Den gamle hankat. {{forumTopicSubject}}
JaguJaguar XJR-15 LM
Efter Jaguar´ s store succes på Le Mans, som de vandt tilbage i 1998 med XJR-9, kom der store muligheder for dem. Det betød også, at året efter, som var i 1989, videreudviklede de XJR-9, som senere blev til XJR-15 i 1990. Det var en mere moderne version af deres XJR-15, som også kunne køre på offentlige vej. Motoren i XJR-9, var en 7L V12, men den der lå i XJR-15, var en mindre 6L V12, som ydet 450 Hk, i forhold til XJR-15 med over 700 Hk. En anden grund til, at de byggede den, var så de kunne lave deres egen løbstype, som var et One make race (Et løb, hvor alle køre den samme slags bil), som hed Jaguar Intercontinental Challenge. Den var før sin tid, og var den første bil, som var 90% bygget af kulfiber, og det var før Mclaren F1 kom frem.
Alt lød lige så godt, bare lige indtil, at man selv skulle køre den, for så kom problemerne først frem. Et af de største udfordringer med den, var når den skulle køre rundt i svingene, for det kunne være et problem, da der var for meget vægt bagi, så røg man bare ellers ud af banen. Den var miletalt farlig at køre i, med mindre man var professionel racerkøre. Den blev en kæmpe skuffelse for Jaguar, og salget blev meget begrænset. Der nået at blive bygget 53 modeller, mellem 1990 til 1992, og det var en meget kort levetid, i forhold til konkurrenterne
I løbet af den tid, kom der også en LM version, som var en noget mere sjælen version, som fik en støre motor. Faktisk var det den gamle motor, fra XJR-9, altså en 7,4 V12 700 Hk!. Man ved ikke præcis, hvor mange der blev lavet, men man siger omkring 5 modeller. Alle modellerne, blev udelukket solgt i Japan, til meget værdifulde køber.
En legende fødes.
Da Jaguar XJR-15 dør i 1992, var de klar med en ny version, med det legendariske navn XJ220.Oprenligtt skulle den havde samme V12´er, og et moderne AWD system, og en topfart på 220 Mph (340 Km/h) -Men blev droppet af gode grunde, selvom mange blev skuffet. I stedet fik den en letter 3,5 v6´er twin-turbocharged, fra en MG Metro Gruppe B rally car. Jaguar XJ220 blev hurtig en succes, og overskygget hurtigt den forfærdelige XJR-15. 275 XJ220 blev der lavet, i forhold til 53, af den gamle XJR-15!
Tekniske fejl, eller noget andet, kan ske i teksten! :)
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Den gamle hankat.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside