1 December 2014 {{forumTopicSubject}}
Corvette, Amerikas bedste sportsvogn, og måske bedste sportsvogn til prisen i sin klasse
Tilbage i 1984, hvor Corvette C4 skulle introduceres, havde GM også andre planer med deres Corvette. Amerikaner var ikke kendt dengang for at bygge de helt store Superbiler, og mener faktisk ikke der var nogle dengang. De havde mulighederne med deres store motor eller bare designet, men af en eller anden grund, så skete det bare aldrig, eller man skulle vente til slutningen af 80´erne.
I 1984 lavede GM en konceptbil, som de kaldte Corvette Indy Concept, og i 1986 fik den grøntlys. Den skulle være den mest avanceret Superbil dengang, og målet var, at den skulle kunne snuppe Lamborghini Countach eller Ferrari BB 512. Motoren i Corvette Indy var ikke, som du ville forvente i de Eupæiske biler, altså det her var en amerikaner, og derfor var der ikke plads til en stor V12 n/A, men en mindre V8 med Twin-Turbo. Det var ikke slået fast, hvor mange Heste den enlig ydet, men man håbede på omkring 600 Hk, hvad ville gøre den til den mest kraftfulde serieproduceret bil dengang. Selvom den lyd som en vanvittigt bil, og en bil man ikke skulle sætte sig ind, hvis man ikke vidste, hvad man gjorde, så fik den faktisk Traction Control, All-wheel steering, og ABS. Det var ikke lige det, man ville forvente i en 600 Hk Superbil, så den var meget avanceret, og lidt foran sin tid. Designet var som man kunne forvente for som hver anden 80´er superbil, lambodøre, og kulfiber her og der. Den første model de byggede, og det skal siges, at der blev bygget to modeller. De byggede den endelig version, og en som Chevrolets testkøre kunne bruge som testbil.
Da det så blev 1987, som var året, hvor den skulle udgives, blev det grønne lys pludselig til et rødt lys desværre. –Hvorfor de ændret mening, ved jeg ikke, men det kunne måske skyldes, at de ikke kunne få de 600 Hk ud af den, og det blev faktisk kun til 380 Hk, og udgivelsen blev derfor rykket til 1990 i stedet. Der skete store ændringer, den fik nyt design, og klaplygter fik den i stedet for lygteglas, for måske et mere aerodynamisk design. Den største ændring var i motoren, da den fik en 5,7 LT5 V8 motor istedet, som var bygget sammen med Lotus, og ville senere finde vej i Corvette ZR-1. Nu hed den ikke heller ikke Corvette Indy mere, men CERV III, som betød ”Chevrolet Engineering Research Vehicle”
1990´erne var lige om hjørnet, og igen måtte Corvette trække i snoren igen, og måtte desværre udmelde at den ikke udkom alligevel, og i stedet fik vi måske den mest efterspurgte Corvette model nogensinde, ZR-1.
Grunden til den ikke udkom er uvist, men det skyldes nok økonomi, og den lange ventetid fik konkurrenterne til at komme efter sig.
Billeder
http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2013/07/1986-Concept-Car-Chevrolet-Corvette-Indy-50351-700x500.jpg
http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2013/07/1986-Concept-Car-Chevrolet-Corvette-Indy-74741-700x500.jpg
http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2013/07/1990-GM-Cerv-III-Concept-Car-C7209-R58-0006-700x500.jpg
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ3oaQSE1MlwyvUNnPsQVZlEjTMrK0xE54oY7TiYUmTLaYwT5rEzgLnXCAv
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqhrAMQtqzwKBGUxNeGWpUjDyqi356CbIdRTJoXVK65-Zl5kvj
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 317 Biler: 4 Emner: 1.391 Svar: 13.688
Men nice med billeder og god info...ros til dig herfra
1 December 2014
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside