{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.709 visninger | Oprettet:

22 December {{forumTopicSubject}}

Venturi Atlantique


Venturi var et mindre fransk bilmærke, som byggede sportsvogne fra 1984 til 2000.Folkene bag Venturi var tidligere Bugatti eller Ferrari ingeniør, som var slået sammen om bilen. I 2000 blev Venturi desværre erklæret konkurs, og måtte gå af. Selvom mærket ikke blev så kendt, som måske håbet, så nåede de at byggede nogle af de mest spænde sportsvogne igennem 90´erne.



I 1991 kom deres mest kendte model Venturi Atlantique 260, som var en videreudvikling af Venturi Transcup fra 1984. Motoren var en 2,8 turbocharged V6´er, som fik 260 Hk, hvor den gamle Venturi Transcup havde 210 Hk fra en 2,5´er. Den kunne køre fra 0 til 100 på 5,2 Sekunder, og topfarten var lige omkring 270 Km/h. Den kom både i Roadster og Coupe form, selvom de fleste blev solgt som Coupeer.

I 1994 kom en hurtigere version, som fik navnet Venturi Atlantique 300. Det havde ikke længere end 2,8 motor, men var nu rykket op på 3,0 24V V6´er 300 Hk, eller retter 286 Hk. Samme år blev Venturi købt af en rigmand fra Scotland, og der skulle ske store ændringer med mærket. Venturi skulle nu også kunne bruges på racerbanen, og ikke bare på vejen. Derfor byggede de topmodellen Venturi 400 GTR. Det var fuldstendig den samme bil, som deres Venturi 300, men med et mere aggressivt design. Den fik en kæmpe store spoiler bagpå, Carbon bramser, og et mere strippet kabine. Motoren var den samme 3,0 24V, som havde fået tilføjet Twin-turbo, så den ydede hele 420 Hk. Året efter blev modellen også brugt til det legendariske 24 Hours Of Le Mans, men det blev ikke til nogen succes. I dag ses 400 GTR, som den bedst kørende sportsvogn fra Frankrig nogensinde.

I 1996 blev Ventur endnu engang solgt, og denne gang var det en Thailænder som købte mærket. Han syndes ikke Venturi Atlantique 300 var hurtig nok, og den skulle kunne sammenlignes med hans yndlings sportsvogn, som var Lotus Esprit V8. Derfor gav han Atlantique 300 Bi-Turbo, så motoren ydet 310 Hk, i stedet for 286 Hk, og 0-100 på 4,9 Sekunder. Det var også det sidste man så fra det ellers spænde mærke, og i 2000 måtte firmaet lukke og slukke. Venturi byggede næsten 750 biler fra 1984 til 2000.

Billeder
Venturi 260

http://www.mad4wheels.com/webpics/hires/00002870%20-%201989%20Venturi%20260/1989_Venturi_260_002_3282.jpg
http://fred441.free.fr/allmyphotos/img_full/Venturi/Im000743.jpg

Venturi 300
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Venturi_300_Atlantique_3.4_front.jpg


Venturi 400
http://miuraclubegauchoeantigos.com.br/wp-content/uploads/2011/07/Venturi-400-GT_2.jpg

http://images.caradisiac.com/images/5/9/7/3/35973/S0-Photos-du-jour-Venturi-400-GT-145774.jpg

http://www.collection-privee-automobile.com/wp-content/uploads/2013/01/VENTURI-400-GT-2.jpg

http://images.caradisiac.com/images/8/3/3/4/68334/S0-Photos-du-jour-Venturi-400-Trophy-Rallye-de-Paris-222321.jpg


http://photos.automobiles.free.fr/Mes_essais/Venturi_300_Atlantique_5.JPG

http://venturi.csmd.cz/images/ve/venturi-300-atlantique-france.jpg


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  22 December
Kommentér på:
22 December

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce