{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.132 visninger | Oprettet:

koblings skift bedste måde ?? {{forumTopicSubject}}

skal til at skifte kobling på min opel astra f 1,6 16v fra 97.
men så spørgsmålet er hvilken måde er lettest og hurtigst at skifte koblingen på. jeg har fået indtrykket af at man skal have hele forbroen af for at få gearkassen ned. men ville høre om der var andre måder


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  koblings skift bedste måde ??
  • #1   13. mar 2011 er det ikk et dæksel i bunden hvor man kan pille koblingen ud under?

  • #2   13. mar 2011 har jeg også fået fortalt af en men så siger de det blir hammer svært at centre den ?
    sorry vis jeg spørg dumt men det første koblings skift jeg skal lave


  • #3   13. mar 2011 nej det syntes jeg ikke vi havde problemer med på min, det er godtnok en kadett men med astra f motor og gearkasse, men skrue et dæksel af på siden og et i bunden, også tog det ikk mange øjeblikke

  • #4   13. mar 2011 Der sidder et dæksel i bunden af gearkassen ind mod motoren, start med at pille det af...
    Nu kan du så se koblingen og at der sidder der 6 bolte til en 11'er top, lige mellem disse sidder en "arm" fra trykfoden, denne skal klemmes sammen, gøres ved at en anden trædder på koblingen, mens du sætter en special clips ind over, de plejer at følge med til en ny kobling...
    Dette gøres ved alle "arme",ved at dreje motoren, og en anden træder på koblingen igen, der er 3 stk, derefter løsnes alle de bolte med en 11'er top...

    Så piller du enden af din gearkasse, altså selve ende dækslet, derinde midt i et tandhjul sidder en skrue med et speciel stjernehoved, det ligner en torx, men med flere stråler, den skal skrues ud, og under den sidder der en låsering der også skal ud, og så kommer der en aksel frem med 7mm gevind i enden, den skal du trække ud, MEN der skal være en til at gribe koblingen for det er det eneste der holder den nu...

    Derefter skiftes udrykkerleje, og den nye kobling monteres på samme måde som den gamle blev pillet af, men de der clips til "armene" skal sættes på inden du sætter den tilbage i gearkassen, og så skal akslen trykkes ind og så samles det hele bare igen...

    Og Husk at pille de clips af igen når de 6 bolte der holder koblingen er spændt, ellers virker den ikke smiley

    God fornøjelse


  • #5   13. mar 2011 lyder til at være meget lige til smiley kan man også skifte speedometerdrev ude at tage gearkassen ned ?

  • #6   13. mar 2011 bedre forklaring fåes vist ikke
    men er du sikker på at man kan det når det er en 16v. mit bud er at man ikke kan men er ikke sikker


  • #7   13. mar 2011 Tror sku man skal ha forbro og hele lortet ned, har en vectra b fra 96 med x16xel motor, altså ecotec som det også er i din, og der er kun en vej frem... og det er ned...

  • #8   14. mar 2011 jep det er kun da gamle opelkasser du kan skifte ved og afmontere plade og rykke højgears akslen lidt ud! der er kun 1 vej og det er ned med forbro også kassne! men det tager sku ikke langtid på sådan en!

  • #9   14. mar 2011 det er kun de gamle opel gearkasser man kan tage en bundplade af og skifte kobling. men du behøver ikke og tage forbroen ned for at skifte koblingen. man kan godt få gearkassen ned uden at af monter forbrugen.

Kommentér på:
koblings skift bedste måde ??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce