{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.929 visninger | Oprettet:

Henrik B
Henrik B
Tilmeldt:
13. maj 2012
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 32

Lyd og vibrationsdæmpning af min Rio {{forumTopicSubject}}

Dette er 2 indlæg jeg har kopieret fra en anden side om Kia'er.
Det er lyd og vibrationsdæmpning af min Kia Rios 1.1 crdi fra 2012.
Håber det er noget der kan bruges til inspiration.
Det er lavet over 2 omgange: 12 april 2013 og 29 juni 2013


Jeg er ganske tilfreds med min Kia fra juli 2012, men synes nu efter 50k kilometer at den kunne trænge til at blive gjort noget ekstra ved.
Havde gået og tænkt over den støj jeg havde i kabinen fra foran og egentligt også fra bagenden.
Ikke at den larmede vildt, men som i kan se så køre jeg en del i den, så jeg synes at hvis jeg kunne isolere støjen så ville det forhøje min fornøjelse over bilen endnu mere.
Jeg googlede hvem der kunne isolere bilen, men fandt ikke mange der reklamerede direkte med det, men havde haft BilXtra i Ålborg til at installere mit Pioneer anlæg, højtalere og forstærker, så jeg kontaktede dem endnu en gang da de havde gjort et fornemt job med anlægget.
Jeg fik en fornuftig samtale med Rene deroppe om hvad han kunne gøre for mig og jeg gik hjem og tænkte lidt over sagen.
Hans forslag var at han løftede tæppet og lagde Silent Coat ned hvor han kunne komme til og lagde tyk 1 cm filt ned hvor der var plads til det.
Prisen skulle være ca 2500 for Silent Coat 80 plader og det filt der blev plads til.
2 måneder gik og nu her i mandags d.15-04 havde jeg aftalt en tid og fik lavet det.
DOG havde jeg lavet lidt mere research og var kommet frem til at jeg gerne ville have fjernet sæderne og tæppet så det blev gjort 100% perfekt.
Det nævnte jeg over for ham, men han sagde at det ville tage noget længere tid og da jeg skulle have gjort nogle andre ting OGSÅ så pressede jeg ham ikke.
Afleverede bilen kl 10:00 til aftalt tid og tog ud og så på den gode by Ålborg.
Jeg retunerede kl 14:30 til butikken for det KUNNE jo være at bilen var færdig og jeg kunne køre hjem.
Det var den så IKKE ..... dette var synet da jeg kom ind på værkstedet:
(Beklager det kun er links)

https://www.dropbox.com/s/179i69z49fx3cfb/1.jpg

Dette gjorde mig faktisk glad.
Det betød at Rene havde lyttet til mit forslag og gjort hvad jeg havde gået og tænkt på. Hvor fedt er det at man bliver overrasket positivt ... super.

Bilen så så sådan ud indvendigt.

https://www.dropbox.com/s/h4859tcpnnsb0qa/2.jpg

Det ovenstående billeder er hvordan Kia har isoleret bilen UNDER tæppet.



https://www.dropbox.com/s/a490qkvah6a4foe/4.jpg

Det ovenstående billede viser hvor langt man er nået da jeg ankom set fra bagenden af bilen.



https://www.dropbox.com/s/tim4rjfkv2ujod6/3.jpg

Det ovenstående billede er taget fra venstre fordør og set bagud.



Da hele kabinen var lavet og der var sat Silent Coat helt op under instrumentbrættet så langt man kunne nå under den isolering der sad fast deroppe, blev kabinen så dækket af den 1 cm tykke filt fra for til bag.
Der var endda også presset 1 m2 op i rammen lige over baghjulene for at yderligere dæmpe lyden.
Dette fik jeg desværre ikke taget et billed af.
Derefter begyndte bilen så at blive samlet igen.

I skrivende stund har jeg kørt i 200 km i bilen.
Da jeg kørte ud fra BilXtra og ud på deres vej mærkede jeg med det samme en stor forbedring.
Vejen er der fyldt af asfalt lapninger fra størrelser 10 - 30 cm.
Disse huller og bump slugte bilen helt uden en lyd.
Jeg kunne kun mærke at affjedringen bevægede sig op og ned.
Få kilometer efter kørte jeg på motorvejen og der kom anden overraskelse: Nu var der ingen støj fra forenden eller bagenden. Den var "fjernet"
Nu er der kun den vindstøj fra fartvinden og en stille jævn vislen fra kørslen. Den hastighed jeg kørte hjemad med er lig med min normale "cruise-hastighed" på motorvejen for optimal brændstoføkonomi, nemlig 100 km/t.
Alle de små bump på vejen og de forskellige typer asfalt man møder undervejs er nu blevet elimineret.
Faktisk køre jeg på vinterdæk og glæder mig til at komme på de yderligere mere stille sommerdæk.

Hele denne operation tog fra kl 10:00 til 17:30 og det betalte jeg 5500 kr for med materialer og arbejdsløn.
Den pris og resultatet er alle pengene værd.
Det at lyddæmpe sin bil kan kun anbefales!

Her er deres side på Facebook: http://www.facebook.com/BilxtraAalborg

Med venlig hilsen
Henrik
HEBA


Nu har jeg fået mod på selv at isolere.
Det er blevet til at jeg vil sætte silent coat dæmpningsmateriale ind i dørene.
Har lusket rundt på nettet for at se om andre havde afmonteret dørene, men ak ... det var der ikke.
Så må "manden med de 11 tommelfingre" jo selv forsøge at finde hvordan dørpanelerne afmonteres.
Det blev en stor succes, både installationmæssigt og lydmæssigt.
Ved fordøren er der en skrue i enden af døren, en ved det indvendige dørhåndtag bag en lille fiks luge der kan åbnes med en lille flad skruetrækker og en i bunden af armlænet med den "lille kop" med ditto luge.
Når det drejer sig om bagdørene er der de samme skrue og placering PLUS en lille plade oppe bagerste i vinduet nede i hjørnet. Der vippes det evt med fingrene eller den lille skruetrækker.
Så er der kun de indvendige "tapper" tilbage.
Der tages fat i et af hjørnerne på døren og trækkes blidt ud.
Når man så høre "store eksplosioner" indefra døren, så slipper tapperne.
Så er/kan der være to stik ved fordørene og et stik i bagdørene der skal klikkes af. Der er en "pal" der skal trykkes ind og så er stikket nemt at fjerne.
Nu har jeg opgraderet mit anlæg, så der er komponent højtaler i dørene.
Det betød for mit vedkommende at jeg ikke ville afmontere ledningerne til mit delefilter, så jeg behøvede en "holde-på-dør-assistent" for mine fordøre.
Min kønne assistent sad så i bilen og holdt dørpanelet mens jeg svedte, bandede, hudafskrabede, forkrampede og nææææsten forblødte under monteringen af pladerne.
På døren som nu "mangler" panelet er der en slags "dampspær" af plastik, der er sat fast med noget "elefantsnot" eller lignende produkt.
Der er ting der forhindre at man kan fjerne plastikken, men jeg løsnede det så godt jeg kunne, samlede og foldede det sammen og tappede det fast, så jeg havde mest mulig arbejdsrum.
For mine tykke fingre og korte arme var der kun et/to steder jeg kunne bruge til at indføre pladerne, men det gik også fint.
Der kan en STIV spatel fra køkkenet hjælpe med at forlænge ens rækkevidde til de fjerne hjørner i døren.
Når det er gjort er det bare at sætte pladerne op, i store og små bidder.
Jeg brugte også plader til at sætte på dørpanelet for at fjerne dens vibrationer og lyddæmpe endnu mere.
At samle døren er "bare" at gøre tingene baglæns: sætte plastikken på plads og sørge for ingen åbninger, Stik i, finde et hjørne og sætte første tap i og finde næste og næste .... og så skrue døren på plads.

Da jeg har købt mig en subwoofer valgte jeg også at isolere bagklappen.
Der er der 2 skruer og 3 plastik klapper (ved pærene i begge sider og en klap i midten) der skal af, så er det gjort.
Bagklappen har ingen plastik på, men et "fedtlag" som må være en slags rustbeskyttelse.
Man kan ikke sætte Silent Coat direkte der ovenpå, så der er "Vindues-rens" fint og en eller to klude til at fjerne det med.

Resultatet er forrygende!!
Jeg troede ikke at isolere dørene ville hjælpe så meget.
Der er kommet resultater på to fronter:
Støj: Nu overdøver den støj der kommer fra vinduet, det der kommer fra døren. F.eks. ved forbikørsel af anden bil.
Der kommer nok støj fra pladerne, men viduesglasset og rammen larmer mere, så dørene virker "lyd-døde".

Højttaler-lyd:
Her er det bedste resultat!!
Bilen virker mere tæt og lukket.
Dermed bliver specielt det dybe område langt mere kontant, fast og tydeligt.
Mit indtryk er som om jeg har købt bedre højtalere og forstærker.



Materialer:
Silent Coat Vibrodamping
Hobbykniv model skarp
En lille flad skruetrækker 3,5 mm (med magnet er at foretrække)
Skærebrædt
Taburet
Plastikpose til affald fra papiret bag på pladerne (en del!!)
Husholdningstape
Spatel
Noget blødt til dine knæ ... jeg brugte dørmåtte for at "hæve" mig over den snavsede jord og en blød sidepude fra en køkkenstol

Det tror jeg var det hele.

Jeg er super tilfreds med min assistents indsats og jeg forbavsede migselv over jeg ikke brændte bilen af ved en fejltagelse, for jeg er ikke den smarteste til at gøre sådan noget selv.

Mvh
Henrik


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lyd og vibrationsdæmpning af min Rio
  • #1   3. jul 2013 det ser super godt od.. og jeg har selv overvejet at lave lidt dæmpning på min, da den nemlig har lidt en "murren" når man kører motorvej osv.

    men jeg tror de fleste kan opnå tilfredsstillende resultat ved "kun" at dræbe vibrationer, hvilket kan gøres med de her "plader" på store metal flader f.eks. et par stykker inden i døre, op under loft/tag og ellers dække godt af op mod motor. og specielt ud mod bag og forhjul (specielt forhjul synes jeg der larmer meget fra til tider)

    så man kommer rigtig langt emd materiale for 1200-2400 og ens eget knofedt smiley


  • Henrik B
    Henrik B Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 32
    #2   3. jul 2013 Hej Hergeir V
    Hvis man har evnerne til at kunne samle det man har skilt af er det jo klart det billigste at gøre.
    Den "dybere" mening med min tråd er at fortælle det øger ens køreglæde, mindre træthed ved lange ture, øger lydkvaliteten af ens anlæg og samtale i bilen er langt mindre anstengende.
    Så en udgift på 1500 til 4000 kr øger ens glæde ved bilen meget.

    Mvh
    Henrik


  • #3   3. jul 2013 ja, det er en upgrade som kan anbefales smiley

Kommentér på:
Lyd og vibrationsdæmpning af min Rio

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce