23 December {{forumTopicSubject}}
Det er ingen hemmelighed at Sultan af Brunei Hassanal Bolkiah er meget glad for biler, eftersom han ejer over 7000 biler. Han har mange ultra sjældne biler, som mange ikke engang vidste fandtes. Sidste år i kalenderen præsenteret jeg nogle af hans biler, såsom Ferrari 456 GTA Sedan eller St car, også var der også den S-klasse St car med V12 motor.
En af hans yndlingsmærker er Bentlys, og eftersom han har over 400 af dem i sin samling, så er der også et par meget specielle modeller. Der er ikke meget info om følgene modeller på nettet eller bare billeder, men lidt info fandt jeg dog.
I 1994 fik Bentley en stor opgave fra måske deres bedste kunde Hassanal Bolkiah. Der var en stort fødselsdag på vej, og Sultanen ville overraske familien med et par One Of Bentleys. Det betød også, at Bentley fik et meget begrænset tidsrum for bygge bilen i. Der var en ordre på 3 modeller. De kaldte dem for B2 og B3, og begge var baseret på topmodellen Continential R. Teknikerne fik det meget stresset, da de havde det svært med at få teknikken til at fungere. De nåede faktisk ikke at bygge bilen færdig, og der var stadig en masse arbejde at lave på dem, men alligevel sendte de dem ned til Sultanen halvt færdig bygget. Da Hassanal Bolkiah opdagede at de faktisk slet ikke var bygget færdig, blev han rassende på Bentley, og resten er historie som man nu siger. Alligevel blev han glad for dem, eftersom i 1995 lavet de 10 til, og 4 i 1996, så det i alt blev 17.
Billeder
http://3.bp.blogspot.com/_6QDgIabT-gQ/RyJ9mIr-wPI/AAAAAAAACC4/6DrM0TxnKUM/s1600/8.jpg
http://4.bp.blogspot.com/_6QDgIabT-gQ/RyJ9lYr-wLI/AAAAAAAACCY/RIFTiFmH6Y4/s1600-h/4.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_6QDgIabT-gQ/RyJ9lor-wNI/AAAAAAAACCo/rRkXcVZ47-E/s1600-h/6.jpg
http://4.bp.blogspot.com/_6QDgIabT-gQ/R26TDoVhahI/AAAAAAAACyk/av10vYT8cbs/s1600-h/bentley.b2.1.jpg
En anden model Bentley byggede til ham, var deres koncept bil Java.
I 1994 deltog Hassanal Bolkiah til Geneva Motorshow, hvor Bentley præsenterede for deres Java konceptbil. Selvom Bentley ikke ville bygge den, så mente Sultane at det var noget for ham, og sådan et tilbud sagde Bentley ikke nej til. Koncepten de viste var kun i Coupe form, og sultane ville havde lidt af hver, så derfor bestilte han Coupe, Cabriolet, Sedan, og St car versioner af den, som var kun til ham. Motoren var en 3,5L V8 twin-turbocharged. Har desværre ikke mere info den
Billeder
http://4.bp.blogspot.com/_6QDgIabT-gQ/Re_cokmAivI/AAAAAAAAAFw/RawnSfvNLVw/s1600-h/bentley.java.1.jpg
http://3.bp.blogspot.com/_6QDgIabT-gQ/RffkY3HOrdI/AAAAAAAAAKY/bn0BPSSiWhg/s1600-h/bentley.java.2.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_6QDgIabT-gQ/Re_co0mAixI/AAAAAAAAAGA/l4vq0zvBnLg/s1600-h/bentley.java.sports.estate.jpg
http://2.bp.blogspot.com/_6QDgIabT-gQ/RfADC0mAi6I/AAAAAAAAAHI/as7XELn2M-4/s1600-h/bentley.java.sports.estate.2.jpg
I 1996 ville han virkelig forklæde sig selv, med den mest eksklusive model, Bentley havde bygget. Modellen kaldte de for Bentley Buccaneer, som fik en kæmpe 6.75 L V8 Turbo, som var på Bentlys ZH platform. Den skulle bruges, når han var på ferie i England.
Det var ikke den eneste model, som de lavede på ZH platformen til ham. Der skulle også være en mere sportsligere model, som fik navnet Grand Prix. Det var samme bil som Buccaneer, men bare med et andet design, og sikkert også fjeder for mere sportslige kørsel.
Billeder
http://www.beechesrecovery.co.uk/images/Bentley_Buccaneer.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-az9rT-cFy3c/TntO7Ll7LgI/AAAAAAAAckc/DjAGS-ZTUKM/w1365-h761-no/Buccaneer.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-tpocFM1GWmE/TntL7dtEJvI/AAAAAAAAMz0/uAF8GBay6HM/s640/Bentley%252520Buccaneer%2525203.jpg
Grand Prix
http://2.bp.blogspot.com/_6QDgIabT-gQ/Re_OnEmAipI/AAAAAAAAAFA/cOIBAzmbw-U/s1600-h/bentley.grand.prix.1.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_6QDgIabT-gQ/Re_nc0mAiyI/AAAAAAAAAGI/Y9aMshOt_Lo/s1600-h/bentley.grand.prix.2.jpg
Der var også plads til en SUV, når han skulle køre på de mere avancerede veje. Modellen kaldte de for The Dominator, og jeg tror at den var en del af Java modellerne, men han bestilte 6 af dem.
Billeder
http://3.bp.blogspot.com/_6QDgIabT-gQ/Re_amUmAiuI/AAAAAAAAAFo/hBOO1qU7OkI/s400/bentley.dominator.3.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-aZmKIyJYQgw/TiFy_NZ2OKI/AAAAAAAAMUk/QRQr8WJYq_c/s800/bentley.dominator.sultan.brunei.3.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-UfMkzJrYJOo/TiFy_vl7voI/AAAAAAAAMUw/Sy9LP_mTJ0o/s640/bentley.dominator.sultan.brunei.4.jpg
http://www.supercars.net/gallery/129612/976/448762.jpg
Den sjældneste model de byggede for ham, er også den jeg næsten intet info har om. Ved ikke hvornår den blev bygget, eller hvad meningen var om den, men speciel var den. De kaldte den for SILVERSTON, som var en meget maskulin model, og ikke særlig Bentley Agit.
Billeder
http://3.bp.blogspot.com/_6QDgIabT-gQ/Re_psUmAi0I/AAAAAAAAAGY/HwuMnJqPJDU/s1600-h/bentley.silverstone.jpg
http://www.rrsilverspirit.com/modellen/best/Bentley%20Silverstone%20rood.jpg
Den sidste er også den grimmeste.
Den fik et meget Sydøst Asiatisk design, hvad end det skal mene. Modellen kaldte de for IMPERIAL, og var signe bygget for Sultanens kone.
Billeder
http://1.bp.blogspot.com/_6QDgIabT-gQ/RfAMrkmAi-I/AAAAAAAAAHo/wx7UCHaFxcQ/s1600-h/bentley.imperial.jpg
http://4.bp.blogspot.com/_6QDgIabT-gQ/RfAMtUmAi_I/AAAAAAAAAHw/yvVyQgoDwE4/s1600-h/bentley.imperial.2.jpg
Der var også en masse andre modeller, som er så sjældne at jeg ikke engang kunne finde et billede af dem.
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
23 December
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside