{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.470 visninger | Oprettet:

Brændstof økonomi (Ærligt & med hånden på hjertet) {{forumTopicSubject}}

Hej alle..

For lige over en måned siden, købte jeg en Hyunday i20 Eco. Den koster ikke meget i grønafgift, da den står til 31,3 km/l, men har de første sm 3500 km bare kørt mellem 20-21.5 km/l

Den sidste tankfuld fik den noget skrald... 130-135 på motorvejen, og når den var varm, så også nogle friske acceralationer. Tankede i morges og med denne temmelig friske kørsel kom den ned på 19.6 km/l

Nu snupper jeg en tankfuld med rimelig morfar kørsel, og skal nok vende tilbage med hvad den har kørt..

Meenn.. Hvad kører din på en L ?? (Og vær nu 100% ærlig)

/Lars


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skift lås på hoveddør 1.000 kr.
  • Montering af bordplade i køkken 1.300 kr.
  • Skifte blæser i ovn 900 kr.
  • Samling af tre IKEA-skabe 1.500 kr.
  • Bil rengøring 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brændstof økonomi (Ærligt & med hånden på hjertet)
  • #2   11. jun 2013 Min kører 15km/L på blandet kørsel

  • #3   11. jun 2013 Ok, super. Tak for jeres svar!!

    Jeg tror også jeg med mit kørselsmøsnter (små 80 km, med de fleste på motorvejen), vil kunne komme op på 22.5-23 km/l

    /Lars


  • #5   11. jun 2013 kia rio 2013 kan jeg få til at køre 16 i by kørsel

  • #7   11. jun 2013 Det er jo den fine nye 1.1 crdi du har fået fat på. Bilfabrikkerne er blevet rigtig gode til at økooptimere bilerne så de kan gå langt ved den kunstige test cyklus og altså kun på papiret. Test cyklus er i laboratorie, og med dyno plus vindtunnel. Det er uden brug nogen som helst for for el. Det meste er Med driftsvarm motor, højre side spejl er ikke konteret da det ikke er lovpligtig udstyr og gir en smule, sprækker ved vindues og karisseri overgange bliver tapet osv osv. Der er rygter om at der snart indføres nye og mere realistiske krav, Jeg har ikke kørt 1.1 ern men tror kun du ved yderst forsigtig kørsel og maks 110 kan få den til at gå mere end 22-23.5 kml. Ved ren landevej 80-90 burde du sagtens kunne komme over 25. I praksis er der ikke den store forskel på en væsentlig støre bil og så din. Øv det blev skisme et negativt ladet indlæg, men lad os se jeg ser frem til at høre mere, og forhåbentlig godt nyt. Iøvrigt er det det ikke unormalt at forbruget bliver en smule bedre ved tilkørt motor, men altså kun en smule...

  • #8   12. jun 2013 Vores I30 1,6 CRDI 90hk kører desværre kun 14 i byen. Og små 18 på landevejskørsel. Indtil videre er jeg ikke imponeret over dens forbrug.

  • #10   12. jun 2013 Jeg kører også omkring 15 i min og jeg sparer ikke ligefrem på gassen.:)

  • #11   12. jun 2013 Faldt lige over denne artikel på http://www.dr.dk/DR1/kontant/2012/12/11144411.htm

  • #12   12. jun 2013 Spændende link... Mellem 20-30% færre km end det bilfabrikanterne lover.. Hmm, det sgu alligevel en del ikk?

    Nå, men så længe de ikke ændre min dejlige lave grønneafgift på 520 kr pr ½år, så det ok med mig ;o)

    Min bruger i øvrigt 3,6-3,7 L/100 km ved 90 km/timen Og 4 L/100 km ved 2250 omdr og lige mellem 100-105 km/timen. Problemet er jo blot, at det kører man jo sjældent længe af gangen på vejen..........


  • #13   12. jun 2013 Hvis man baserer sit bilkøb, på kilometerforbruget på bilen, så bliver man da godt snydt. Hvis det budgetterede forbrug stiger med min. 21%, kan det da nemt smadre ens økonomi. Hvis man havde regnet med at bruger 3000kr på brændstof, så stiger det til min. 3630kr. Eller 7560kr på et år. eller 37800kr over den periode, bilens garanti løber i smiley
    Skulle man mon kræve at, autoriserede serviceeftersyn bliver billigere smiley


  • #15   12. jun 2013 Turen bliver desværre ikke helt betalt her fra Kalundborg smiley Husk på, at den ikke kører langt nok på literen smiley Her koster det godt 3200kr med rens. Så det er ikke så galt og vil gerne støtte den danske økonomi smiley

  • #16   12. jun 2013 God artikel santas:)



  • #17   12. jun 2013 min kia rio 1,2 active står til at skulle kører 20km/l med 17" alufælge, jeg får den til at gå 18,5 km/l blandet kørsel, hvor den også får nogle tæsk af og til smiley jeg er i hvert fald godt tilfreds!! smiley

  • #18   12. jun 2013 Jeg gir sgu heller ikke meget mere end 3200.. smiley

  • #19   12. jun 2013 Min i30 1.6crdi går mellem 4.7 til 5.2l/pr 100km i snit. Lidt kortere om vinteren.

  • #22   12. jun 2013 Jeg har kun ca regnet det ud. Men det ser ud til at passe. smiley

  • #23   12. jun 2013 Min kammerat har en 2010 kia ceed sw 115 hk. Han har fortalt han ligger mellem 18.5 -22 ved blandet kørsel alt efter årstid og distance (top når varme kilometer) og noget mere ved ren landevej ca 4.2 l./100 som han oplever over lange strækninger når han kører i norge hvor han har fam. han kører dog også altid pænt. Måske vi skulle lave en tråd med service priser istedet for at få debatten her under sprit og olie forbrug..?

  • #24   13. jun 2013 The Green One: Jeg indhentede tilbud på service af vognen, og det svingede mellem 4200kr og 3200kr. Begge er aut. hyundaiforhandlere smiley

  • #26   14. jun 2013 Chevrolet Nubira 1.6 sx stc.
    svinger mellem 11,4-11,8 km/l
    Blandet kørsel.
    Ved morfar ca. 12 km/l så forskellen er lille.
    Ved godt gas og så hurtige accelerationer som den nu kan, ca 9 km/l.
    Testet over 148.xxx km. smiley


  • #27   20. jun 2013 Min er opgivet til 20,4km/L blandet kørsel men har ramt 22,5km/L og det var en lang strækning til tyskland og tilbage hvor det var morfar kørsel på shell fuel safe med 50-60km/t hvor den bliver smidt i 5. Gear også op til 80km/t smiley

  • #28   20. jun 2013 Bilen har nu rundet 5500 km. Og det er ikke en super glad mand der skriver...

    20,8 km/l Det er hvad det bliver til.. Og det er med 110 km/t på E45, og overholdelse af hastighedsgrænserne alle steder. Ikke noget med speederen i bund ved acceleration eller noget som ellers kunne slugt voldsomt.

    DET, det er fandeme for ringe af en bil som er oplyst til at via EU-normen, at trille 31,3 km/l

    NEDTUR!!!


  • #29   20. jun 2013 Nu vil jeg i næste uge tanke igen mandag morgen, og så vil jeg i stedet på E45, snuppe landevejen hjem, så må vi se hvad den så siger?

  • #30   20. jun 2013 Hej igen Lars.
    Ja det er bare for ringe. Din biltype bliver jo i høj grad solgt på netop god økonomi for øje. Der burde slet ikke være så stor forskel på laboratorie og virkelighed. Som jeg tidligere skrev er det især udtalt på de små diesel biler. Jeg køre i en skoda Octavia 1.9 tdi 90 hk. fra 03 uden at anstrenge og mig og ved blandet kørsel med aircon tændt 5.5 - 4,8 l.pr. 100 og den har altså 10 år og 260 tkm. På bagen. Mine forældres Octavia 1.9 TDI 105 fra 06 kører jeg med sammekørsels mønster 6.0-5.5.
    Det er somom at udviklingen er gået istå med mindre det er i laboratorium...
    Hvis jeg var dig ville jeg måske gå så langt at forsøge at få købet ophævet... Er sikker på det vil blive svært og måske urealistisk men tænker lidt at det måske er kampen værd...


  • #31   20. jun 2013 Der er jo ingen forskel om det er Hyundai, vw eller en Audi man sammenligner. Alle biler bliver jo testet på samme grundlag og er kun til at sammenligner de forskellige biler med hinanden. Alle biler kan under de rigtig forhold kører det de skal, men man skal være en god kører for at det lykkes. Men en lille 1,1 motor vil aldrig kunne kører rigtig langt på litrering ved motorvejs kørsel. Men du vil mærke stor forskel på økonomien ved landevejs kørsel i forhold til motorvej. Som regel skal bilerne dog have kørt over 15.000 km for at de nærmer sig, det de er opgivet til.

    Men vil give Jan ret, min egen Passat er noget nemmere at få til at gå langt på literen end en ny bil er.

    Men det er og bliver højre fod der bestemmer smiley



  • #32   21. jun 2013 Kasper, det er desværre bare ikke det, sælgerne fortæller, når man køber bilen smiley For mit vedkommende skulle man kunne se det ved 5000-7000km. Og her lige inden 20000km er den desværre begyndt at køre kortere og kortere

  • #33   21. jun 2013 Så er det jo sælgerne det er galt med og ikke bilen. Har selv haft i30 1,6 diesel 90 hk. Når jeg kørte normalt gik den mellem 18-20 km/l men kunne godt få det til at kører 22-23. Men så skal man os kører meget pænt.

  • #34   23. jun 2013 @ the green one, det en 1.2 benzin

    min gamle lacetti fik jeg til at køre mellem 10-12 km/l


  • #35   24. jun 2013 Det kommer også an på om du har breddere dæk på eller det blæser meget eller om den kører på 92-95 prøv evt fuel save det virker ofte for mig tanker normalt 92 når jeg køre i min by altså til og fra arbejde men når jeg skal længere væk smider jeg 95 fuel safe og mærker en tydelig forskel smiley

  • #36   24. jun 2013 Jep.. TJEK...

    Bilen er nu en Diesel ;o)

    Og jo, jeg må jo indrømme, at jeg her et par 17" fælge med 215 dæk monteret. Meennn.. Rullediameteren er 0.25% forskellig i.f.t. de oprigtige. Så det er ikke grundet en speedometer fejlvisning. Men ingen tvivl, de 215 i.f.t. 185 som er Org. bredde, de har da en negativ indflydelse på min brændstof økonomi.

    Nu har jeg valgt at ignorere dette faktum over nogle tankfulde, og så måle igen..

    Men den KAN sagtens køre langt pr/l.. Kører jeg fx 100 i 6 gear, så er forbruget (på computeren) 3.8-4.0 Og det er sgu da OK...

    Venligst


  • #37   24. jun 2013 Bredere dæk har desværre en negativ indflydelse på brændstoføkonomien. smiley

  • #39   23. jul 2013 De opgivede 31,3 km/l kører bilen udelukkende (IHT computeren), når jeg kører i 5 gear med max 80, eller i 6 gear med max 85.....

    Og da jeg pendler med bilen så kommker de 160 km pr dag nok til at være 90% motorvej = Dårlig brændstoføkonomi...

    Men jeg har tænkt mig at måle igen her næste gang jeg tanker. For her i min ferie har jeg kørt 90% landevej... Så må vi se hvad den siger, er faktisk lidt spændt, håber på +22 km/l


  • #40   25. jul 2013 Jeg ved snart ikke om jeg skal græde eller grine.........

    Efter at have kørt 2 tankfulde TOTALT morfar. Max 110 km på motorvejen (som har udgjort højst 10% af de samlede km på disse to tankfulde). En masse landevej med 80 i timen, og rolige accelerationer, så fandt jeg ud af til morgen hvor langt den kører pr/l 21,3 .........................................

    Jamen.. Jeg er målløs!!! Jeg sad i flere minnutter og regnede på det igen og igen. DET kan simprlthen ikke passe...

    Hvad kan jeg gøre? Kan jeg klage min nød til impotøren? Eller er det bilforhandleren jeg skal have fat i her??

    Ikke at jeg har gjort mig de store tanker over hvad jeg vil have ud af det, men HELT ÆRLIGT 21,3 km/l... Det er 2/3 af det oplyste... Der må jo være hul i tanken ;o)

    HELP..........


  • #41   25. jul 2013 altså den nye Seat Leon 1,4 TSI har en enorm brændstof økonomi min værkfører og jeg har prøvet i 5 gear 90kmt 1,1L/100km og med 140kmt i 6. gear med 2,1L/100km da den slår 2 af sine cylindre fra når farten holdes det virker meget effektivt kunne godt tænke mig en længere tur på motorvej eller noget for at se hvor længe det virker for den tilslutter de 2 cylindre igen når man træder lidt for hårdt på speederen eller bremsen ligesom med Fart Pilot:)

  • #42   25. jul 2013 Kære Dan.

    Med alt ære og respekt, så kan du vel nok sige dig selv, at bilen IKKE kan køre 45 km/l ved hverken 110 og slet ikke 140 km/timen. Og det på hverken 1,2 eller 4 cyl. Alene vindmodstanden vil sætte en stopper for dette.

    P.S. jeg har d.d. skrevet til Hyundai Importøren, så nu får vivse hvad der bliver svaret retur....


  • #43   25. jul 2013 du skulle tær og prøve den det ser sindsygt ud når økonomimåleren går fra 4,0 til 1,1 smiley og det er ikke umuligt:)

  • #44   29. jul 2013 Ja nu kom jeg så til at snakke med min kære fader i dag. Han har en i30 1.6crdi fra 2010. Fuldstændig magen til min - bare med 6 gear. Han kører altid pænt ligesom mig smiley - Han ligger næsten altid på 5.0 - 5.1 her i sommertiden, hvor jeg ligger på 4.7 - 4.8 - Det er ikke en ISG han har.! - Umiddelbart vil jeg sige vores kørselsmønster er ens. Hvad kan grunden være til den "store" forskel?

  • #45   29. jul 2013 Troels den svær. Men måske dæktryk, brug af aircon, og brug af elektriske anordninger..? Køre han oftere med passagerer ?


  • #46   29. jul 2013 Ja den med aircon kan godt tænkes. Jeg bruger aldrig aircon, men han gør ofte.. Passagermæssigt er det som jeg. Min umiddelbare tanke var nemlig, at hans kørte længere end min grundet det 6. gear. Er der forøvrigt forskel på km/l på en 5 gearet og 6 gearet?

Kommentér på:
Brændstof økonomi (Ærligt & med hånden på hjertet)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce