Japanese Performance Car Club

Japanese Performance Car Club

Medlemmer: 218
Forside Forum Medlemmer Annoncer Biler
1.015 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Lamda Gauge/Ur..! Lamda Gauge/Ur..!

Hej, jeg er ved at installere en række "ure" aka. Gauges i Supra`en, heriblandt et air/fuel ratio ur, altså et der viser målingen fra lamdasonden. I det hele er det nemt nok at koble til, bortset fra en enkelt ledning, nemlig den der skal gå til lamdasonden eller ECU`en ,altså den grønne ledning, som vist på tegningen i fotoalbum`et som jeg linker til forneden.

Problemet er, som der også står nederst i venstre side på tegningen, at ledningen fra uret, ikke må kobles til en positiv ledning, men den lamdasonde der sidder i Supra`en er jo en narrow band og har blot en enkelt ledning! Så hvor skal den grønne ledning, signalkablet fra uret kobles til??

På forhånd tak!

http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/diverse_bil/114221-lamda_urgauge___hvor_skal_den_groenne_ledning_tilkobles?status=1&jli=true#_=_


 
RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
Slå lyden til
00:00
/
14:20
LIVE

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!

NOW PLAYING

TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

MERCEDES-BENZ G 580 - 100% ELEKTRISK G-KLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NY TESLA MODEL Y

NOW PLAYING

NOW PLAYING

POLESTAR 4 MED 1900 KG PÅ KROGEN!

NOW PLAYING

I AUDI A5 AVANT TIL ST. ANTON!

NOW PLAYING

KAN MIN BMW E30 REDDES?

NOW PLAYING

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • buske med rødder graves op og fjernes 3.000 kr.
  • Montering af hasvik skydedøre. 300 kr.
  • Hurtig løsning af småopgaver 1.050 kr.
  • elektriker 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lamda Gauge/Ur..!
  • #1   25. aug 2013 P.s. Jeg ved godt at målingen ikke er ret brugbar, men det er sagen uvedkommende da det "ur" udelukkende sidder der, fordi der var en slot til overs i holderen ved a-stolpen, efter jeg havde monteret de ure jeg kunne bruge til noget! smiley

  • #2   25. aug 2013 du skal installere en wideband sonde til det ur. sonden der sidder i bilen må du ikke røre. det er totalt no-go. Den er super følsom og du kan risikere at din lampda ikke virker ordenligt og du kan skade motoren.

    men hvis ECU'en har et output, som på tegningen, så kan du nok smide det på der.


  • #3   25. aug 2013 Bob o: "Problemet" er at jeg har 5 matchende ure, så jeg vil ikke så gerne købe et andet ur. Kan jeg ikke istedet købe en wideband sonde, skære et gevindhul i manifolden, lade de 2 org. sonder blvie siddende, og så koble uret jeg har, direkte til signalledningen fra den nye wideband sonde?

  • #4   25. aug 2013 jo det er måden at gøre det på.

    Nu ved jeg ik hva det er for et ur men det burde jo sagtens kunne monteres. Der må da osse stå hvilke sonder uret passer til eller hvilken type signal den skal bruge.


  • #5   25. aug 2013 Nej det er ikke no go. Du kan godt tappe ind i narrowband sonden. Meen som du selv siger det er ikke et signal du kan bruge til det stoe.


  • #6   25. aug 2013 Og nej man kan ikke skade motoren ved at lamda giver et forkert signal. Den vil bare kører dårligt i cruise området. Ved WOT tager motorstyringen slet ikke narrowband signalet i brug. Da det nemli er total ubrugeligt ved andet end 14.7:1

  • #7   25. aug 2013 det er 100% no-go.

    den kører closed loop så den sammenligner signalet fra sonden mod et reference signal. Hvis du så ændre på det loop så måler den forkert. Du må ikke engang forlænge lederne da modstanden i lederne er medregnet. Så hva sker der når du lodder noget på?


  • #8   25. aug 2013 Halllo Mester... Den kører i closed loop i CRUISE da ikke ved fuld last. Det er 100% sikkert og vist at man kan tappe ind i den ledning uden at rykke ved det store. Ja du kan påvirke signalet ved brug af et dårligt ur, men ikke af nogen betydning.
    Det er i hvert fald 100% sikkert at du kan tappe på ledningen og se hvad der sker ved det.

    Og kommentarer som du brænder motoren af, betyder kun at du ikke burde svare på sådanne indlæg før du ved nok om det.


  • #9   25. aug 2013 Du skal lære at citere korrekt.

    jeg skrev på intet tidspunkt "brænde af".


  • #10   25. aug 2013 Så det korte af det lange er, at jeg fint vil kunne koble uret til signalet/ledningen fra lamdasonden uden at det vil have nogen betydning? Hvad med den del af instruktionen der gør det klart, at man IKKE må koble ledningen fra uret til en positiv/plus?

    Hvad angår en evt. wideband sonde, så er der en gut i en anden tråd, der skriver følgende: citat: "det tvivler jeg stært på du vil få til at virke. da wideband er opvarmet.. så med mindre du har en udgang på dit ur til opvarmning, dur det ikke"

    har det noget på sig?

    P.s. Er det sansynligt at motoren rent faktisk vil gå dårligt i Cruise området, eller der det teoretisk snak?


  • #11   25. aug 2013 Teoretisk. Den er et 1volt signal, derfor bliver alt kneppet hvis du laver fejl. Der findes både lamda sonder der har 3-4 ledninger og nogle der har en. De virker på samme måde, dog er dem uden varme længere tid om at måle rigtigt. Du har nok 4 ledninger, men kun 1 af dem har 1volt signalet.

    Wideband giver 0-5 volt så de kræver typisk et andet ur. Hvis det ur du har kræver et1volt signal så er det beregnet til at tappe på narrowband sonden.


  • #12   25. aug 2013 hør nu.. den bruger et signal på 0.2V - 0.8V du kan faktisk ændre værdien ved bare at bukke ledningen sammen. Og det er muligt at der ikke sker noget, JEG synes bare det er dumt når den er så følsom.

    Og jeg har set folk gøre det som måtte skifte sonde fordi bilen gik af helvede til, de lavede samme nummer.

    1. du kan ikke bruge det til noget.
    2. du risikere at ændre signalet som regulere din blanding. (små røde flag burde poppe op her).

    smiley


  • #13   25. aug 2013 De lambdasonder der sidder på min, har blot én ledning hver! Men jeg kan godt høre at jeg bør undlade at rode ved det - Så jeg tror jeg springer over! Problemet er også, at det ikke er angivet om uret er beregnet til den ene eller anden sonde.

  • #14   26. aug 2013 Det er ikke et modstands signal. Så nej det kan ikke ændres ved at bukke ledningen. Hvis det var vandtemp så var det noget andet. Det er bredt brugt at tappe på sonden. Du gør det endda igennem diagnose stikket og det er beskrevet i tsrm. Så lad nu vær med at med at udtale dig om noget som du ikke helt har styr på.

    Der sker ikke noget ved at sætte et 0-1v signal til et 0-5v ur. Det vil bare vise lavt. Når du sætter det til vil du hurtigt se om det virker. Den skal svinge og og ned omkring 14.7 i cruise.



  • #15   26. aug 2013 Ledningen hedder ox i dit diag stik. Prøv at tappe den der for at se om uret virker som det skal

  • #16   26. aug 2013 Det er så lige meget hvad det er for et signal, ændrer du modstanden ændrer spændingen sig osse. Men nu ska vi ikke diskutere mere, la os blive enige om at vi er uenige.

  • #17   26. aug 2013 Nej det er ikke ligegyldig hvilket signal det er. Du må aldrig tappe et temperatur signal, da det er en modstand til stel du måler temperaturen på.

    Du skal altså sætte dig bedre ind i tingene inden du begynder at rådgive.

    Du kommer med påstande om at motoren brænder af og at en bukket ledning giver ændre signalet. Nu skal der altså væsentlig mere end en bukket ledning til at give modstand af betydning, hvis det var sådan kan jeg garantere dig for at signalet var blevet lavet om noget før, altså konverteret allerede i lamda sonden.

    Ingen tvivl om at hvis uret som du montere er af dårlig kvalitet, så kan det i teorien ændre blandingstallet til ECU´en. Det vil du dog hurtig opdage da den så ikke ville svinge omkring 14.7 men et andet givet tal. Dette ville dog ALDRIG kunne føre til en motor der brænder af.


  • #18   26. aug 2013 "Det er ikke et modstands signal. Så nej det kan ikke ændres ved at bukke ledningen. "

    Ud fra det går jeg ud fra at du mener man kan ændre modstanden? Min pointe var at modstand/spænding/strøm følges ad. Gu fanden kan en bukket ledning ændre et signal. specielt med så små spænginger. Selv på dine ledninger i huset er der en bukke radius, fordi det har en betydning for strømmen/modstanden og dermed osse spændingen.

    NEJ stop så...! du finder selv på det der "brænder af". Det er kun dig der skriver det.


  • #19   26. aug 2013 Så skade motoren da. Det er sgu noget VÅS.

    Ja du kan ændre modstanden i det minimale, slet ikke så det påvirker det 0-1v signal.

    Igen sæt dig ind i tingene inden du våsgiver.


Kommentér på:
Lamda Gauge/Ur..!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce