv, men nu hjælper jeg dig endnu en gang, ved at linke til den guide, at jeg har oprettet. LÆS den igennem:
    http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=38067

    God fornøjelse :o)


    Venligst,

    Ebbe


  • #5   8. mar 2009 Tak for svar.
    Jeg vil sige, at jeg reseacher på livet løs. Men det er jo ikke noget der bare lige kommer fra den ene dag til den anden. Så derfor kan det da godt være, at det er nogle "begynder" spørgsmål. Men jeg syntes heller ikke jeg har lagt skjul på at jeg er begynder. Jeg er sikker på at du havde nøjagtig samme spørgsmål dengang du startede op. Men jeg syntes det er godt med de forskellige forum's der er rundt omkring. Men det kan godt være svært at skældne begyndere fra dem der ved noget på de forskellige forum's når nu man selv er begynder.
    Så derfor vil jeg helere stille mine "dumme" spørgsmål et sted som her hvor jeg regner med at folk ved hvad de snakker om.. :o)

    Jeg har læst din guide (og mange andre) flere gange. Og de afhjælper da også en del spørgsmål. Men det er jo også titi sådan at når man får afklaret ét spørgsmål, så opstår det et nyt. :o)

    Men stadig er jeg lidt i tvivl hvordan jeg skal behandle min helt nye lak. For jeg kan da ikke forestille mig, at det kan være nødvendigt at gennemgå hele den proces du beskriver med clay osv. For det burde da ikke være nogle urenheder i lakken når den er helt ny.
    Så jeg vil gerne høre din mening om hvordan og med hvilke produkter jeg skal behandle den nye lak så den er godt beskyttet fra starten.
    Er det helt umuligt at få gode resultater ved at polere i hånden? Jeg tror jeg vil være mere tryk ved dette, da jeg ikke har erfaring med poler-maskine. Og derfor vil jeg være bange for at ødelægge mere end jeg gavner med en maskine..

    Mvh.
    Morten


  • #6   8. mar 2009 morten F

    Nej, du ligger ikke skjul på det på nogen måde. Og er helt enig med dig i, at de mange fora er et fremragende sted, at hente informationer.
    Jeg havde selvfølgeligt også en masse spørgsmål, da jeg startede. Og dog fandt jeg selv svarene ved først at læse en masse på autopia og senere hen på DW, da fandt det. Der har ikke rigtigt været nogle danskere, at der har kunne hjælpe mig dér.

    Min tilgang har nu også været, at jeg har poleret en del før at jeg sprang på biler. Jeg har stået for klargøring/polering ved et firma som der forhandler helt nye både og i vinterperioden opbevarer nogle. Derved har jeg både kendskab og erfaring med lak på både, gelcoat og andre overflader på disse. Så, mit mål var bare, at finde noget at der virker på bil lak, istedet for på gelcoat/båd lak. Og med den plan begyndte jeg, at undersøge, læse osv. og som du ser, så griber det om sig ;o)

    Tager du til træf i Aalborg? - Jeg er ofte derude, og medbringer gerne en mængde produkter, hvis det vil være en hjælp for dig. Der er også et par andre bilpleje interesserede derude..

    Ang. behandling af din egen bil, så ville jeg bare give den en forsegling/voksning, hvis den er som du selv siger - helt nylakeret. Jeg har tidligere leget med et par døre og paneler fra nogle citroën'er/peugeot'er, og det er bestemt anderledes end lak på f.eks. en metallic VW eller en normal sort BMW. De 2 sidste er ret hårde. Men, du kan bare forsøge at give bilen en ordentlig vask, en omgang clay, lakrens(pre-wax cleaner) og til sidst noget voks, og så se om du er tilfreds med resultatet.
    At direkte polere en hel bil i hånden, så alle vaskeridser o. lign. fjernes ser jeg som en næsten umulig opgave. For at nedbryde slibemidlerne i de forskellige typer polish, kræver det, at de arbejdes grundigt. Hvis de ikke arbejdes tilstrækkelig kommer der "polerespor" efter slibemidlerne.
    Dog findes der bestemte olier i størstedelen af alle lakrense(i hvert fald dem fra england), at der kan gemme nogle af ridserne. De fylder dem ganske enkelt bare op, så at de ikke kan ses, og derved ikke generer look'et..

    Venligst,

    Ebbe


  • #7   8. mar 2009 Okay.
    Jeg er ikke lige klar over hvilket træf du mener. Men det er ikke noget jeg lige har overvejet. Men hvem ved..
    Jeg har læst mig frem til at en excentersliber skulle være lettere at bruge som begynder, men vil tage længere tid. Er det noget du kan genkende, og kan du evt. anbefale en god maskine til at starte med?
    Og så gælder det vel om at bruge samme slags produkter hele vejen igennem? Altså fra samme firma..

    Du skriver herover først, at du bare vil give bilen en forsegling/voksningm og så skriver du længere nede, at keg kan forsøge med at bruge clay, lakrens og voks.
    Men det sidste du skriver, er måske bare ment som hvis ikke jeg er tilfreds med resultatet efter kun at forsegle/vokse??
    Er der et bestemt produkt du vil anbefale til at forsegle med? Gerne noget der kan gøres i hånden.


  • #8   8. mar 2009 hehe det er da vildt alle de produkter i bruger når en bil er rigtig nano forsejlet kan man bare skyl den over og vask den med autoshampoo uden voks og så blæse den tør .
    Man behøver ik alle de midler og klude til at rense en bil vis forsejlingen er i orden for det er rigligt :0)
    Så der var et indlæg no vaske hal det risede mindre laken end håndvask det er en skrøne jeg har poleret min jetta max op os så skul jeg jo lige prøve en vaske hal hehe .
    Fuck den ligner lort nu den ridser max en vaskehal og jeg gør det aldrig igen ..


  • #9   8. mar 2009 morten F

    - Hvor gammel er du? Der er jo træf i Aalborg stort set hver fredag.
    Hvis jeg var helt ny inden for polering ville jeg købe en excenterpolerer som f.eks. Meguiars' G220. Du kan holde dig til den samme producent hele vejen igennem, men du behøver det ikke. Men, til min Chemical Guys voks bruger jeg f.eks. kun lakrens(pre-wax cleaner) til, da den derved forsikrer, at overfladen er klar til forsegleren/voksen.

    Du skal SELVFØLGELIGT altid claye og rense lakken inden første påføring af voks/forsegling. Lakken er langt mere beskidt end du kan forestille dig, så gør altid det. Når voksen så er på, kan du f.eks. engang pr. måned lægge et nyt lag på, så at der konstant er beskyttelse på bilen, og ved dette behøver du ikke at claye og bruge lakrens, da lakken jo ikke længere er imodtagelig overfor smuds/skidt.

    Hvilken farve er den bil, at du skal vokse?


    Venligst,

    Ebbe


  • #10   8. mar 2009 per W

    - Selvfølgeligt ødelægger en vaskehal din lak. Det er klart. Hvad der blev vist i testen i det klip(hvis det er dét du henviser til), var blot at forkert håndvask kan være mindst lige så skadende som en tur i vaskehallen.

    Vedkommende i det link at Morten F henviser til i sit første indlæg, bruger en stor omgang produkter og plejemidler fordi at han er perfektionist. Og lur mig, om det resultat at han får ikke er overordentligt godt.

    Men, nu bryder du jo også ind i en længere dialog og kan derved ikke rigtigt gøre dig klog på samtalen... Vi taler ikke om hvilken overfladebehandling, at der virker bedre end andre, men om processen for at få en god forsegling/voks på lakken.


    Venligst,

    Ebbe


  • #11   8. mar 2009 Jeg er 23, men regner ikke med at deltage i træf, da tiden ikke er til det i hverdagen.
    Min bil er mørkblå metalic.
    Jeg har planer om at købe de ting jeg skal bruge hos http://www.cleanyourcar.co.uk/
    Jeg har ledt lidt efter noget pre-wax/paint cleaner. Men jeg ved ikke om de kalder det noget andet. Men jeg kan kun finde Z-PC Fusion Dual Action Paint Cleaner Swirl Remover
    http://www.cleanyourcar.co.uk/zaino/z-pc-fusion-dual-action-paint-cleaner-swirl-remover/prod_464.html
    Og det er vel mere til at fjerne ridser med. Der står ihvertfald at det ikke må bruges for tit. Men kan du finde noget derinde som kan andefales?
    Som forsegler har jeg fundet Chemical Guys - Jet Seal 109 derinde, som jeg kan se du bruger i dine guides. Men jeg mangler lige noget lakrens. Så tror jeg at jeg er klar til at bestille og gå i krig.. :o)

    Det bliver godtnok en rimelig hæftig bestilling fra cleanyourcar.co.uk.. Det kommer til at koste nogle knapper :o)
    Men så skulle jeg også gerne have alt hvad der skal bruges, og til mange behandlinger..


  • #12   8. mar 2009 Og hvis jeg nu køber Jet seal 109, så kan det vel også bruges til fælgene istedet for Zaino Z2, eller hvad?? For der er jo ingen grund til at bestille 2 forskellige produkter til lak/fælge hvis de gør det samme, og virker lige godt..

  • #13   8. mar 2009 Jeg kan se i din guide "vask og voksning"
    http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=38067
    at du påfører jet seal 109 og derefter Chemical Guys Pete's 53 voks.
    Men i denne tråd har jeg fået indtryk af at forsegler er det sidste. Men i starten af denne tråd kan jeg se du skrev 5. Forsegler og/eller voks påføres. Så det vil sige at voksen KAN undværres hvis man syntes..??

    Jeg håber det er iorden med alle disse dumme spørgsmål. Men jeg vil bare så gerne gøre det rigtigt. Og produkterne er jo ikke ligefrem billige. Så jeg vil jo heller ikke bare bestille på livet løs. Men omvendt har jeg også bestemt at jeg skal have det der er brug for.. :o)


  • #14   8. mar 2009 morten F

    - Cleanyourcar er et meget godt firma. Jeg har selv handlet der nogle gange, og hver gang er det gået fremragende.

    Træf er bare stille, roligt og hyggeligt. Fredag aften kl. 20 ved Bilka's parkeringsplads.

    Pete's 53 ser godt ud, men det kræver man villig til, at give bilen et ekstra lag hver måned. Så, du skal vide hvad du går ind til. Sammenlignet med f.eks. nogle af Collinites vokse vil du få langt bedre holdbarhed og nogenlunde ca. det samme look.

    Hvis du skal finde lakrens på CYC's hjemmeside, skal du først ind under "Wax" og derefter klikke på f.eks. ikonet hvor der står "Dodo Juice". De laver en lakrens der hedder Lime Prime Lite(LPL) og den er uden slibemidler. Jeg har faktisk lige købt noget af det, samt noget Collinite 476s. Zaino er et ret specielt system, så jeg ville ikke blande deres produkter med andres, jomindre det er noget simpelt som f.eks. en quick detailer. Hvis du udelukkende vil bruge Chemical Guys produkter, kan du bruge deres lakrens, der kan købes her: www.chemicalguysuk.com/ProductDetails.asp?ProductCode=VBOND&CartID=2

    Voksen kan undværes hvis forsegleren er god nok/lavet til det og omvendt. Tanken ved at smide begge på, er at det skal være mere modstandsdygtigt. Men ved f.eks. Collinite ville jeg ikke smide forsegler på før voksen, da voksen er så stærk, at det ikke behøves.

    Jeg har brugt JetSeal109 til mine fælge, og det virker rigtigt godt. Når det er på, skal de bare vaskes i en mild shampoo, så ingen brug for specielle gel fælgrense..


    Venligst,

    Ebbe



  • #15   8. mar 2009 Okay. Nu tror jeg det er ved at hjælpe på det.
    Men jeg vil gerne lige fprsøge at opsumere det vi har snakket om for at høre om jeg har forstået tingene rigtigt.

    Når lakken skal have den helt store tur, er fremgangsmåden følgende:
    1. Skumvask
    2. efter et par minutter skylles dette af.
    3. Bilen vaskes med Zaino Z7 3½ låg til 1 spand vand.
    4. Bilen skylles med vand.
    5. Sprayes med Meguairs Last touch
    6. Tørres af med Sonus Der wonder drying towel
    7. Bilen clay'es med Sonus Green - Ultra Fine Clay refill og Last touch som lubricant.
    8. Bilen vaskes.
    9. Lakken renses med Dodo Juice - Lime Prime Lite
    10. Bilen vokses med Collinite No. 476S - Super Doublecoat Auto Wax
    11. Evt. sprayes med Last touch.

    Er dette nogenlunde fornuftigt, kan de nævnte produkter arbejde sammen og fungere det med en mørkeblå metallak?

    Kan Dodo Juice - Lime Prime Lite og Collinite No. 476S - Super Doublecoat Auto Wax også bruges til fælgene, eller er Jet seal bedre end collinite'en? For ellers vil jeg jo gerne spare de 19£ til Jet seal'en :o)

    Jeg regner ikke med at købe polermaskinen her i første omgang, da jeg kan se der skal bruges mange penge på produkter. Men det kan vel også lade sig gøre med håndkraft her i starten. Resultatet bliver nok ikke ligeså godt. Men indtil polermaskinen er i hus, kan det vel gå??


  • #16   8. mar 2009 Og når så bilen vaskes til dagligt er det bare de første 6 punkter der køres efter??

  • #17   8. mar 2009 morten F

    - Ja, nu er du ved at have fat i det. Men, hvorfor vil du bruge Zaino's sæbe? Den er ret dyr og det er jo ikke en Zaino forsegling, at du har på bilen?

    Jeg har hørt om folk der har brugt 476 til fælgene, men har ingen erfaringer med det selv. Prøv evt. at søg på DW efter noget information. Jeg bruger JetSeal109, da det holder fint og er meget let medgørligt.

    Ja, det kan fint gå uden polermaskine, og det er de 6 første punkt, at du skal gennemgå til dagligt, ja. smiley

    Hvornår forventer du at bestille?


    Venligst,

    Ebbe


  • #18   9. mar 2009 Grunden til at jeg regner med at bruge Zaino sæbe, er kun ud fra den guide på DW. Hvor han skriver, at det er det produkt han har bedst erfaring med.. Men hvad kan du anbefale. Jeg kunne godt forestille mig, at der er stor forskel på sæber. Men har ikke nogle ergaringer..

    Men jeg regner med at bestille imorgen eftermiddag tror jeg. Så håber jeg at kunne have produkterne klar til jeg får bilen. Den er ved at blive klargjort ved forhandleren nu. Og i sidste uge blev den om lakeret. Så jeg glæder mig som et lille barn.. :o)
    Men jeg tror jeg vil forsøge med LPL og 476 til fælgene, og så spare de 19£.


  • #19   9. mar 2009 morten F

    - Okay, ja, der er nogen forskel. Jeg tror bestemt også, at Zaino er godt, men det vil måske være mere til din fordel at finde noget der er billigere pr. vask. Jeg ville kigge nærmere på f.eks. Chemical Guys' sæber - der er nogle spændende nogle imellem. Jeg har selv gode erfaringer med CG Extreme Body Wash + Wax, men søger du noget uden voks i, som der samtidigt er 'venligt' imod voksen, skulle du måske kigge nærmere på Maxi Suds II. Sidstnævnte er også lidt billigere. Jeg ville købe en gallon sæbe hvis jeg var dig. Det er træls at stå i en situation uden mere sæbe:) Køber du en skumspreder til højtryksrenser? Og hvilken Snow Foam køber du?


    Venligst,

    Ebbe


  • #20   9. mar 2009 Hej igen.
    Jeg kan se, at maxi-suds II 1 gallon er udsolgt på CYC. Så i første omgang køber jeg nok bare den lille flaske.
    Jeg regner med at købe denne skubspreder
    http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-and-drying/gilmour-foamaster-ii/prod_329.html
    For på den højtryksrenser jeg har, kan "håndtaget" eller hvad man skal sige ikke skilles af, og derfor kan jeg ikke sætte en skumspreder på denne.
    Jeg regner med at bruge denne snow foam:
    http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-and-drying/super-snow-foam-5-litre/prod_370.html
    Og så evt lige med en lille smule maxi suds II i. Det har jeg ladet mig fortælle skulle være en god blanding.

    Men hvad mener du om disse produkter jeg har nævnt?

    Jeg kom også til at tænke på hvordan snowfoam, maxi-suds II og Last touch opfører sig på min forrude. Jeg syntes ikke der er noget der er mere irriterende end vinduesviskere der hoppe og danser, laver streger eller trækker en sløret film over ruden når de kører. Og desuden har jeg regnsensor på bilen. Og den bryder sig ikke om hvis ikke der viskes ordentlig ren, eller der trækkes en sløret film over ruden :o)
    Men vil det blive et problem med de produkter jeg regner med at bruge? Og hvad kan jeg evt. gøre for at få viskerne til at viske helt rent uden streger og sløret film??


  • #21   9. mar 2009 morten F

    - Jeg kender ikke rigtigt noget til de 2 produkter. Men, det lyder da til, at den Gilmour er o.k. Du kan evt. søge på DW omkring de forskellige snow foams.
    Jeg oplever ikke, at CG's Extreme Bodywash + wax fedter ruden ind. Men, Last Touch gør helt klart, så det skal du nok holde dig fra. Der er meget silicone i produktet. Og Maxi Suds burde ikke være noget problem på nogen måde:)

    Venligst,

    Ebbe


  • #22   9. mar 2009 Det lyder godt.
    Jeg tror jeg vil sende en bestilling afsted i dag fra CYC. Og så håbe alt går planmæssigt..

    Jeg kan se du også kommer fra Nordjylland. Hvor i nordjylland er det?


  • #23   9. mar 2009 morten F

    - Jeg kommer fra Mou 25 km øst for Aalborg. Jeg har også lige modtaget mit T&T nummer fra CYC idag, så pakken er her nok torsdag el. senest fredag. Så, det er godt. Jeg har aldrig oplevet problemer ved at handle dér, servicen er god og leveringen relativt hurtig.


    Venligst,

    Ebbe


  • #24   9. mar 2009 Det lyder godt.
    Jeg har fundet ud af at jeg faktisk godt kan skille "hovedet" af på min højtryksrenser (en ALTO). Så jeg tror jeg bestiller denne skumspreder istedet, da jeg syntes jeg kan læse rundt omkring at det er bedst med en til højtryksrenseren.
    http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-and-drying/foam-lance-various-fittings/prod_371.html

    Kender du denne?

    Og så har jeg lige ét problem..
    Hos CYC, er Meguairs All perpose cleaner udsolgt..
    http://www.cleanyourcar.co.uk/engine-amp-exterior/meguiars-all-purpose-cleaner/prod_321.html
    Er der andre produkter fra CYC, som kan det samme, og til ca. samme pris??
    evt. denne
    http://www.cleanyourcar.co.uk/engine-amp-exterior/meguiars-super-degreser/prod_382.html


  • #25   9. mar 2009 morten F

    - Det er udsolgt, fordi jeg har købt det sidste;o) Hehe. Men, for det meste går der ikke lang tid, før de får varer som APC kommer 'in stock' igen. Jeg ville vente hvis jeg var dig - det er forholdsvist billigt og mere alsidigt end så mange andre. Du kan jo f.eks. også rense sæder med det, hvis du altså blander det korrekt. Super Degreser er ikke så 'all purpose' som APC, og det holder sig derved næsten til motorrum, undervogn og dørfalser hvis de er særligt tilsmudsede. Men, SKAL du bruge det lige nu og her, så køb noget CG Strong Wash - det er godt til at fjerne skidt fra ekteriøret, o.k. til skærmkasser. Du kan evt. supplere med køb af Megs Super Degreaser. Husk at købe forstøver + flaske til Strong Wash. Jeg har selv brugt Strong Wash og jeg er godt tilfreds med det.

    http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-and-drying/chemical-guys-strong-wash-bug-bugger-/prod_183.html

    Og ja, det er klart bedst med højtryksrenser. Jeg har lige købt en skumspreder præcis som den du link'er til:) Bare til en Kärcher. Det skulle være én af de bedste på markedet.


    Venligst,

    Ebbe


  • #26   9. mar 2009 ØV.. Så var jeg for langsom :o)

    Men jeg vil gern til at have bestilt, så jeg forhåbentlig kan have tingene inden jeg får bilen. Så jeg er klar til at gå i krig. :o)
    Men Jeg regnede ikke med at bruge APC til interior. Det der var mine planer med det, var til at rengøre motorrum, dørfalser, evt skærmkasser osv. Men ville du så vælge Meguairs Super degreaser eller CG strong wash når det er til det jeg beskriver?
    Og er der nogen af dem der ikke må komme på lakken?


  • #27   9. mar 2009 Og hvordan er de ved voksen på bilen?

  • #28   9. mar 2009 Når du har vokset bilen skal du ikke bruge de 2 - de æder den.

    Jeg ville vælge Strong Wash til dørfalser, grill osv. Jeg ved ikke om Megs SD er lakvenlig, men det ville undre mig hvis den ikke var. Jeg har set mange bruge det til undervogn, skærmkasser, motorrum m. fl. Strong Wash er i hvert fald venlig imod lakken, og den er også god til at fjerne fluer osv. på fronten. Hvis bilen f.eks. er særligt beskidt, kan du give den hurtig omgang i Strong Wash før du går i krig med Snow Foam osv.

    Forresten, er bilen helt nylakeret lige når du får den? Eller hvor lang tid er der gået mellem lakering og til du vil til at forsegle osv.?


    Venligst,

    Ebbe


  • #29   9. mar 2009 Okay jeg går efter strong wash og håber ikke det når at blive udsolgt smiley

    Men ja bilen er helt nylakeret. Den blev lakeret i sidste uge. Og forhandleren er ved at klargøre resten af bilen. Så HELT ny lak :o) SKØNT..
    Men jeg har fået af vide at jeg ikke skal gøre noget ved lakken de første 3 uger ud over at vaske den. Jeg har fået af vide at lakken skal hærde op først. Og det syntes jeg da lyder rimelig fornuftigt.. Er det noget du har erfaring med?

    Jeg tænkte på - Hvor lang tid plejer der at gå fra man bestiller hos CYC til det lander hos mig? Og kommer det med post eller fragtmand.. Og hvis ikke lige man er hjemme når det kommer. Hvad så??


  • #30   9. mar 2009 morten F

    - Det kommer med GLS, så det er super. Lige til døren:) GLS's hovedkontor for Nordjylland ligger i Nr. Sundby, så du ringer bare til dem og kører derud og henter det, hvis du ikke var hjemme da de kom. Ellers ring til dem og aftal et nyt leveringstidspunkt hvor du er hjemme.

    Ja, vent i nogle uger før du går igang med forsegling. Jeg ville sådan set vente lidt længere tid - evt. en måned. Samtidigt skal du sørge for, at bruge skumvask/snow foam så meget som muligt, da lakken i den første tid er meget modtagelig overfor vaskeridser, så det er vigtigt, at lakken er så ren som muligt, når du håndvasker den. Så, evt. 2 x snow foam inden hver håndvask. Hvilken vaskehandske køber du, og har du tænkt dig, at bruge 2 spande og grit-guards til vasken?



    Venligst,

    Ebbe


  • #31   9. mar 2009 Jeg regner med at købe denne:
    Sonus Sheepskin Wash Mitt
    http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-and-drying/sonus-sheepskin-wash-mitt/prod_32.html

    Eller jeg regner egentlig med 2 stk. Så der er en til det nederste af bilen, og en til resten..
    Og så regner jeg med at bruge 2 spande. Jeg har dog ikke købt nogle med grit-guard. For jeg kan ikke lige se at det hjælper ret meget. For der vil vel altid blive hvirvlet lidt rundt. Og ellers det der vil lægge i grit-guard'en vil vel ellers bare ligge på bunden??
    Og så kan man jo bare lade være med at køre handsken hen af bunden smiley

    Men får man af vide af GLS, hvornår de leverer, så man har en chance for at komme hjem og tage imod. Eller kan man få dem til at ringe inden de kommer??


  • #32   10. mar 2009 morten F

    - Nej, men du får T&T nummer, så kan du ringe til dem, når pakken er i DK. Jeg bruger også Sonus' handsker - de er rigtigt gode. Man skulle ikke tro, at grit-guars hjælper, men det hindrer faktisk omrøring. Dog skal man ikke fyre handsken rundt i spanden, så at grit-guarden begynder at snurre - det siger sig selv. Selvfølgeligt vil der altid være nogle partikler i vandet, men for mig at se, handler det om at eleminere så mange chancer for vaskeridser som muligt. Hvis bilen er særligt beskidt skifter jeg også vandet i skylle-spanden en ekstra gang under vasken.

    Jeg vil sige, at et par nogenlunde gennemsigtige spande er mere værd end et par grit-guards. Så kan du jo se, om det er ved at være tid til, at skifte det ud.


    Venligst,

    Ebbe


  • #33   10. mar 2009 Alle tiders. Jeg vil overveje grit-guards. Men det bliver ikke i denne omgang. For jeg har lige sendt en bestilling afsted til CYC. Så nu må vi se hvornår det dukker op..
    Det bliver spændende at komme igang.
    Men hvor lang tid plejer der ca. at gå fra bestilling til det er hos mig?


  • #34   10. mar 2009 morten F

    - ca. 3-4 arbejdsdage.


    Venligst,

    Ebbe


  • #35   10. mar 2009 Morten F
    Nu kan jeg se du skal have den samme foam lance jeg har bestilt og har fået hjem (også til Alto)..
    Den er rigtig god da du selv kan bestemme hvor kraftig blandingen skal være, samt du kan lave en stråle eller spraye det i en bue ud over bilen.. Den virker alletiders!

    Derudover bruger jeg selv Maxi Suds II og den skummer alletiders med ovennævnte eller med den der følger med Alto'en for den sags skyld men slet slet ikke ligeså god som den anden, samt har jo heller ingen muligheder for nogen instillinger eller andet..

    Den foam du har valgt, siger nogle er god til at skumme meget op men dens rense egenskaber er ikke ligeså god som Bilt Hambers skum som skulle skumme mindre (ikke skabe barberskum) men rense meget bedre! Men derfor skal din nok stadig rense godt også.
    Jeg bruger selv Valet Pro - PH Neutral Snow Foam som også rengør meget godt, men jeg tror nu stadig godt det kan blive bedre ABSOLUT!! Så næste gang jeg bestiller tror jeg jeg ska se om jeg kan skaffe noget BH Autofoam.. Jeg fandt først ud af BH Autofoam's egenskaber efter mit køb så må blive næste gang..

    Husk dit skum skal IKKE blive tykt som barberskum eller blive siddende som barberskum - selvom det ser godt ud er meningen noget tyndere som begynder at løbe af stort set så snart det kommer i kontakt med overfladen.. Det er meningen da boblerne i skummet skal nedbrydes for at rengøringen kan begynde og fjerne overfladeskidt og snavs..

    Da jeg selv bestilte fra CYC gik der også kun 3-4 dage og det er virkelig god service! Alt er pakket rigtigt godt ned og forsvarligt alt sammen.
    Jeg fik endda selv et towel med samt 2 pakker Blue Perl Microfibre Applicator Pads Pkg/2 ekstra med som jeg ikke havde bestilt.. Jeg kontaktede Tim som ikke ville lade mig betale for det - så jeg kan ligesom Ebbe KUN sige alletiders service du ikke finder mange andre steder!

    Jeg skal selv til og igang i år og lidt mere seriøst..
    Men held og lykke og god fornøjelse


  • #36   10. mar 2009 The Beast Meister :

    - Super feedback :o) Jeg får Hyper Wash nu her, og forventer at smide en film el. noget ind med det. Så må vi se hvordan det gør sig:)

    Jeg har også altid fået nogle ekstra dele med, når jeg har handlet ved Tim, super service - super indpakning, ja, alt er som det skal være. Det er træls at Tim ikke forhandler Bilt Hamber (endnu), ellers havde jeg købt noget autofoam med.

    Vi må have lavet noget detailing-komsammen engang i foråret..


    Venligst,

    Ebbe


  • #37   11. mar 2009 Ebbe J

    Mange tak for de pæne ord, er bare lidt "ked af" på morten F's vegne jeg ikke var lidt før ude så kunne han måske ha ændret noget hvis det endelig var det han ønskede - selvom jeg uden tvivl tror han nok skal blive glad for det han nu har bestilt denne gang.

    Jeg ville også gerne lave noget film og smide op men synes bare det bøvlet med en kamera tlf. og så lave noget samtidigt.. Blit hurtigt rystet, klodset - for ikke át sige super dårlig kvalitet desværre! Derfor er jeg lidt tøvende med det endnu - selvom det ville være bedre feedback for andre brugere jo.

    Ja jeg gir dig ret mht. Bilt Hamber da der virkelig er noget kræs imellem, men ville nu også gerne se han udvidede sin samling af Valet Pro da fx. deres wheel cleaner er en af de bedste jeg NOGENSINDE har prøvet!! Plus den er Ph neutral så den er sikker og uden for fare til alle fælge.
    Du har jo set mine beskidte fælge og da jeg fik min CYC bestilling skulle jeg lige prøve noget af det.. Havde fortyndet det til det mildeste de anbefaler - tror det er 1 : 15 vist eller sådan noget (ka ikk helt huske det) - det viser sig dog andre fortynder endnu mere med gode resultater.
    Jeg gav mine fælge et par sprays (5-7) jævnt fordelt og skidtet begyndte bare at løbe af.. Og det der sad tilbage kunne nemt lige fjernes med en vaskebørste.. Jeg var solgt lige med det samme!

    Det med de ekstra dele der tænkte jeg straks det sku Tim da ha noget for self. men selvom jeg pressede på ville han ikke lade mig betale. Self. er det heller ikke meget men jeg ville da brokke mig hvis det var modsat, så det kalder jeg service! men vores ordre bliver nok også altid lidt større da vi har det længere måske..

    Det med detailing-komsammen er alletiders mulighed for de nye der gerne vil lære mere, samt for os lidt mere "erfarne" (jeg vil ikke kalde mig erfaren - langt fra men jeg kender da basics efterhånden) kan snakke om metoder og produkter..
    Vi må lige finde ud af noget hvor der er muligheder for alt vi får brug for - for der nok et par krav vi bør få gennemtænkt.. Men kan vi lige se på jo.


  • #38   11. mar 2009 The Beast Meister :

    - Ang. Fælgrens, så bruger jeg Meguiars Wheel Brightner når det skal være RENT og ellers kun en shampoo blanding i en sprayflaske. Det afholder mig naturligvis for at vaske fælge uden lak på o. lign. specialfælge, men jeg køber nok noget gel-baseret fælgrens på et tidspunkt. Fælgrens er fint, men pga. at det er kraftigere end normalt shampoo så bruger jeg hellere dét, så at forseglingen ikke bliver påvirket af det.

    Det omkring at Tim smider noget ekstra i, så er det et salgstrick - du er ovenud lykkelig og vil med sikkerhed handle der igen;o) Så, derfor vil han selvfølgeligt ikke have penge direkte for det - dem skal han nok tjene ind på andre måder, heh..





  • #39   11. mar 2009 Hej igen.

    Tak for alle de gode råd og tips fra både Ebde og The beast meister.
    Jeg er super glad for at være medlem af denne gruppe. For jeg har søgt og søgt efter et sted som dette. Jeg syntes mange andre foraer er useriøse og der er mange som "tror" de ved en masse. Men i virkeligheden ikke aner hvad de snakker om. Så stor tak til jer..

    Men jeg vil da ikke have noget imod at få lidt ekstra med fra CYC. For det blev godtnok en dyr omgang :o)
    Jeg bestilte varerne søndag aften. Og modtog en ordrebekræftelse lidt efter.
    Men plejer de ikke at sende en mail når de afsender pakken? For jeg har ikke hørt mere fra dem siden søndag. Jeg ved godt der ikke er gået så længe endnu. Men jeg glæder mig bare sådan til at få tingene hjem og komme igang med at prøve det af.. :o)

    Men det bliver nogle lange 3-4 uger at vente på at lakken på min bil hærder. Før jeg kan komme igang med at få denne shinet op. Men så må jeg jo starte indvendig, og evt fælgene. Og så nyde dette indtil lakken er hærdet og den skal have en tur.. :o)


  • #40   11. mar 2009 Så har jeg modtaget et tracking-nummer fra CYC.. :o)
    Pakken vejer 21 kg smiley


  • #41   11. mar 2009 Ebbej J
    Ja og også for at kunder der spenderer mange penge føler de specielle og får noget ekstra igen (udover det for point jo) - og det virker!
    For det en service ikke mange leverer og jeg handler der ikk kun pga. jeg får gratis tiing jo, men fordi det god service og gode produkter til fornuftige priser.

    morten F
    Tak for de pæne ord!
    Du kan evt. se på min sidste (første) ordre fra CYC - der står noget med bestillingstidspunkt, afsendelse og modtagelse så har du ca noget at gå udfra.
    http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=108317


Kommentér på:
Generel bilpleje - Er lidt forvirret

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce