{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.840 visninger | Oprettet:

førekort {{forumTopicSubject}}

hey alle sammen.... nu spørger jeg lige ud, for ved ikke lige så meget om det med skiver og førekort....
Den strimmel man skriver ud af kortet hver 21 dag den skal jo afleveres til arbejdsgiveren,, (så vidt jeg ved) men jeg køre engang imellem noget weekend kørsel for en vognmand, og så er der jo også data fra de ture?? hvem skal så have udskriften, ens firma, eller ham man køre for........ det skal lige siges jeg er lastbil mekaniker, så køre ikke til daglig andet end værksteds kørsel....

nogen der kan forklaré mig det?? smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  førekort
  • #1   24. feb 2010 lastbil mekaniker lærling for det skal være korrekt

  • #2   24. feb 2010 har bare fået af vide at at kortet skal tømmes hver 21 dag??
    er det ham jeg køre for i weekenderne der skal ha de data eller dem jeg arbejde for til daglig?


  • #3   24. feb 2010 Det skal kun udskrives hver 28.dag. Men som mekaniker er du ikke underlagt krav om førerkort/køreskive/tachograf. Så du behøver hverken at bruge kort eller skive når du kører i forbindelse med mekaniker arbejde, og dermed er der heller ikke noget der skal udskrives til værkstedet....
    Men du SKAL bruge det når du kører for en vognmand i weekenden, og det er den vognmand du kører for der skal have de data. Hvis du udelukkende kun kører med færekort, så er det nok at tømme kortet i ny og næ. Men hvis du kører i flere forskellige biler for ham, og der er skiver i nogle af bilerne, så skal du faktisk udskrive strimmel hver dag du bruger kortet. Det er nogle meget svære regler, og du gør nok klogt i at sætte dig ordentligt ind i dem, da det koster kassen både for dig og vognmanden hvis du overskrider dem...


  • #4   24. feb 2010 * My Sport is Transport *

    Du skal faktisk skrive strimmel ud hvis du både kører i biler med kort og biler med skiver.


  • #5   24. feb 2010 vi har den regel hos os at vi tømmer vores kort hver 21 dag.så skulle alle kunne huske det..tachografen ved jeg ikke lige hvornår de ordner den.det står dagchaufføren for..

  • #6   24. feb 2010 Thomas F det er faktisk forkert alle værksteder skal ha et kort pr mekaniker og de SKAL bruge det hvis de er ude og afprøve bilen eller skal til syn eller lignende det det skal også aflæsses hver 28 dag

  • #7   24. feb 2010 okay tror nok jeg er med efterhånden 1000 tak for hjælpen alle sammen smiley

  • #8   24. feb 2010 Thomas F - Der har Søren Bøje K ret, angående med værkstedskørsel.

    Hvis det er helt korrekt skal vi faktisk skrive en skive, eller sætte vores førerkort i en kundebil, bare det vi triller den ind udefra, og stiller den ud igen efter end reperation.
    Ellers har bilen jo nogle udokumenteret/manglende km.

    Desuden klager kunderne også i de tilfælde det bliver glemt, for er dem det går udover.

    Nicolai - Du behøver ikke printe noget som helst ud. Da når de tømmer dit kort, kan man jo se hvilke biler det har siddet i, samt det samme med tachografen, der kan man se hvem der har kørt i den.


  • #9   24. feb 2010 okay så de data fra kortet skal ikke afleveres til nogen eller hva.?

  • #10   24. feb 2010 søren bøje K

    Vi har delvist ret begge to. Der skal være et kort i, men jeg har lige fået at vide af en kørelærer, at værksteder skal blot bruge et såkaldt værkstedskort. Det behøver ikke være de ansattes personlige kort... Så hvis man bare bruger værkstedskortet, så slipper man for det bøvl med sit eget kort.


  • #11   24. feb 2010 Thomas F - Ja, men så bliver der bøvl, med hvem der har gjort hvad, hvis kortet en dag kontrolleres og der er noget galt.

    Vi har hver fået et førerkort hvor jeg er.

    Samt, du har jo ikke kun 1 bil inde af gange, så hvad så når der ruf om kortet?

    Vi har 2 værkstedtrækkere, den ene uden plader, deraf ingen brug af skive/kort.. Den anden er der plader på og digital fartskriver. Lidt noget pis hvis en henter en trailer, mens en anden så skulle bruge kortet smiley


  • #12   24. feb 2010 Det værkstedskort skal man vel kun bruge når man laver 2 års eftersyn på fartskriveren? Mener ikke du må decideret køre i bilen med det i.

    Er igang med og lære og lave fartskrivere, og når vi kører ud fra værkstedet og ud til banen for og måle de forskellige værdier, skriver den indsæt gyldigt kort. Så tror ikke den er helt god og køre med værkstedskort!

    Men jeg har selv et jeg bruger HVER gang jeg er i en bil med digital og der bliver enten stemplet på den skive der sidder i bilen eller skrevet en ny og sat i hvis det er en med skive! Men det er nogle forfærdelig bøvlede regler!


  • #13   24. feb 2010 så vidt jeg ved er det kun autoriseret værksteder der kan få et værkstedskort

  • #14   24. feb 2010 Værkstedskort er kun for autoriseret værksteder der er godkendte til at lave fartskriver arbejde & det bruges kun i forbindelse med tømning af tachografen og 2 års eftersyn af kontroldapperartet. og IKKE ved prøvekørsel

    Kortet tømmes hver 28 dag og skriveren hver 3 måned:)


  • #15   24. feb 2010 Morten - Stakkels dig, alle de timer du kommer til at bruge på det skrammel smiley
    Virker meget kedeligt når de andre kollegaer gør det, men nogle skal jo smiley


  • #16   24. feb 2010 Morten - Det er da alle tiders hygge tjans? smiley

    Men tænkte sku nok at værkstedskortet kun var til det. smiley


  • #17   24. feb 2010 Morten D - Hygge tjans, aaahhh.. Så vil jeg nu hellere lege kabelindianer, eller have ordenlige beskidte hænder smiley

    Vidste faktisk ikke helt hvad man måtte og ikke måtte med det kort.. Fordi fra dag 1, får man udfyldt papirer til førerkørt.


  • #18   24. feb 2010 Det er bare hvad jeg har fået at vide på EU-kvalifikation. Jeg er på det kursus i denne uge, og der fik vi at vide at de kan bruge værkstedskortet, men derfor kan det jo godt være forkert... smiley

    Men jeg har på skrift, at hvis man somme tider kører med skiver, og somme tider kører med kort, så skal man udskrive strimmel hver dag, så man har det hele i papirform...


  • #19   25. feb 2010 Nu har jeg været inde på både politiets hjemmeside og på retsinformation.dk. Og på begge sider står der at værksteder er fritaget for lovgivningen om køre-hviletid..

    Fra Politiets hjemmeside se her:

    1.5.1. EU- undtagelser, der er fastsat i køre- og hviletidsforordningens
    artikel 3.

    g) Køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk udvikling, reparation eller vedligeholdelse, og nye eller ombyggede køretøjer, som endnu ikke er taget i brug.

    Link til Politiet:

    http://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/tunge_koeretoejer/koere_hviletid_reglerne/undt_koere_hviletid.htm


    Og fra Retsinformation.dk Bilag 1, (Kapitel 1, Artikel 3).:

    Denne forordning gælder ikke for vejtransport med:

    g) køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk udvikling, reparation eller vedligeholdelse, og nye eller ombyggede køretøjer, som endnu ikke er taget i brug


    Link til Retsinformation.dk:

    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2606#B1


  • #20   25. feb 2010 Men det er da meget muligt at kunderne gerne vil have det, og at værkstedet også gerne vil have det som dokumentation på hvem der har kørt, men det er tilsyneladende ikke et krav...

  • #21   26. feb 2010 Ja, man er fritaget fra køre-hviletider.. Vi kører jo næsten aldrigt særligt længe, er nok mere det med at vi ofte skifter biler osv.

    Hvis du kører i en bil med digital skriver, og ikke sætter kort i, så blinker den jo en fejl (en fejl som desuden bliver gemt i systemet, og det kan vi se når vi sætter pc på ved service),og bilen kommer til at mangle nogle km.
    Hvordan ville du ikke have det med det?


  • #22   27. feb 2010 Morten Q

    Det var jo ikke et spørgsmål om hvordan man ville have det med det. Jeg ved godt at man undgår en masse ballade fra både bilejer og værksted ved at køre med skive eller kort i. Men det er ikke et lovkrav...


  • #23   28. feb 2010 Jeg ved godt hvilket der er lovligt og ikke i det tilfælde.

    Men var jo ikke det jeg spurgte dig om smiley
    Det var om hvordan DU ville have det hvis du ejede en vogn og den havde de tomme km? smiley


  • #24   28. feb 2010 Altså hvis det drejer sig om 10-20 km i forbindelse med værkstedsbesøg, så ville jeg nok være pænt ligeglad... Man har formentlig noget andet dokumentation i form af noget regning eller kvittering, så man kan bevise at den har været på værksted, hvis der skulle blive problemer... Men jo, det er da fint nok at man smider en skive eller kort i alligevel. Det er da kun godt at man kan give vognmanden noget dokumentation for hans kilometer. Og så har man fra værkstedet side også helt styr på hvem der har kørt i bilen, hvis der skulle blive ballade med en skade, fartbøde eller andet.

    Men nu var det jo jer der var hurtige til at påstå at det var mig der tog fejl, og at man SKAL køre med skive i. Og så ville jeg jo bare gøre opmærksom på at det ikke er tilfældet. Der findes mange regler derude som går fra mund til mund, og som slet ikke er korrekte. Og vi har jo set i lige netop i dette forum, at køre-hviletid desværre er en af de ting som der ikke er ret mange der har 100% styr på.

    Da jeg kørte ved Post Danmark var vi også undtaget for at kører med skive/kort, men firmaet havde besluttet at det gjorde vi alligevel, for så var der ikke noget at komme efter...


  • #25   28. feb 2010 Det er der mange der gør, selvom de er fritaget.
    Niels Hansen, som kører for DAKA, de er også fritaget grundet det de kører med, men derfor bruger alle stadig kort, for som skrev før, så er der intet at komme efter.

    Er netop også samme grund til at vi får besked på at bruge skive/kort.

    Men du tog jo også lidt fejl, og du rettede også på dig selv:
    "Der skal være et kort i, men jeg har lige fået at vide af en kørelærer, at værksteder skal blot bruge et såkaldt værkstedskort"

    Hvor så, det blev forklaret at man ikke kunne nøjes med værkstedskort da det er til brug af fartskrivereftersyn.


  • #26   28. feb 2010 Ja, men jeg fortalte også hvad min kilde var... Og det var bare hvad kørelæreren sagde... Jeg ved da ikke om værksteder har et kort, hvor de kan gemme alt deres kørsel på. Det ville da være smart, og det kunne jeg godt se som værende både logisk og praktisk. Men det var bare hvad kørelæreren sagde.

  • #27   28. feb 2010 De data der tilhører virksomheden, gemmes på et virksomhedskort.

  • #28   28. feb 2010 Hvorfor er Post Danmark fritaget for at køre med skiver/kort?

  • #29   28. feb 2010 Der er nogle bestemte typer transport der er fritaget, hvis de overholder nogle krav.

  • #30   28. feb 2010 Og så fordi det delvist er statsejet/offentligt ejet...

Kommentér på:
førekort

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce