{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.011 visninger | Oprettet:

sync mellem bak og 1. gear? {{forumTopicSubject}}

Har nogle af jer oplevet at gearkassen's synkronisering mellem bak og 1. gear er gået død?

Normalt kan man jo hive den op i 1. imens man triller baglæns, fordi bak og 1. gear er synkroniseret ( hvilket også er derfor man altid hiver den i 1. hvis den ik liige gider i bakgear ).

Men min er fra i dag begyndt på at lave et højlydt skrat når den gør det.. Jeg kan godt gøre det, hvis jeg bakker meget langsomt, og jeg ligesom lister den op i, men ellers siger det bare CRUNCH.

Har i oplevet lignende?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sync mellem bak og 1. gear?
  • #1   30. apr 2009 På min den røde der røg den i 5 gear sådan at den hoppede ud hele tiden.

    Men mellem 1 og bakgaer skal man ikke kunne rive den imellem uden det slider elelrtager skade.
    Hvis du er i gang med at bakke kan det godt være du kan få den i 1 gear, men det er ikke sundt for synromesserne eller det som holder den inde i gearet.
    Hvis det har været standarten så tror jeg desværre Tonni at det netop er årsagen til du nu ikke længere kan ude det siger clonk.

    Du kan jo heller ikke rive den i bakgear mens bilen triller forlæns :o)
    1 og bakgear er nemlig ikke syncroniseret, de har både forskællige gearing bakgearet er højere gearet og så beder du den om at køre fra den ene retning til modsat, det er langt fra at være syncroniseret.

    Men jeg har faktisk set mange manuelle gearkasser ødelagt på den måde fordi folk (ikke sagt dig) de køre baglæns og så skal den rives i 1 inden bilen stopper fordi så kan man jo lave en ordentlig koger :o)
    Og dem der prktisere dette får tit det problem at syncro messen bliver slidt og hvis man er rigtig heldig så vil den også begynde at hoppe ud af gearet mens du køre, dette har jeg prøvet med mit det 5 gear og det er nok det eneste gear man ikke kan undværre af dem alle :o)
    Det er ihvertfald min erfaring med det.


  • #2   30. apr 2009 Det har ALDRIG været et problem før, og det er min 5. daihatsu gearkasse jeg triller rundt med nu ( 2 på den første hatsu, og 3. på den jeg har nu ).

    Jeg har altid kunnet hive den i 1. når jeg trillede baglæns, og så bruge koblingen til at bremse og accelerere fremad.

    Det er bare surt når man er vant til at bruge den "funktion".


    Og ja det er korrekt at du ik kan hive den fra 1. til bak, når du triller fremad, men omvendt har man da altid kunnet.


  • #3   30. apr 2009 korrekt,
    Jeg har da også selv kunne dette, men jeg synes nu ikke den gør det som ingen ting, jeg synes den er lidt træg så længe bilen stadig triller baglæns.

    Men er det ikke bare at "hente" en ny kasse ude fra Sajmons varelager :o) og så samtidig glæde sig over at komme af med den nederen 1.6 gearing, den må være træls at køre rundt med :o)


  • #4   1. maj 2009 nej, jeg elsker min 1.6 gearing smiley

    Også selvom den stjæler et sekund 0-100 smiley

    Du kan prygle den ud til 90 i 2. gear og stadig være under 6500rpm smiley

    Sååe..

    Men min har bare aldrig været træg i det - den har altid gået i fint og smukt.. Det er bare surt... Men okay, gearkassen er reelt set også slidt.. km-tal er ukendt og diffet synger godt og grundigt.


  • #5   1. maj 2009 Så man kan vel sige den synger på isdste vers :o) hihi

  • #6   5. maj 2009 ja ik så ringe med en ombygget gearksse smiley


  • #7   5. maj 2009 Tonni, inden du er færdig med dit 2 gaer så er jeg færdig med mit 3 som går til 120/130 om man vil :o) hva hjælper det så man kan køre sit 2 gear ud til 90 :o)

    Det ødelægger til hver en tid fordelen ved at have en applause motor hvis man har gearingen med også synes jeg, da meningen med de ekstra kræfter for mange udelukkende er at få en hurtigere bil og hvorfor så montere en langsommere gearing, det er lidt som at tage 2 modsætninger og sætte dem sammen synes jeg.

    Jeg kan godt følge man kan lide den dejlige høje gearing på motorvej, men hvis det er her man bruger sin tid mest så havde der egentlig nok været mere idé i at beholde bilen som motoren oprindeligt kom fra, nemlig applausen som er en hel del mere behagelig til lige netop det formål :o)

    En charade skal sku bare være en lille hurtig racer med kort gearing så man kan udnøtte de ekstra kræfter til at komme hurtigere frem og ikke til moffe kørsel :o)

    Næ vil jeg køre moffe kørsel så tager jeg sku bare brabusen hehe,...


  • #8   5. maj 2009 Jeg kører moffe i den smiley

    Og jeg nyder at den har 140nm ved 2200rpm.

    Daihatsuen er jo ikke en bil hvor der udelukkende er træk efter 4500rpm ( ligesom fx en Almera GTi ).

    Den er meget konservativ og moment og hk-kurven er meget flad.

    Så det kan jeg godt lide at udnytte når jeg kører hverdagskørsel.

    Desuden blev gearkassen monteret da jeg lå og kørte 2x45km hver dag på landevejen.

    Den gav 1.5km mere på literen smiley


  • #9   6. maj 2009 Faktisk prøvede jeg at lege lidt med hvor langt jeg har kunne køre på litteren både på min gamle røde charade med 1.3 og efter den fik 1.6er plus med min nye charade med 4wd og 1.3er.

    resultaterne jeg har kunne opnå på motorvej hvor en hel tank er blevet brugt fra Roskilde til Aalborg har været følgende:

    charade TX 1.3 = 19,8/l (1.3 gearing)
    charade TX 1.6 = 20.9/l (1.3 gearing)
    charade 4WD 1.3 = 19.4/l (4WD gearing dog ens i 5gear med 1.3gearing)

    Men til dagligt ved bykørsel der bruger min 4WDer noget mere sovs og ender med at ligge på ca. 12 i snit.
    Den gamle 1.3er gik aldrig under 13km/l uanset hvor meget prygl den fik hehe.
    Men da den fik 1.6er så steg forbruget godt nok noget til kun 7-8km/l.
    Men også langt sjovere hehe.


  • #10   6. maj 2009 da jeg lå og kørte fra kalundborg til holbæk og tilbage igen kørte jeg 13.5-14.5 på literen.

    Og det var inkl at den så fik nogle bank lidt af tiden, og noget aftencruise osv.

    Har haft den på 15 på literen ud af landevejen, men 20 har jeg godt njok aldrig oplevet hehe smiley


  • #11   6. maj 2009 1.6 motor kan ikke udnytte den lave gearing ved 1.3 gearkasse

    en 1.6er med ombygget gearkasse er hurtigere end en med 1.3

    så hvis man har standard gearkasse vil det da være dumt
    jeg kunne slet ikke køre om kap med nogen da jeg kørte med standard
    brabus du har vist aldrig prøvet at køre med en der var ombygget HE HE


  • #12   6. maj 2009 curacao :


    aaaahh der vil jeg så sige nej smiley

    Hvis man laver lidt rappe gearskifte, så er 1.6 motor + 1.3 gearing altså noget hurtigere..

    Jeg har jo også haft 1.3 gearkasse på før, så jeg ved at den føles en del hurtigere smiley


    Den er bare belastende at ligge med 5500rpm på motorvejen med 140km/t


  • #13   6. maj 2009 Ja der vil jeg også sige Curacao, nu er det vist for længe siden du har kørt charade :o)
    Jeg har prøvet indtil flere forsøg mod Sajmons 1.6er med 1.6er diff i.
    Og alene i 1 gear ryger man faktisk 1-2 bilængder foran.
    Det er prcis i 1 gear man vinder allermest på den lave gearing.
    Og jeg kørte vel og mærke på standart 155/80-13 ruller mens han kørte på 185/50-15 så han burde have alle fordele ved start undtagen den lave gearing som ja bare er langt bedre til drag og acceleration.
    Ingen tvivl om det.
    Og jo jeg har faktisk prøvet Sajmons inden han solgte den med 1.6er gearing og det er jo ingen hemmelighed at applause gearingen er meget højere i 1 gear end charaden og dermed langsommere.
    Been there done that :o)

    Jeg har også kørt mod en gut jeg støtte på i en hvid charade som havde samme 1.6er og 1.6er gearing, han lå precis på samme måde og skulle slås med det alt for lange 1 gear for at komme fra start, nok har 1.6eren mere moment, men en lavere gearing vil jo til enhver være hurtigere med samme motor og HK det siger sig selv.

    Man kan så sige at det på toppen giver en større maks hastighed hvis den ellers kunne trække den ud som med 1.3 gearingen og det har jeg stadig ikke set en 1.6 gearing kunne endnu.
    Og selvom man skulle kunne køre de 5-10 Km/t hurtigere så er det jo ikke her det sjove ligger og slet ikke for så lidt, så er det sjovere i lyskrydsene og stikke fra dem der ligger og tror deres mondeo V6er den kan noget :o) eller en Golf Gtier osv. selv en bekendts Citroen Saxo 16Ver har jeg stukket fra i 1 gear og fulgt lige op til 120 hvor den så først begynder at komme igen.

    Man har det sjovere med 1.3 gearkassen, men ja til alm. kørsel så er 1.6 gearingen måske at fortrække, det er et valg man må gøre op med sig selv jo, men jeg monterede ikke 1.6er motoren for mageligheden men for alt det sjov man her for :o)
    Og der er ingen tvivl om at det er min fortrukne gearing, om jeg så fik tilbudt en gratis ombygget 1.6er til charaden ville jeg ikke eje den.

    Men mange har til vane at prygle deres 1.3ere ud til 7000 omdrejninger og der yder 1.3eren også fint da det maksimale HK ligger v. 6500 og man dermed kommer ned til momentet ved de 5000 omdrejninger i næste gear.
    Men hvis denne vane fortsætter npr man har skiftet til 1.6er så vil man midste en del da det maksimale HK ligger ellerede ved 6200 og momentet ligger fra 4500, så her midster man noget effekt ved at trygle den ud i det røde og op til 7000 omdrejninger,
    Jeg lå længe og eksperimenteret med tiderne og der er ingen tvivl mange omdrejninger og brølen ved 7000 omdrejninger "føles" hurtigt, men uret siger noget andet hvis man holder sig til et skifte ved de 6500.
    Men mærker også et langt bedre træk ved et skifte på 6500 da man så ryger ned hvor momentet er størst.

    Men Tonni hvis det blot er det shygoloiske i at vide den køre med 5500 omdrejninger er det jo ingen problem :o)
    Men hvis larmen er den afgørende faktor så kan et tak op på radioen hurtigt løse det problem :o)


  • #14   7. maj 2009 Jeg har kørt charade i ½ år

    nej for med om bygget gearkasse udnytter man momentet i en 1.6er
    har du ikek kørt på knallert.. hvor den så var hurtigere med større tandjul end med små smiley


  • #15   7. maj 2009 Jeg vil vædde at påstå at hvis man fik lavet en banan til 1.6 motoren ville den være hurtigere med 1.6 gearingen.

    Det er SÅ nemt at mærke at man rammer en klump i systemet omkring 6200rpm på 1.6'eren.

    Da jeg kørte uden katalysator ( 104,7 -> 113hk ), havde den det samme træk ved de 5000rpm og helt op til lige før 7000rpm.

    Så får man lavet en fin banan uden katalysator, så tror jeg egentligt godt at den kan følge med smiley


  • #16   7. maj 2009 Som en klog man sagde en gang.

    Med Heste kan du sælge en bil, men med Mment kan du vinde et ræs :o)
    Faktisk vil du blot midste endnu mere på at montere end banan.
    Ja du vil vinde nogle HK, men hvad hjælper det når du skal ud af hullet, der drejer det sig om hvor hurtigt du kommer op i moment området og det gør 1.3eren stadig hurtigere og ikke mindst meget før uden en banan da banan giver mindre modtryk og dermed mindre moment i de lave omdrejninger, men derefter kan det sikkert godt være den kan være med, men så kan man jo blive ved, hvis og hvis :o)
    Fordi sammenligningen skal jo være på gearingen og ikke om den ene er tunet i forhold til den anden.

    Men ja jeg kender alt for godt til det med knallerten hvor et for stort tandhjul det giver bagslag når man når grænsen :o)

    Men det jeg glæder mig eller mest til er når jeg engang finder en rigtig sund og frisk 1.6er til min G112 4WDer, nu har jeg jo 2 stk. G112ere og så kan man jo godt tillade sig at lege lidt hehe....
    G112 med 1.6er og en lille kompressor, det kunne blive meget interesandt tror jeg. :o) specielt hvis man blot øger HK til ca. 140 så det kan holde, men man bliver jo nød til at finde grænsen og hvis den først er ved 160 HK hvilket slet ikke skulle undre mig så er det da bare derud af :o) med de få Kg og 4WD så tror jeg faktisk den kunne blive rigtig ond i et drag race :o)
    Nu må vi se hvad det projekt bliver til..


  • #17   7. maj 2009 Katten er fjernet på min og jeg har banan manifol på. der er planet noget af topstykket. og får snart en anden knast i.
    Er lidt spændt på hvad den har, men skal nok lige ligge attesten ind når den bliver rullet smiley


  • #18   7. maj 2009 hvor har du fået ordnet knasten henne?

  • #19   7. maj 2009 jeg har haft turbo på min 1.3er. den var hurtigere med mølle på v 0.6 bar end en 1.6er !! smiley

  • #20   7. maj 2009 har ikke fået ordnet knasten endnu, men jeg får westspeed til det

  • #21   7. maj 2009 ja 0.6 bar.. der lægger en 1.3'er vel omkring 130-140hk.

    Det er jo klart, i kombination med den lave gearing smiley


    Hvad sagde trækaksler og gearkasse til durboen?


  • #22   7. maj 2009 vi startet med 0.6 i en dag og så hævet til 0.9 kan love dig den går godt
    1.3er trækker ud over 6500 . hvor 1.6 står af.. smiley


  • #23   7. maj 2009 hehe.. hvordan gav i den ekstra benzin? bare en trykregulator der følger ladetrykket?

  • #24   7. maj 2009 den fik bare noget ladetryk smiley

  • #25   7. maj 2009 haha smiley

    Griner nok.. Så kan du ikke have haft kørt ret mange km med det smiley

    Men respekt for at prøve det..

    Kobling og gearkasse brokkede sig ikke over de 0.9 bar? smiley


  • #26   8. maj 2009 Det sværeste er vel at få koblingen til at være med på de ekstra HK eller hva?

    Det mest nederen er at hvis man endelig laver tryk, så ville 1.6 gearingen helt sikkert være at fortrække til så mange kræfter, men det tror jeg ikke bliver så nemt på en G112 :o)

    Tonni jeg tror ikke trækaxler eller gearkasse siger noget til de ekstra HK så længe man ikke skam flår den rundt med hjulspind i 1 og 2.
    Men det mest irriterende må være at selvom man har flere HK så bliver den stadig ikke hurtigere i 1 gear da det bare går op i hjulspind :o)
    Det er så her jeg er spændt på hvad en 4WDer den kan klare og om den kan klare man lægger hårdt ud i 1, men koblingen bliver nok det svageste led.


  • #27   11. maj 2009 jo den bliver hurtigere i 1 gear smiley
    man skal bare starte rigtigt smiley


  • #28   11. maj 2009 Hehe ja, jeg glæder mig til at starte rigtigt med min 4WDer med 1.6er og 1.3 gearing, mit gæt er at det bliver meget hurtigt overstået uden det fjerneste hjulspind, som man er nød til at gøre med 2WD og 1.6er gearingen.

    Og alligevel er 1.3 gearingen hurtigere uden hjulspind i de forsøg jeg har været med til.
    1.6eren skal starte ud med kontroleret hjulspind for at få en optimal start.
    Det behøver 1.3eren slet ikke, den kobler man bare relativt hurtigt ud så det passer med de ca. 2500 omdrejninger så klare momentet resten hele vejen op med et lille konstant piv fra begge forhjul som bekendt er den mest optimale start man kan lave da hjulene så trækker maks uden at midste grip.

    på denne metode tog jeg hver gang 1.6 gearingen og de 2 jeg har kørt i mod har begge rimelig styr på hvordan man køre Dai skulle jeg mene.
    Ellers kan Toni nok bekrafte at Sajmon i hvertfald ikke er motorik hæmmet :o)
    Ej heller den bekendte jeg også har kørt mod.
    Så enten er der noget om snakken der skal stå 1.3 på gaeringen eller også må jeg have utrolige evner bag rettet i en Dai :o)
    Men biler kan jo godt være forskællige osv, og hver vores erfaring.
    Der er ingen der siger det der virker for en virker for andere også jo.
    Men mine forsøg vidste med alt tydelighed at det ikke var et spørgsmpl om hvem der nu lige havde den bedste start eller gearskifte så meget forskæl var der faktisk på starten.
    Men efterfølgende lå vi meget lige kun marginalt jeg kunne trække en meters penge fra hele vejen til de 160/170.
    Men fra start så var jeg bare 2-3 bil længder foran inden 1 gear var færdigt og så handler det ikke om hvem, hvordan og hvorfor mere :o)

    Eller må det jo komme an på en prøve en dag :o)
    Jeg har dog ikke lige den røde mere, så jeg kan ikke stille op med noget til sammenligning :o)
    Men det kan Toni hehe :o) hvis ellers gearet det vil makke ret.


  • #29   11. maj 2009 Brabus:

    nu skal du også tænke på at Sajmons dyt var med servostyring, 70kg anlæg og 195/50R15 sutter..

    Det æder altså alligevel en sjat har jeg fundet ud af.


  • #30   11. maj 2009 min dai skal på rullefelt på torsdag jubiii



  • #31   12. maj 2009 Hehe ja, men ikke på det tidspunkt jeg kørte mod ham.
    tilgengæld så har jeg prøvet en bekendts også som sagt og resultatet var det samme og han havde heller ikke anlæg osv.

    Men en anden ting er at jeg lå og kørte rundt med bagerummet fyldt med reklamer (job) og det stads vejer også godt til, så kampen var nu meget fair vil jeg sige og hans servo var ikke monteret på daværende tidspunkt.

    Men der kan være stor forskæl på motorenes tilstand og ydelse tror jeg, min var i den grad af den bedre type og kun kørt af morfar og hans egen morfor, så det er altid noget man kan mærke.

    Det er bare svært at finde en god Applause motor nu til dags uden at folk vil have en krig for hele bilen.
    Jeg giver ikke en dadel over 5 kilo for det projekt hehe, men den forrige jeg lavede trikket med der fik jeg jo lavet det gratis kan man sige fordi jeg solgte applausen igen med min gamle 1,3er til min kami for samme 5 kilo.
    Jow Jow...

    Curacao, så husk at lave en fed video af begivenheden :o) det er altid spad med noget godt charade stuff :o)


Kommentér på:
sync mellem bak og 1. gear?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce