
Tilmeldt:
23. nov 2005 Følger: 88 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 208 Svar: 4.743
Lamda Gauge/Ur..! Lamda Gauge/Ur..!
Hej, jeg er ved at installere en række "ure" aka. Gauges i Supra`en, heriblandt et air/fuel ratio ur, altså et der viser målingen fra lamdasonden. I det hele er det nemt nok at koble til, bortset fra en enkelt ledning, nemlig den der skal gå til lamdasonden eller ECU`en ,altså den grønne ledning, som vist på tegningen i fotoalbum`et som jeg linker til forneden.
Problemet er, som der også står nederst i venstre side på tegningen, at ledningen fra uret, ikke må kobles til en positiv ledning, men den lamdasonde der sidder i Supra`en er jo en narrow band og har blot en enkelt ledning! Så hvor skal den grønne ledning, signalkablet fra uret kobles til??
På forhånd tak!
http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/diverse_bil/114221-lamda_urgauge___hvor_skal_den_groenne_ledning_tilkobles?status=1&jli=true#_=_
nov 2005
Følger: 88 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 208 Svar: 4.743
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.252
men hvis ECU'en har et output, som på tegningen, så kan du nok smide det på der.
nov 2005
Følger: 88 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 208 Svar: 4.743
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.252
Nu ved jeg ik hva det er for et ur men det burde jo sagtens kunne monteres. Der må da osse stå hvilke sonder uret passer til eller hvilken type signal den skal bruge.
feb 2003
Følger: 54 Følgere: 53 Biler: 5 Emner: 14 Svar: 145
feb 2003
Følger: 54 Følgere: 53 Biler: 5 Emner: 14 Svar: 145
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.252
den kører closed loop så den sammenligner signalet fra sonden mod et reference signal. Hvis du så ændre på det loop så måler den forkert. Du må ikke engang forlænge lederne da modstanden i lederne er medregnet. Så hva sker der når du lodder noget på?
feb 2003
Følger: 54 Følgere: 53 Biler: 5 Emner: 14 Svar: 145
Det er i hvert fald 100% sikkert at du kan tappe på ledningen og se hvad der sker ved det.
Og kommentarer som du brænder motoren af, betyder kun at du ikke burde svare på sådanne indlæg før du ved nok om det.
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.252
jeg skrev på intet tidspunkt "brænde af".
nov 2005
Følger: 88 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 208 Svar: 4.743
Hvad angår en evt. wideband sonde, så er der en gut i en anden tråd, der skriver følgende: citat: "det tvivler jeg stært på du vil få til at virke. da wideband er opvarmet.. så med mindre du har en udgang på dit ur til opvarmning, dur det ikke"
har det noget på sig?
P.s. Er det sansynligt at motoren rent faktisk vil gå dårligt i Cruise området, eller der det teoretisk snak?
feb 2003
Følger: 54 Følgere: 53 Biler: 5 Emner: 14 Svar: 145
Wideband giver 0-5 volt så de kræver typisk et andet ur. Hvis det ur du har kræver et1volt signal så er det beregnet til at tappe på narrowband sonden.
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.252
Og jeg har set folk gøre det som måtte skifte sonde fordi bilen gik af helvede til, de lavede samme nummer.
1. du kan ikke bruge det til noget.
2. du risikere at ændre signalet som regulere din blanding. (små røde flag burde poppe op her).
nov 2005
Følger: 88 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 208 Svar: 4.743
feb 2003
Følger: 54 Følgere: 53 Biler: 5 Emner: 14 Svar: 145
Der sker ikke noget ved at sætte et 0-1v signal til et 0-5v ur. Det vil bare vise lavt. Når du sætter det til vil du hurtigt se om det virker. Den skal svinge og og ned omkring 14.7 i cruise.
feb 2003
Følger: 54 Følgere: 53 Biler: 5 Emner: 14 Svar: 145
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.252
feb 2003
Følger: 54 Følgere: 53 Biler: 5 Emner: 14 Svar: 145
Du skal altså sætte dig bedre ind i tingene inden du begynder at rådgive.
Du kommer med påstande om at motoren brænder af og at en bukket ledning giver ændre signalet. Nu skal der altså væsentlig mere end en bukket ledning til at give modstand af betydning, hvis det var sådan kan jeg garantere dig for at signalet var blevet lavet om noget før, altså konverteret allerede i lamda sonden.
Ingen tvivl om at hvis uret som du montere er af dårlig kvalitet, så kan det i teorien ændre blandingstallet til ECU´en. Det vil du dog hurtig opdage da den så ikke ville svinge omkring 14.7 men et andet givet tal. Dette ville dog ALDRIG kunne føre til en motor der brænder af.
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.252
Ud fra det går jeg ud fra at du mener man kan ændre modstanden? Min pointe var at modstand/spænding/strøm følges ad. Gu fanden kan en bukket ledning ændre et signal. specielt med så små spænginger. Selv på dine ledninger i huset er der en bukke radius, fordi det har en betydning for strømmen/modstanden og dermed osse spændingen.
NEJ stop så...! du finder selv på det der "brænder af". Det er kun dig der skriver det.
feb 2003
Følger: 54 Følgere: 53 Biler: 5 Emner: 14 Svar: 145
Ja du kan ændre modstanden i det minimale, slet ikke så det påvirker det 0-1v signal.
Igen sæt dig ind i tingene inden du våsgiver.
Lamda Gauge/Ur..!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside