{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.193 visninger | Oprettet:

x20xev "eksperter" kom nu? :) {{forumTopicSubject}}

Er så småt ved at skifte toppakning på min vectra. Har fået fjernet det meste af "det løse".

Indsugningen:
Der sidder 2 rækker af bolte, hvilke jeg har fjernet (8 stk tror jeg der var, en række ind mod blokken og anden række 2-3 cm længere ude). Mangler lige den "specielle" torx ved generatoren. Når den er løs, burde indsugningsmanifolden så ikke kunne afmonteres og skubbes lidt bagud, eller skal den skilles ad nedefra også?
Har ikke skilt ret meget af indsugningssiden ad, da jeg formoder det kan skubbes lidt bagud når det er løsnet fra toppen?

Motorophæng:
Når jeg løsner denne, skal motoren selvfølgelig understøttes. Hvor gør man normalt dette? Formoder at bundkaret ikke holder til det?

Der kommer helt sikkert flere spørgsmål senere hen. Tager det lidt af gangen, da jeg kun har skiftet top på noget 8 ventilet OHC fis før. Tandremmen bliver også lidt et kapitel for sig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  x20xev "eksperter" kom nu? :)
  • #1   4. jul 2011 Mener heller ikke at du behøvet skille mere af indsugningssiden fra hinanden før at det burde kunne skubbes lidt væk, husk evt lidt smøring eller rustløsner til den torx, den kan være lumsk.

    Du har ikke en motorkran så du kan holde motoren? Alternativt så kan du lægge et par stykker træ ovenpå en donkraft så du fordeler vægten ud på hele bundkaret.

    Når du engang når til tandremmen så kan du bare skrive igen, men inden du går
    Igang med at rode med denne så skal du have fat i et stykke special værktøj som skal holde de to knasthjul på plads. Denne burde kunne skaffes gennem et værksted eller lign. som har FTZ som leverandør.



  • #2   4. jul 2011 Michael =SSJ= : Super, takker smiley

    Vendelbo Racing: Knasthjulene skal vel bare lige holdes på plads indtil bolten er løsnet - derefter er det vel selve knastakslen jeg skal holde fast på, mens jeg skruer den løsnede bolt helt ud og fjerner knasthjulet? Men hvad forhindrer så knastakslen i at dreje sig, når jeg ikke længere holder på den - skal der lidt magt til før den kan give sig, eller kan den pisse rundt? Og er du ikke fra engesvang? smiley


  • #3   4. jul 2011 Hvorfor vil du løsne knasthjulene for at skifte tandrem? Der skal ikke så meget til før den kører rundt hvis de ikke bliver låst fast. Jo jeg kommer fra Engesvang smiley

  • #4   4. jul 2011 - Vendelbo Racing -: Vil heller ikke afmontere dem for at skifte tandrem, men fordi jeg jo skal have toppen af også. Jeg formoder der sidder en bagplade bag knasthjulene jeg skal have af, før jeg kan få topstykket af? Jeg skal jo gerne have skiftet min toppakning i samme ombæring ;P

  • #5   4. jul 2011 Ja så skal du have bagpladen af for at kunne skille det sidste ad. Men hvis du piller knasthjulene af så roterer de ikke så let som hvis de sidder på smiley

    Hvis bare alle motorer var lige så nemme som en C20NE så ville verden være et bedre sted, men så kom Økotecen smiley


  • #6   4. jul 2011 Jamen for satan, bare OHC istedet... meget nemmere. Har fundet 2 videoer der viser tandremsskift på z20let nu. Princippet er fuldstændig det samme på min x20xev økotikker, så vidt jeg lige kan gennemskue - og videoerne får det faktisk til at se pisse nemt ud.

    Det jeg lidt frygter er dels når jeg hiver toppen af, om knasterne så kan give sig bare ved det (går udfra at de ikke skal helt ud, for at komme til strækboltene?). Og ligeledes når jeg så skal have knasthjulene på igen. Det bliver nok noget med at holde knastakslen med en fastnøgle (hvis muligt), skrue knasthjulet let på, gøre det samme ved knast2, sætte en clamp imellem dem, og så spænde dem efter foreskrifterne.

    Og ligeledes mht strækboltene... har en haynes jeg har studeret lidt; men den er sgu næsten mere forvirrende end godt er. Kan man ikke bare spænde dem med foreskrevet moment? Sker der for det knald med at spænde i bestemte grader?! (ejer ikke noget der kan vise grader, har kun en momentnøgle)

    smiley


  • #7   4. jul 2011 altså OHC generelt... hev selv toppen af min gamle c18nz, erindrer dog intet omkring vi spændte noget som helst i grader dengang - men det er satme også længe siden smiley

  • #8   4. jul 2011 lige et par kommentarere fra min side:
    1. det er jo næsten 100% at du skal have planslibet dit topstykke hvis det skal spille max, også skal du alligevel have afmont knaster,
    2. på min astra x20xev kan du stille en top på forbroen så kanten af bundkaret/motorblok kommer ned og stå på når du tager motorophæng men sænk den meget stille og roligt,
    3. indsugningsmanifolden sidder osse fast på motorblok i bunden af indsugningen næsten sikker på du skal tage den nedefra.
    4. det er et must og spænde graderne,
    5. et godt råd er og skifte paraplyer når du har det adskildt. de har det med og blive utætte/olieforbreug

    men du kan bare skrive hvis du er i tvivl om noget har lige lavet det på min egen x20xev for et par måneder siden


  • #9   4. jul 2011 Takker, alt input er mere end velkommen smiley

  • #10   5. jul 2011 Toppen er afmonteret. Det lader til at det kun er min toppakning der har fejlet en lille smule, så cylinder 3 kunne trække vand ind.
    Jeg overvejer sgu godt nok at bestille et totalrenoveret topstykke fra tyskland, nu hvor jeg alligevel har det skilt ad. Deri sidder nye ventiler, nye ventilstammer, nye løftere samt nye knaster. Ombytningspris hvis jeg sender mit det gamle derned, hedder 2700 kr. Prisen taget i betragtning, så er det nok ikke originale dele - men folk der har købt derfra, roser dem.

    Alternativt smider jeg 1000 kr efter mit nuværende, og får det planslebet og trykprøvet.

    Hvad ville I gøre? smiley


  • #11   6. jul 2011 kommer helt an på hvordan det "gamle" ser ud! hvis det gamle er iorden vil du ikke kunne mærke forskel

  • #12   6. jul 2011 Det var nu mest fordi at jeg har tænkt mig at beholde bilen, til den absolut ikke kan mere. Regner ikke med en ydelsesmæssig forskel, men overvejer det i den tro, at jeg så ikke pludselig står med nogle løftere der tikker som åndsvage (mere end ecotech gør i forvejen) smiley

Kommentér på:
x20xev "eksperter" kom nu? :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce