Hakker/Rykker i acceleration (specielt 5./6. gear) {{forumTopicSubject}}
Hej alle eksperter,
Jeg har brug for lidt hjælp.
I weekenden fik jeg foretaget en ServiceRens på min BMW320d E46 (150 hk). Vi fulgte instruktionerne og sprøjtede skidtet ind lige efter luftmassemåleren, ved forhøjet tomgang (1400 omdr/min stod den på), og jeg kørte en frisk 10 minutters tur derefter, med en smule røgudvikling til følge. Bilen går en anelse mere roligt i tomgang nu og den føles en lille smule kvikkere fra 0-100.
Bilen har for et år siden været i Galten (hos Scantune) hvor det blev pointeret at den måske godt kunne være kokset/sodet lidt til. Den fik ca. 165 hk og 395 nm. Den blev vist målt til 149 hk og 315 nm inden optimeringen.
Mit problem er nu (efter rensningen) at når der kommer belastning på og jeg accelererer (i 5. og 6. gear især) så ”rykker den lidt” i accelerationen. Jeg har læst om en anden (dog en VAG Skoda ejer) der fik løst problemet ved at ændre motorstyringen. Kan det tænkes at min bil efter rensningen nu pludselig sagtens kan få det luft som den skal bruge og derfor i virkeligheden snapper efter brændstof e.l.?
Eller er det måske EGR-ventilen der ikke kan finde ud af at lukke ordentlig til, ved hård belastning?
Motorolie i dieselfiltret?
Brændstoffødepumpen (eller hvad den nu hedder ;-)) der er defekt?
Sidder der måske en defekt vakuumventil på Turboen (eller er den elektrisk styret på E46 - det er den vistnok på nyere maskiner?!)
Problemet er først opstået efter ServiceRens 2D.
Jeg har lagt 2 videoklip på min profil som viser accelerationen (de er naturligvis optaget et sted hvor den hastighed er lovlig!). På den analoge brændstofmåler til højre kan man se hvor uroligt den accelererer, og man kan tydeligt mærke det i bilen. Jeg har konstant speedertryk på begge videoklip (= i bund)
Håber rigtig meget at I kan hjælpe.
Vh Martin
jan 2005
Følger: 152 Følgere: 154 Biler: 18 Emner: 227 Svar: 1.044
apr 2006
Følger: 5 Følgere: 3 Biler: 3 Emner: 12 Svar: 65
Tak for dit svar. Nu vil jeg ikke lyde "klog" på det punkt, men 2D er jo en servicerens man sprøjter ind lige efter Luft-Flow-måleren. 1D kommer i brændstoffet.
Bilen har netop fået 2D, men den får naturligvis også jævnligt 1D, blandt andet her i sidste tank. Hver gang den har gået 15.000 km får den sådan en omgang brændstofadditiv.
Vh Martin
PS Landberg som sandsynligvis har leveret din "Utune" er meget stor fortaler for Servicerensen, og det var faktisk efter at jeg læste et indlæg på et forum at jeg blev overbevist om, at det nok var en god idé at sprøjte sådan en omgang ind sammen med luften.
apr 2006
Følger: 5 Følgere: 3 Biler: 3 Emner: 12 Svar: 65
Læs venligst her:
(Dette er skrevet af Thomas Landberg)
Tilmeldt: 19. jun 2008, 02:06
Indlæg: 169
Geografisk region: Nordjylland
VAGcom ejer: Ja
Kommerciel bruger: Landberg.dk
Re: BRUG BellAdd!!!!!!!! Det er ikke for sjov!
Jeg skal prøve at tage mig sammen og poste nogle før/efter-effektkurver så man kan se hvad Bell Add gør ved motoren... Når jeg chipper en bil heroppe bruger jeg altid Bell Add og det er ikke for at sælge mere, for rensningen er med i prisen, så det er mig selv der betaler for skidtet. Men det virker... Det er der ingen tvivl om. Et par eksempler:
Havde en kunde med en VW Touran 1.9TDi 105hk med sølle 18.000km på klokken. Den burde få 140-145hk med den forsigtige tuning jeg lavede på den, men fik kun 136hk. Så gav jeg den en rens, hele værkstedet blev fyldt med røg - og den smed 144hk. Den bil blev kørt af konen og havde mange byture.
Have en anden kunde med en Golf V 1.9TDi 105hk der havde kørt 60.000km som skolevogn. Den fik 138hk og jeg gav den en spray. Den røg så meget, så vi tog bilen ud på en frisk tur for at undgå at svine hele værkstedet til. Efter køreturen viste den 148hk...
I dag havde jeg en ung gut oppe med en BMW E46 328i. Bilen er opgivet til 192hk, men målte 183hk. Han kørte 95 oktan og det er den ikke beregnet til, så det var sådan set ok. Så gav jeg den en rens og en frisk tur, så viste den 188,9hk og en meget mere jævn kurve. Kunden var ret glad for at få 6hk for 170kr
Husk de eksempler med dieselbiler også får en flaske i tanken, men det kan jeg jo ikke måle før/efter, da det skal virke over en helt tankfuld. Men min Bell Add-mand mener, at den man hælder i tanken også godt kan være god for 5hk på en 105hk TDi.
Hvis det er muligt skal man pille slangen af lige efter luftmassemåleren, fyre hele flasken ind den vej, lade bilen stå i tomgang, sætte slangen på plads og rulle en tur. Så står der røg ud...
Hov, en Octavia 2.0TDi gik i dag fra 183hk til 189hk efter Bell Add og de 189hk blev lavet helt uden røg
--------------------------------------------------
apr 2006
Følger: 5 Følgere: 3 Biler: 3 Emner: 12 Svar: 65
.................................................................
Beskrivelse af Bell Add ServiceRens 2D aerosol
ServiceRens 2D
Specialrens til indsugning, forbrændingsrum, lambdasonder og katalysatorer til dieselmotorer.
ServiceRens 2D bruges til indvendig rensning af dieselmotorer samt EGR system og KAT. Bruges ved store og små serviceeftersyn, eller til at løse driftsproblemer pga. koks og urenheder i motoren. Produktet forstøves ind i indsugningen. Motoren skal være driftsvarm og køre i tomgang. Efter behandlingen skal motoren køre en frisk tur på minimum 10 minutter. Produktet er ikke brandfarligt. Indeholder IKKE stoffer, der beskadiger motor eller KAT.
Indhold: 220 ml.
.................................................................
Og her følger en beskrivelse af 1D:
------------------------------------------------------
Beskrivelse af Bell Add Servicerens 1D+
ServiceRens 1D+
Enkelt produkt til fjernelse af dysestøj og hård motorgang
ServiceRens 1D+ bruges til indvendig rensning af alle typer dieselmotorer. Bruges ved store og små serviceeftersyn, eller til at løse driftsproblemer pga. koks og urenheder i motoren.
Produktet fyldes direkte i bilens dieseltank og virker mens bilen kører. Flaskens indhold rækker op til 80 liter brændstof. Kan ikke overdoseres.
ServiceRens 1D+ indeholder IKKE metalforbindelser, eller stoffer, som beskadiger brændstofsystem, motor, partikelfilter og KAT.
Indhold: 200 ml.
---------------------------------------------------------
Bilen får jævnligt en 1D behandling, men det er første gang at den har fået 2D!
Den har IKKE Partikelfilter. Til gengæld er den godkendt til Euro4-normen fra fabrikken. E90/91 var første 3-serie der fik Partikelfilter og de første modeller havde det ikke engang. Man kan faktisk se det på da BMW ændrede afgangsrøret på E90/91 fra at pege ned i jorden til at gå lige ud - lyder måske lidt underligt, men det er i hvert fald den nemmeste måde for mig at se hvorvidt den har partikelfilter ab fabrik eller ej
Jeg må få lavet en fejludlæsning på den!
apr 2006
Følger: 5 Følgere: 3 Biler: 3 Emner: 12 Svar: 65
Det var bare lige for at få afklaret forskellen på de to typer ServiceRens, når det nu blev bragt op.
Til info er mit første skridt at høre om Per Mai vil smide den på rullefelt og komme med et bud på problemet. Hvis jeg er heldig er det blot et spørgsmål om motorstyring - og der er han jo verdensmester
Tak for hjælpen, og jeg poster igen når jeg har fundet en løsning på problemet.
Vh Martin
apr 2006
Følger: 5 Følgere: 3 Biler: 3 Emner: 12 Svar: 65
Det mente de også i synshallen da de overhovedet ikke kunne måle noget forurening på den. Jeg kontaktede derfor BMW Danmark og bad dem dykke ned i det (selvom bilen er hentet i Tyskland). Det skyldes sandsynligvis EURO4 KAT'en.
I øvrigt fed bil du har der - er imponeret over at Landberg kan skrue så meget op for ydelsen på den 163 hestes maskine. Har du haft den på rullefelt?
apr 2006
Følger: 5 Følgere: 3 Biler: 3 Emner: 12 Svar: 65
Til sammenligning har min far nøjagtig samme maskine i sin som du har (dog i en E91), som han også har haft ved Scantune (ligesom jeg har). Jeg mener at han fik 197 hk / 410 nm. Så det er alligevel en slat mindre end Landberg giver.
Jeg synes det er vanvittig smart med det Utune-system, hvad er dine erfaringer med det?
Hakker/Rykker i acceleration (specielt 5./6. gear)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside